Effecten (19" en/of stompbox) voor nieuwe setup

Luctae

syncopaat
Lid sinds
6 juni 2010
Berichten
1.280
Locatie
't Gelders Eiland
Ik ben mn setup aan het veranderen, waarbij ik volledig de overstap naar hardware aan het maken ben. Even een paar delays en reverbs (VST) over elk kanaal heen knallen is dan geen optie meer. Ik ben dus op zoek naar 2 units op de 2e hands markt die me moeten gaan helpen. Een beetje context waarin het allemaal gaat gebeuren:

Het wordt een DJ achtige live setup, maar dan met 2x digitakt, 1x Multi out Nord Lead A1, 1x Moog sub37, 1x Novation Bass Sation 2. De Digitakts sequencen het hele gebeuren en verzorgen de drums. Uiteindelijk zal het boeltje worden ge-rout naar een DJ mixer. De sub37 en de BS2 zullen moeten worden voorzien van fx, de NL heeft die onboard (en heeft helaas geen audio input mogelijkheden). Op termijn is het de bedoeling dat er ook live mee wordt opgetreden. Het overschakelen naar hardware is al duur zat, dus strymon/eventide gaat m niet worden. Ik maak techno, de fx zullen met name voor bass en leads zijn. Wat mijn wensen zijn...:

- 2 units, 1 voor BS2, 1 voor Sub37
- Multi fx unit (stomp of 19", met een lichte voorkeur voor 19")
- Ik wil per unit minimaal een delay en een reverb tegelijk kunnen gebruiken
- MIDI functionaliteit is een must
- Budget max €200,- per unit, maar het is niet de bedoeling dat ze allebei €200,- gaan kosten
- Ik ben geen menu-diver, dus of het is een ingewikkeld ding dat goed out-of-the-box klinkt, of hij moet gewoon lekker simpel zijn (en natuurlijk lekker klinken)
- De sound van de soundtoys echoboy (delay vind ik tof), ik hou van mooie lange lush galmen



Wat zijn nou leuke 2e hands units op de markt? Ik heb al wel het e.e.a. opgezocht en ben tot de volgende kandidaten gekomen:
Lexicon MPX-1
Lexicon MX200
t.c. elektronic Nova System (vind ik zéér interessant)
t.c. elektronic M-One-(XL)
t.c. elektronic M300/350
De alesis fx lees ik de meest uiteenlopende dingen...

Iemand ideen?
 
Ohja de Zoom MS70CDR zou qua prijs/features/kwaliteit een goede kunnen zijn, maar die heeft geen midi ingang. Wel USB en ik zie wat mods hier en daar, maar ik word er niet helemaal wijs uit of het nou mogelijk is om zonder al teveel gedoe program changes te sturen... Zonder midi moet ik het handmatig doen, dat heeft niet de voorkeur.
 
Ik zou denk ik voor TC Electronic gaan uit dit lijstje, daar heb ik zelf de beste ervaring mee. Lexicon heeft goeie reverbs, maar delay en modulatie effecten zijn niet geweldig. Alesis klinkt vrij blikkerig en vind zelf de interface niet echt lekker werken.
Stompboxes kan ook, maar dan zou ik eerder voor losse effecten gaan. Eventide en Strymon zijn een mooie keus natuurlijk, maar vrij prijzig. De H9 van Eventide is wellicht wel een mooie multiFX pedaal
Op youtube zijn er veel mooie synth demo's te vinden van de Digitech Obscura(Delay), Polara(Reverb) en Nautula(Chorus/Flanger) pedalen combinatie. Vind is zelf een erg mooie setup met ook mooie ambient achtige lange delays/reverbs en is best betaalbaar!

https://www.youtube.com/watch?v=Kpjj5Z_nu-E&t=352s
 
Gitaar multiiFX kunnen ook handig zijn en zijn vaak goedkoop...:eureka:
Edit, zie net dat je al stomp hebt staan ;)
 
Mooie lange lush galmen kosten gewoon geld. Evt de oude Yamaha spx Fx’s? doen 2de hands niet zoveel meer. Klinken best ok maar is geen eventide/duurdere lexicon. En 19” dus geen stomp.

2de hands h9 als je geluk hebt. Maar 200 wordt moeilijk.

Dan heb je nog de ensoniq dp2. Ook geen stompbox maar wel veel karakter. Niet lush.

