Drie midi interfaces

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo allemaal,



Ik draai inmiddels al een tijd een setup (Cubase) met twee midi interface, namelijk tweemaal een Motu Midi Express 128. Hiermee heb ik al problemen doordat deze units op de USB poort regelmatig worden verwisseld. Dit heb ik nu opgelost door de tweede interface pas aan de PC te koppelen nadat de PC is opgestart.
Zie voor extra toelichting: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=178172&highlight=motu

Maar ik zou dit probleem toch graag eleganter opgelost hebben.
En daarbij komt dat ik zit te denken aan een derde midi interface.
Emagic had met zijn Unitor8 en AMT8 een prachtige oplossing doordat je interfaces door kon lussen, maar zoiets bestaat nu niet meer denk ik.
Een oud setje Emagics op mijn 64bit Windows7 PC aansluiten is ook geen goede optie.

Zijn hier mensen met goede suggesties voor dit probleem?
 
Als je naar andere midi interfaces kijkt, heb zelf 2 keer een um880 edirol kun je er 4 Max tegelijk gebruiken en geven mij geen problemen met volgorde van aanzetten. Je kunt ze niet zo mooi doorlussen, dus het kost je wel USB poorten.
 
Matthew, lullig om te moeten zeggen maar ik ben blij dat ik niet de enige ben die altijd ruzie heeft met die motu's.

Wat bij mij in ieder geval het volgorde probleem heeft opgelust is waarschijnlijk de usb hub die ik er tussen heb gezet.

Helaas besluit 1 van de motu's af en toe niet helemaal in meewerk stand te staan.
Overigens heb ik 2 Midi Express 128 die hetzelfde zijn maar niet hetzelfde zijn.
Aan het front zie je al verschil.
 
Ik had al een UM880 maar wilde (veel) meer midi I/O. De Midi Express was de meest logische keus maar al voordat ik 'm kocht had ik gelezen over dit probleem. Ik heb er daarom maar eentje gekocht en ben op zoek gegaan naar een extra UM880. Ik heb nu 1xMOTU MidiExpress, 2xUM880, 1xUM550 en een midisport4x4(die is nu eigenlijk overbodig geworden). Deze combinatie werkt goed en alle devices worden altijd in dezelfde volgorde gevonden in Windows.

Het is erg jammer dat MOTU dit niet netjes in de driver oplost. Het is nog jammerder dat de UM series niet meer gemaakt worden.
 
Ah, de gedupeerden druppelen binnen :D
Ik ben dus ook niet de enige.
Zonde hè, dat het zo matig is opgelost.
Ik heb destijds nog contact gehad met MOTU maar kreeg helaas geen support.
 
Je zou als workaround een APC powerboot voor je MOTU's kunnen hangen. Als die aangaat, doet hij een staggered startup, waar hij met een klein interval de powerpoorten éen voor éen aanschakelt.
 
Het is een suggestie inderdaad..
Op zich geen verkeerde.
Gevoelsmatig zet het me echter wel weer terug op het spoor van één voor één aan blijven zetten.
Ik zou het dan misschien beter oplossen met schakelaartjes op mijn monitor controller unit.
(dat is namelijk een DIY unit met een hele rij schakelaars voor apparatuur die in volgorde aangezet moet worden zoals mixers, monitors etc).

Misschien moet ik dat maar gewoon doen ook...
 
Probeer eerst de oplossing met een powered usb hub, die heb je vast wel liggen of je kan er mischien even een van iemand lenen.
 
Wat kan de meerwaarde van een powered usb hub zijn dan?
regelt zo'n hub misschien vast ID's voor alles war erop is aangesloten?

Als dat zo is is het inderdaad de moeite van het proberen waard.

Wat ik overigens al wel heb geprobeerd is:
Een extra PCI kaart in mijn PC met USB poorten erop en de twee Motu's verschillend aangesloten.
(één op de PCI kaar de andere op het moederbord, beide op de PCI kaart etc).
Maar dacht mocht niet baten.
 
