Control Change Increase/Decrease

Quinty

Kacke und Schmutz
Lid sinds
5 december 2002
Berichten
95
Locatie
Almere
Ik zit al een tijdje te klooien met MIDI INC messages.

Wat ik probeer te bereiken is in Tone2 BiFilter2 de filter types te selecteren dmv één van mijn midi controllers (Beringer BCR2000 in deze).
Uit de documentatie van BiFilter2 heb ik dat je hiervoor MIDI CC 75 moet gebruiken.

Op mijn BCR2000 heb ik dus 2 koppen ingesteld op CC 75 met als één knop een increment van +1 en de ander van -1 (decrease dus).

Wanneer ik dit test met BiFilter2 moet ik soms meerdere malen drukken voordat een preset gewijzigd wordt. Het lijkt erop alsof je eerst moet uitrekenen in welke stappen CC 75 moet increasen/decreasen of je moet het hoogste value van de CC aanpassen.

Zit hier een bepaalde berekening achter die je zelf moet doen of doe ik iets anders fout?

Hetzelfde probeer ik trouwens met SynthMaster (via MIDI learn in SynthMaster zelf) om door de presets te browsen, tevens without luck!

Is er iemand die hierbij kan assisiteren? Wil graag weten hoe ik dit voor diverse synths/effecten kan instellen.
Google heeft me nog geen goed antwoord gegeven :(
 
Als je een control change aan een knop toewijst dan ga je automatisch met een inc/dec van 1 werken(knop naar rechts/links draaien = waarde +1/-1) . Een control change heeft nl. 128 mogelijke waarden. Wat wel soms aangepast kan worden is de range van de control change. Stel dat je filter 55 filtertypes heeft dan worden deze in jouw geval bv. aan control change 75 waarde 0 tem 54 toegewezen (en gaan values 55 tem 127 niks doen) ...

Dus: gebruik slechts één knop voor die parameter en normaal gezien moet je verder niks instellen, tenzij je de range weet van die filtertypes en je deze wilt beperken ...

Als je met 2 (druk)knoppen een inc/dec van een control change wilt doen moet je DAW de actuele waarde van die parameter naar de Behringer sturen EN moet je Behringer die waarde +1/-1 kunnen doen. Ik denk niet dat de BCR dat ondersteunt ... en het bovenstaande is véél makkelijker in te stellen
 
Laatst gewijzigd:
N.m.i. gebruik je ook niet de juiste CC's voor die increment en decrease.
Increment = CC 96
Decrement = CC 97
Deze verhogen/verlagen gewoon de waarde van de meeste recente CC met 1 (+ of -), zonder dat daar een specifieke CC-parameter voor gedefineerd werd (enkel de laatst gebruikte dus).

Je hebt dus in principe minimum 3 nodig voor jou opzet (als ik je vraag goed begrijp).
Bvb. : je werkt eerst met CC 75 rechtstreeks op een parameter, van dan af kan je diezelfde parameter (CC 75) ook met CC96/97 in stappen van 1 kan verhogen of verlagen. Indien je nu een andere CC gebruikt dan die 75 zullen nadien CC96/97 die ander parameter in stappen van 1 verhogen of verlagen.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top