Hardware compressor voor kicks/bass/snare

@steve 303 = tot nu toe wat kicks and snare er doorheen gejaagd - via insert, ook via aux en external instrument in cubase - Kicks blijven erg overeind, met punch, prettige eq zit erop om te shapen en sat (wel voorzichtig gebruiken merkte ik al). Nog geen bus gebruikt.. Dry/wet is ook prettig - echt gebruiken en testen ben ik een maandje verder:)

@koediman = zal deze gaan checken, thx!

@ modus meningen verschille krijg je weer een hardware/software verhaal.. van wat ik begrijp is dat de UAD/waves compressie aardig in de buurt -
 
Zelf heb ik net een paar Drawmer DL241's aangeschaft. 4 kanalen compressie voor mijn Roland R-70 drumcomputer.
Als ik ze heb aangesloten laat ik wel even weten wat ik ervan vindt t.o.v. de Alesis 3630's die ik er nu aan heb hangen.

Ik heb de Roland zo ingesteld dat ik de kicks en snares op individual out's heb, dus 1 compressorkanaal voor de kicks, 1 voor de snares en 2 voor de rest in stereo.

P.S. Voor wie interesse heeft, er komen binnenkort dus 2 Alesis 3630 beschikbaar voor een leuk prijsje. ;)
 
Klinkt interessant!
Even voor mij; 2 op mono en 1 stereo.
Gebruik je dan inserts y kabels voor mono's en balanceren Xlr/ Jack voor de stereo? Zijn deze per kanaal op de compressor te bedienen?
Op mijn 1978 zitten 2 kanalen, maar 1 volledige bediening/interface. Kan ik deze beter op 2 mono's of op 1 stereo kanaal zetten?
Iemand tipss?
 
De Alesis 3630 en de Drawmer DL241 zijn dual channel compressors die je kunt linken. Als ze gelinkt zijn, werken de linker settings ook voor channel 2 (ofwel rechts). Ze hebben dus idd controls per channel.
Ik heb de drumcomputer aangesloten zitten op een analoog mengpaneel met inserts op alle 24 kanalen.
Dus elke drum input op de mixer heeft zijn eigen compressor.

Jouw 1978 zou je kunnen gebruiken voor stereo (dus bij bv een drumcomputer de stereo output). Misschien wel het beste instellen in dual mono. Omdat bv toms vaak van L naar R lopen. En als hij links zit, compresst hij dus rechts ook. Ook als daar op dat moment een signaal zit dat je niet gecompressed wilt hebben omdat nog onder de threshold zit.
En dan bv een DL241 erbij voor dual mono voor bv ch1 de kick en ch2 de snare.
Y-kabels voor aansturen van alle channels. Bij Thomann kun je 5m kopen met TRS aan de ene zijde en de andere zijde 2 XLR's.


Klinkt interessant!
Even voor mij; 2 op mono en 1 stereo.
Gebruik je dan inserts y kabels voor mono's en balanceren Xlr/ Jack voor de stereo? Zijn deze per kanaal op de compressor te bedienen?
Op mijn 1978 zitten 2 kanalen, maar 1 volledige bediening/interface. Kan ik deze beter op 2 mono's of op 1 stereo kanaal zetten?
Iemand tipss?
 
Okee, Thx voor de info. Duidelijk.
Dus ik kan de Drawmer ook inzetten op twee kanalen als insert, dual mono. Ik zal dat een testen, denk dat het de beste optie wordt.
Ik ga ook maar gelijk mijn RME gear uitbreiden, adi converter op mn ff400 lijkt mij een betere optie dan een ff802... meer ins/outs!
Iemand nog 1176 in de aanbieding;)?
 
Nu al erg tevreden, zeg maar enthousiast over de Drawmer 1978. Vooral over drumgroups is het geweldig, punch, helder en mooi diep. De shaping freq is prettig om fine te tunen, en saturatie spreekt voor zich... deze blijft!!!
 
Beetje laat, maar goede keuze man!
 
als je naar een 1176 clone gaat kijken is naar wat ik hoor de SA76 (Stam Audio) superieur i.t.t de WA-76. Ik hoor veel negatieve dingen juist over de WA-76 maar nog nooit zelf gebruikt.

Ik ben recentelijk de Elysia Mpressor tegen gekomen, en jeetje wat een vet ding! de full rack version is onbetaalbaar. Maar de 500 lunchbox versie is heel betaalbaar. en voor jou budget kan je denk ik wel een mpressor en een lunchbox(misschien 2ehands?) halen.


(kijk vooral vanaf 4:35)
 
@KSUS denk het ook... Ik gebruik de DRAWMER 1978 nu veelal over groups, drums, hihats.. echt een fijne bak. Mooie saturatie, en EQ gedeelte, wat echt echt laag/mid meer lading geeft. Wat ze zeggen over sausje... deze dus!

Ondertussen ook de DBX 160A for kicks, iets minder enthousiast..

@Afroham lunchbox nog niet eigen gemaakt. Misschien in toekomst,.. die SA76 heb ik nog niet gecheckt, thanks! Klark Teknik 1176 lees ik ook wel aardige berichten over..

Wordt vervolgd uiteraard!
 
Gewoon een reeks DBX 160X of XT aanschaffen. Standaard SSL desk dynamics zijn een rip off van de DBX 160X. Ze hebben dezelfde "gold can" vca's. Ranzig op drums die dingen. Niet hetzelfde als de nieuwere 160A.
 
Nieuw vlgs mij rond de 1000-,...Goed zoeken.


Welnee, zijn 700 euro man. Is echt een steal voor dat ding, zwaar relaxte comp.
 
Volgens mij hebben wij nog 2 van die 1176's op de zaak... als ik zo het schema eens bekijk, is het niet zo moeilijk er een goede kloon van te maken. Het schema bevat eigenlijk alleen standaard elektronica. Alleen die twee rijen van vier interlocking switches kon weleens lastig worden... maar de rest? Niet moeilijk. Even een originele erbij pakken en de print backwards researchen! Die moet ook zoveel mogelijk gelijk zijn aan de originele print: één anders gelegd massaspoor en hij kan volkomen anders klinken...
 
Klinkt goed! Maar zo technisch ben ik niet hoor.. muziek maken, draaien aan knoppen is het wel;) ik zal eens kijken naar zelf gemaakte clones. Wel interessant.
 
Hoewel ze iets qua diepte missen van de DBX 160X (heb er 2 staan), is de originele (met gekleurde knopjes) DBX 166 (stereo, met gate) ook erg fijn op drumcomputers. Sowieso een stuk goedkoper te vinden dan een 160X(T).
Ik heb de Drawmer DL241 gehad; op zich erg goed, snel, transparant etc., maar best karakterloos IMO. De DL251 heb ik nog wel, vanwege de 'Spectral Enhancer' die er op zit.
Oh, en voor 150-200 euro is een 2e hands Focusrite Compounder ook heerlijk op drums vanwege de schakelbare Huge functie.
 
Back
Top