Midi noten van hardware synths stoppen voordat toets losgelaten is

Pimpampeter

Muziekfabriek
Lid sinds
2 juni 2005
Berichten
1.226
Locatie
Eindhoven
Waarschijnlijk is er ergens al eens ooit een draadje van gemaakt, maar ik weet helemaal niet waar ik op moet zoeken.

Zit sinds 1,5 week ineens spontaan met het volgende probleem:

In Cubase 7.5 maak ik n midi kanaal aan. Met mijn Alyseum AL-88 stuur ik een midi naar een hardware synth. Ik selecteer de juiste midi kanalen, en sla op mn midi keyboard n noot aan. Deze het geluid van de hardware synth stopt na grofweg 2 seconden. Als ik harder aansla stopt ie eerder, zachter ietsje later. Pak ik een softsynth dan heb ik dit probleem niet. Het zit dus puur in de externe midi

Nu weet ik dat ik dit probleem ooit eerder gehad heb, en dat dat ergens een vinkje was wat aan of uit moet ofzo. Maar: Geeeeen idee meer waar dat zat.

Iemand die me hiermee kan helpen? Zeer irritant probleempje wat waarschijnlijk iets doms is wat zo opgelost is.
 
Zit velocity aan de release gekoppeld?
Wat voor synth is het, analoog?
 
Zit velocity aan de release gekoppeld?
Wat voor synth is het, analoog?

Maak niet uit wat voor synth/rompler/etc. Zowel mn tyros als mn Virus als mn Roland V synth xt als mn jv2080... Zit m echt in Cubase zo lijkt het
 
Ik dacht dat het om 1 synth ging, geen idee wat het kan zijn.
 
enige vinkje die ik ken die dat soort type problemen kan veroorzaken is de reset on stop setting in je preference menu.

Maar dat is eigenlijk alleen bij looppoints of bij het stoppen van een track. Dat lijkt eigenlijk niet op jouw melding. Maar je zou het eens kunnen proberen.
 
enige vinkje die ik ken die dat soort type problemen kan veroorzaken is de reset on stop setting in je preference menu.

Maar dat is eigenlijk alleen bij looppoints of bij het stoppen van een track. Dat lijkt eigenlijk niet op jouw melding. Maar je zou het eens kunnen proberen.

Dat is m niet inderdaad. Vervelende is dat ik dit ooit eerder gehad heb (jaaaren geleden) maar dat t toen iets simpels was en ik niet meer weet wat...
 
Dat is m niet inderdaad. Vervelende is dat ik dit ooit eerder gehad heb (jaaaren geleden) maar dat t toen iets simpels was en ik niet meer weet wat...

nee inderdaad, had wel een vermoeden dat dat het niet was.

Het klinkt alsof je een midi loop hebt, maar goed dat kun je simpel testen in cubase dus dat zal je wel gedaan hebben.

Maar even meedenkend, voor de zekerheid zou ik het volgende eens proberen:
- midi track aan maken
- bij midi in selecteer je alleen de midi input van je masterkeyboard
- mij midi out selecteer je alleen de midi output van je andere keyboard (dus die port op je aL-88 )

Als het dan niet optreedt dan komt het waarschijnlijk omdat je andere keyboard de midi note informatie weer terugstuurt naar je a88 die dan binnenkomt op je All midi inputs van je track normaal, en dan zou je dit inderdaad kunnen krijgen

De oplossing kan dan zijn dat je die midi input standaard negeert in je device menu optie, of dat je inderdaad niet meer via de all inputs werkt op je midi track maar alleen die input die je daadwerkelijk gebruikt.

Als dit het niet is, zet dan eens een midi monitor er tussen, dan ben je er waarschijnlijk zo achter.

Wat ik absoluut niet kan verklaren is dat de velocity een rol op de lengte van je noot speelt, dat klinkt totaal niet als iets wat te maken heeft met midi.
 
Back
Top