CTRLR panel voor D2, midi switches?

raabje

Korg Gadget!
Lid sinds
6 november 2004
Berichten
980
Locatie
Amsterdam
hallo SF,

Na een heel beperkt panel gebouwd te hebben voor de EF303 ben ik begonnen aan een panel voor de Roland D2 groovebox. Dit is een MC505 met een gehandicapte interface, de D-field. Idee is mooi, alleen reageert de D-field me wat te traag en is de besturing wat grof.

Met midi CC waarden kan een deel van de MC505 synth engine worden bestuurd, eigenlijk alles wat de MC505 uitstuurt vanuit de knoppen kan ook met CC worden aangestuurd op de D2. Zie het plaatje dat ik in dit bericht plak.

Voor volledige controle over de synth engine is sysex nodig, hier is al een goede en complete MC505 editor voor (alleen Windows XP). CTRLR draait op Windows 7 en werkt veel soepeler. Ik ben al blij als ik de interface van de MC505 heb nagemaakt, dan komt de D2 al veel dichter bij de MC505 qua functionaliteit. Op de MC505 die ik ooit heb gehad ben ik ook nooit echt diep in de 4-tone engine gedoken (omdat ie zo slap klinkt... te veel moeite voor een klein resultaat)

In CTRLR simpele draaiknoppen maken die van 0 tot 127 uitsturen lukt me wel. Wat niet lukt is drukknoppen maken die een vaste waarde uitsturen, b.v. filter type, CC 34, waarde 0 is uit, waarde 1 is LPF, waarde 2 is BPF, etc. Het maakt me dan niet uit om een rijtje knoppen boven elkaar te plaatsen voor elk type filter. Of b.v een knop voor Portamento on en een knop voor off. Nog mooier is 1 toggle die kan switchen tussen opties (aan-uit,of meerdere keuzen), maar die zit niet standaard in CTRLR?

2e probleem is dat sommige knoppen in het midden moeten staan op waarde 64 voor de juiste beginstand, ipv 0. Hoe stel je in dat een knop een bepaalde startwaarde heeft?

En ik heb 1 midi commando (Pitch-envelope-depth), deze gaat niet van 0 tot 127, maar van 52 tot 76, hoe stel je die krappere bandbreedte in plaats van 0-127?

Hopelijk zijn hier CTRLR wizards die verder zijn dan ik. Handleiding van CTRLR bestaat niet, en dit uit panels voor andere synths destileren lukt me ook nog niet.


Met groet,
Jeroen
 

Attachments

  • D2_CTRLR_panel.jpg
    D2_CTRLR_panel.jpg
    79,7 KB · Bekeken: 133
Last edited by a moderator:
1 probleem opgelost, met een combo switch kan ik een pull down menu maken, voor filter type, CC 34 schrijf ik dan bij "Combo content" de tekst voor het pull down menu, en daarachter de waarde die uitgestuurd moet worden.

Off=0
LPF=1
BPF=2
HPF=3
PKF=4
 
...Nog mooier is 1 toggle die kan switchen tussen opties (aan-uit,of meerdere keuzen), maar die zit niet standaard in CTRLR?
Effe gechecked : er is wel een toggle button (=> uiToggleButton) en die heeft een Value On State en Value Of State. Daar moet het het dan toch mee kunnen.
Ik werk niet met Ctrl maar heb het hier wel geinstalleerd voor later... als ik groot en sterk ben.
 
Inderdaad, bij die Toggle zie ik nu ook Value on state en Value off state, was me niet eerder opgevallen, Ik had het al opgelost met een combi toggle, dan wordt de tekst ON-OFF zichtbaar. Past cosmetisch beter bij de rest. Maar die toggle button werkt ook zie ik.

Ik heb de MC505 part mixer ook overgenomen, 8 rijtjes draaiknoppen.

