Midi 8 pins

rivanho

Stamgast
Lid sinds
24 oktober 2011
Berichten
307
Locatie
Gent (B)
Hallo, ik ben onlangs in het bezit gekomen van een lot pedaaltjes. (expression, sustain)
Daar zit ook een pedaalboard bij van het merk Atlantic hardware, daar zitten 4 pedaaltjes op.
Mij lijkt het alsof die voor een arranger gediend heeft, de pedaaltjes zijn gelabeld function 1 tot 4
Leek me leuk om dat eens uit te proberen met mijn Roland RA95 of Tyros 3
Maar de midi stekker heeft 8 pinnetjes (7 in een cirkel en 1 centraal) i.p.v. 5
Iemand een idee waar die pedalboard voor zou gebruikt geweest zijn ?
Bestaan er verloopstekkers 8 naar 5 ? ik kan niets van info vinden over Atlantic.
 
Als het geen midi plug is dan zal er ook wel geen midi uitkomen.
 
Dit is een 8-pins DIN plug. Wordt voor van alles gebruik. MIDI lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Met goed zoeken of vragen kom je misschien nog wel achter waar -ie bijgehoord heeft. Snel googlen leverde mij niks op.
 
midi8.JPG


zo ziet dat er uit op de pedalen staat : CNTRL1 - CNTRL2 - CNTRL3 - CNTRL4
 
Heb je een multimeter of iets om weerstand te checken tussen de pins? (bij het indrukken uiteraard :))
Ik gok dat het gewoon losse switches zijn die tussen de pins contact maken of verbreken. Als je het via midi gaat gebruiken is er de mogelijkheid dat je kortsluiting gaat maken.
 
Laatst gewijzigd:
Alvast bedankt om mee te denken. Ik heb geen multimeter en ken weinig van electronica.
Ik gok er ook op dat het losse switches zijn maar kan van Atlantic alvast geen schema vinden.
Ofwel was het een pedalboard dat met een effecttoestel verbonden werd of een arranger...
 
Dit soort boards had je ook vaak bij een gitaarversterker. Maar dan was het meer een aan/uit switch versie.
Op 19 inch effect apparatuur zit vaak ook een fx bypass en/of tap functie, die kun je via een sustainpedaal triggeren, kennelijk was dit een redelijk uitgebreid apparaat waar ie voor origineel voor bedoeld is. :)

Als je iets wilt om meerdere functie in apparatuur aan te sturen zou je ook bij gitaar-effect controllers kunnen kijken. Ik heb zelf een klein boardje gekocht wat note nummers kan uitsturen.. en gebruik dit om arrangement te selecteren binnen een DAW programma..
Behringer heeft ook een controller die dit kon.. en zie dat dit eigenlijk hetzelfde werkt op een Tyros :)

 
Back
Top