Alesis MidiVerb II: the verdict is....?

325iaddict

De baardstaart
Lid sinds
9 november 2017
Berichten
61
Locatie
Amstelveen
Ik was - nadat ik het ding in actie had gehoord over de Cowbell van een Drumulator - op zoek naar dit machien. Uiteindelijk zei ik tegen mijn baas dat ik zoiets wilde gaan kopen en hij riep: "NEE! Niet doen! Dat is wel zo'n ongelooflijk ##!$%%^$$@-ding!" Neem dan een Yamaha SPX-nogwat!
Ik natuurlijk eigenwijs zijn, immers, IK vond het geheel van die cowbell, gehaald door de Alesis wel degelijk mooi... nou word je doodgegooid met de versie III en IV van dit ding op ebay, maar de II is een schaars geval. Toen ik er uiteindelijk eentje vond, compleet met gebruiksaanwijzing, originele adapter en in heel goede staat, toen MOEST ik hem hebben. Ik dus een fiks bod erop in de laatste 5 seconden en ja hoor... voor 43,50 was-ie van mij. Nou, daarvoor kun je nog eens boodschappen doen!
https://www.ebay.nl/itm/Alesis-Midi...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Waarom is dit soort "vintage" spul allemaal heel betaalbaar en, laten wij zeggen, een Juno-60 of een Linndrum niet??
Anyhow, ik ga off-topic. Wat ik wel eens wil weten is: hoe denkt de gemeenschap hier over deze Alesis: zijn jullie het grotendeels eens met de baas of met mij? Ik heb hem hierin gehoord:
 
Last edited by a moderator:
nou, wss vindt niemand hem speciaal.. en is het ipv 'vintage' gewoon een ouwe bak :)

Maar zodra jij er een dikke vette hit mee maakt dan wordt hij opeens veelgezocht is hij opeens wél vintage en gaat de prijs omhoog..

Maar gefeliciteerd met je aankoop.. 43,50 is geen geld voor dat ding..
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind hem ook leuk. Maar snap wel dat andere dat niet vinden. Dat komt door dat hij niet sprankelend klinkt behoorlijk veel ruis heeft. Ooit eens 5 midiverbs gekocht op het Duitse eBay voor 17 euro per stuk. Ze zijn dus redelijk goedkoop In vergelijk met een AMS Neve revereratiion is het ook wel een erg lofi maar daarom krijg je wel dat tipische geluid. Het is wel een late 80s reverb en veel gebruikt.

Reverd was trouwens begin 80s nog helemaal nieuw bestond nog niet in een stompbox
 
Is een II heel anders dan de III en IV, en I?

Ik heb zelf de Quadraverb erg fijne - beetje ook inderdaad lo-fi maar diepe warme space bak - (echt helemaal jaren 90 ambient sound) maar goed die ouwe Alesis XXXX-verbs vind je overal voor een grijpstuiver toch? 40 -50 euro is toch ook wel een normale prijs voor zo een ding? Of is het een apart cult geval?
 
sommige lo-fi lo-budget apparaten zijn bijna onbruikbaar lelijk qua
klank en kwaliteit maar de Alesis MidiVerb II heeft wel wat!

subtiele gruizige vintage warm donkere klank die perfect als sfeer en fat-maker kan werken op allerlei instrumenten, vooral ook drums
het is een goedkoop ding maar doet het toevallig wel leuk!

ik heb ooit de midiverb 4 gekocht in de hoop nog meer karakter in huis te halen maar dat ding vind ik niet mooi klinken, de midiverb II heeft 'HET' wel!

zo is het ook, maar dan andersom bij de hi-fi klasse A top prof peperdure spullen;
of het doet het heel goed, zo goed dat je het niet hoort, geen klankinvloeden, of juist wel hele sjieke toevoegingen, beïnvloeding van de klank
 
De zoomstudio 1201 klinkt nog meer lofi en heeft meer digitale artifacten. 1201 klinkt ook meer alsof hij door 10 supercheape compressors is gehaakt als je er bijvoorbeeld een 808 hihats door gooit. De alesis heeft dat wel een beetje maar dan maar 1 supercheape compressor.
 
Laatst gewijzigd:
de Zoom 1202 heb ik ook en die is van een geheel andere orde,
inderdaad juist veel meer lofi digitaal gruizig/noisy

dat is niet te vergelijken met de midiverb II, die klinkt niet zo zeer , eh,,,'krakkemikkig', maar juist warm, donker, vintage, fat!
 
