Tips voor 2ch vocal compressor gevraagd

arnomusicman

Radiation!
Lid sinds
14 december 2001
Berichten
4.271
Locatie
Zevenaar
Beste mede forumleden,

Momenteel ben ik me aan het oriënteren op de upgrade van mijn dynamic chain en specifiek op zoek naar een goede maar betaalbare compressor voor vocals. Specifiek voor vocals dus. Iets anders ga ik er niet doorheen halen. Het liefst een dual compressor model met gate (en de-esser?).

Met mijn dynamics upgrade komen er betere pre-amps en wil ik er ook een goede compressor op de insert op de hardware mixer om een top signaal te hebben voor een normaal budget.

Qua budget denk ik zo aan €700-1000 nieuw of misschien iets goedkoper gebruikt. Het hoeft geen apparaat te zijn wat nog nieuw te koop is (mits het gebruikt goed te verkrijgen is).
Het moet niet persé met gate maar wel regelbare attack en release. Mag buizen, maar moet niet. Als pre-amp komt er denk ik een SPL goldmike 9844 (oude model=betaalbaar). Dan waarschijnlijk een chain van gate - compressor - de-esser (gewoon doorgelust, dus insert naar gate, doorgelust op compressor, doorgelust op de de-esser en als output daarop de return terug naar de mixer). Een geïntegreerde gate scheelt geld en ruimte. De-esser kan eventueel ook door een parametrische EQ op de side-chain van de compressor (maar lang niet alle compressors hebben dat).

P.S. Geen 500 serie en geen 1ch die alleen al het budget opslokt (want dan moet ik er 2 hebben)
 
Echt goed? Tja dan kom je rond de 1000 euro niet zo goed uit ben ik bang. Ik zou in jou situatie n SSL mynx 2e hands op de kop tikken, met n SSL pre amp en n Dynamics module. Ben je wel ietsje meer kwijt, maar dat is echt goed. Of zo'n SSL channel strip 2e hands.

En anders Dave hill Europa?

Als ik jou was zou ik wel meteen n echte goede stap maken. Dan kom je ook op units uit die 2e hands niets meer in waarde verliezen, dus voor t geld waarvoor je ze koopt, verkoop je ze ook makkelijk weer. Handig als de unit niet je ding is...
 
Dank je voor je tips Pimpampeter.

Ik wil gewoon een kwaliteitsstap maken weg van mijn Presonus Studio Channel, Behringer Tube Ultragain T1953 en Alesis 3630's.

Voor mijn Alesis voor drums heb ik inmiddels vervanging middels Drawmer DL241's.

Kwaliteitstechnisch moet het iets beter aansluiten bij de rest van mijn recording chain. Ik heb een Soundtracs Topaz Project 8 mixer, en neem vocals op middels sE 2200a mics en een sE Gemini buizenmic. Allemaal mid range zou ik zeggen (de 2200a's misschien wat eronder). En met de rest van het equipment wil ik ook van budget naar mid range.
Ik ben dus nu vooral aan het kijken naar een losse compressor, die ik gewoon als insert in kan zetten op de hardware mixer. Maar dus enkel voor de vocal bus.

Ik zit ook al wel te kijken naar een Joemeek SC2.2. Die schijnen nogal te kleuren. Heb je daar ook enige ervaring mee? Dat is er idd denk ik wel een die je óf meteen bevalt, of helemaal niet.

En kwaliteitstechnisch dus gelijkwaardig met bv een SPL Goldmike pre-amp.

Het hoeft zeker niet super goed spul te zijn, en met mijn Presonus en zelfs Behringer equipment kan ik goed klinkende opnames maken, maar dat is nu wel het spul van de minste kwaliteit in mijn studio. Dat ga ik dus trachten tot eind dit jaar allemaal wat te upgraden.

Ik ben dus happy met je tips, maar zoals ik het snel zag zijn dat toch meer channel strips dan enkel compressors. Hoewel ik de Presonus ook wil upgraden naar beter, en dan kom ik met waar ik naar keek ook in die prijsklasse uit. Ik zat daar zelf te kijken naar de combi van een Universal Audio 710 Twin-Finity in combi met een Golden Age Project comp-2A.
Daarvoor zal ik dan ook zeker een nadere blik op de SSL en de Dave Hill werpen.


Echt goed? Tja dan kom je rond de 1000 euro niet zo goed uit ben ik bang. Ik zou in jou situatie n SSL mynx 2e hands op de kop tikken, met n SSL pre amp en n Dynamics module. Ben je wel ietsje meer kwijt, maar dat is echt goed. Of zo'n SSL channel strip 2e hands.