Draaiknoppen die bij waarde 64 in het midden staan heb ik rood gemaakt, De groene draaiknop is de functie met beperkte bandbreedte, dat moet nog beter vind ik, zou mooi zijn als je niet verder kan draaien dan onder en bovengrens,

Portamento Solo is een beetje suf, aan is CC126 waarde 1, uit is CC127 waarde 0. Dit kan niet binnen 1 knop worden opgelost?.

Ik zoek ook nog hoe je in 1 keer alle draaiknoppen terugzet op de beginstand, 0, 127 of 64, in plaats van handmatig alles goed zetten of een panel sluiten en opnieuw openen.
 

Attachments

  • Roland_D2_CTRLR_panel_v2.jpg
    Roland_D2_CTRLR_panel_v2.jpg
    68,6 KB · Bekeken: 103
Laatst gewijzigd:
Nu zie ik het ook, minimum en maximum value bij een draaiknop. Ik zat op een laptop met klein scherm te klooien, ik heb het gewoon niet gezien! Dat knopje met groene kleur heb ik dan ook gefixt.

Dan heb ik het alles onder controle. Ik ben alleen nog benieuwd naar een manier om alle knoppen in 1 keer te resetten naar een start positie 0, 64 of 127.
 
Hier is het D2 panel, ook bruikbaar voor MC505.

In een volgende versie voeg ik nog knoppen voor Arpeggiator en EFX sectie toe, dat moet met sysex, is op zich geen punt, ik heb er nog even geen tijd voor.
 

Attachments

  • Roland D2_v3.zip
    5,8 KB · Bekeken: 114
Dit is wel zo een beetje het eindresultaat, meer ruimte heb ik niet op het panel.

Bijna de gehele MC505 draai- en schuifknop indeling heb ik over kunnen nemen voor de D2. Alleen zijn de Arpeggiator en Quantize knoppen volgens mij geen onderdeel van de synth engine, hier is geen sysex voor te vinden in de handleiding en dit zit ook niet in andere editors. Jammer, met de accent-rate knop kan je leuke dingen doen. Verder heeft mijn panel voor elke functie een knop, op de MC505 worden knoppen gedeeld. Voor delay en EFX heb ik zelfs meer parameters direct beschikbaar. Panel is als VST te gebruiken.

Nog dieper voor dit panel de synth engine induiken vind ik niet handig, kan ik beter de MC505 editor gebruiken of Sounddiver. Doel was de hands-on ervaring van de MC505 nabootsen, tot op patch niveau, niet op tone niveau.

Omdat ik de D2 op Auto-channel heb staan is 1 rijtje knoppen voor de part mixer voldoende, aangezien alle andere knoppen ook gedeeld worden voor alle parts. In de vorige versie zaten nog voor alle parts knoppen om een mix op te zetten. Als het lukt om een groter (=meer pixels) panel te maken, dan combineer is deze en de vorige versie nog wel een keer.

Ik heb weer veel geleerd over CTRLR, handig tooltje!
 

Attachments

  • D2_MC505_CTRLR_Panel.jpg
    D2_MC505_CTRLR_Panel.jpg
    66,3 KB · Bekeken: 104
  • Roland D2_v5.zip
    5,8 KB · Bekeken: 115
Handig! :okdan:

Ik gebruikte indertijd de MC-505 editor en dat werkte op zich prima, maar dit zou toen zeker welkom zijn geweest.

Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat Roland nooit echt aandacht heeft geschonken aan wat dit ding echt kan. Nergens viel terug te vinden dat er in feite een MC-505 in dat ding zit.
 
En dat in de MC505 eigenlijk een JV1080/2080 zit.

Roland stopt steeds hetzelfde in een nieuwe verpakking, JD990, JV1080 en hoger, MVS-1, MC505/307/909/808/D2, allemaal dezelfde engine. --> 4 tones = een patch.

Op details uiteraard verschillend, JD990 zal beter klinken door hogere samplerate (48khz?) van de waveforms en beter filter.

