Midi keyboard met geheugen ?

Michke4u

Nieuwkomer
Lid sinds
29 oktober 2017
Berichten
3
Hoi,

Dit is mijn allereerste post en midi is helemaal nieuw voor mij. Dus sorry als ik hier verkeerd bezig zou zijn.

Zelf zit ik al een paar dagen met een vraag en hoop dat het bestaat. Een gewone synth heeft zijn standaard klanken waar je hier en daar wat effecten kunt aan toevoegen en een midi keyboard heeft dan weer altijd een pc nodig.

Graag had ik een midi keyboard gehad met geheugen. Dus als ik een sound heb gemaakt via de pc om deze sound dan op te slaan in het keyboard.
Misschien dat dit reeds lang bestaat maar ik heb er helemaal nog niets over gevonden, het is dan ook allemaal nieuw voor mij. Alvast bedankt voor de eventuele reacties. :)
 
Hoi en welkom.

In principe kan het niet wat jij wil. In een midi keyboard zit geen geluid, hij zendt enkel data uit, meestal naar een klankbron (bijvoorbeeld een synthesizer of een plugin op je computer). Naast informatie over toonhoogte, aanslag en lengte van de noten, kan hij ook controller data versturen. Met die dat kan je parameters van een synth (of plugin) aansturen. Dat dus in een notendop.
 
Bedankt voor de info. Dus in principe zou het niet kunnen. Tenzij het midi keyboard zou voorzien zijn van geheugen zodat al deze parameters kunnen bewaard blijven verbonden aan één bepaalde klank. Het zou toch leuk zijn moest ik laten we zeggen "strings" naar mijn zin manipuleren en dan in een geheugenbank opslaan onder preset 1, "organ" onder preset 2 enz... Als je dan zo'n stuk of 30 presets hebt dan heb je enkel nog een klein midi keyboardje met al jou persoonlijke klanken opgeslagen. Dat zou toch wel handig zijn. Niet?
 
Sorry maar je zit volledig op het verkeerde spoor.
Je aannames zijn verkeerd.
Je kan je daarom beter nog eens verdiepen in de terminologie (midi, synthesizer vs rompler vs sampler, ...).

Het zal je dan gauw duidelijk worden dat wat je hier vraagt weinig steek houdt.

Om je op weg te helpen:
Midi is geen geluid op zich, enkel informatie. Zie het als commando's (denk dan vooral aan noot-informatie) om andere (midi-compatibele) muziekinstrumenten te bespelen.
Je hebt dus altijd een externe klankopwekker nodig. Dat kan een pc zijn, maar evengoed ook een hardware synthesizer. (en dat kan zelfs een relatief kleine module zijn)

Wil je standalone (dus losgekoppeld van de pc) geluiden kunnen bespelen dan heb je een synthesizer nodig. (of een sampler maar dat gaat je als beginner echt je petje te boven)
Indien je graag ook op de pc werkt, dan liefst eentje met een editor.

De vraag is dan: wat wil je er standalone allemaal mee kunnen? Indien je vooral via de pc geluiden wil maken, dan hoeft de synthesizer zelf niet over veel knoppen te beschikken. (wat em doorgaans goedkoper maakt)

Overigens, je stelling dat een synth alleen standaard klanken heeft met wat FX overheen, is foutief. Het hele punt van een synthesizer is juist dat je er een breed palet een geluiden mee kan "synthetiseren" (of boetseren of vormgeven). Het probleem is dat "synthesizer" een verzamelterm is. Je hebt waarschijnlijk een rompler in gedachte.
 
Laatst gewijzigd:
[...] Het zou toch leuk zijn moest ik laten we zeggen "strings" naar mijn zin manipuleren en dan in een geheugenbank opslaan onder preset 1, "organ" onder preset 2 enz...
Dat doe je in het computerprogramma (of: de VST) waar je die strings mee maakt.
 
Bedankt allen voor de info maar het lijkt allemaal zo eenvoudig nog niet te zijn als ik dat zo lees. Mijn bedoeling was gewoon om zo'n klein mogelijk keyboard te gebruiken waar ik zelf gemanipuleerde klanken kan in zetten. Bijna zoiets als een samenvoeging van een midi-keyboard en een laptop. Misschien dat ik de vraag anders moet stellen. Bestaat er zo iets als een synthesizer waar je bewerkte klanken via software van op uw pc terug kunt inladen in die zelfde synthesizer?
 
Een sampler kan dat.

of een keyboard. met of zonder midi

en een synth kan dat ook vaak.

en op die manier hoop ik dat de verwarring licht toeneemt.
 
Ik weet wel een wat groter keyboard waarmee je devices kunt aansluiten zoals mp3 spelers en dan stukjes kan samplen en er zit ook een sleuf voor een sd card zodat je daarvan sounds kan importeren.
Je kan ze niet meer nieuw kopen maar je komt ze tweedehands wel tegen voor rond de 250 euro.
Toevallig hier nog een showroom model; https://www.marktplaats.nl/a/muziek...d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=11
Vind de 449 euro wel aan de prijs moet ik zeggen.

 
Bedankt allen voor de info maar het lijkt allemaal zo eenvoudig nog niet te zijn als ik dat zo lees. Mijn bedoeling was gewoon om zo'n klein mogelijk keyboard te gebruiken waar ik zelf gemanipuleerde klanken kan in zetten. Bijna zoiets als een samenvoeging van een midi-keyboard en een laptop. Misschien dat ik de vraag anders moet stellen. Bestaat er zo iets als een synthesizer waar je bewerkte klanken via software van op uw pc terug kunt inladen in die zelfde synthesizer?
Dus... zoek je een sampler of een synth, of een combinatie?
 
Bijna zoiets als een samenvoeging van een midi-keyboard en een laptop.
Een (digitale) synthesizer dus.

Met alle respect maar volgens mij snap je het hele concept van synthese en klankopwekking nog niet goed.

Een klank is iets dynamisch. Voorbeelden: afhankelijk van de snelheid waarmee je op de toetsen duwt gaat het filter wat meer open, je kan legato spelen, aftertouch zet de resonance nog wat verder open, enz.
Synthese gebeurt dus in het moment zelf. Het is geen proces vooraf waarvan je het resultaat overal naartoe kan kopieren om het dan gewoon af te spelen.
Ja, samplers kunnen geluiden opnemen. Maar op dat ogenblik neem je een statische kopie van je geluid. Laten we hier voorlopig niet op in gaan want dat is eigenlijk een heel ander domein met haar eigen complexiteit.

Een patch (of preset) is klank-opwekkings-informatie, niet de klank zelf. Zonder de oorspronkelijke synth waartoe de patch behoort, ben je niet veel met die patch. Je kan het archiveren om het later opnieuw op diezelfde type synth in te laden maar veel meer ook niet.
Patches zijn doorgaans niet uitwisselbaar met andere type synths tenzij ze over "exact" dezelfde engine beschikken en het uitwisselen expliciet ondersteund wordt. Voorbeelden:
- Korg Volca FM (hardware) <--> Dexed (VST)
- V-station (hardware) <--> V-station (VST)
Hierbij valt op te merken dat er altijd wel subtiele verschillen zullen zitten in het uiteindelijke geluid. De een vindt het ok, de ander vindt het net niet goed genoeg.

Een moderne synth komt vaak (maar dus niet altijd) met een pc en/of mac editor waarmee je makkelijker patches kan maken / editeren. Vooral voor synths met weinig knoppen is dit een welgekomen oplossing. Let op: de klankopwekking gebeurt dan nog altijd in de synth, niet op je pc! Zonder de synth zelf, kan de editor niets.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top