En anders Dave hill Europa?

Als ik jou was zou ik wel meteen n echte goede stap maken. Dan kom je ook op units uit die 2e hands niets meer in waarde verliezen, dus voor t geld waarvoor je ze koopt, verkoop je ze ook makkelijk weer. Handig als de unit niet je ding is...
 
Budgettechnisch moet het voor de vocal compressor ook niet al te gek worden, omdat er ook nog een de-esser en evt aparte gate moet komen, en ik ook nog ga kijken voor channel strip of recording chain met losse componenten, dus pre-amp en compressor/limiter een (multiband) masterbus compressor. Bij die laatste zit ik momenteel te flirten met een Drawmer 1973.
 
Herkenbaar. T moet idd passen bij de rest van je chain. Jaren geleden heb ik de keuze gemaakt om van low budget/mid budget naar high end te gaan. En dat heeft jaren geduurd om alles dan op hetzelfde kwaliteitsniveau te krijgen.

Ik zou zeker rekening houden met het type compressor. Een solid state of tube compressor is t meest geschikt voor vocals in jou geval. Je wil compressen en kleuren neem ik aan.

Geen idee wat je in de mid-prijsklasse dan t beste kan nemen.

Succes met je zoektocht!



Dank je voor je tips Pimpampeter.

Ik wil gewoon een kwaliteitsstap maken weg van mijn Presonus Studio Channel, Behringer Tube Ultragain T1953 en Alesis 3630's.

Voor mijn Alesis voor drums heb ik inmiddels vervanging middels Drawmer DL241's.

Kwaliteitstechnisch moet het iets beter aansluiten bij de rest van mijn recording chain. Ik heb een Soundtracs Topaz Project 8 mixer, en neem vocals op middels sE 2200a mics en een sE Gemini buizenmic. Allemaal mid range zou ik zeggen (de 2200a's misschien wat eronder). En met de rest van het equipment wil ik ook van budget naar mid range.
Ik ben dus nu vooral aan het kijken naar een losse compressor, die ik gewoon als insert in kan zetten op de hardware mixer. Maar dus enkel voor de vocal bus.

Ik zit ook al wel te kijken naar een Joemeek SC2.2. Die schijnen nogal te kleuren. Heb je daar ook enige ervaring mee? Dat is er idd denk ik wel een die je óf meteen bevalt, of helemaal niet.

En kwaliteitstechnisch dus gelijkwaardig met bv een SPL Goldmike pre-amp.

Het hoeft zeker niet super goed spul te zijn, en met mijn Presonus en zelfs Behringer equipment kan ik goed klinkende opnames maken, maar dat is nu wel het spul van de minste kwaliteit in mijn studio. Dat ga ik dus trachten tot eind dit jaar allemaal wat te upgraden.

Ik ben dus happy met je tips, maar zoals ik het snel zag zijn dat toch meer channel strips dan enkel compressors. Hoewel ik de Presonus ook wil upgraden naar beter, en dan kom ik met waar ik naar keek ook in die prijsklasse uit. Ik zat daar zelf te kijken naar de combi van een Universal Audio 710 Twin-Finity in combi met een Golden Age Project comp-2A.
Daarvoor zal ik dan ook zeker een nadere blik op de SSL en de Dave Hill werpen.
 
Joemeek is leuk spul.
Het is inderdaad een karakter-bak wat een voordeel maar ook een nadeel kan zijn.
Overigens is een SC2.2 stereo, maar deze heeft maar één set knoppen.
Hij kan dus niet dual mono.

Misschien is Focusrite met de greenline of de platinum line een leuke aanvulling voor je.
 
Ik zou gewoon een oud uad kaartje kopen voor een paar tientjes. Tenzij de zanger/eres geen goede controle heeft over zijn of haar volume. En je niet met een pc wil werken.

Pulteq voor en na een 1176/la2a en je hebt een top sound als je een goede pre amp en groot membraan hebt.
 
Voor de vocal dynamic chain is de compressor een Joemeek SC2.2 geworden met Dark Mode geworden.
Nu nog een gate, ik denk een Drawmer DS201, en een de-esser van Drawmer of SPL.

De Joemeek heb ik denk ik volgende week binnen, maar ik denk dat hij pas volgende maand ergens in gebruik wordt genomen. Net als de rest van de aanschaffingen.
 
Back
Top