Welke compressor/gate?

Manic

Ouwe rot
Lid sinds
5 januari 2009
Berichten
1.323
Locatie
Achterhoek
Ik zoek een geschikte compressor/gate voor mijn kickdrums.

Ik heb een TR-8S van waaruit ik de (meestal 909) kicks naar een Elektron Analog drive laat gaan. Dit klinkt goed, maar bij hoge gain/levels krijg ik erg veel ruis tussen de kicks door.

Het gaat me dus vooral om de noise gate functie. Ik heb een Behringer NR300 pedaal geprobeerd, maar deze heeft een te langzame attack, waardoor de kick zijn punch verliest.

Nu vind ik veel compressor/gate/limiter (rack) effecten, wat waarschijnlijk een betere optie is. Ook is een compressor finctie meer dan welkom voor overstuurde kicks.

Ik kan alleen zo snel niets vinden waarbij ik de attack van de gate kan instellen. Op zich is dat ook niet nodig, als de gate maar snel genoeg is, maar ook daar vind ik weinig over.

Wie heeft er ervaring of weet een geschikte gate/compressor voor zwaar overstuurde 909 kicks?
 
Ik zoek een geschikte compressor/gate voor mijn kickdrums.

Ik heb een TR-8S van waaruit ik de (meestal 909) kicks naar een Elektron Analog drive laat gaan. Dit klinkt goed, maar bij hoge gain/levels krijg ik erg veel ruis tussen de kicks door.

Het gaat me dus vooral om de noise gate functie. Ik heb een Behringer NR300 pedaal geprobeerd, maar deze heeft een te langzame attack, waardoor de kick zijn punch verliest.

Nu vind ik veel compressor/gate/limiter (rack) effecten, wat waarschijnlijk een betere optie is. Ook is een compressor finctie meer dan welkom voor overstuurde kicks.

Ik kan alleen zo snel niets vinden waarbij ik de attack van de gate kan instellen. Op zich is dat ook niet nodig, als de gate maar snel genoeg is, maar ook daar vind ik weinig over.

Wie heeft er ervaring of weet een geschikte gate/compressor voor zwaar overstuurde 909 kicks?

Koop een dbx 166xl en ga experimenteren, Ze zijn 2e hands toch lekker goedkoop, en als het niks is kun je hem altijd kwijt.
 
Koop een dbx 166xl en ga experimenteren, Ze zijn 2e hands toch lekker goedkoop, en als het niks is kun je hem altijd kwijt.

Die had ik al in het vizier, heb je er ervaring mee? Hoe is de attack tijd? Wordt automatisch bepaald oid lees ik, weet jij hoe dat werkt?
 
correctie: ik had de 166xs in het vizier! Is de XL beter?

De dbx 166 xl is gewoon goedkoper. Het is ook een ouder model meen ik. Het is een 'doorsnee goede' compressor. Ik vind hem beter dan de Alesis 3630 die ik heb. Regelmatig met de dbx gewerkt in het verleden en doet het werk kwa gaten beter dan de Alesis.
 
De dbx 166 xl is gewoon goedkoper. Het is ook een ouder model meen ik. Het is een 'doorsnee goede' compressor. Ik vind hem beter dan de Alesis 3630 die ik heb. Regelmatig met de dbx gewerkt in het verleden en doet het werk kwa gaten beter dan de Alesis.

Thanks! Ik ga toch liever voor nieuw denk ik dan in dit geval, want de xs is ook niet duur.

Lees ook over de 266xs, mist alleen de limiter (welke ik niet nodig heb, liever niet heb ook zelfs), verder bijna hetzelfde? Maar goedkoper! Ik lees ool dat deze een snellere attack tijd heeft in the noise gate?? Lijkt mij dus de meest geschikte. Iemand hier ervaring mee?
 
Jij wilde oversturing, precies waar die limiter goed voor is. De 166xl is een prima comp voor drums en bass. Erg snappy zeg maar.

Verder zou je naar een Focusrite compounder kunnen kijken.
 
De 266 is niet geschikt voor kicks, die gaat clicken. Ik heb ze hier allebei. De attack-tijd is vrij in te stellen op allebei, en je wilt juist een beetje attack geven zodat de punch van je kick NIET verloren gaat. Als de attack te kort staat onderdruk je juist de punch van je kick.
 
Jij wilde oversturing, precies waar die limiter goed voor is. De 166xl is een prima comp voor drums en bass. Erg snappy zeg maar.

Verder zou je naar een Focusrite compounder kunnen kijken.

Ja je moet je voorstellen, de noise floor is extreem hoog door de zware distortion. Die moet gewoon weg gedrukt worden, zonder de transient te veranderen. De gate attack tijd moet dus super snel zijn, hoe sneller hoe beter. De limiter zelf hoeft niet ook nog eens zelf distortion te veroorzaken.
 
De 266 is niet geschikt voor kicks, die gaat clicken. Ik heb ze hier allebei. De attack-tijd is vrij in te stellen op allebei, en je wilt juist een beetje attack geven zodat de punch van je kick NIET verloren gaat. Als de attack te kort staat onderdruk je juist de punch van je kick.

Wat jij bedoelt is de attack van de compressor. Dat snap ik. Het gaat mij juist om de attack van de gate. Noise gate is de belangrijkste reden voor mij voor de aanschaf ervan. De compressor functie is mooi meegenomen.
 
Ok thnx!

Heeft iemand nog ervaring of weet het verschilt tussen de XS en XL versie, behalve de prijs?
 
Als je een gate nodig hebt, kun je toch beter een (goede) gate kopen? Ik heb 2 jaar geleden een Drawmer DS201 2-kanaals gate gebruikt gekocht voor een prikkie. Kost misschien dan tweedehands nog meer dan zo'n DBX, maar met een Drawmer heb je ook meteen wel een andere klasse apparaat in huis. En je kunt er veel meer op instellen dan de gate die bij een compressor als extraatje erbij zit.
http://drawmer.com/products/pro-seri...ies&series=pro
https://www.thomann.de/nl/drawmer_ds201.htm
Had ik gebruikt via Ebay voor ruim onder de E 100.
 
Back
Top