Distortion op vokalen

deathspell

Ouwe rot
Lid sinds
29 juni 2012
Berichten
1.577
Hoi allemaal,

Als ik distortion op een zangopname wil leggen - heel dik, zodat de zang echt helemaal vervormd klinkt - hoe ziet de effectenketen er dan in grote lijnen uit?

Ik denk zo:

De-esser > EQ > Compressie > Distortion > EQ

Maar misschien hebben jullie nog ideeën of tips?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Ik zal de distortion versie parallel aan de originele keten plaatsen.....

+1, tenzij je grindcore maakt ofzo. Met een distortion als "insert" wordt het snel onverstaanbaar. (maar dat kan ook je bedoeling zijn)
Om de zang verstaanbaar te houden is het wel makkelijk om een mixje te kunnen maken tussen distorted en "clean".

ik neem aan dat je de de-esser wil gebruiken om de hoge frequenties niet teveel te distorten ?
Het zou zomaar kunnen dat voor dat doel een EQ voor de distortion volstaat.
 
ik vind de-essers eigenlijk altijd lelijk sowieso.
handmatig s'en milder maken is veel mooier en soms is t ook niet nodig.
voordeel van signaal splitten is ook dat je een eq voor je distortion kan zetten om zo te bepalen welk freq gebied je wil distorten en bij wil mixen.
het ligt er maar net aan wat je wil ook. als je helemaal kapot kapot wil dan kan het best wat je zegt. als je meer een 'rand' wil is t juist ook weer aardig om t voor de distortion in gaat dynamischer te houden, dus niet te compressen, zodat je ook verschil in mate van distortion houdt. in ieder geval zijn je oren de baas he, gewoon proberen
 
Ik zal die parallelle distortion eens proberen, maar de 'zang' is toch al ingeschreeuwd/-krijst - dus verstaanbaarheid speelt geen rol. Waar ik vooral tegenaan loop is dat het vervormde geluid te schel en scherp wordt, maar als ik dat met een EQ probeer op te lossen, wordt het weer te dof, waardoor het distortion effect voor een groot deel verdwijnt.

Tips en advies blijven welkom!
 
Waar ik vooral tegenaan loop is dat het vervormde geluid te schel en scherp wordt, maar als ik dat met een EQ probeer op te lossen, wordt het weer te dof, waardoor het distortion effect voor een groot deel verdwijnt.
Daar is de paralelle distortion juist handig. Dan kan je het hoog van je originele zang gebruiken om het minder dof te maken. Luister ook goed hoe het in de mix klinkt. Vaak is het dan ineens niet zo erg als het dof klinkt.
Probeer ook eens een gitaar-versterker emulatie als distortion, die emuleren de hele keten van versterker (met distortion/overdrive) speaker en microfoon en in een gitaar-speaker of cab raak je veel van het vervelende hoog weer kwijt.
 
Lekker experimenteren. Eq voor de distortion en erna.

Bijvoorbeeld hoog voor distortion weg eqen, na de distortion weer terug, dan houd je clean hoog. Ik doe dat zelf liever met laag en hoog.

Je kan natuurlijk ook je signaal naar meerdere tracks sturen, en laag of juist hoog distortion meegeven en de ander niet. Er zijn zoveel manieren, wat voor het ene werkt, werkt voor het andere niet. Heel lichtjes een tweede stem bij mixen met de pitch lager geeft ook een gevoel van meer vervorming, niet te scheutig anders krijg je weer een ander effect.
 
Back
Top