Ook in mijn S760 sampler zit volgens mij min of meer dezelfde engine (met hele goede filters en convertors).

Ik vind een Roland Groovebox als stand-alone unit veel te ingeblikt klinken. Maar de JV1080 wordt over het algemeen toch goed gewaardeerd, ik moet er met wat editten van de presets toch lekkere percussie en een paar mooie strings uit kunnen halen, eventueel in combinatie met wat effecten eroverheen. De engine vind ik behoorlijk complex om echt goed te doorgronden, o.a. de tone structure (tones beinvloeden elkaar, ca. 18 structuren beschikbaar), booster functie, en FXM. Ik snap de structuur wel, maar ik kan niet voorspellen wat een bepaalde instelling of combinatie zal opleveren. Ik doe het dan maar met de Trial and error methode....

Ik heb nog de Analog feel functie toegevoegd aan het panel. En het blijkt dat als de het panel voor de 1e keer opstart er waardes verstuurd worden zoals ingesteld, dit heb ik uitgezet. De EFX sectie doet anders vreemd. Aandachtspuntje voor CTRLR. Je kan met deze functie volgens mij snapshots maken en uitsturen, lijkt op een soort van preset doorzenden. Maar niet handig voor wat ik er nu mee wil, on-board presets tweaken.

Ik heb ook nog even de mogelijkheden verkend om toch iets met tones te doen in het panel, maar dit wordt echt complex. Wat ik nu heb in het panel zijn tweaks op system en patch common niveau.

Ik heb een diep respect gekregen voor de MC505 editor, als je meerdere tones tegelijk wilt aanpassen, b.v. 3 tones, dan stuurt deze editor 3 keer een sysex string uit voor deze 3 tones (de sysex strings op tone niveau hebben een tone nummer, 12/14/16/18 ). Met Sounddiver moet je alle 3 de tones apart bewerken. Op de MC505 zelf is dit een stuk eenvoudiger, 3 tones tegelijkertijf actief maken voor editten door de tone knoppen alledrie tegelijkertijd in te drukken.

Is er eigenlijk al een grote JV1080 topic hier? Of wat breder, de hele Roland reeks met dezelfde engine?
 
Laatst gewijzigd:
Toch nog een update gemaakt, ik ontdekte dat Analog Feel een sysex code voor part heeft, net als portameno en legato instellingen en poly/solo. Die functies moet ik dan voor elk van de 7 parts apart bedienen met een eigen knopje. Om ruimte te maken heb ik alle knoppen kleiner gemaakt, een pokkewerk, 1 voor 1...

In de praktijk klinken al die portamento tweaks nergens naar, ik vind het behoorlijk nutteloos.

Niet veel mensen zullen een D2 hebben, dit topic is hopelijk wel aardig om te zien hoe je met beperkte middelen een CTRLR panel maakt en tegen welke problemen je dan aanloopt. Voor een multitimbrale synth een panel bouwen is vragen om problemen.
 

Attachments

  • D2_panel_update.jpg
    D2_panel_update.jpg
    64,3 KB · Bekeken: 98
  • Roland D2_final.zip
    7,5 KB · Bekeken: 108
Niet veel mensen zullen een D2 hebben, dit topic is hopelijk wel aardig om te zien hoe je met beperkte middelen een CTRLR panel maakt en tegen welke problemen je dan aanloopt. Voor een multitimbrale synth een panel bouwen is vragen om problemen.
idd, en hmmm, ni echt denk 'k, Ik gebruik al m'n synths op 1 midi channel ipv multi timbraal...
Mss gewoon kunnen zeggen op welk midi channel ie moet staan ??, en de rest muten...
 
idd, en hmmm, ni echt denk 'k, Ik gebruik al m'n synths op 1 midi channel ipv multi timbraal...
Mss gewoon kunnen zeggen op welk midi channel ie moet staan ??, en de rest muten...
Ik denk niet dat zoiets nodig zal zijn Stephen : de meeste editors (allemaal wss) zenden data enkel uit op één kanaal : dat wat je hebt ingesteld. In jou geval zou het op alle 16 tegelijk gaan uitzenden ???
 
