Strymon Reverb en Tapeecho

JordySimons

been there, done that
Lid sinds
11 mei 2014
Berichten
164
Locatie
Helmond
Voor iemand die welliswaar 0 knowledge heeft van reverbs, klinken ze echt allemaal hetzelfde.

wat is nu echt het grote verschil in reverbs?

En waarom is bijv een strymon big sky(350 euro) beter dan een lexicon mx200 (110euro).

ik wil graag eens wat toffe effecten gebruiken voor mn poly en analoge synths.
die strymon pedaaltjes lijken me echt super maar zie veel gitaar filmpjes.

Wie o wie heeft wijze raad.


bvd
Jordy
 
Thanks,

ja maar dat is het juist, ik heb een mx200 lexicon. mutlifx, 100 presets en klinken zowat allemaal gelijk.


waarom spreekt men soms over heerlijk klinkende revers, zoals een dp4 of nog beter de big sky van strymon.

Is er daadwerkelijk verschil...?
 
Ben zelf fan van analoge spring reverbs. En wil ooit nog een plate zelf bouwen...
Als software vind ik valhalla erg goed. Vooral voor hele korte galmen om een beter stereo beeld te creëren.
 
Het is een moeilijk verhaal idd. Er zijn een aantal niveaus waarop je een reverb kan beoordelen denk ik. Slechte reverbs klinken vaak een soort grainy, hebben geen mooi stereobeeld en klinken vaak wat meer losgekoppeld van de sound die je erin stuurt.
Bij een bigsky krijg je een aantal heel verschillende algo's. Naast normale room en hall algo's is er eentje bij met een pitch-shifter die een soort akkoorden maakt, eentje die meer vowel achtig is, reverse reverbs, een delay based reverb en nog wat truucjes. De bouwkwaliteit is ook waar je voor betaalt.
 
En meer mogelijkheden zoals lfo modulatie in je reverb waardoor het nog meer spacey gaat klinken. Langere reverbtijden zonder oversturing.

Ik heb zelf een een MX400 en LXP-1 gehad en gebruikte deze ook samen voor dikke reverbs. Toen ik de Strymons (Big Sky en Timeline) kocht hoorde ik echt een wereld van verschil.

Later heb ik een Kurzweil KSP8 gekocht en heb ik de Strymons weggedaan. De KSP8 is een multiprocessor (4x stereo) met geweldige reverbs en andere effecten die je op elke manier kan stapelen en configureren.
De Kurzweil Rumour is ook een mooi reverb en heeft de meeste reverb algoritmes van de KSP8. Vooral de preset "Immense Mosque" vind ik prachtig.

Omdat ik de Strymon sound en vooral de pitch shifting mogelijkheden van de big sky en timeline miste heb ik vorige maand een Axe FX standard gekocht. Bedoeld voor gitaar als amp simulator met effecten maar vergis je niet. De effecten in dat ding klinken fantastisch ala Strymon en ook bij deze bak zit het hem in het programmeren en stapelen van meerdere effecten.

Ik heb nog een Korg am8000r en Midiverb 2 als goedkope reverbs. Vooral de am8000r is leuk maar klinkt wat metaal achtig. De midiverb 2 heeft alleen presets (een paar leuke overigens) maar klinkt minder space en transparant als de wat duurdere.

Ik vond mijn LXP-1 trouwens beter klinken als mijn MX400 destijds. Meer duister en levendig op de één of andere manier.

Ik vind het prima om vanavond een simpele juno pad op te nemen met verschillende reverbs zodat je kan horen wat je uit die bakken kan halen.

Hier wat voorbeeldjes van oude tracks:

Poly-61 met MX400 en LXP-1


DSI Pro-2 met Timeline en Big Sky. Eerst droog en langzaam naar 100% FX


Yamaha Reface DX eerst sounds met eigen effecten en daarna steeds de Immense Mosque preset van de KSP8 erover.
 
Gewoon komen luisteren Jordy, ik heb hier een heel set Reverbs staan van L300 Lexicons (20 jaar oud) tot nieuwe plugins en alles wat er tussen zit (DRP 20/LXP15/PCM80/MidiverbII/MPX1/Sony R7/Intellifx/Behringer DSP2000) kan je ze allemaal checken :-)
 
Wat klinkt het meest als je eigen badkamer....?
 
