midi merger, via PC of stand alone

raabje

Korg Gadget!
Lid sinds
6 november 2004
Berichten
980
Locatie
Amsterdam
hallo, graag wat meedenken gewenst van jullie:

Ik zoek een midi merger voor midi input op een Kawai sequencer. Eignelijk zijn dit hele dure dingen. Midi solutions is 4 x 1, en Kenton 4 x1 met 2 outputs. Verschil is ook dat Midi solutions midi signal powered is en de Kenton een eigen voeding heeft Beiden rond de 105 euro. Ik heb echter ook Midi-OX ontdekt, tooltje om op de PC te mergen, werkt prima.

Ik heb een Edirol controller met eigen midi in/midi merge (is dus 2 input), en een midisport 2x2. Met Midi-OX kan ik nu 4 inputs mergen (=3 synths + 1 controller). Uitbreiden is leuk om toekomst proof te zijn, ik wil nog wel een stuk of 2 synths of samplers aanschaffen. Instapmodel is de ESI 4x4. Stapje hoger is Cakewalk met de UM-3G, en daarboven Motu Micro lite, en het topmodel Midi express 128. ESI heeft ook nog een 8x8 interface.

Paar kleine vraagjes aan ervaringsdeskundigen:

- Kunnen de Motu's ook stand alone mergen (op alle inputs), na invoeren juiste routing met software? De express 128 kan het denk ik wel, gezien de prijs. Ik weet het, RTFM, maar hoor het toch graag van iemand die er gebruik van maakt. Ik meen zoiets gelezen te hebben in de manual.

- Mergen is in mijn geval vooral voor de handigheid, geen kabels ompluggen. Ik ga niet meerdere controllers tegelijketijd mergen. Er hoeft dus niet "gerekend" te worden. Kans op midi-latency is dan kleiner, correct?

- Kan je op de Motu of ESI 8x8 ook subgroepen maken, dus op dezelfde box b.v. 7x 1 mergen, en 1 x8 splitten? Ik heb ook een midi expander van Leem, oud ding, deze kan dan mogelijk weer uit de keten gehaald worden.

Voor sequencen van synths met een DAW is een goede interface weer belangrijk met strakke midi timing (output). Midisport heeft een slechte reputatie. De Cakewalk UM-3G schijnt op dit gebied heel goed te presteren. Motu wordt dan ook interessant. Cakewalk UM-3G kan je uitbreiden met dezelfde units, dus 3x3, 6x6, 9x9

(klein) dillema, voor een paar tientjes klaar, of investeren in iets krachtigers.
 
De manier waarop die Motu merged lijkt me niet echt evident. N.m.i. is het zelfs geen merging maar gewoon doorverbinden naar 2 x 4 of 1 x 8 kanalen.
Als het dat is, kan je zo'n 'midi-box' ook makkelijk zelf maken, gewoon een aantal in- en outputs met wat kabels en schakelaars.
Mergen is werkelijk een 'minicomputer werkje met geheugen'. Kijk eens naar een Edirol UM550 of UM880 (occassies enkel), die mergen en werken zowel via USB als MIDI, met of zonder computer (geen USB danwel).
 
Ik heb nu weinig tijd om uitgebreid te reageren, maar er is hier al heel wat over geschreven:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=22384&highlight=merger\

Ooit gelezen in de handleiding: de UM kan alleen 2 kanalen mergen, en dat alleen in merge of patch mode, iets dergelijks. Verder heb ik zelf in het verleden gemergd via rme hdsp 9652 en midi-ox, werkte zeer goed. Later ben overgestapt op midi solutions merger (rock). Zal er in de toekomst voor het routeren denk ik een UM naast zetten. Is allemaal niet zo probleem tot nu toe. Geen waarneembare vertraging geconstateerd. Koop gewoon een midi solutions merger, op een later tijdstip kan je altijd nog een patchbay er tussen zetten. Ik heb 3 maanden van mijn leven aan dit onderwerp besteed. Vond dit wel genoeg :)
 
Bedankt voor de link, heb het ooit wel eens gelezen, was een beetje weggezakt. Goede update van wat er te koop is.

Ik ga voor een echte merger, USB spul laat ik voorlopig even links liggen. Nu alleen nog kiezen voor Kenton of Midi solutions. Kenton heeft 2 outputs, dat is handig, 4 signalen mergen, 1 kabel naar mijn hardware sequencer, en 1 naar de Midisport interface van de PC. Kan ik zonder ompluggen van sequencer wisselen. Workaround hiervoor is een Midi Solutions merger aansluiten op de Midisport, de midi out hiervan naar de hardware sequencer en de interface op midi thru zetten als de PC uit staat, geeft zelfde resultaat.

Midi solutions heeft goede reviews, reviews over de Kenton heb ik nog weinig gelezen.

Ben er bijna uit, wil er inderdaad geen 3 maanden over nadenken :-)

MFB522 drumbak staat hoog op de wenslijst, die koop ik liever dan een dure midi interface.
 
