MID/SIDE Recording

DRe

SSM spacestation
Lid sinds
20 oktober 2004
Berichten
4.954
Locatie
Hilversum
Laatst op een gitaarbeurs een goedkope spaanse gitaar gekocht en nu ben ik aan het experimenteren met MID/SIDE techniek. Alle bekend denk ik.

IK vroeg mij af of 1 van deze stukjes mid side recording is?

0 tot 21 sec of de 21 tot 41 sec.

https://soundcloud.com/wednesdayclub/midsiderecordingp2
 
bedoel je een mid-side microfoon setup, of mid-side processing?

Normaal gesproken zou je bij een MS mic opstelling een duidelijke, pure klank in mono moeten horen, dan hoor je immers allen de Mid microfoon die recht op het onderwerp gericht is. Bij jouw opnames hoor ik een klankverandering wanneer je schakelt tussen mono en stereo, dus ik vermoed dat het een spaced pair is geweest. MS kan je uitvoeren met een mid mic (omni, cardioide, super/hypercardioide, acht) en een acht als side microfoon. Het is een coincident paar, net als een Blumlein of XY opstelling.
 
bedoel je een mid-side microfoon setup, of mid-side processing?

Normaal gesproken zou je bij een MS mic opstelling een duidelijke, pure klank in mono moeten horen, dan hoor je immers allen de Mid microfoon die recht op het onderwerp gericht is. Bij jouw opnames hoor ik een klankverandering wanneer je schakelt tussen mono en stereo, dus ik vermoed dat het een spaced pair is geweest. MS kan je uitvoeren met een mid mic (omni, cardioide, super/hypercardioide, acht) en een acht als side microfoon. Het is een coincident paar, net als een Blumlein of XY opstelling.

mic setup

ik heb ook maar gelijk een stukje eigenwerk gemaakt. paar uurtjes werk. voor de geïnteresseerde best grappig.


https://soundcloud.com/wednesdayclub/midsiderec0001
 
Toch denk ik dat dit nog geen mid side recordindeling is zoals Elektrovolt zegt. Wie help me hier bij?

Ik heb twee mics ecm8000 die ik 180 graden aan elkaar bind voor de 8 diagram daar bovenop een shure sm58 als hypercardioide. 1 emc8k pan ik links 1 emc pan ik rechts en off phase en de shure heb ik On axis gericht naar het object to. Deze drie blend ik samen naar de master. Wat moet ik nog meer doen ?


Moet ik nu nog de verkregen 8 diagram blenden maar een patchbay en dan deze weer dubbelen en dan links en rechts pannen? En daarna pas 1 kant off phase maken.
 
Laatst gewijzigd:
die ecm800 zijn omni microfoons, dus daarmee kan je onmogelijk een fig. 8 maken. Je hebt een figure 8 microfoon zoals een ribbon nodig, maar met een schakelbare grootmembraan kom je er ook. Zet de mics zo dicht mogelijk bij elkaar, anders werkt het niet goed.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top