Effecten voor vocalen

Robi

Hega
Lid sinds
22 juli 2014
Berichten
4.815
Locatie
Groningen
Momenteel ben ik op zoek naar een geschikte effectbak om vocalen mee te bewerken en op te nemen.
Tevens zou ik een vocoder ook wel leuk vinden.
Momenteel dub ik tussen deze twee;
- Helicon Touch 2
- Boss VE-20

Heeft iemand ervaringen hiermee?
En wellicht nog tips, adviezen etc hierin?
 
Ik zou ook rondneuzen in de hoek van de goedkope jaren 90 FX rackjes.
Voorbeelden:
Zoom 1202
Yamaha SPX achtigen
Alesis Quadraverd
 
Ik gebruik voor live een TC Helicon play acoustic. Eerder had ik een Live play GTX maar sommige fx voor de gitaar ingang zijn uitgebreider te editen in de 'acoustic'. Voor mij is het een ideaal ding omdat de fx op de mic en extra ingang (voor sax en akoestische gitaar in mijn geval) in 1x goed staan als ik bv een specifiek tempo of effect wil gebruiken. Echt makkelijk is ook áls je de gitaar gebruikt en harmoniser inschakelt.. in 1 keer tover je een koortje tevoorschijn wat ook perfect in key zit met de gitaar :)
Er zitten echt bizar veel effecten in.. transducer (megafoon oid/ oversturing) goeie delay's en reverbs en de autotune en het drastisch omlaag of omhoog tunen van een stem is ook erg lachuh. :D De chorus/flanger/phaser en doublers gebruik ik eigenlijk nooit maar kan leuk zijn voor opnames uiteraard.
Voor live en jammen vind ik dit soort bakkies perfect. Ik heb er ook een extra 3 knops footswitch bij waar je bv de harmoniser, of andere fx mee aan en uit kunt zetten..
Ik ben bekend met redelijk wat effecten maar er is niets in de historie wat dit overtreft aan compleetheid!! en al helemaal niet in deze prijsklasse ;) Toch is er wel verschil in kwaliteit. De reverbs zijn ok.. maar voor studio zou ik toch eerder een goeie plug-in gebruiken.. en mede ook omdat je je fx staartjes kwijt bent als je bv een woord in een zin wilt veranderen in de schrijversfase.. je moet dan de hele zin opnieuw inzingen.

Na nog wat onderzoeken zie ik dat de mic input op de 'Touch' wel een iets betere signaal/ruis verhouding heeft dan de 'Play acoustic' die ik heb.. maar voor de extra ingang op de acoustic zijn de fx weer veel uitgebreider.
Misschien zou je ook eens kunnen kijken bij Digitech? Die zijn ooit met dit soort trukendozen begonnen (vocalist). Was een beetje hetzelfde concept (ook gitaar input). Ik vond zelf mijn eerste TC, de 'Vocal live play GTX' een makkelijk klein kastje maar moet wel zeggen dat de Digitech RP360XP, die ik nu voor elektische gitaar heb, stukken beter klinkt dan de GTX. Met name de oversturing, speaker en amp simulatie..

Het leuke aan dit soort bakjes vind ik dat het direct resultaat geeft maar er is niets van deze effecten wat niet mogelijk is op software gebied, en vaak dan nog van betere kwaliteit. ;) Dus als je weet waar je naartoe wilt, kun je het misschien ook met plug-ins doen?
 
In het verleden heb ik een Roland VP-7 gehad.
Vond dit een geweldig apperaat.
De kwaliteit was zeer goed, alleen zijn de mogelijkeden (aantal geluiden etc) waren iets beperkter.
Vooral de (Gregoraanse) koor-geluiden vond ik briljant.
Helaas zijn er weinig alternatieven voor de VP-7 (deze is trouwens tegenwoordig zeer prijzig).
Heeft iemand hierin wellicht nog tips oid?
 
Deze week ontvang ik de Digitech MV5 en ben hier zeer benieuwd naar.
Kon helaas weinig hier over vinden; ondermeer ook niet op YT.

Da's een oudje.. (maar heel soms kan dat ook leuk zijn :)) Verwacht niet teveel van de Harmonizer maar de Vocoder heeft door een leeftijd wel een typisch karakter wat je niet zo snel in veel vocoders tegenkomt. Ik hoop iig dat je er niet teveel voor betaald hebt.

In het trackje hieronder is de vocoder aan het eind te horen:

https://soundcloud.com/fwlrmusic/killer-lady
 
ik ben (ook) nog steeds op zoek naar de ultieme 'tover vocalen kast'...zou geweldig zijn als je uit een kastje een blik verschillende
'we are the world' zangers of een mooi klassiek koor kon trekken....maar dat ultieme ding bestaat nog niet geloof ik...
maar deze apparaaten kenik:

digitech vocalist VHM5 - een van de eerste in de reeks en leuk ding met al best veel mogelijkheden maar wel gedateerde muffe sound. weggedaan
maar voor heel weinig te vinden en echt leuk ding. de opvolgers zoals de MV5 zullen wel min of meer in het verlengde werken/klinken denk ik.

Digitech Studio Vocalist EX - de pro versie uit de oude reeks. deze heb ik nog steeds omdat ik het een mooi strak apparaat vind. het is gedateerd
qua klank maar Brain Eno heeft er een hele plaat mee vol gezongen, dat zegt wel wat.

digitech vocalist live pro - een van de latere moderne pro versies. vol toeters en bellen maar mist de dikke 80er jaren klank. voor mij te digitaal, dunnig,
levensloos steriel.

TC Helicon Voiceworks Plus - lijkt op de digitech vocalist live pro qua mogelijkheden (toeten en bellen) maar wel warmere klank. toch nog artificieel digitaal
maar misschien ligt dat ook gewoon er aan dat ik niet kan zingen.

electro harmonix V256 - een pedaal met van alles wat. vocoder, midi tracker, pitchshifter, enz....nog steeds te digitaal voor wat ik zocht maar doet wel zn werk zo als al die andere eerder genoemde kastjes...

nieuw pedaal van Boss: Boss VO-1 - Vocoder en vooral ook talkbox. gaat gitaar in , microfoon in, vocoder en gitaar klank uit. werkt perfect en mooie klank. beperkt qua mogelijkheden maar wel de gemakkelijkste talkbox op aard ( geen slang, geen extra amps nodig).

Korg R3 - geweldige vocoder klank. beter dan die van de MicroKorg (zeggen 'ze'). meer banden in iedergeval....is op elk willekeurig synth geluid te plaatsen,
dus schept wel wat mogelijkheden...

omdat ik een hele mooie nasale dooie valse lelijke stem heb zou ik eigenlijk gewoon een personal zanger in huis willen hebben uit een doosje, maar
ergens moet het ook ophouden, die digitale ontwikkelingen. zou eng zijn als je kon kiezen uit de presets M.Jackson, Sinatra, Fred Mercury, enz...en je
had perfect die klank in huis.
Het is ook vooral creatief gebruik van die kastjes wil je er iets leuks uithalen wat de spieler-ei ontstijgt....
 
Back
Top