TL Audio Valve Classic C1 UPGRADE BUIZEN

Analogheat

Nieuwkomer
Lid sinds
3 oktober 2017
Berichten
6
Ik heb hier een TL Audio Valve Classic C1 Dual Valve Compressor in mijn studio rack hangen, maar ik vind de compressor iet wat kill klinken. Ik heb wel eens gelezen dat de 'standaard' uit de fabriek geleverde compressors buizen hebben die niet van erg hoge kwaliteit zijn en dus wat koud kunnen klinken.

Ik zoek dus eignelijk een paar buizen die de sounds wat meer kleuren en meer warmte geven. Heeft iemand hier toevallig ervaring met deze compressors of verstand van type buizen met deze eigenschappen?

Alvast bedankt!
 

Attachments

  • tl-audio-c-1-dual-valve-compressor.jpg
    tl-audio-c-1-dual-valve-compressor.jpg
    24,5 KB · Bekeken: 231
Hela,

De buizen in de C1 zijn de zeer bekende ECC83/12AX7A buizen. Er zijn enorm veel van deze preamp buis. Van duur tot cheap, en van verschil, of amper verschil. Het ligt veel aan hoe de buis is ingezet met het ontwerp.

De TL-Audio gebruikt dus de buis als make-up gain met 250 volt. Dat is best lekker ja. Maar omdat het alleen make-up gain is zal het effect niet zo enorm veel verschillen tussen de ECC83 buizen. Een goede 'moderne' buis is een JJ Electronics, Tung Sol of Sovtek. Er zijn ook erg dure buizen als een Mullard of een Amperex maar de dure zal ik niet doen. Wat ik al zei ligt het aan het ontwerp van een unit en niet enorm veel de soort preamp buizen.

Wil je experimenteren? Haal dan gewoon de betaalbare buizen. Je zal merken dat die ene buis net wat meer top-end geeft, mid en rond laag. Maar dan wel subtiel IMO.

Succes! :)
 
Hi Chonsenminder,

Bedankt voor jouw input! ik wist eigenlijk niet dat alleen de makeup gain door de buizen gaan. Misschien moet ik eens proberen de input laat te houden en de makeup gain eens flink open te draaien om te kijken wat het effect is op het geluid. Bedankt ook voor het advies omtrent 'moderne buizen'! Ik ga experimenteren!
 
Back
Top