newbie vraag over MIDI channels

noescom

Ingeburgerd
Lid sinds
3 september 2007
Berichten
51
Ik heb een PC met Cubase 5, een op USB aangesloten AMT8 en een paar synths (XP-80 en JV-1080). Alle MIDI kabels zijn voor zover ik kan beoordelen goed aangesloten en de AMT8 ook (via een USB-UTP verlengsetje). Opnemen en afspelen gaat prima, zolang ik maar channel 1 gebruik. Alles wat ik naar channel 2 en hoger stuur hoor ik niet. De AMT8 ontvangt de MIDI-data wel (zie ik aan knipperend ledje). De synth ook (wederom knipperend ledje). Maar nada geluid. Noppes. Niets.

Ik heb de volgende dingen gedaan:
- Alle apparaten aan en uit inclusief PC en patchbay
- Panic button op AMT8
- MIDI instellingen in synth bekeken. Ik zie daar niets geks
- Output naar ieder afzonderlijk midi kanaal. Op allen geen geluid
- Andere banks geprobeerd. Preset A zou MSB 81 en LSB 0 moeten zijn = 10368

Na anderhalf uur prutsen ben ik nog geen steek verder. Iemand een idee hoe dit op te lossen is?
 
Laatst gewijzigd:
Je synth dient op hetzelfde kanaal gezet te worden als dit waarop de data wordt verzonden bvb.:
data op kanaal 6 vanuit Cubase gaat naar synth (-part) die op kanaal 6 ontvangt.
- MIDI instellingen in synth bekeken. Ik zie daar niets geks
Dat hoort ook zo. (Wil je dat toch zien, gebruik dan een spiegel...:P)

Lees de handleiding. (Dat hebben anderen ook moeten doen voordat ze dit leerden).
 
en als je nou eens vertelt hoe je je synths hebt ingesteld/aangeloten (midi in/uit)? hoe heb je cubase ingesteld met midi?
 
Er staat natuurlijk genoeg over het aansluiten van MIDI op dit geweldige forum dus dat had je kunnen vinden met niet al te veel zoekwerk...... maar kijk je DAW even na, neem aan dat je de instellingen voor MIDI op 1 heb staan ipv all 1/16 (dat kan nog wel eens schelen)
 
en als je nou eens vertelt hoe je je synths hebt ingesteld/aangeloten (midi in/uit)? hoe heb je cubase ingesteld met midi?

De synths zijn aangesloten via de AMT8. De XP-80 heeft midi in/uit op port 8 van de patchbay (die aan de voorkant). De module zit op out 3. De PC is verbonden met de patchbay via USB. De synths staan in patch mode.

Er staat natuurlijk genoeg over het aansluiten van MIDI op dit geweldige forum dus dat had je kunnen vinden met niet al te veel zoekwerk

Ik had al lopen zoeken, maar ik kon niet direct iets vinden dat mij verder helpt. Maar misschien heb ik niet goed genoeg gezocht of met de verkeerde zoektermen.

maar kijk je DAW even na, neem aan dat je de instellingen voor MIDI op 1 heb staan ipv all 1/16 (dat kan nog wel eens schelen)

Dat klinkt logisch. De synth die maar op een bepaald kanaal ontvangt. Ik wil idd dat de synth op alle kanalen ontvangt. Ik heb gekeken in de settings van de JV1080 en daar kom ik "receive channel" tegen en die staat op channel 1. Ik zie echter geen mogelijkheid om die op "all" te zetten.
 
Dat klinkt logisch. De synth die maar op een bepaald kanaal ontvangt. Ik wil idd dat de synth op alle kanalen ontvangt. Ik heb gekeken in de settings van de JV1080 en daar kom ik "receive channel" tegen en die staat op channel 1. Ik zie echter geen mogelijkheid om die op "all" te zetten.

Gaat er om dat je DAW 16 kanalen (h)erkend, anders heeft het weinig nut ;)

Heb een iets andere set-up maar weet dat de 1080 gewoon meerdere MIDI signalen uitstuurd via de general MIDI dus je zou gewoon 16 MIDI signalen moeten hebben met 1 MIDI kabel.

Setup bij mij in het simpel: Mac met Ableton, MOTU MIDI, JV1080 (let er op dat je computer de juiste afstelling heeft voor je MIDI kanaal (dat bedoelde ik) en dat je composer (bij mij Ableton) de juiste instelling heeft.