Als je vindt dat alle reverbs hetzelfde klinken moet je misschien eens investeren in betere afluistering :eureka:
 
Als je vindt dat alle reverbs hetzelfde klinken moet je misschien eens investeren in betere afluistering :eureka:


Flauw maar ik snap je,

mijn studio is perfect, en heb een setje genelec 8040, maak je geen zorgen om de sound!
ik heb enkel alleen geen verstand van reverbs, heb ze ook maar sporadisch nodig omdat ik enkel beats maak!

en dat beetje ervaring dat ik heb, is met een goedkope multifx bak en een sp404sx.
 
Gewoon komen luisteren Jordy, ik heb hier een heel set Reverbs staan van L300 Lexicons (20 jaar oud) tot nieuwe plugins en alles wat er tussen zit (DRP 20/LXP15/PCM80/MidiverbII/MPX1/Sony R7/Intellifx/Behringer DSP2000) kan je ze allemaal checken :-)

Doe ik Ron,

bedankt voor je hulp iedere keer!
 
@SB-SIX @synthiaks

Thanks, kijk hier heb ik iets aan!!!!!
vele goeie opties dus, en het hoeft allemaal nieteens meteen zo duur te zijn.

gr Jordy
 
Ik denk dat het grote verschil, los van prijs / kwaliteit is: ben je op zoek naar een cleane / transparante reverb of meer een karakter / effect reverb. De Strymons en Eventides van deze wereld zitten meer in het 'effect' kamp, de hele dure reverbs zitten vaker aan de transparante / realistische kant.
Even generaliserend (want niks moet en alles mag) voor vocals en natuurgetrouwe (akoestische) instrumenten wil je vaak realistisch. Voor synths (en extremer gitaren etc) is vaak juist een karakter reverb gewenst - voegt ook een extra 'laag' / diepte aan je totale patch toe.
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat het grote verschil, los van prijs / kwaliteit is: ben je op zoek naar een cleane / transparante reverb of meer een karakter / effect reverb. De Strymons en Eventides van deze wereld zitten meer in het 'effect' kamp, de hele dure reverbs zitten vaker aan de transparante / realistische kant.

Ik geloof dat ik het toch niet helemaal eens ben met deze stelling :)

Strymon's en Eventides zijn juist hele veelzijdige verbs en bv. een Strymon Room klinkt eerder transparant dan boordevol karakter. Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld een Earthquaker Afterneath-verb of een Death by Audio Reverberation machine is het een andere league... laatstgenoemden zijn écht karakter-verbs, verre van transparant hoe goed je ook je best doet :D
 
Je bedoelt eigenlijk dat je het met me eens bent ;) - maar er is natuurlijk altijd baas boven baas...
Als ik 'n Bricasti of TC 4000 vergelijk met 'n Strymon (selfs de cleane modellen) dan zit het (enorme prijs) verschil vooral in natuurlijkheid.
De selling point van Strymons (bijv Big Sky), laten we eerlijk zijn, is niet clean en puur maar dikke modulatie roomsaus met extra knapperige stukjes delay/shifting/crushing/waveshaping....
 
Je bedoelt eigenlijk dat je het met me eens bent ;) - maar er is natuurlijk altijd baas boven baas...
Als ik 'n Bricasti of TC 4000 vergelijk met 'n Strymon (selfs de cleane modellen) dan zit het (enorme prijs) verschil vooral in natuurlijkheid.
De selling point van Strymons (bijv Big Sky), laten we eerlijk zijn, is niet clean en puur maar dikke modulatie roomsaus met extra knapperige stukjes delay/shifting/crushing/waveshaping....

Ja, dat is waar.. ik heb m'n Big Sky ook niet gekocht om zo natuurlijk mogelijk te klinken.

Sowieso ben ik van nature al vrij onnatuurlijk
 
Flauw maar ik snap je,

mijn studio is perfect, en heb een setje genelec 8040, maak je geen zorgen om de sound!
ik heb enkel alleen geen verstand van reverbs, heb ze ook maar sporadisch nodig omdat ik enkel beats maak!

en dat beetje ervaring dat ik heb, is met een goedkope multifx bak en een sp404sx.

Hoe beluister je de reverbs om ze te beoordelen?
 
Back
Top