Vraag aan ervaren mixers: hoe eq jij?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.648
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

Ik hoop dat ik even in jullie hoofd mag kijken. Ik ben druk bezig me het mixen eigen te maken, maar loop tegen het volgende aan.

1. Ik maak een ruwe mix
2. Dan ga ik aan de slag met EQ en dynamics

Bij het EQ'en haal ik de frequenties weg die niks toevoegen en dat is vaak lange halen, gauw thuis. Maar ik lees ook vaak over 'probleem-frequenties' en 'surgical eq'ing'. Ik snap wat ze bedoelen, frequentiegebieden die elkaar in de weg zitten, maar hoe 'hoor' ik of dat het geval is? Hebben jullie daar tips en trucks voor? Of links naar tutorials die me op weg helpen?

Ik gebruik nu overigens al een sprectrum analyser en daar haal ik al veel informatie uit.
 
Ik bedoel wel gewoon tijdens het mixen. Dan lees je in een tutorial: "Hier gebruik ik een band om een probleemgebied te maskeren." Dan is mijn vraag: hoe weet ik dat dat een probleemgebied is. Hoor je dat? En bij welke van de twee partijen ga je dan eq'en? Of is dat een kwestie van uitproberen? Dat is allemaal nieuw voor me.
 
Je kunt luisteren of twee geluien in hetzelfde frequentie gebied zitten, soms versterken ze elkaar op een bepaald punt (dat is niet goed) en soms hoor je een van de twee geluiden niet meer goed, omdat de frequenties elkaar overlappen (clap en hihat bijvoorbeeld).

In plaats van luisteren, kun je het ook zien met een spectrum analyzer, die geeft het geluid grafisch weer. Door op beide tracks een spectrum analyzer te zetten, kun je dus zien dat (bijvoorbeeld) de clap en hihat rond dezelfde frequenties pieken en dat is dus een probleem, die zitten elkaar dan in de weg. Soms zie je ook een enorme piek in een geluid waar je het helemaal niet verwacht, bijvoorbeeld een enorme piek in het hoog terwijl het een bass geluid is, veroorzaakt door distortion. Zo'n piek moet over het algemeen ook weg.

Je kijkt dus op de spectrum analyser rond welke frequenties het mis gaat, bijvoorbeeld 2000hz, dan stel je je parametrische eq op diezelfe track (bijvoorbeeld clap) ook in op 2000hz en draai je de gain van de eq omlaag. Dan wordt het volume rond die frequenties zachter en is er meer ruimte voor het andere geluid (de hihat).

Hier nog een gratis spectrum analyser, Voxengo heeft ook nog de span, die is ook gratis en uitgebreider en kan van meerdere tracks tegelijk de frequenties laten zien, maar deze is ook prima.

http://www.voxengo.com/product/anspec/

Ik kan het niet zo professioneel uitleggen, misschien heb je er wat aan.
 
Laatst gewijzigd:
Het laag zal meestal het grootste probleemgebied vormen. En dan bedoel ik frequenties tot ~175 Hz.
Te veel gaan in het laag zorgt er voor dat je mix "rommelig" klinkt.
Wat ik zelf al enige tijd doe is bij alles wat geen "functie" in het laag heeft een low cut mee te geven.
Veel sounds hebben onder die 175 Hz toch nog veel laag er in zitten en DAT gaat problemen geven met het laag van je drums en bas.
 
Als een geluid wegvalt, weet je dat de frequenties die dit geluid bevat bedolven worden door iets anders. Vaak hoor je dit wel, maar je zou ook dat geluid kunnen solo-en tegen over andere sporen in je mix, wanneer je het probleem geluid dan tegenkomt kun je bepalen welk geluid van de 2 het meest belangrijk is voor de productie en hier naar smaak gaan EQ-en totdat alles goed doorkomt.

Een referentietrack(s) kan ook goed werken om een beter beeld te krijgen van hoe een bepaald geluid zou moeten klinken.

Daarnaast kun je in de maak van een nummer ook al hiermee spelen door bijv een octaaf hoger of lager te spelen en die frequenties uit de weg te gaan maar wel het idee behoudt.
 
