kan iemand mij ADAT uitleggen?

MikeJarod

ziet ze vliegen
Lid sinds
3 december 2003
Berichten
1.468
Ik heb nu een EMU1820m geluidskaart met de BOB maar heb meer in- en uitgangen nodig dan de aanwezige analoge aansluitingen. Nu ondersteunt die kaart ook ADAT, maar daar heb ik helemaal geen ervaring mee.

Nou heb ik net even lopen googelen en blijkbaar zorgt ADAT er voor dat ik via een optische kabel een AD/DA converter - zoals de Behringer ADA8000 - met 8 mono in/uitgangen kan gebruiken.

Begrijp ik dat goed?
Is die Behringer goed genoeg of welke alternatieven zijn er?
Kan ik dan 8 in EN 8 uit = 16 gebruiken of max 8?

Iemand die hier meer van weet?
 
Op de ADAT aansluitingen kun je een aparte AD/DA-converter aansluiten en daarmee het beschikbare aantal analoge in- en outputs vergroten. De ADA8000 is zo'n converter en biedt je 8 analoge inputs en 8 analoge outputs. Er zijn nog veel meer merken die dit soort converters maken. Kijk bijvoorbeeld eens hier
 
aanvulling: de ADA8000 schijnt een goede prijs-kwaliteit verhouding te hebben. In het lagere prijssegment heb je bv. ook nog de Alesis AI-3. Is ook een prima ding, maar heeft dan weer geen mic-pre's. Ik heb zelf een RME ADI-8AE. Paar stapjes hoger en ook erg mooi en wat meer opties dan de Behringer en de Alesis
 
ik heb een hoge kwaliteits creamware a16 ultra 16 in/out adat converter te koop en heb daarnaast nog een behringer ada 8000. Verschil is klein met de creamware, terwijl de creamware/sonic core nieuw tegen de 1000 euro aanzitten (tegenwoordig sonic core a16 ultra).

De 8 in en 8 uit kan je tegelijk gebruiken inderdaad, zelfs met verschillende software tegelijkertijd.
Ik doe dat door cubase vst's via 3x adat 24 kanaals analoog uit naar de mackie mixer, dan weer terug via adat naar de pc, zodat ik de klankmogelijkheden van de mackie mee kan pikken bij opname in soundforge.

Mijn adatkaart is een RME hdsp 9652
 
Thanks mensen voor de behulpzame reacties.

Nou snap ik alleen iets niet.

Alle audio interfaces hebben AD/DA converters. Als ik bij Thomann kijk naar audio interfaces met minimaal 8x analoge mono I/O dan kom ik als snel uit op Firewire interfaces. Die zijn over het algemeen lang niet zo duur als stand-alone/dedicated AD/DA converters. Zijn die stand-alone/dedicated dingen dan zoveel beter?

Verder is het prijsverschil tussen de Behringer ADA8000 en de concurrenten extreem groot. Mag ik dan de conclusie trekken dat ik die Behringer ondanks zijn goede prijs/kwaliteit verhouding maar beter links kan laten liggen?

Laat ik het anders zeggen. Op dit moment heb ik aan mijn EMU1820 niet genoeg qua inputs. Deze heeft 6 analoge ingangen (1/4" Balanced Inputs). Ik heb er minimaal 8 nodig. Outputs boeit me nu niet zoveel, 1x stereo out ben ik tevreden mee. Ik heb er een aantal synths op aangesloten die ik wil kunnen opnemen, daarna gebeurt alles "in the box".

Optie 1: ik koop een AD/DA converter die ik via ADAT aan kan sluiten.
Optie 2: ik koop een gehele nieuwe audio interface die biedt wat ik nodig heb.
Optie 3: ?

Budget voor alleen de converter is ~500 euro. Budget voor nieuwe interface is ~1000 (want dan kan ik de oude verkopen).

Iemand suggesties hoe ik dit aan kan pakken?
 
Verder is het prijsverschil tussen de Behringer ADA8000 en de concurrenten extreem groot. Mag ik dan de conclusie trekken dat ik die Behringer ondanks zijn goede prijs/kwaliteit verhouding maar beter links kan laten liggen?

Mwa, het is geen verkeerd apparaat. Alleen vond ik het geluid na opname via de ADA8000 minder vol klinken als na opname via de analoge ingang van m'n geluidskaart.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=856365&highlight=ada8000#post856365
 
Thanks mensen voor de behulpzame reacties.

