Ik zoek een rauw randje

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.648
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

Ik maak met veel plezier muziek en heb me de laatste maanden vooral verdiept in mixing en arrangeren. Dat gaat steeds beter en nou valt me op dat ik wat te braaf klink. Dat zit hem wellicht (gedeeltelijk) in de synth- en geluidkeuze, maar volgens mij ook in de effecten.

Ik maak melodieuze techhouse en ik zoek eigenlijk een rauw randje uit een VST-plugin. Geen brute distortion, maar 'iets' om het wat minder perfect en synthetisch te laten klinken. Ik heb alleen geen idee wat ik zoek. Wie heeft er suggesties? Liefst in eerste instantie met freeware plugins om te stoeien.
 
niet gratis, maar wel zeer goed reviewed tot nu toe: Elektron Analog Heat. (met vst ondersteuning via overbridge)

Ziet er leuk uit, alleen ver buiten mijn budget :P Die gun ik mezelf pas als er serieuze interesse voor mijn muziek blijkt te zijn.

P.S. Creatieve tekstschrijvers bij Bax, Candleleight is er niets bij. "Analog Heat van Elektron is een vurige vogel, gemaakt om je muziek te laten stralen van heetheid!"
 
Tape emulators, als je Ableton hebt kan je mijn Smackos Tape Station proberen is gratis
http://www.pacificmicro.org/SMACKOS TAPE STATION.adg

Nomad Factory Magnetic is heel goed, geen freeware maar wel het geld dubbel en dwars waard.

sommige delay /echo vsts kunnen het ook goed, zet je de delay gewoon uit
vroeger gebruikte ik TAL DUB daarvoor

Filters met een beetje random lichte modulatie die nauwelijks merkbaar is helpt ook goed voor een rauw randje, of gewoon met een Mid sweep EQ een beetje draaien door de hele track in de hogere mid/lagere high tonen
 
(guitar)amp-simulators kunnen ook lekker zijn voor het rauwe randje.
 
de vst's die ik daar t meeste voor gebruik

Sugar Bytes WOW Filter 2
-grote variatie aan filter types, hele resem aan modulatie, en flexibele en zeer gevarieerde over(drive) en distortie sectie.

Voxengo Boogex
-amp simulaties, de nieuwe versie (blauw) is vooral goed voor bas en subtiel warmen, de allereerste (geel/beige) is geweldig voor acid/gitaar hibride sounds.

U-he Satin
Tape saturatie, tof op drums, masterbus bij minimalistische muziek en om synths op te warmen

Analoog:

Sherman Filterbank
super ding, maar moeilijk om te leren gebruiken, keivaak klinkt alles wat je erdoor draait verschrikkelijk lelijk, maar als je plots een sweetspot raakt is het wauw. Of duik je van schrik achter de sofa voor een monsterlijk kabaal. ook wauw. je kan hem ook subtiel gebruiken, maar dat is nog het moeilijkst van al, vaak mix ik hem parallel met de ongeproceste track als rauwheids-boost. gewoon het toestel in bypass klinkt al heel anders en warm en is soms genoeg om een basgeluid een analoge edge te geven.

Gitaar distortie-pedaaltjes:
de moeilijkheid is vooral het input volume juist krijgen zodat er nog wat subtiliteit over blijft. Een re-amp DI kan helpen. EQ voor en na processing kan de schreeuwerige, schelle klank temperen. Een gitaar heeft veel minder harmonischen dan een synth, en als een geluid volledig harmonisch verzadigd is krijg je eigenlijk gewoon witte ruis.

Als ik je titel las moest ik onmiddelijk aan de Sherman denken.

Geen ervaring met de Analog Heat, maar lijkt me wel zeer flexibel en handig in een ITB/OUTB situatie.
 
Wat ik veel gebruik om precies dat te doen, een filter met erachter distortion.

Filter half dicht, resonance open, distortion erover heen en klaar. Nu spelen met cutoff en resonance voor het randje wat je wilt hebben. Daarna nog een highpass filter er overheen en bij het originele signaal mixen. En als je het niet subtiel wilt, helemaal 100% wet door het filter en distortion en dus geen origineel signaal.

Laatste tijd ben ik flink uitgekeken op alle va synths en maak ik industrial met een M1, wavestation, jd800 en een sy22, met erachter filters en distortion (dat deed ik met de va's ook) en dat klinkt erg lekker en vies, in elk geval totaal niet wat je uit deze synths verwacht.

Succes.
 
Hetgeen hierboven door anoniempje beschreven doe ik ook. Niet zozeer met de resonantie open en je zult even moeten zoeken om de juiste kleuring te vinden, maar filter -> distortion, beetje reverb of delay, tape dealy misschien en je hebt instant muziek. reverb met een filter en saturatie en sc input van de bron.
Mixen in een tape vst op je master is een optie.
En alle channels voorzien van een emulatie met een drive knop word ook veel gedaan.
Vunzige samples maken door met noise en reverbtails te layeren helpt ook wel een beetje.
En ik ben verder van mening dat een propere gain stage van software naar speakers niet over het hoofd moet worden gezien om 'analog' te klinken.
Op weg naar een gruizigere track. 8)
 
Laatst gewijzigd:
Wel grappig dat de eerste reactie dan meteen met een dure hardware bak komt.

Wat anoniempje zegt. Beetje (of veel) distortion met een EQ en/of filter ervoor (LP, HP, BP, alles werkt). Ik zou alleen niet al je sporen in je project zwaar gaan distorten, dan is het lastig om nog een goede eindmix te maken.

Ik ken weinig freeware, maar probeer eens een demo van de Tone2 Filterbank3, dat is nog steeds bij velen één van de favoriete filter/distortion plugins, hij klinkt al snel heel goed.
 
Afspelen door cheap ass PC speakers en dan opnemen met een microfoon. Room acoustics, distortion en EQ voor niks.

Had vroeger een maat met een gare oude autoradio die echt alles op een hoogst plezierige manier kapot maakte. DJ Jean die ineens klinkt als vette schranz, dat soort dingen.
 
(guitar)amp-simulators kunnen ook lekker zijn voor het rauwe randje.

helemaal mee eens, guitar rig is echt bijvoorbeeld echt een goudmijn kwa effecten voor je synths / productie, maar het is ook wel een stuk complexer in te stellen dan de dedicated vst effecten die er normaal voor handen zijn voor dit werk (zoals saturation, waveshaping, overdrive en distortion)

Maar als je doorhebt hoe je met pre amps, input signalen en de invloed van de volgorde van je guitar effect chain om moet gaan kun je hier heel snel heel veel resultaat mee boeken.
 
Paar tips:

Voeg eens een distortion toe en mix blend die in de track (evt een ge-eqde versie van het origineel processen)
Of voeg een distortion toe op een galm (ook blenden).
Neem je muziek op met je smartphone en blend hiervan iets in je track.

Blenden: Meestal kan dit met twee kanalen - een geprocessed en eentje niet - of in sommige daws met effect chains.
 
Back
Top