hardware sequencer

tuco

Nieuwkomer
Lid sinds
6 augustus 2005
Berichten
17
Locatie
amsterdam
Hallo,

ik zit te denken om van software sequencer af te stappen(cubase) naar een hardware oplossing, dit omdat mijn pc hardware outdated is en ik achter zo'n computer zitten toch minder inspirerend vind werken.

Nu ben ik geen mega held met Cubase en vroeg me daarom af of een hardware sequencer misschien te ingewikkeld gaat zijn, als in minder intuïtief ?

de bedoeling is dat ik hier enkele synthesizer op ga aansluiten en de boel ga sequencen op de nieuwe unit. IK zat de denken aan de Yamaha QY700 of de RS7000?

qua muziek stijl gaat het niet echt uitmaken lijkt me gezien ik de interne sounds waarschijnlijk niet ga gebruiken maar het zit in de hoek van ambient electroish film achtige soundstrack horror... ;)

Vraag: is het aan te raden om hardware sequencers te gebruiken? zo ja zijn er nog andere tips? of enig advies welk van de twee intuitiever werkt komend van Cubase ?

bedankt alvast!

groetjes,

T
 
Het is een heel specifieke manier van werken, en behoorlijk intensief om het onder de knie te krijgen, je hebt ze in vele soorten.
Ikzelf heb nu de Squarp Pyramid, daar ben ik op zich wel tevreden over, op een paar punten na, maar het wordt actief doorontwikkeld en de functionaliteiten dat ik mis komen er in de toekomst bij.
Zou in feite niet veel anders meer willen dan de pyramid, en ik heb toch al heel wat hardware sequencers gehad.
 
hmm dat ziet er ook wel aardig uit, ik ga me is even inlezen wat het kan. Werkt het enigszins intuïtief ? zit deze in de hoek van 'linear' sequencing? zoals de qy / rs dat doen?
 
Is dit niet iets Kilpatrick Carbon Sequencer?
 
De nieuwe Akai MPC-Live is mss wat voor je. Qua bediening komt die toch wel aardig in de buurt van Cubase door z'n blokjes opbouw voor sequences en pianoroll weergave. Daarnaast kan je hem ook koppelen aan de eigen MPC software zoadat je DAW functionaliteit hebt enzo.. Ook geinig: er zit een accu in zodat hij portable is..

Heeft 2 midi ins en 2 midi outs en er kunnen ook ook usb midi keyboards worden aangelsoten, dat is vrij uniek en handig..

Hoe die presteert weet alleen nog niemand want hij wordt pas binnenkort verkocht..
 
Korg electribe 2,

Veel mogelijkheden, polyfoon sequencen, relatief goedkoop, nadeel, steile leercurve, veel menudiving.

2nd that, dat zijn echt goeie hardware sequencers, zeker met die kaosillator.
ik vind die leervurce totaal niet steil, nog nooit de handleiding hebben moeten lezen (misschien voor wat update dingetjes ofzo) maar goed ik was de oude electribes al gewend (maar daar hoefde je ook nooit echt een handleiding te lezen als je een beetje 'sauve' met de apparaatjes bent ;p)
en de menudiving valt ook wel mee vergeleken met sommige andere hardware sequencers vind ik hoor, alles wijst zichzelf erg fijn apparaat om mee te werken.

RM1X/RS7000 gaan wel veel dieper qua muzikale dingen die je kan doen, die electribes zijn wel simpel zonder teveel diepe poespas maar dat is misschien ook wel juist de charme.

Horror soundtracks achtige dingen is een MC500 ook wel leuk voor, lekker oldschool bijna MC4 met een beetje fantasie ;) maar wel saai om mee te werken heb ik altijd gevonden

 
Heren bedankt voor de vele suggesties. Ik heb even zitten kijken naar die Squarp Parymid, en ik moet zeggen ik ben behoorlijk onder de indruk van de mogelijkheden, in feite een DAW vervanger, zonder de audio features. Maar goed dat is wel wat ik zoek. En zo te lezen zit er veel ontwikkeling achter, niet geheel onbelangrijk, enige nadeel is de prijs. Ik zie ook dat ik hier waarschijnlijk moeiteloos mijn SCI pro one ook op kan aansluiten en zodoende aansturen. Verder ook usb mogelijkheden om toch enige integratie met een computer mogelijk te maken indien nodig.

ik zit alleen nog een beetje te worstelen over hoe ik mijn Elka EM22 (desktop unit) ga aansluiten en aansturen. Er is namelijk een vst (en die is ook wel nodig) om dit ding te moduleren via de computer, dus midi IN. Maar goed daar moet wel uit te komen zijn, wellicht dus via de USB mogelijkheden van de Squarp?

bedankt alvast !
 