Wat ik zelf al enige tijd doe is bij alles wat geen "functie" in het laag heeft een low cut mee te geven.
Veel sounds hebben onder die 175 Hz toch nog veel laag er in zitten en DAT gaat problemen geven met het laag van je drums en bas.

+1
panning is ook handig om toe te passen bij geluiden die elkaar overlappen.
een phase meter is ook een handige tool
en regelmatig je mix in mono checken (niet op je hoofdtelefoon) dan worden evt phase problemen ook wel duidelijk
 
Dag forummers,
Maar ik lees ook vaak over 'probleem-frequenties' en 'surgical eq'ing'. Ik snap wat ze bedoelen, frequentiegebieden die elkaar in de weg zitten, maar hoe 'hoor' ik of dat het geval is? Hebben jullie daar tips en trucks voor? Of links naar tutorials die me op weg helpen?

Ik gebruik nu overigens al een sprectrum analyser en daar haal ik al veel informatie uit.

2 simpelen tips:

1. In het sublaag laat daar alleen 1 part/kanaal de baas zijn. Highpass alle ander parts vanaf bv, 160hz - 220 hz

2. betreft 'surgical eq'ing', neem 1 dunne band die je extreem versterk. Zoek nu het freqentie gebied op waar die het aller lelijkst klinkt. Draai nu die band juist weg.
 
Zomaar alle sporen zonder echte functie in de lage frequenties zomaar low-cutten is lang niet altijd ideaal door de rommelige fase-respons die ontstaat door het filter. Je zal er niet altijd last van hebben, maar als je op deze manier tracks gaat stapelen kan het effect erger worden, dat merk je door een wat vreemde klank in de doorlaatband tegen de afsnijfrequentie aan.

Het ligt ook maar net aan met de gebruikte bronnen, maar wanneer dit meer akoestische klanken zijn zal dit probleem eerder hoorbaar zijn.
Nu kan je natuurlijk een fase-lineair filter gebruiken, maar die geven ook bijgeluiden op de wat meer percussieve bronnen.
 
Dag forummers,

Ik hoop dat ik even in jullie hoofd mag kijken. Ik ben druk bezig me het mixen eigen te maken, maar loop tegen het volgende aan.

1. Ik maak een ruwe mix
2. Dan ga ik aan de slag met EQ en dynamics

Bij het EQ'en haal ik de frequenties weg die niks toevoegen en dat is vaak lange halen, gauw thuis. Maar ik lees ook vaak over 'probleem-frequenties' en 'surgical eq'ing'. Ik snap wat ze bedoelen, frequentiegebieden die elkaar in de weg zitten, maar hoe 'hoor' ik of dat het geval is? Hebben jullie daar tips en trucks voor? Of links naar tutorials die me op weg helpen?

Ik gebruik nu overigens al een sprectrum analyser en daar haal ik al veel informatie uit.

Ik lees nu pas je eerste post man, ik had om een of andere rede alleen je tweede post gezien. Vandaar mijn relaas, was verder aardig bedoelt van mij, maar overbodig, sorry.
 
Zonder te eqen kan je 1 sound ook minuscuul sidechainen mochten ze tegelijk klinken.

Je kan ook de sounds dunner maken met een parametrische bel van de eq als dat er op zit. zo kunnen er 2 sounds soms rustig naast elkaar komen.

ene sound meer links doen en de andere meer rechts.

Maar ik ben geen ervaren mixer.
 
Zomaar alle sporen zonder echte functie in de lage frequenties zomaar low-cutten is lang niet altijd ideaal door de rommelige fase-respons die ontstaat door het filter. Je zal er niet altijd last van hebben, maar als je op deze manier tracks gaat stapelen kan het effect erger worden, dat merk je door een wat vreemde klank in de doorlaatband tegen de afsnijfrequentie aan.

Het ligt ook maar net aan met de gebruikte bronnen, maar wanneer dit meer akoestische klanken zijn zal dit probleem eerder hoorbaar zijn.
Nu kan je natuurlijk een fase-lineair filter gebruiken, maar die geven ook bijgeluiden op de wat meer percussieve bronnen.

Nee idd je moet dat wel voorzichtig doen. En eigenlijk bedoel ik meer 100hz en lager. En dan met 6 - 12 db curve valt dat fase probleem tog wel mee ?
Noe ja ik ben geen ervaren mixer maar win zo vaak veel headroom.
 