Goed punt wat aangedragen wordt. Ik heb een denkfout gemaakt met mijn panel.

De D2 heeft een auto-channel functie. Op de MC505 is dit de remote keyboard functie. Ik stuur b.v. met CTRLR midi kanaal 1 uit, maar de D2 heeft kanaal 7 actief, voor Midi CC waarden worden commando's voor kanaal 1 in de D2 omgebouwd naar kanaal 7. Dit is geen probleem als de D2 (of MC307/505) stand alone werkt. In de sysex commando's zit ook een midi channel waarde opgenomen, deze wordt echter niet omgezet met auto-channel. Om het sysex probleem te omzeilen heb ik handige functies voor de 7 synth parts allemaal opgenomen in het panel.

In een mono-timbrale setup moet auto channel uitstaan, anders reageert de D2 op midi bedoeld voor andere synths, b.v. midi noten of CC waarden voor een AN1X op kanaal 5. Alle knoppen in het CTRLR panel hebben een vooraf ingestelde midi kanaal waarde. Ik moet dus eerst een bestuit nemen welk kanaal de D2 krijgt als mono timbrale synth, en alle knoppen op het panel dit specifieke midi kanaal nummer geven. Of het panel 8 keer kopieren en instellen voor kanaal 1 t/m 7 en 10 voor het rhythm kanaal (toewijzing is gefixeerd in de D2), en dan de juiste inladen.

Mooier zou zijn als ik een knop kan maken voor midi channel die een waarde genereert, b.v. YY (01 t/m 16), en dat in sysex strings en CC commando's deze YY meegenomen wordt.

Hetzelde voor tones, zou mooi zijn een knop te kunnen maken voor tone selectie (1 t/m 4), afzonderlijk of combinaties van tones, en dat ook deze waarde wordt toegevoegd in een commando. Dan hoef ik de structuur van de engine slechts voor 1 tone uit te werken, ipv van 4 voor 1 midi kanaal, en dus 4 x 7 =28 keer voor 7 synth parts. Dat is geen doen, past nooit op een panel.

Zover ik nu kan inschatten is CTRLR vooral een software variant van een hardware controller. Hopelijk zijn er hier gebruikers die mij kunnen vertellen of midi kanaal nummers kunnen worden ingevoegd in uit te sturen midi en sysex commando's.
 
Laatst gewijzigd:
Weer een klein stapje vooruit: in de knoppenbalk van CTRLR zelf kan je iconen toevoegen, zo ook midi input en output device, en midi channel. Een hier geselecteerd midi channel zal waarschijnlijk het midi channel dat bij de panel knoppen is ingevoerd overrulen, in ieder geval voor CC waarden.

Ik heb het gevoel dat ik er niet verder mee ga komen, dan wordt het echt programmeren, en dat vind ik zonde van de tijd, ik kan beter muziek gaan maken dan klooien met CTRLR. Ik sta wel open voor een goede tutorial of tips om dingen slimmer aan te pakken,
 
Weer een klein stapje vooruit: in de knoppenbalk van CTRLR zelf kan je iconen toevoegen, zo ook midi input en output device, en midi channel. Een hier geselecteerd midi channel zal waarschijnlijk het midi channel dat bij de panel knoppen is ingevoerd overrulen, in ieder geval voor CC waarden.

Ik heb het gevoel dat ik er niet verder mee ga komen, dan wordt het echt programmeren, en dat vind ik zonde van de tijd, ik kan beter muziek gaan maken dan klooien met CTRLR. Ik sta wel open voor een goede tutorial of tips om dingen slimmer aan te pakken,
:?
Net nu je begint te begrijpen hoe midi-editors werken ga je ermee stoppen ?
 