Nou snap ik alleen iets niet.

Alle audio interfaces hebben AD/DA converters. Als ik bij Thomann kijk naar audio interfaces met minimaal 8x analoge mono I/O dan kom ik als snel uit op Firewire interfaces. Die zijn over het algemeen lang niet zo duur als stand-alone/dedicated AD/DA converters. Zijn die stand-alone/dedicated dingen dan zoveel beter?

Verder is het prijsverschil tussen de Behringer ADA8000 en de concurrenten extreem groot. Mag ik dan de conclusie trekken dat ik die Behringer ondanks zijn goede prijs/kwaliteit verhouding maar beter links kan laten liggen?

Laat ik het anders zeggen. Op dit moment heb ik aan mijn EMU1820 niet genoeg qua inputs. Deze heeft 6 analoge ingangen (1/4" Balanced Inputs). Ik heb er minimaal 8 nodig. Outputs boeit me nu niet zoveel, 1x stereo out ben ik tevreden mee. Ik heb er een aantal synths op aangesloten die ik wil kunnen opnemen, daarna gebeurt alles "in the box".

Optie 1: ik koop een AD/DA converter die ik via ADAT aan kan sluiten.
Optie 2: ik koop een gehele nieuwe audio interface die biedt wat ik nodig heb.
Optie 3: ?

Budget voor alleen de converter is ~500 euro. Budget voor nieuwe interface is ~1000 (want dan kan ik de oude verkopen).

Iemand suggesties hoe ik dit aan kan pakken?

Beide opties zijn wel OK maar ik heb een voorkeur voor optie 1.
Als je voor die 500 een 2e hands RME ADI-8 kan scoren zou ik dat doen. De voordelen tov optie 2 zijn dan dat je niet een hele nieuwe audio interface driver hoeft te installeren, dus ben je zeker dat het net zo goed/hetzelfde blijft werken als het nu al doet. Nog een voordeel is dat zo'n RME erg goed klinkt (heb m zelf ook) en dan kan je voorlopig alle in en uitgangen van je EMU ongebruikt laten (hoeft niet perse). Ook is optie 1 veruit de meest waardevaste investering.
 
Bericht door een moderator:
Prima thread. Ik maak hem even sticky voor toekomstige liefhebbers van deze info.
 
Ik heb ooit een E-Mu 1820m gehad en daar had ik via Adat een Alesis Ai3 aan hangen,waardoor ik 8 extra inputs en 8 extra outputs kreeg...kwaliteit is redelijk,vergelijkbaar met de E-Mu (die trouwens verdomd goed klinkt voor een geluidskaart in die prijsklasse,dus die zou ik lekker houden als ik jouw was)...

Je moet het 1 en ander wel ff instellen in de E-Mu Patchmix software/mixer,maar dan werkt het allemaal prima...

Over converters is al een hoop geschreven op het forum...waar het op neer komt is dat de verschillen in prijs veel groter zijn dan de verschillen in kwaliteit,dus moet je jezelf afvragen of je honderden euro's prijsverschil de moeite waard vind voor de relatief kleine verschillen in kwaliteit...
 
Ik heb deze vraag tenminste 2x eerder gezien op dit forum. Misschien dat die allemaal samengevoegd kunne worden want het is een beetje van de zotte dat dit soort shit telkens weer voorbij komt terwijl mensen via zoeken het ook makkelijk kunnen moeten vinden.
 
Bericht door een moderator:
Zeg maar waar die threads staan dan, dan mik ik het wel bij elkaar.
 
De kwaliteit van de ada 8000 is dusdanig dat ik het aandurf om de creamware a 16 ultra weg te doen.
Dus als je daar interesse in hebt, check mijn verkooptopic (zie handtekening).

Enige echte nadeel van de ada8000 is dat hij alleen XLR uit heeft, dus je moet wat kabeltjes kopen/solderen als je die nog niet hebt.
 
Ik heb dus 2 RME Multifaces 1 met ADAT aan elkaar hangen.

De ene kaart heeft een normale PCI kaart, de ander heeft een PCI kaart met een PCMCIA adapter + PCMCIA card, zo ben je wat flexibeler als je bijvoorbeeld soms ook een laptop wilt gebruiken, enkel heb je in dat geval slechts de mogelijkheid om 1 multiface te gebruiken, omdat beide multifaces hun via een eigen kaart aan je pc moeten hangen.