Voor de volledigheid: de Roland A-880 8 in, 8 out midi patchbay/merger is ook een optie. Zitten wel wat haken en ogen aan.

Wel handig:
- Genoeg outputs om geen midi thru meer nodig te hebben,
- Signal functie om te kijken waar midi data langs komt,
- Kost tweedehands minder dan 100 euro,
- Wissel je soms van sequencer dan is het een kwestie van een andere patch kiezen en je kunt los.

Niet handig:
- Veel te groot (diepste unit in mijn rack..),
- Kan maar 2 kanalen mergen. 1 daarvan staat vast (de "master"), de andere is vrij (en vrij makkelijk) te kiezen.

Ik ben er eigenlijk wel happy mee maar ik sequence toch altijd maar 1 synth tegelijk.
 
ik heb geloof ik een anatek studiomerge met 8 x In en 8 x thru. Volgens de man van wie ik 'm gekocht had was deze eigenlijk veel relaxter dan de bekende roland a880, omdat je alles tegelijk kan mergen ipv maar 2 midi kanalen en de 8 x thru. Maar het nut van deze 8 keer thru snap ik nog steeds niet helemaal, omdat ik een merger heb om te mergen en het allemaal uiteindelijk maar naar 1 midi out gaat. Iemand?
 
Even een zijdelings antwoord:
Op de eerste plaats ben ik het met zmooc eens: de A880 is een prima apparaat als je maar 2 inputs wilt mergen naar 1 of meer (max. 8) outputs, maar hij is nogal groot doch zeer eenvoudig in gebruik.

Aanvankelijk gebruikt ik 'm daar ook voor, om controller data van m'n BCR2000 te sturen naar een synth/module naar keuze.
Later heb ik de BCR met USB aan m'n PC gehangen als MIDI interface. Toen mergde de BCR de USB data vanuit de PC met de controller data van zichzelf, waarna het geheel als 1 MIDI signaal naar de instrumenten ging.

Nu is de stroom omgekeerd: ik laat de BCR via USB met m'n computer praten, die merget dat met de MIDI data van de sequencer en stuurt het vervolgens tezamen naar m'n Motu UltraLite MIDI interface via FireWire.

Wat ik wil zeggen: soms kan je met een andere configuratie het ook voor elkaar krijgen data te mergen.
 
voordat ik het vergeet, betreffende midi solutions is het volgende punt van belang:

Q: The MIDI Solutions products don't have a power input - do they require batteries?
A: MIDI Solutions products are powered through the MIDI cable - no batteries or wall adapters are required

http://www.midisolutions.com/faqs.htm

in de faq staat een lijst van producten die geen power geven aan midi solutions producten.
 
Heb je niet gewoon een midi patchbay nodig zoals me30 en de me80 van akai ? Die zijn standalone, ik heb de me80 al jaren tot volle tevredenheid .
 
Heb je niet gewoon een midi patchbay nodig zoals me30 en de me80 van akai ? Die zijn standalone, ik heb de me80 al jaren tot volle tevredenheid .

Er stond er 1 te koop op Marktplaats, ik heb daarom de manual gelezen. Akai kan maar 2 inputs mergen, net zoals die Roland A-880.

Ik wil 4 x mergen naar 1. Een midi thru heb ik al, 2 x4 of 1 x 8 (Leem midi expander). Een patchbay met presets voor verschillende setups is natuurlijk best mooi.
 
Toch een andere oplossing gekozen, oude Motu 8x 8 midi interface met parallelle kabel komt mijn kant op.

Stel ik in eenmalig in als merger, (8x2 of 8x1), en dan stand alone gebruiken, dus zonder PC. Schijnt te kunnen, ik neem de gok (drivers zijn slecht, en LPT1 poorten worden zeldzaam, ik heb er geen). Stuk goedkoper dan een nieuwe Kenton, en 8 inputs ipv 4. Ben ik zeker helemaal toekomstproof.
 
anatek studiomerge is in ieder geval beter dan de roland, kan namelijk meer kanalen samenvoegen en is tweedehands goedkoper dan een tweedehands roland. Ik zoek zelf wel uit waar die extra thru's bij mij voor zijn dan... ;-)
 
Ik heb de Motu Midi Express XT ontvangen, er zitten 8 factory presets op. Stand alone mergen kan met de presets:

- live keyboards, merged alles, behalve de in en uit met hetzelfde poortnummer (ter voorkoming van midi loops)
- merge alle: alle ( 1 t/m 8 inputs ) naar alle outputs ( 1 t/m 8 )
- merge some: mergen van input 1 t/m 4 naar de computer (indien aangesloten), input 5 t/m 8 naar output 5 t/m 8.


Met de software kan nog veel meer, preset 9 t/ 16 kan je zelf in stellen voor stand alone gebruik Denk aan midi thru groepen maken en midi filter op bepaalde poorten instellen.
 
Back
Top