En oude boss se70/50? Half 19” met leuke effecten maar ook niets wat echt lush is.

Ensoniq en se’s hebben wel diepe Fx parameter aan boord.

Verder bass en galm/delays is vaak tricky ivm stereo. Voor live prima maar voor vinyl releases vragen om mogelijkheden. Maar dat terzijde.
 
Zo alles in 1 is moeilijk met ook nog een fijne sound....Line 6 echo pro voor de delays is sweet.
 
Ik zou denk ik voor TC Electronic gaan uit dit lijstje
ik ook
zeker de t.c. elektronic M-One-(XL) die routing opties zijn wel leuk en handig
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat je voor een live setup echt gaat uitkomen op pedalen. Ik zie je nog niet te gauw gaan sleuren met flightcases met 19" gear in.
Ikzelf ben ook bezig met het samenstellen van een live setup. Ik ben na wat rondzoeken uitgekomen op Zoom MS-70-CDR, EHX cathedral en een Boss RE-20 (die ik sowieso gebruik in mijn studio).
De pedalen die ik noemde gebruik ik op send returns van een mixers.
Het DJ mixer verhaal lijkt me idd ideaal als zijnde een A&H DB4 mixer, maar die is vrij prijzig.
 
Laatst gewijzigd:
Veel pedalen hebben geen midi, een leuk pedaal die ik gebruik met mooie lange trails is de Neunaber Immerse Reverberator.
Een interessante met midi kan bijv de Mooer Ocean machine zijn en die ligt in je prijsrange.
Die kan je stapelen, er zit oa een reverb, shimmer en twee delays op en een looper.
Veel mogelijkheden maar ik ben uiteindelijk voor de Neunaber gegaan omdat de sound me meteen meenam, echt geweldig.
Maar da's heel persoonlijk natuurlijk, misschien kan die Mooer wel voor jou iets zijn en die heeft midi wat voor mij niet belangrijk was.

Hier samen met de Peak;
 
Laatst gewijzigd:
Een heleboel interessante suggesties, waarvoor hartelijk dank! Ik denk dat ik het advies om voor pedalen te gaan ter harte neem... Argumenten over workflow en portability en persoonlijke ervaring (ook voor live toepassing) hebben de doorslag gegeven. Pedalen land is groot zo blijkt en is extra lastig zoeken omdat het dan niet meer alleen om synths draait. MIDI is eigenlijk wel écht een dingetje, omdat de effecten voor het grootste deel onderdeel zullen zijn van mijn sounddesign. Ik wil dan dus gewoon een program change kunnen sturen vanuit de digitakt, zodat ik me kan blijven focussen op muziek maken. Handmatig is te gevoelig voor fouten in mijn brein.

De Mooer Ocean Machine lijkt een interessant apparaat. Nu heeft dat verrekte dingen geen midi sync op de delay. Wat een gemiste kans zeg... Kan er ook niks over terug vinden of dat met een update nog gerealiseerd wordt....

Ik heb ook nog s ff zitten zoeken naar de Zoom ms70CDR. Dat ding blijkt program changes aan te kunnen, maar heeft alleen een mini usb aansluiting voor data. Nu heb ik ff wat zitten puzzelen en ben ik uitgekomen op de mio4 van iConnectivity https://www.iconnectivity.com/products/midi/mio4 De website vermeldt dat je er een usb hub aan kan hangen, waar je al je apparaten aan kunt hangen. Daarnaast doet het ding ook aan midi mergen/splitten, iets wat ik ook nog nodig heb. Tof ding lijkt me dus wel. Het lijkt alsof ik 2x zoom kan aansluiten via een hub op de mio4, waarin dan weer allerlei midi routing naar wens in kan stellen. Prijs technisch gezien wel een prima oplossing... Iemand een idee of dat ook gaat lukken? (ik zal hiervoor ff een apart topic openen).

Verder als het gaat over pedalen/fx hoe doen jullie dat met delay als je niet synct met tempo? Zeker een ding lijkt me in live situaties....

De H9 is inderdaad een erg tof ding, maar te duur. Gaat m niet worden... niet nu in ieder geval, misschien als upgrade in de toekomst. Die A&H mixer is wel het absolute top apparaat als het om dat soort mixers, maar ongeloveloos wat een prijs zeg ;{
 
Haha en die was toen ie op de markt kwam 2300 euro ofzo. Maar goed, dan heb je ook wel een flinke usb interface en 4x fx + loop units als ik me niet vergis. Je zal vast al wel weten dat Dave Mech je er meer over kan vertellen en laat zien op zijn youtube kanaal.