Tjee Sound_Avenue...volgens mij is dat een heel elegante oplossing:)
Dat ga ik eens goed bekijken.
 
Ik kan de Alyseum AL-88C van harte aanbevelen. 8x8 MIDI interface over LAN.

Mind blown :halleluja

Wat een goed idee om gewoon een netwerkkaart te pakken! :dokdan:

Meer mensen ervaring met hun producten?
 
Jazeker...ultiem flexibel, snel en met de mogelijkheid om een heel netwerk op te nemen. Dus ook PC's en Macs syncen, en alles aansturen met een midi klavier en Push. Wel wat gedoe met drivers, wanneer je veel USB apparaten hebt. Maar dat geouwehoer ben ik inmiddels wel gewend aan geraakt ;)
 
Ik zit ook aan te kijken op een volle Motu Express 128.. en dacht ook al "Wat nu?" .. en dan herinnerde ik de MIDI THRU poorten.. is dat dan geen optie in vele gevallen? Je kunt bronnen toch elk doen luisteren op verschillende kanalen.. of mis ik de adder in het gras?
 
Ik kan de Alyseum AL-88C van harte aanbevelen. 8x8 MIDI interface over LAN.

Toevallig vandaag naar zitten kijken. Las op Gearslutz heeeeel erg veel commentaar, maar dat was grotendeels uit 2013. Als die stabiel werkt, koop ik m meteen. Kan je gewoon met een utp kabel ff je midi aansluiten. daarnaast schijnt t ding ook nog eens te configureren te zijn, dus zou je ook 16 in of alleen 16 out kunnen maken. Heb je daar ervaring mee?

En draait t bij jou ECHT stabiel? En op wat voor systeem?
 
Ja, ultiem flexibel te configureren met CopperLAN manager. Best simpel, en slaat de configuratie op. Die kun je later of op een andere pc weer recallen. Mijn systeem draait nu probleemloos met W10 64bit, RME HDSPe MADI met Antelope Orion, Komplete, Push2 en een hoop midi instrumenten. Voorheen had ik wat issues, met name met heel veel aangesloten USB apparaten. Het is altijd een gok of het probleemloos zal werken, helemaal vandaag de dag met zo veel mogelijk interfererende zaken op je pc. Maar voor goedwerkende midi zou ik desnoods opnieuw met een schoon systeem beginnen. Daarvoor zijn de voordelen te groot.
 
Ja, ultiem flexibel te configureren met CopperLAN manager. Best simpel, en slaat de configuratie op. Die kun je later of op een andere pc weer recallen. Mijn systeem draait nu probleemloos met W10 64bit, RME HDSPe MADI met Antelope Orion, Komplete, Push2 en een hoop midi instrumenten. Voorheen had ik wat issues, met name met heel veel aangesloten USB apparaten. Het is altijd een gok of het probleemloos zal werken, helemaal vandaag de dag met zo veel mogelijk interfererende zaken op je pc. Maar voor goedwerkende midi zou ik desnoods opnieuw met een schoon systeem beginnen. Daarvoor zijn de voordelen te groot.

Hm... klinkt toch wel goed. Zal eens bij de jongens van MSV informeren, want die verkopen die handel. Het is voor mij als vervanging van een Motu Midiexpress, waar ik dagelijks oorlog mee heb, omdat ze blijkbaar bij mij nooit stabiel kunnen draaien.

Wat zou er kunnen interfereren dan eigenlijk? Met een schoon systeem beginnen is hier helaas niet mogelijk helaas.
 
Pimpampeter:
Heb jij nog onderzoek gedaan of vorderingen gemaakt met de AL88c?
Ik zit er ook sterk aan te denken een paar van die units te kopen.
En uiteraard wil ik ook graag een stabiel systeem hebben dan.
Ik ben benieuwd of jij nog bevindingen hebt gedaan.
 
Back
Top