Bijkomstig voordeel is dat beide geluidskaarten ook midi hebben + wordclock + spdif.
 
Deze heeft 6 analoge ingangen (1/4" Balanced Inputs). Ik heb er minimaal 8 nodig. Outputs boeit me nu niet zoveel, 1x stereo out ben ik tevreden mee. Ik heb er een aantal synths op aangesloten die ik wil kunnen opnemen, daarna gebeurt alles "in the box".

De 1820M heeft gewoon 8 analoge ingangen hoor. De mic ingangen aan de voorzijde zijn ook gewoon als line ingangen te gebruiken.

Ik gebruik de 1820M hier in combinatie met de ADA8000. Werkt prima en de prijs/kwaliteit verhouding is naar mijn mening de beste die er voor de oplossing van jouw probleem te vinden is.
 
die behringers zijn zo goedkoop omdat zij gebruik maken van goedkopere componenten in hun designs. Voor sommige toestellen kan dit geen kwaad (zoals bij hun overigens superbe bcr controllers of de patchbays die behoorlijk werken) maar voor conversie zou ik ze niet aanraden. Goedkope componenten hebben een hogere afwijkingsgraad dan de duurdere en dit heeft impact op de kwaliteit van je sigaal.

Het hangt er natuurlijk ook van af wat je eisen voor je materiaal zijn.
 
Thanks mensen voor de behulpzame reacties.

Nou snap ik alleen iets niet.

Alle audio interfaces hebben AD/DA converters. Als ik bij Thomann kijk naar audio interfaces met minimaal 8x analoge mono I/O dan kom ik als snel uit op Firewire interfaces. Die zijn over het algemeen lang niet zo duur als stand-alone/dedicated AD/DA converters. Zijn die stand-alone/dedicated dingen dan zoveel beter?

Simpel gezegd, ja vaak wel.

De meeste budget ADAT convertors zijn gebaseerd op hetzelfde reference design (Marian, behringer, Alesis). Dit maakt ze goedkoop doordat er geen ontwikkelkosten zijn maar ook variabel in kwaliteit omdat je simpelweg niet weet welke componenten er zijn gebruikt.

Een audio interface mikt doorgaans op een zo goed mogelijk audio kwaliteit en daar zit dus ook een groot deel van de kosten in de convertors. Als je gaat zoeken naar mid/top range ADDA convertors dan zie je ook echt wel prijzen waar je even van moet slikken.

De vraag is echter.....wat zijn mijn eisen. Ik heb de ADA8000 gehad en dat vond ik een draak van een apparaat. Vooral in het laag erg teleurstellend.
Ik heb ook een Marian ADCOn gehad (zelfde reference design, andere componenten). Deze vond ik een stuk beter maar nog steeds niet te vergelijken met convertors van een MOTU 828MKII bijv (en de convertors in de MKIII zijn weer een stuk beter).
 
De vraag is echter.....wat zijn mijn eisen. Ik heb de ADA8000 gehad en dat vond ik een draak van een apparaat. Vooral in het laag erg teleurstellend.
Ik heb ook een Marian ADCOn gehad (zelfde reference design, andere componenten). Deze vond ik een stuk beter maar nog steeds niet te vergelijken met convertors van een MOTU 828MKII bijv (en de convertors in de MKIII zijn weer een stuk beter).

Ff zien hoor, als ik een ADA8000 op m'n Motu zou aansluiten.. dan is het toch nog steeds de Motu die de conversie voor z'n rekening neemt?

Ofwel, de ADA8000 verzorgt toch slechts de fysieke poorten?
 
Ff zien hoor, als ik een ADA8000 op m'n Motu zou aansluiten.. dan is het toch nog steeds de Motu die de conversie voor z'n rekening neemt?

Ofwel, de ADA8000 verzorgt toch slechts de fysieke poorten?
de ADA doet dan A-D en D-A
 
ik heb hier 2 adat's waarvan ik er maar 1 gebruik.
de ander heeft een defect loopwerk, de rest functioneert prima. kan dus gewoon als adat/analoog converter gebruikt worden.
wil hem wel eventueel voor een "zacht prijsje" van de hand doen , mocht daar behoefte aan bestaan.
 
Back
Top