Als je van de 1080 maar 1 kanaal krijgt zit er dus iets niet goed in de instelling van je DAW :koffie: en opnieuw proberen, anders even op internet kijken naar MIDI en die dikke JV 1080 gids even openslaan :D
 
...Dat klinkt logisch. De synth die maar op een bepaald kanaal ontvangt. Ik wil idd dat de synth op alle kanalen ontvangt. Ik heb gekeken in de settings van de JV1080 en daar kom ik "receive channel" tegen en die staat op channel 1. Ik zie echter geen mogelijkheid om die op "all" te zetten.
Elke DAW kan op alle kanalen zenden en ontvangen (zeker Cubase).
Die "all" setting als die er al is noemt die meestal "omni".
Let wel dat je synth dan alles ontvangt wat de andere apparaten op andere kanalen ook ontvangen.

En... lees de handleiding.
 
Als je synth multi-timbraal is en 16 kanalen tegelijk kan weergeven, dan moet het ook kunnen werken.
Stuur je noten naar andere kanalen dan naar kanaal 1, dan moet je (afhankelijk van de synth) óf na een MSB en een LSB ook nog een Program Change naartoe sturen, óf je moet zelf een multibank maken, wat inhoud dat je een bank moet programmeren en onder elk kanaal dan via de edit mogelijkheden op de synth geluiden op elk kanaal programmmeren. Met de Program Change wissel je dan je banken, waar je per bank dan tot 16 geluiden op tot 16kanalen in hebt staan.

Vooral dus je synth leren kennen.............zoals al vaker hierboven aangegeven, lees de handleiding. Zonder dat kom je er vaak gewoon niet.
 
Ik heb ooit een JV-2080 gehad maar da's zo lang geleden dat ik helemaal niet meer vertrouwd ben met de werking ervan.

Maar zou het niet kunnen zijn dat de synth/module eerst in multitimbrale modus moet gezet worden zodat deze op meerdere MIDI-kanalen kan reageren?

Als ik mijn Motif in Voice/Performance mode zit dan reageert die slechts op 1 kanaal, wanneer ik echter naar Song/Pattern mode ga dan reageert de Motif op alle 16 MIDI-kanalen.
 
Ik heb ooit een JV-2080 gehad maar da's zo lang geleden dat ik helemaal niet meer vertrouwd ben met de werking ervan.

Maar zou het niet kunnen zijn dat de synth/module eerst in multitimbrale modus moet gezet worden zodat deze op meerdere MIDI-kanalen kan reageren?

Als ik mijn Motif in Voice/Performance mode zit dan reageert die slechts op 1 kanaal, wanneer ik echter naar Song/Pattern mode ga dan reageert de Motif op alle 16 MIDI-kanalen.

Ja, dat heb je ook met veel synths idd. Daarom de manual goed lezen!

Als je hem op Performance (zo heet het bij Korg: zo werkt het op mijn WaveStation) hebt staan, heb je gewoon maar 1 kanaal. Dan moet je hem eerst met een knopje op Multi-Set zetten, en dan heb je een bank met 16 kanalen.

RTFM! :halleluja
 
;)
Ja, dat heb je ook met veel synths idd. Daarom de manual goed lezen!

Als je hem op Performance (zo heet het bij Korg: zo werkt het op mijn WaveStation) hebt staan, heb je gewoon maar 1 kanaal. Dan moet je hem eerst met een knopje op Multi-Set zetten, en dan heb je een bank met 16 kanalen.

RTFM! :halleluja

Wavestation :halleluja werkt inderdaad alleen op multi als je hem daar op zet, de Super JV heeft general MIDI dus die zou zoiezo meteen 16 kanalen moeten geven ;)
Hadden we al gezegd dat er even in de handleiding gekeken moet worden ;)

Volgens mij ligt het namelijk aan de instelling tussen de DAW en/of de MIDI interface (zal op 1 staan ipv omni)
Hij moet dus even de MIDI instellingen nakijken op je PC :eureka:
 
General MIDI, MSB LSB en PRG hebben niets met die midi-kanaal settings te maken !

Les 1 :
MSB, LSB en PRG zijn midi commando's;
General MIDI zijn genormaliseerde commando's;
Midi heeft zestien kanalen per midi in of uit poort;
Midi kan al de bovenvernoemde commando's op elk kanaal verzenden en/of ontvangen;
Enkel sysex commando's zijn onafhankelijk van midi-kanalen, wel afhankelijk van de midi-poort.

Een vergelijk met morse en kleur :
'Een midi-kanaal is een lichtkleur waarin de midi-morse-commando's worden verzonden.
Er zijn 16 kleuren of lichtkanalen per midi-poort en elk kanaal heeft dus zijn midi-nummer.
Normaal licht je met één lichtkleur op voor verzenden en filter je op diezelfde kleur voor ontvangen van de midi-morse-commando's.
Wil je zoals TS op alle 16 lichtkleuren ontvangen, dan werk je in de zogenaamde omni mode' (raad ik niet aan).

De term 'ontvangen' = recieve ... ook in synth language.
 
Back
Top