high-end compressie/eq ?

Denk dat dit ook te maken heeft met het genre muziek waar de meesten hier in zitten. Wanneer je bands etc live in de studio opneemt dan is dat allemaal heel dynamisch. Dan kunnen die compressors wonderen doen. Maar als je elektronische muziek maakt, dan zit er weinig dynamiek in. In een synthesizer zit veel minder dynamiek dan een live muzikant en in software synths zit............

Ik gebruik nu zelfs in m'n DAW nog maar heel weinig compressie. Ik doe het meest met eq en volume automatisering. Veel muzikaler en je houdt ook meer dynamiek over. Heb je ook nodig bij elektronische muziek want dat laat mensen bewegen.


Goede post zeg. Ik heb net als Steve303 een master compressor op het oog.
maar goed ik maak geen dance. Ik zou hem ook gebruiken om gitaar en zang te tracken.
Of om drum parts meer punch te geven en bas partijen dieper.

Ik gebruik wel eens een 3360, nano compressor. En met eq (high pass) op de sidechain gaat dat erg goed. Bv op akkoestische drums.

Volume automatizering is natuutlijk precies wat compressie doet.
Maar idd hand gespeelde partijen hebben veel grotere volume schommelingen. Heel goede muziekanten hebben minder compressie nodig omdat ze hun dynamiek beter beheersen.

Mixen gaat bij mij redelijk goed. Soms mix ik met masterbus compressor met meestal gaat die er op het eind pas op.
En dat vaak met 2:1 ratio of minder.
 
Compressie (de soort) is inderdaad nog eens afhankelijk van het genre dat je doet (bv. agressief of wat braver) maar ik veronderstel dat de meeste die naar dit topic komen dit ondertussen wel al weten.
Ikzelf ben ook nog volop in opleiding maar heb al heel veel bijgeleerd op het gebied van compressie.
Ik denk dat het daarom wel interessant is als er wat reactie komt in dit topic dat je ook duidelijk je genre vermeld om andere mensen ook wat op de juiste weg te helpen.

Mijn drawmer 1968ME klinkt goed (toen ik hem teste in mono via het linker kanaal) maar blijkt een defect te hebben in het rechter kanaal. Deze gaat dus vermoedelijk komende week in herstelling :stupid.
 
Steve303 ik maak heel veel verschillende genres.
Zowel akkoestisch als electronisch.
Electronisch in the box is het vrij gemakkelijk je mix op orde te krijgen met alleen eq.
Gooi dus niet een compressor op iedere track en leer ook het gebruik van lage ratio's.
een simpele truuk wat ik doe is de compressor instellen en alltijd de mix daarna van 100% wet naar 80 of minder te zetten.
zo voorkom je dat je te veel compressed.
naar mijn mening is er niet zoveel verschil tussen akkoestische of electrotronische of hybride muziek.

Mits we het niet over dance in het loudness war genre hebben.
een electronische kick compress je anders dan een akkoestische.
Goede producties in dance worden tegenwoordig ook niet meer zo erg plat gecompressed omdat er genoeg dynamiek beschikbaar is.
Dat was in tijden van vinyl anders.

Aggresief compressen is icm met eq en distortion wel de way naar punchy drums. Sommige compressors geven ook distortion ( harmonische).
Dat geld wederom voor akkoestisch of electronisch.

Vergeet ook niet je sidechain. Een eq daarop met het laag eruit is voor mij erg belangrijk op de masterbus.

Het is geen gek idee om je luister muziek over je compressor te laten gaan en de settings te leren.

Die 1968 is wel mooi zeg. mooi ook dat die sidechain heeft.
 
Maar als je elektronische muziek maakt, dan zit er weinig dynamiek in. In een synthesizer zit veel minder dynamiek dan een live muzikant en in software synths zit nog minder dynamiek. Dan ga je alles bij elkaar nog eens bewerken met plugins (ook vaak compressie) in je DAW waardoor er nog minder dynamiek overblijft en je eigenlijk op het laatst een track door een compressor heen gaat gooien die geen baat meer heeft bij compressie, hooguit voor wat vooruit bedachte klankkleur.

Toen ik voor het eerst een 808 door een 1176 gooide ging er toch een nieuwe wereld open voor mij . Veel mensen denken bij dynamiek aan een zanger die zijn volume niet goed beheerst of een drummer die niet constant drumt ... maar elk geluid/klank op zich , elektronisch of niet heeft ook een bepaalde dynamiek, nl. een attack ,middengebied zullen we zeggen en decay. Een 808 snare klinkt anders dan een 909 , gooi je die door een 1176 dan kan je die dynamiek nog veranderen , nl. de atack wat eraf choppen en de decay wat omhoog krikken. Doe je dit extreem op een 1176 dan krijg je die typische FET distortion erbij , waarvoor een 1176 gekend staat . Gooi je een 808 loop erdoor krijg je weer andere mogelijkheden en zet je een 1176 op een 808 reverb bus, klinkt dat weer compleet anders ... Zo heeft elke compressor toch wat zijn karakteristieken en mogelijkheden , vb. een SSL bus compressor doet dan weer helemaal andere dingen ... en ja soms klinkt dit zeker slechter dan zonder compressor ... soms dun je je laag wat uit maar en knalt het toch harder en lekkerder door je speakers ... soms niet ... zo heb ik ook mixen waar je bijna zeeziek van wordt :D (SSL buscomp)

Die 1176 smash is zo gekend dat ik onlangs zag dat hier zelfs een plugin van gemaakt is, de Pulsar Smasher , https://pulsar.audio/smasher/
Zoiets is ideaal om eens te horen wat je in extremere settings uit een 1176 kan halen. Zeker voor elektronische muziek, waar compressor distortion etc. toch ook een belangrijk middel kan zijn om tot bepaald sounds te komen ...
 
