M-audio Axiom met vervelende C-toets

Bob1991

Ouwe rot
Lid sinds
13 november 2004
Berichten
668
Locatie
Haarlem
Al een hele tijd heb ik hinder van het volgende probleem met m'n Axiom 61, verder een prima apparaat, naast onderstaand probleem:

1 C toets, en dan ongeveer de belangrijkste (die ik het meest gebruik) heeft een zwaar verrotte velocity sensor. Zit ik met een mooie pianosound een beetje gedempt/dof te spelen, velocity 70 a 80, druk ik die C toets in, heb ik gelijk een zeer harde heldere piano noot, waardoor het geheel gewoon niet meer klinkt..
Waar ik bij de 'goede' toetsen best hard moet spelen wil ik velocity 127 krijgen, stuurt deze C toets al héél snel waarde 127 uit, en dit kan dan voor instrumenten met een hoop dynamiek erg vervelend zijn, zoals met een piano.

Heb het klavier al eens opengehaald, maar er valt weinig aan af te stellen helaas.. Dus hardwarematig ben ik bang dat het niet op te lossen valt (geen garantie ook meer).

Nu was ik benieuwd of er simpele programma'tjes bestaan, die die ene bewuste C toets kunnen 'aanpassen', dus dat het geen velocity 127 wordt, maar maximaal 100 ofzoiets. Een soort workaround voor het probleem dus, zodat ik weer fijn kan spelen.
 
Je zou eens kunnen kijken wat je aan filters e.d. in je DAW kunt instellen, sommige programma's hebben erg veel mogelijkheden wat dat betreft (de "environment" van Logic Studio is daar een mooi voorbeeld van...)

Zelf zou ik daar niet tevreden mee zijn, ik zou het apparaat nog eens open maken voor poging 2, of het laten nakijken door iemand die er meer ervaring mee heeft...

Het zal in ieder geval geen afstelling zijn waar je naar moet zoeken maar eerder een mottige plakkende microswitch/rubbercontact of zo die te lang blijft hangen als je de toets indrukt en daardoor op het laatste moment pas "omspringt" waardoor de elektronica in het apparaat "denkt" dat je de toets heel snel indrukt.... (ik grijp in dit soort gevallen nogal eens gauw naar de contactspray, baat het niet dan schaadt het zelden...)(zolang je niet overdrijft)

Mijn eigen Axiom is nog in puike conditie dus heb ik hem nog niet open gehad, ik kan je helaas nog geen kant en klaar recept bieden :-)
 
Back
Top