Send master sync laat synth "haperen"

Manic

Ouwe rot
Lid sinds
5 januari 2009
Berichten
1.320
Locatie
Achterhoek
Goeiedag,

Ik heb mijn Roland System-8 aangesloten via een modi kabel aan mijn Focusrite Scarlett 18i8, die via USB is aangesloten op mijn PC. Op mijn PC (in FL Studio) kan ik dan met een Midi OUT plugin een melodie via midi naar mijn synth sturen zodat die wordt afgespeeld en weer via audiokabels terugkomt in mijn audio interface.

So far so good. Dit werkt vloeiend en zonder problemen.

Maar wanneer ik de synth wil laten syncen aan FL Studio (optie send master sync), merk ik dat hij niet meer altijd de noten op tijd speelt en/of loslaat. Soms mist hij zelfs noten of juist note off signalen en blijft de noot hangen.

Ik heb het idee dat dit komt door de interne sequencer van de system-8. Ik merk dat hij het tempo wel ontvangt, en hij begint ook te spelen, maar het tempo "schommelt" net boven en onder de werkelijke waarde. Lijkt alsof hij daardoor telkens stukjes moet "afremmen" en "inhalen".

Heb ik iets niet goed ingesteld? Of kan ik beter de synth rechtstreeks via usb op mijn pc aansluiten?
 
Je moet in je midi instellingen de midi out syncen, niet de midi in. Dus clock data sturen naar je synth, en niet ontvangen vanuit je synth..

Helpt dat?
 
Ik heb nu in FL Studio de midi out 'gestuurd' naar de System-8 synth. In de System-8 heb ik niets ingesteld. Er komt (nog) geen midi van de System-8 naar FL Studio.
 
Is de USB connectie bedoeld voor MIDI of als audio interface? Je geeft zelf al de suggestie om t via USB te proberen. Heb je dat al geprobeerd?
 
Iemand anders hier met een system8 en sync wobbles?

Sommige synths (maar dat zijn meer jaren 90 dingen) syncen heel slecht op MIDI clock vanuit een computer. Mijn oude Quasimidi waren daar heel slecht in, dat hoorde je heel goed bij synced delays enzo. Komt door de MIDI Jitter (google) die meekomt met een clock vanaf een DAW (PC/MAC)
Als ik bijv op mijn DSI bakken kijkt dan schommelt de clock ook altijd wel een beetje zeg maar 129-131 als ik op 130 werk. maar daar hoor ik geen rare dingen tijdens het syncen. Er zit waarschijnlijk een soort demper in (ik weet ook niet hoe je het anders moet noemen) die het scherpe er een beetje vanaf haalt.

Maar kan me niet voorstellen dat deze Roland bak daar ook last van heeft.
Maar graag ook even een reactie van een ervaren synther met een sys8 voordat ik er een haal volgende week :) Want dan heb ik er niet zo'n trek meer in.
 
Ik heb een mail gestuurd naar Roland. Heb het idee dat het een bug is, want volgens mij heb ik alles gewoon goed ingesteld.
 
Komt omdat een pc/mac gewoon geen strakke midiclock uitstuurt. Het zijn alles behalve realtime os-en die heel strak met inputs en outputs om kunnen gaan.

Dus gewoon via midi notes aansturen.
 
Komt omdat een pc/mac gewoon geen strakke midiclock uitstuurt. Het zijn alles behalve realtime os-en die heel strak met inputs en outputs om kunnen gaan.

Dus gewoon via midi notes aansturen.

Is daar een oplossing voor? Bijv. zo'n syncbox oid? Of de DAW als slave te gebruiken ipv andersom?
Je bedoelt dus zonder te syncen? Dat is een optie idd, maar soms is het wenselijk om bijv de LFO van de synth the syncen aan het tempo van de DAW..

Ik begon ook al een idee te krijgen dat het lag aan de plugin delay compensation en/of de asio buffer..
Ben in ieder geval blij als het niet aan mijn System-8 ligt.
 
Is daar een oplossing voor? Bijv. zo'n syncbox oid? Of de DAW als slave te gebruiken ipv andersom?
Je bedoelt dus zonder te syncen? Dat is een optie idd, maar soms is het wenselijk om bijv de LFO van de synth the syncen aan het tempo van de DAW..

Ik begon ook al een idee te krijgen dat het lag aan de plugin delay compensation en/of de asio buffer..
Ben in ieder geval blij als het niet aan mijn System-8 ligt.

Nou, ik ben het daar niet mee eens. Tegenwoordig zijn er maar weinig synths die op hol slaan van een daw clock, zeker met de problemen die jij beschrijft. Als jij alles voor de rest goed heb ingesteld verwacht ik van een synth uit 2017 dat die gewoon zijn LFO's en Sequencer laat syncen en spelen zonder dat ie gaat stotteren hoor.

Ik wacht nog even op verdere users die dit kunnen beamen, anders gaat ie echt direct van de wishlist af, dit is namelijk een dealbreaker voor mij. Al mijn synths syncen gewoon aan een DAW clock namelijk. Er is wel wat jitter, maar dat is meer een kleine schommeling is de BPMs geen complete syncreset per jitterstap en zo lees ik het een beetje als ik jou problemen lees.
 
Ik ben erachter gekomen dat hij het ook doet als ik Send master sync UIT heb staan! Ik dacht dat het alleen was als die aan stond :/ Het is wel een stuk minder erg met Sync uit..

Ik heb ook een System-1m en bij die gaat het wel goed... Ik hoor wel heel soms dat het tempo soms heel iets schommelt (aan de delay wanneer deze op tempo gesynct is), maar dit is bijna niet hoorbaar en hij mist iig geen noten etc.

Wat wel een verschil is: System-1m heb ik via usb aangesloten; de System-8 heb ik via een midi kabel en mijn audio interface aangesloten... ik zal dat eens omdraaien.
 
Laatst gewijzigd:
OK! Via USB werkt het wel gewoon net zo goed als de System-1m.

Dus ik heb óf een instelling verkeerd staan ergens voor de midi aansluiting, of aan de audio/midi interface (Focusrite Scarlett 18i8 ), óf het ligt aan de kabel zelf (is een vrij oude kabel met ook nog eens een behoorlijke lengte: zo'n 3 meter); ik denk het laatste...

Ik ga dus maar een usb kabel halen! Zal het een probleem zijn als die kabel ook zo'n 3 meter lang is?
 
Ik heb in de tussentijd wat andere dingen geprobeerd, en kwam er achter dat wanneer ik de midi kabel in mijn BCF2000 Midi OUT steek ipv in de Scarlett, dan is het ook opgelost.

Het ligt dus aan de Scarlett! Niet aan de kabel en ook zeker niet aan de System-8 ;)

Wat mij betreft mag er een slotje op.
 
Gelukkig maar. Ik kon me ook al niet voorstellen dat Roland zo'n misser zou maken, al die andere aira spullen zijn behoorlijk strak in sync.
 
Back
Top