Ik eq amper. 90% van in de weg zitten geluiden pas ik aan in de productie/groove zelf. Als je allemaal te heftige truuks moet uithalen begin je daar. Dan ga je kanalen per stuk solo-en en dat moet al goed klinken. Beetje laagaf als nodig en als het raar klinkt is het je geluid/sample zelf. Dan kick, snare, bass mixen. Waarbij je kick en bass nog even samen solo-ed zodat energie gelijk is. Dan vocals want die moet de track dragen. En dan schuif ik de rest tegen die 4 basis kanalen aan.

Enige standaard eq die ik vaak gebruik is hoog bij vooral vrouwen vocals. En la2a’s over kick,snare, bass als ze meer in front van de mix moeten komen.

Probleem bij eq-en in onbehandelde studio’s is namelijk dat het vaak slecht vertaald op andere systemen. Ik doe ook live geluid en heb al een paar keer in echt goed klinkende zalen gewerkt en daar werkte eq zo lang mogelijk recht houden het beste.

Verder is het gewoon veel doen. En mixen op andere systemen beluisteren. En dat veel heen weer en je gaat het vanzelf horen. Je kan dit niet leren door tips. Je moet je gehoor trainen.

En ik zou ook hier je tracks posten. Van goede feedback over concrete muziekstukken leer je ook veel.
 
Goede reacties tot dusver, dank :okdan: In heel veel dingen herken ik me ook en je moet niet zomaar wat aan knopjes gaan draaien. Maar ik heb ook gemerkt dat een doordachte aanpak een wereld van verschil kan maken, daarom ook mijn vraag. Wanneer grijp je wel of niet naar de knoppen? En hoe 'hoor' je of er een probleem is? Dat is voor iedereen vast anders.
 
De relativiteit ook he. hoeveel dj's zie je beatmixen met de eq gewoon straight. Dus alles klets over elkaar, zo door de clubspeakers heen...
 
Train je oren door naar veel referenties te luisteren in je ruimte. Ervaring komt door het vaak te doen. Kies in je productie geluiden die elkaar zo min mogelijk in de weg zitten en hou het geheel transparant door steeds te denken 'less is more'. Dichtsmeren kan altijd nog!
Ik gebruik uit gewoonte ook altijd een Hi en Low-pass filter op de eindmix. De energie die je hiermee inlevert kan je weer gebruiken voor de 'zinvolle' frequenties. Lees ook eens over loudness normalisation en LUFS.
 
Helaas is het goed kunnen horen van frequentie problemen vrij moeilijk. Omdat je oren niet getraind zijn om dat soort problemen waar te nemen. Een oplossing hiervoor is je oren te trainen. Ik gebruik elke dag 10 minuutjes de TrainYourEars software en het heeft in een korte tijd al veel invloed gehad op mijn EQ skills. Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe serieus je mixen neemt of je zin hebt in zo een programma elke dag..

Korte termijn tips: schakel de Spectrum Analyzer uit! luisteren doe je niet met je ogen.

En wat betreft je vraag" hoe weet ik welk instrument ik moet eq'en raad ik het volgende aan:
Mix in order of importance, Ik begin altijd met vocals, daar gebruik de EQ meer als een sound shaping tool dan als een mix tool. en ik bouw mijn mix om de vocals heen. zit de elektrische gitaar in de weg? dan EQ ik daar de frequenties uit die in de weg zitten, dus niet in de vocals.

eq klinkt altijd natuurlijker met een zo wijd mogelijk Q. zorg er in principe voor dat je zo breed mogelijk Eq'ed, tenzij er bijvoorbeeld echt 1 of twee frewuenties er uit springen. dan gebruik je surgical eq.

Houd er ook rekening mee met hoe mensen klanken herkennen. Iedereen weet hoe een piano klinkt, dus om die nou drastisch te gaan EQ'en lijkt me niet zo slim, een synth daarintegen is een veel moeilijker te definieren geluid voor de luisteraar. dus drastische EQ moves zullen niet per se onnatuurlijk overkomen op de luisteraar,
 
Back
Top