Laatst gewijzigd:
oei, fauwdju,,

ik heb de Zoom 1201,,niet de Zoom 1202

de 1202 ken ik niet qua klank

ps:
mijn vermoeden na wat lezen op internet is dat de 1201 een stuk leuker, beter en meer lofi klinkt dan
de 1202,, de 1202 zou lijken op de 1204 en die ken ik wel en vond ik een tam saai ding vergeleken met de 1201!

1 2 0 1 , hoedje van, hoedje van,,, 1 2 0 1 hoedje van ,,,
 
Ik heb een II en een III en klinken wel wat anders dacht ik..
Een midiverb gebruiken voor de delay?? ok.. ik ga ze ooit nogeens actief aan een test onderwerpen :D
Wat ik me nog vaag herinner was dat ik vooral de reverb iets rijker vond klinken in de II.. maar is alweer een tijdje terug..

Het liefst gebruik ik toch een Behringer V-verb, als ik naast de DEP5 nog een aux op te offeren heb. Heb er 2 voor rond de de 50-60 euro gekocht.. en het is natuurlijk een Behringer. *D
Die klinken natuurlijk wel meer high-end dan gruizig.. je moet daar maar net naar opzoek zijn..

Iemand trouwens ervaring met de reverb in de OP1? En die em dan ook nog ok vind? Het lijkt op een spring emulatie maar dan ontzettend onbruikbaar :(
 
Laatst gewijzigd:
ik zou de Alesis midiverb II ook niet snel als hoofdgalm gebruiken
meer om een bepaalde sfeer te creëren in klank

bijvoorbeeld parallel:
drums of piano partij naar Midiverb (zeer korte volle galm), dit plat compressen en toevoegen aan droge signaal naar smaak,,beetje peper en zout, klaar!
 
Is een II heel anders dan de III en IV, en I?

Ik heb zelf de Quadraverb erg fijne - beetje ook inderdaad lo-fi maar diepe warme space bak - (echt helemaal jaren 90 ambient sound) maar goed die ouwe Alesis XXXX-verbs vind je overal voor een grijpstuiver toch? 40 -50 euro is toch ook wel een normale prijs voor zo een ding? Of is het een apart cult geval?

De midiverb2 klinkt heel anders dan zijn opvolgers. Door de eenvoud van de klankopwekking icm klankkleur een toch wel unieke reverb.
De microverb3 is ook zo'n reverb met een lekker karakter.
 
Ik heb de nanoverb, midiverb4 gebruikt/gehad. Ik denk dat ik de quadraverb die ik nu heb toch het fijnste vind. Lekker uitgebreid te editten en natuurlijk instand Mojo. Die midiverb ii zou wel eens een uitgeklede quadraverb kunnen zijn als je het mij vraagt... Gefeliciteerd met je aankoop!
 
Die midiverb ii zou wel eens een uitgeklede quadraverb kunnen zijn als je het mij vraagt...

nou, laat ik het maar eens vragen dan:

virkaz,

is de midiverb II een uitgeklede versie van de quadraverb?
 
:-)

maar de midiverb II is een oud beestje, de Quadra toch eerder een soort verbeterde opvolger?
 
Idd, dat klopt volgens mij wel. De midiverb II is van 1987 of 1988. De QV (de 1 dus) is ook een oud beestje, nl van 1989. De QV was volgens mij altijd het vlaggenschip van Alesis en en de anderen een soort van gestripte versies. Maar goed, als die midiverb II bij 16khz ophoud, dan zet je toch gewoon een filter op de QV? ;-)

Maar goed, zou best eens een midiverb II willen proberen.
Hier nog een SOS-review: http://www.muzines.co.uk/articles/alesis-midiverb-ii/2475

En van de QV:
http://www.muzines.co.uk/articles/alesis-quadraverb/48
 
Mynthmania gebruikt erg veel de midiverb II dus als je de klank kleur wilt spotten dan moet je een paar reviews van hem beluisteren
zoals deze maar er zijn er nog veel meer
 
Het moet toch mogelijk zijn om die Midiverb II Bloom preset op een Quadraverb na te maken? Iemand dat ooit gedaan of is daar ergens een internet artikeltje over ;) ?
 
Het moet toch mogelijk zijn om die Midiverb II Bloom preset op een Quadraverb na te maken? Iemand dat ooit gedaan of is daar ergens een internet artikeltje over ;) ?

ik ga mijn hoofd er verder niet over breken of het klopt maar lijkt me dat de midiverb II intern anders is dan de quadraverb (versie I of hoger) en dat nu juist de speciale klank geeft waar velen door gecharmeerd zijn

dus je kan het wel imiteren misschien maar daar blijft het dan bij,,,misschien heb ik het mis hoor maar ik heb al vaker gezien dat het specifieke karakter van hardware de dienst uit maakt
 
Back
Top