Zonder veel ervaring te hebben met studiowerk what so ever is het eerste wat mij te binnen schiet de Korg SQ-1 (niet te verwarren met de vintage SQ-10). Kost 100 Euro. Schijnt goed compatibel te zijn met allerlei (oude) synths. Simpel en goedkoop.

 
Ik ben helemaal geen PC man en doe alles met hardware... Zie voorbeelden voorbij komen waarvan ik mij afvraag of je wel daarmee andere hardware synths mee kan sequencen, maar ik weet ook niet alles...
Voor mij moet een hardware sequencer, naast CV eigenlijk ook midi cc nummers en waardes (bij voorkeur per step) kunnen uitsturen
Zelf heb ik de Carbon gehad en vond dat niet gebruiksvriendelijk met ook een veel te klein scherm zodat ik niets kon aflezen. De Cirklon Sequentix is de top maar erg duur, zeker met de CV optie. De Manikin Schrittmacher doet het leuk, maar mist CV. De Squarp Pyramid heb ik overwogen maar zou dan liever gaan voor de Social Entropy’s Engine (met CV optie dan) De Megacity van Analogue solutions heb ik nu staan, prachtig indrukwekkend ding, alleen voor CV dan... en ik heb de beatstep pro wat ook een geweldige sequencer is (aanrader: beste qua prijs/prestaties) Oh ja, heb ook de Octatrack... die is ook waanzinnig goed (alleen midi dan) en kan poly midi cc, value e.d. alles per step instellen (8 kanalen tegelijk)
Ik zou je adviseren de BSP van Arturia of de Social Entropy’s Engine (CV)
 
Ik zie dat er hier veel stepsequencers worden voorgesteld (Korg SQ1, Arturia Beatstep...) maar dat is volgens mij niet echt wat de TS zoekt... Hij wil echt wel multitrack van langere sequences...

Ik denk dat er een paar keuzes zijn afhankelijk van je "workflow".
  • Akai MPC
  • Elektron OctaTrack
  • Squarp Pyramid
  • Cirklon
 
dat hangt er toch allemaal van af hoe je wil werken..

Dat altijd, maar ik zal zelf niet echt iets kunnen bedenken wat de Cirklon niet kan op een redelijk normale manier zonder veel omwegen.
Wat bedoel jij dan?
 
Dat altijd, maar ik zal zelf niet echt iets kunnen bedenken wat de Cirklon niet kan op een redelijk normale manier zonder veel omwegen.
Wat bedoel jij dan?

je antwoord klonk een beetje als "Cirklon is DE oplossing en al de rest is overbodig". Terwijl de Cirklon misschien in jouw workflow goed is, maar zeker niet voor iedereen.

De cirklon spreekt mij bvb totaal niet aan.
 
Ik zie dat er hier veel stepsequencers worden voorgesteld (Korg SQ1, Arturia Beatstep...) maar dat is volgens mij niet echt wat de TS zoekt... Hij wil echt wel multitrack van langere sequences...

Ik denk dat er een paar keuzes zijn afhankelijk van je "workflow".
  • Akai MPC
  • Elektron OctaTrack
  • Squarp Pyramid
  • Cirklon

Yes, dit klopt geheel. En op dit moment spreekt de Squarp mij het meest aan, gezien de vele features en bruikbare in/outputs icm mijn synths. Dit ding krijgt ook echt hele goede reviews en men spreekt van een DAW vervanger en Criklon 'killer' .. maar goed, dat kan ik allemaal niet inschatten natuurlijk. Hoe dan ook, het 'DAW vervang' deel klinkt goed en als iets wat ik zoek.
 
Of even de MPC-X afwachten... Ik zie die wel zitten! Heeft ook fijn 4 midi out en CV enweetikhet.
Of boven budget?
 
gaat richting 900 toch? wel beetje boven budget, ik vind die Pyramid ook wel fijn ogen..
 
Back
Top