Over dat tempo, dat zal toch gewoon een paar keer rammen zijn voor het tempo? Kan juist voor wat een wat 'organische' sound zorgen dat niet helemaal perfect is. Wel tof dat je helemaal hardware gaat, ik ben juist net Ableton aan het ontdekken en dat bevalt zo goed dat de octatrack er misschien wel uit gaat als centerpiece....
 
Ik zou 19” toch niet helemaal uitsluiten. Veel hebben midi. En je live setup is toch niet zo klein dat het je het in 1 rugzak kan stoppen. Dus sjouwen moet je toch.

Voordeel van 19” is meer waar voor geld. Zeker 2de hands. Pedalen zijn vaak toch trap dingen voor gitaristen en niet echt voor live techno. En als je veel parameters wil dan is een pedaal ook vaak gelimiteerd tov 19”

Wat niet wil zeggen dat pedalen helemaal kut zijn maar als je meer functies wil kost je dat vaak toch meer geld dan je budget. Het moet in een kleinere space. En dat is altijd duur.

Je kan later namelijk altijd nog voor goede pedalen gaan. Als je meer budget hebt bijv. Maar doe het dan in 1 keer goed. I.p.v. nu half en dat je later met pedalen zit die weinig kunnen.

Grote voordeel van 19” is ook juist voor live dat je een verhoging kan creëren waar je weer wat opzet. Gewoon 2 unit hoog rackje scoren 2de hands. Als je niet helemaal over een tafel wil hangen is dat best handig.

En vaak krijg je voor die oude 19” apparatuur hetzelfde terug als je ze weer verkoopt. Bij een nieuw pedaal is dat vaak niet zo. En de gewilde zijn vaak toch best duur 2de hands.

Allemaal dingen waar je bij oude 19” geen last van hebt.
 
Hoe wil je de effecten gaan gebruiken? Is het om je geluid wat aan te dikken met een delay of galm of wil je ze ook wat creatiever inzetten door bijvoorbeeld aan delay tijden te draaien of sustain toe te voegen met eindeloze galm enzo?
Het eerste is vaak (maar niet altijd) iets wat met 19" beter gaat, de apparaten hebben vaak presets maar weinig draaiknoppen. En meestal ook iets meer huis-tuin-en-keuken effectjes. Stompboxen zijn vaak wat meer out-there qua effect typen en klank en meer geschikt om live mee te klooien.
Verder is het met stompboxen vaak gedoe met voedingen en kabels. Een beetje voeding is niet goedkoop en dan moet je ook nog zorgen dat ieder pedaal voldoende stroom krijgt. Zeker digitale pedalen trekken vaak meer dan de 100mA die vrij standaard is.
 
Dat zijn wel hele interessante toevoegingen Madr en 4-tek. De fx gaan onderdeel worden van sounddesign en er zal een program change vanuit de digi naar 1. de synth en 2. de fx module wanneer de sequence getriggerd wordt. Live klooien met effecten zal meer gebeuren vanuit de dj mixer en diens onboard effecten. Ik wil een mixer waar ook een send/return op zit, zodat custom fx ook mogelijk zijn (dan zou een pedaal tof zijn).

De shortlists voor pedaaltjes is eigenlijk vrij kort geworden. Ik wil 2x zoom ms 70cdr aan gaan sturen via een midi-usb host. ZOu moeten kunnen zover ik kan inschatten. Er zijn veel meer pedalen en ook zéker betere, maar voor de prijs zijn ze niet te kloppen... Dan zou ik op de langere termijn geld vrij gaan maken voor eventide/strymon dingen bijvoorbeeld.

De shortlist voor 19" voor nu is nog wat minder duidelijk. T.C. vind ik een tof merk, daar lees ik in dit draadje ook toffe dingen over. Yamaha SPX units zijn ook prima verkrijgbaar op MP. Lexicon ben ik nog niet helemaal over uit, lees er verschillende dingen over en zie door de bomen het bos niet helemaal meer eigenlijk...

De sound die ik wil in ieder geval wil kunnen maken is deze:


Oh ja, ik denk dat ik een eq op de delay/galm ook wel fijn vind. Is dat gangbaar?
 
Back
Top