Mac Audio Midi Setup (AMS) vraag

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Gisteren heb ik een ander forum lid proberen te helpen, maar we zaten al direct vast in AMS op zijn Mac.

Vraag: in MIDI studio kun je toestellen met poorten hebben. Sommige van die toestellen hebben poorten aan de onderkant van de rechthoekige representatie (en labels van boven), en andere toestellen hebben poorten aan de bovenkant (en labels onder).

Ik probeerde een MIDI out te verbinden naar een MIDI in, maar tussen twee toestellen die beide hun poorten aan de onderkant tonen, en AMS liet geen verbinding toe.

Wat bepaald de positie van die poort driehoekjes? In de gedetailleerde informatie dialoog voor een toestel is nergens een hint te vinden dat het verschil tussen "poorten boven" of "poorten onder" kan uitleggen.

Ik heb een sterk vermoeden dat het antwoord op de vraag iets met de Core Midi systeemsoftware te maken heeft, maar ik ken niets van Core Midi... :-S

Wie kent hier AMS beter?
 
Toestellen met poorten aan de onderkant zijn interfaces
je kan deze niet zomaar verbinden.

midi apparaten (instrumenten) hebben hun poorten aan de bovenkant, die kan je wel verbinden met de interfaces, maar ook niet met elkaar.

AMS is niet bedoeld om een complexe routing uit te tekenen.. Het is simpelweg een plaats waar je instrumenten kan definiëren en met hun respectievelijke fysieke poort linken, zodat je die kan "hergebruiken" in apps die het systeem ondersteunen.

Het lijkt me beter dat je duidelijk maakt wat je net wil doen en waarom.
 
OK, de persoon die ik wou helpen heeft een Roland MX-1 mixer (da's zo'n raar beest: klassieke mixer plus sequencer en BPM control).. en als MIDI verdeler heeft ie een M-Audio MIDISport 4x4. Ik wou dus gewoon die twee toestellen verbinden in AMS, en dat ging niet, want ze waren alle twee als (om uw terminologie te gebruiken) interfaces in AMS.

Ik versta niet waarom AMS een onderscheid maakt tussen soorten apparaten. Een fysische MIDI poort is toch alleen een IN, OUT of THRU, and that's it, ongeacht welk beest die poort nu bezit. Dus als ik de MIDI OUT van de MX-1 fysisch kan koppelen naar een IN van de MIDISport, en dat kan natuurlijk, dan versta ik de logica niet dat AMS die koppeling niet kan weerspiegelen? Tot gisteren dacht ik (foutief dus) dat AMS gewoon toelaat om alle fysische MIDI kabels te weerspiegelen in de Mac MIDI configuratie.
 
als je de 2 wil linken in AMS (wat volgens mij geen enkel nut heeft?) dan kan je dat door een extra toestel toe te voegen en deze als "brug" tussen de 2 te plaatsen.

ik versta het doel echter niet van wat je probeert..
ik versta overigens ook niet waarom ze fysiek gelinkt zijn, als ze toch beide via USB aan de computer hangen.
 
Ik ben voor team Rvooh :D

Wrm wil je dit precies? Pas als we dat weten kunnen we kijken of dit via AMS de juiste manier is.
 
Wat maakt dat nou uit ?
Hij wil een midi-controlled explosief maken. :D

Omdat ik geen enkele logica kan bedenken wrm je 2 midi 'interfaces' via midi in AMS zou willen koppelen. Laat staan dat je dat nodig hebt om een midi controlled explosief te maken :D
 
@Rvooh.. je opmerking ivm dat beide via USB aan de computer hangen.. daar heb je wel een punt. Spijtig genoeg is dit voor mij nog zo'n onduidelijke zone: Als iets via USB aan de computer hangt, welke impact heeft dit dan op MIDI gebied? Duidelijk is een USB-verbonden MIDI verbinding iets heel speciaals, want AMS heeft geen enkele manier om die USB kabels op het schema toe te voegen.

Anno 2017 kan men MIDI blijkbaar via gewone DIN kabels, USB en Bluetooth transporteren. Het is nogal verwarrend dat "het" Mac OS X MIDI programma (AMS) slechts de DIN (en Bluetooth?) realiteiten kan tonen, maar over USB in alle talen zwijgt. :r
 
Als iets via USB aan de computer hangt, welke impact heeft dit dan op MIDI gebied?
de "impact" is dat je in je DAW het toestel zal kunnen kiezen als midi in/out

Duidelijk is een USB-verbonden MIDI verbinding iets heel speciaals, want AMS heeft geen enkele manier om die USB kabels op het schema toe te voegen.
waarom zou je dat moeten doen? het feit dat ze in het schema staan is toch voldoende?

Anno 2017 kan men MIDI blijkbaar via gewone DIN kabels, USB en Bluetooth transporteren. Het is nogal verwarrend dat "het" Mac OS X MIDI programma (AMS) slechts de DIN (en Bluetooth?) realiteiten kan tonen, maar over USB in alle talen zwijgt. :r
dat is geen waar, AMS toont interfaces en instrumenten.
Instrumenten voeg je zelf toe, en interfaces verschijnen zodra je de kabel aangesloten hebt (en als, indien nodig, de driver geïnstalleerd is)
Intrumenten met een USB poort verschijnen als interface. Dat is omdat ze strikt (technisch) genomen dat ook zijn.

Die kabels dienen enkel zodat je in bvb. Logic kan kiezen voor "Nord Lead" ipv "M-audio Midisport 2x2 poort 2 kanaal 15"


Nogmaals: wat is de bedoeling? Wat wil je proberen te bekomen?
 
Dan moet je een ander forum zoeken hoor. ;)

Ze hadden idd van https://www.synthforum.be/ een compleet andere site moeten maken. Zou een hoop 'logica' schelen. :D

Verder is het best logisch dat je qua midi en AMS niet alles aan alles kan koppelen. Midi werkt volgens het master/slave/chain principe. Wil je van alles door elkaar laten lopen dan krijg je gewoon problemen. Zeker met meerdere interfaces.

Anyway ik vrees dat dit allemaal aan dovemansoren is gericht :D
 
Back
Top