Misschien weet iemand dit , kan je een v72a als make-up gain gebruiken of moet er dan een pad van 30 db tussen, kunnen de transformer s de hoge gain van -24db aan. De v72a staat bekend om “de mastering amp “ maar kan je dan gewoon -24db op de ingang zetten? Mocht je een link hebben waar dit specifiek wordt besproken is ook handig.
 
Steve303 ik maak heel veel verschillende genres.
Zowel akkoestisch als electronisch.
Electronisch in the box is het vrij gemakkelijk je mix op orde te krijgen met alleen eq.
Gooi dus niet een compressor op iedere track en leer ook het gebruik van lage ratio's.
een simpele truuk wat ik doe is de compressor instellen en alltijd de mix daarna van 100% wet naar 80 of minder te zetten.
zo voorkom je dat je te veel compressed.
naar mijn mening is er niet zoveel verschil tussen akkoestische of electrotronische of hybride muziek.

Mits we het niet over dance in het loudness war genre hebben.
een electronische kick compress je anders dan een akkoestische.
Goede producties in dance worden tegenwoordig ook niet meer zo erg plat gecompressed omdat er genoeg dynamiek beschikbaar is.
Dat was in tijden van vinyl anders.

Aggresief compressen is icm met eq en distortion wel de way naar punchy drums. Sommige compressors geven ook distortion ( harmonische).
Dat geld wederom voor akkoestisch of electronisch.

Vergeet ook niet je sidechain. Een eq daarop met het laag eruit is voor mij erg belangrijk op de masterbus.

Het is geen gek idee om je luister muziek over je compressor te laten gaan en de settings te leren.

Die 1968 is wel mooi zeg. mooi ook dat die sidechain heeft.

En niet te vergeten dat bij gebruik van samples het goed is om te checken of die samples niet al gecompressed zijn. Als het al gedaan is hoef je het vaak niet zelf nog een keer te doen. Hooguit op een bus voor het glue effect.
 
Misschien weet iemand dit , kan je een v72a als make-up gain gebruiken of moet er dan een pad van 30 db tussen, kunnen de transformer s de hoge gain van -24db aan. De v72a staat bekend om “de mastering amp “ maar kan je dan gewoon -24db op de ingang zetten? Mocht je een link hebben waar dit specifiek wordt besproken is ook handig.

Aangezien de v72a 45db gain geeft en een mic pre is moet er zeker een DI tussen. Bedoel je V72 die is linelevel. en heeft 24db gain.
 
Ondertussen is het topic alweer wat stilgevallen maar ben ik niet stilgevallen. Ik ben flink aan het experimenteren met verschillende compressors en eq.
Mijn Drawmer 1968ME is ondertussen hersteld en bevalt zeer goed. De tubes in het gain circuit geven zeker kleuring al ben ik me ervan bewust dat overdrijven heel je sound naar de kl*ten kan helpen.

Ik heb ook nog steeds mijn RNLA en deze vind ik heerlijk om de groove van een mix te verkrijgen; ik mix dus into de compressor vanaf ik de basis elementen van een track heb. Ik gebruik de compressor wel met maximum 2dB reductie.

Ik heb ook een Analog Heat (MK1) gekocht die ik wil gebruiken om een beetje saturation toe te voegen. Ik merk dat je daar wel goed mee moet opletten want je kan je mix er snel dof mee laten klinken.

Als laatste heb ik ook een koppeltje Pultec clone eq’s aangeschaft; de EQP-KT’s van Klark. Ik wou een EQ hebben en had nog geen transfo’s in mijn chain.

Met deze units ga ik nu flink verder experimenteren in verschillende opstellingen (op de drum buss, master bus). Belangrijke opmerking is dat ik niets echt extreem wil gaan gebruiken omdat dat gewoon negatief is voor de geluidskwaliteit.
Verder multitrack is alles eerst op aparte sporen en maak ik groepen die ik dan door de bovengenoemde apparatuur kan halen.
 
Ik ben inmiddels ongeveer klaar met bouwen met mijn mastering-chain met eigenlijk alleen maar analoge EQ, compressie en limiting. Wat daar misschien nog in mist is zo'n chique apparaat waar je alles op aansluit en de volgorde willekeurig variabel kunt kiezen.
Wat heb ik nu in de mastering-chain zitten:
-Drawmer 1973 multiband stereo compressor
-SPL Kultube stereo compressor
-Elysia x-filter parametrische stereo EQ
-TL Audio EQ-2 parametrische (deels) buizen dual mono/stereo EQ
-SPL Vitalizer mk2 stereo
-IGS Audio Volfram Limiter dual mono/stereo
Dit zit allemaal aangesloten op de master insert van mijn Soundtracs Topaz mixer. En het is qua budget ook hetgeen mijn financiële middelen de afgelopen jaren net aankonden.
Voor wat ik ermee kan ben ik super happy met de mogelijkheden die ik hiermee heb. Keuze uit verschillende compressors en EQ's of een combinatie en een heel klein ietsje limiting waar het nodig is.

P.S. de TL Audio EQ-2 moet nog binnenkomen, die verwacht ik komende week in huis te hebben.
 
Ik gebruik al jaren een Distressor (stereo), je kunt er enorm veel kanten mee op, 2 distrortion modes + britsh mode. Door de verschillende instellingen voor A/D kun je klassieke compressoren emuleren. Volgens de geleerden (waaronder Emperical Labs) minder geschikt als master / bus compressor maar daar ging dit onderwerp niet over.
 
Back
Top