Nou, begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb nu de functionaliteit die ik wilde hebbben in mijn panel. Voor mijn doel is het panel af voor de D2.

En ik ga ook een panel bouwen voor mijn S760 en CD3000XL samplers, o.a. ADSR envelop en knoppen voor filter en cutoff.

Verbeteringen zijn o.a. dynamische waardes invoegen in een sysex string (b.v. een waarde YY voor midi kanaal, of AA voor tone nummer) en een reset alle controllers functie, 1 druk op de knop en alle knoppen springen terug naar een start waarde. Of iets met presets/snapshots doen.

Ik heb het idee dat dit niet zomaar kan met de basis functionaliteit en standaard layout van CTRLR, ik loop tegen een plafond aan zonder kennis van code en programmeren. Ik ga er niet mee stoppen maar ik ga er ook niet verder induiken. Ik heb andere panels ontleed en geanalyseerd, en gisterenavond ging bij mij het licht uit... Er zitten in andere pannels knoppen die geen midi CC en sysex instellingen hebben maar wel werken, geen idee hoe dit gedaan is.
 
...
Verbeteringen zijn o.a. dynamische waardes invoegen in een sysex string (b.v. een waarde YY voor midi kanaal, of AA voor tone nummer) en een reset alle controllers functie, 1 druk op de knop en alle knoppen springen terug naar een start waarde. Of iets met presets/snapshots doen.

Ik heb het idee dat dit niet zomaar kan met de basis functionaliteit en standaard layout van CTRLR, ik loop tegen een plafond aan zonder kennis van code en programmeren. Ik ga er niet mee stoppen maar ik ga er ook niet verder induiken. Ik heb andere panels ontleed en geanalyseerd, en gisterenavond ging bij mij het licht uit... Er zitten in andere pannels knoppen die geen midi CC en sysex instellingen hebben maar wel werken, geen idee hoe dit gedaan is.
In sysex heb ik nog nooit midi kanaal nummering gezien, sysex werkt trouwens onafhankelijk van midikanalen, zodus dat is weer een stapje dichter. Die overige panels waar je het over hebt zijn wss allemaal 'knoppen die overrulen', dat wordt redelijk veel toegepast en bespaard veel dubbel uit te voeren werk. Maar ja, soms moeten dingen wat bezinken voor het licht weer aan gaat.
Succes.
 
Bedankt!

Geen midi channel in sysex, dat scheelt dan weer. Ik had er op gegoogeld en kon dit ook niet vinden. Ik liep er in de Roland Sysex tegenaan dat bij een multi timbrale synth voor elk van de 8 parts (7 x synth en 1 x drum,kanaal 1-7 en 10) een waarde is opgenomen: 00 = part 1, 01 = part 2, 02=part 3. Dit heb ik verward met midi channel.

Dus een sysex code voor b.v. Analog Feel werk alleen voor part 1 als de waarde 00 is opgenomen, en voor part 4 als ik 03 invoer. Zou mooi zijn als je op deze plek in de string een waarde YY kan invoeren, en met een andere knop deze YY kan instellen. Dit is een stuk flexibeler.

Je kan uit het pull down menu in het de sysex string box codes invoegen (rechter muisknop), b.v. Global0, Global1, etc, maar ik zien nog niet waar en hoe deze waarden bepaald kunnen worden.
 
...
Dus een sysex code voor b.v. Analog Feel werk alleen voor part 1 als de waarde 00 is opgenomen, en voor part 4 als ik 03 invoer. Zou mooi zijn als je op deze plek in de string een waarde YY kan invoeren, en met een andere knop deze YY kan instellen. Dit is een stuk flexibeler.
Dat wordt net uitgevoerd door 'knoppen die overrulen'. Ze veranderen één byte, die op een welbepaalde plaats, in een sysexstring staat : zoals bvb. de byte die het part-nummer bepaald.
 
Back
Top