Mic modelling?

Division

of hoe schrijf je 't...
Lid sinds
16 oktober 2004
Berichten
346
Locatie
België
OK, misschien een stomme vraag maar ik loop er nu al even mee rond. Waarom bestaat er nog geen mic modeller? UAD bouwt leuke compressors en EQ's na, Line 6 bijvoorbeeld heeft met hun pods al heel goed een ton gitaarhardware kunnen nabootsen, en met hun variax kunnen ze zelfs heel overtuigend een hele hoop gitaren nabootsen en kan je je eigen gitaar bouwen en gebruiken door de software editor. Wie had nou ooit gedacht dat je gitaren (zo goed ook nog, buiten de feel) kunt modellen?? Enkele jaren geleden zouden ze je uitlachen met het idee :)

Nu hetzelfde met die mics en voorversterkers met prijzen waar je een auto voor kunt kopen, dit karakter kan dan toch ook goed gemodelleerd worden? Natuurlijk ga je altijd een echte mic nodig hebben om op te nemen, maar dat hebben ze bij de Line 6 Variax ook opgelost gekregen. :)

Ik denk/hoop echt wel dat we binnen enkele jaren zulke dingen gaan zien...
 
Laatst gewijzigd:
Dat bestaat toch al heel lang?

600 euro voor hardware:
http://www.mopro.nl/antares/AMM-1.html

AMM1.jpg
 
Origineel geplaatst door Division
Wat voor redelijk geprijsde microfoon zou je hier als bron kunnen aanhangen? Ik vind 800 EUR voor een mic wat veel -voor mijn doen -... =)

http://www.feedback.nl/?id=55&b=APERC200

Zoiets lijkt me wel leuk, of is dit echt rommel? :)


Ligt er aan wat je ermee wil doen. Voor demo opnames zal 'ie zeker prima voldoen. Voor een hoge kwaliteit akoestiche opname niet. Microfoons zijn sowieso lastig. Er bestaan geen one-size-fits-all modellen. Het kan maar net zijn dat een microfoon bij de ene zangeres fantastisch klinkt en bij de andere zwaar kut. Wat je budget ook is.

Verwacht ook niet dat een akg van 135 euro met die antares plug gaat klinken als een neumann van een een paar duizend.....

Vergeet trouwens ook niet dat een preamp en vooral de opname ruimte zeker zo belangrijk zijn voor goede opnames.

succes met je keuze!

gr,
Marc
 
Bedankt voor de reply, ik zie dat ik voor studiokwaliteit (stemopname is trouwens mijn doel) toch echt pas vanaf ca 1600 EUR mag gaan denken. Nu, ligt er ook aan in hoeverre je de vocals naar voren wil laten komen in je muziek, en hoe "natuurlijk" ze moeten gaan klinken denk ik.

BV: Als je nou gewoon een potje ligt te schreeuwen doorheen een muur van gitaren en drums en je gaat de stem door een felle distortion/radio effect sturen dan lijkt mij dat al mogelijk met een paar honderd euro? :D

Ik denk dat ik gewoon voor een combinatie ga die me genoeg mogelijkheden geeft op het gebied van demo-vocals. Een kwartier hiervandaan ligt een pro studio met een arsenaal mics en preamps die ik thuis toch nooit zou kunnen betalen :)

http://www.feedback.nl/?id=55&b=EHR1
Deze mic spreekt me ook echt aan, ik heb alleen geen flauw idee van wat voor preamps dienen voor mijn duistere plannen :maffia:
 
IVM de ruimte, zou je in een afgezonderde kamer niet gewoon aan elke muur dikke gordijnen kunnen hangen en dan de mic omringen met dempende panelen, zoiets als de neptunes deden (doen?) als op de bijgevoegde afbeelding? :)
 

Attachments

  • snap122.jpg
    snap122.jpg
    33,5 KB · Bekeken: 62
Origineel geplaatst door Hazes
http://www.focusrite.com/product/liquid_channel/

Iets andere prijsklasse natuurlijk :)


Voor dat geld is wel wat beters te krijgen......


@ TS

Een ribbonmic geeft een specifiek geluid waar je van moet houden. Ik zou 'm dus eerst testen als ik jou was. Overigens is het juist zou dat wanneer je een vocaal tussen zware drums en gitaren goed wil laten uitkomen, je juist geen goedkope moet kopen.

Wanneer je het signaal van een mic van zeg 300 euro vergelijkt met dat van 3000 euro. Dan hoor je wanneer je ze solo'ed een kleiner verschil dan je zou verwachten. Juist als je gaat dubbelen, bewerken, en mixen ga je het verschil heel goed merken!!

gr,
Marc
 
Na een paar avonden rondzoeken ben ik erachter dat een AKG C 3000 B een heel mooie mic is voor zang en gitaaropname, bij feedback voor ca 330 te vinden. Maar ik geraak maar niet uit welke preamp hier nou bij moet passen.

Ik kom wel erg veel SPL materiaal tegen, maar of het iets is?
123370.jpg
 
Back
Top