Opvulling van tracks

Xypes

Stamgast
Lid sinds
3 juni 2012
Berichten
479
Dag mensen

Waar ik het al even moeilijk mee heb is het opvullen van tracks,
dus cymbalen toevoegen, fx toevoegen etc...

Ik heb een beperkt aantal samples en moet het hier mee doen
en ik vind dit helemaal niet makkelijk...
Ook hou ik er helemaal niet veel van om dit toe te passen maarja het moet wel ;)

Iemand hier tips voor, of ook waar je veel samples ervoor kunt halen bijvoorbeeld
want ik vind dit zeer moeilijk.

En is het ook mogelijk om dit zelf te maken? Daar ben ik wel eens nieuwsgierig heen!
Of zou het beste zijn dat ik wat FX koop in hardware?
Ik weet niet echt wat ik moet doen...

Bedankt
Yannick
 
In wat voor zin heb je een beperkt aantal samples? Bedoel je een beperkt aantal sample packs of heb je een sampler met weinig geheugenruimte?

Het moeilijkste met opvulling is dat je niet wilt dat het je track 'stoort', dus bijv. de aandacht van een lead afleidt. De opvulling moet dus eigenlijk geen 'muzikaal' geluid zijn, dwz een duidelijke toon zijn. Je komt dan meer in de hoek van noise terecht, waarvan de frequenties alle kanten opgaan, dus niet bijdragen aan harmonie.

Maar, ook als je een oscillator heel laag afspeelt, dan hou je alleen nog wat gekraak over, want de golfvorm herhaalt zich niet snel genoeg om een hoorbare toon te vormen. Door oscillators héél laag te tunen, ze te mixen met noise, te filteren, etc. kun je heel toffe texturen maken. Ik maak graag minimaal eentje die de hele track doorgaat en ook subtiel met de track mee verandert. Je track is dan meer in een 'omgeving' zodat je niet de ervaring van 'dead air' hebt op stille stukken; het houdt de track bij elkaar, zeg maar.

Je kunt ook kleine stukjes uit samples knippen om die ritmisch op je drumtrack te plaatsen, bijv. een S-klank uit een vocal knippen of een stukje uit een drum laag pitchen, etc.

Maak ook gebruik van 'weak beats', bijv. in een 4/4-track een subtiel geluidje plaatsen op 16den tussenin, of plaats daar 'ghost notes' van drums, bass of leads om een rijker geheel te krijgen.
 
Je hebt free fx generators, misschien is dat wat?
En met een free software sampler kan je geluids samples beinvloeden/veranderen.
Ik zag dat je in je track ook nog wat aanvulling zoekt.
Je kan ook sounds van je synth kort laten infaden en uitfaden en dan bijv in reverse terug laten komen verderop in je track of dezelfde sound maar dan iets hoger/lager.
Soms als een track wat monotoon lijkt/is dan kan je op je synth wat zoeken naar een sound die ietwat spanning oplevert met je basis en die laat je af en toe even in en uitfaden.
http://www.vst4free.com/index.php?plug-ins=MultiFX
http://www.musicradar.com/news/tech/sampleradar-494-free-techno-drum-and-fx-samples-550889
https://www.google.nl/search?q=free...t=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=mGQkWI2_L8vEaIjAuZgI
 
Hey

Ja de meeste van die heb ik wel, maar vind dat er veel onbruikbare tussenzitten ook al
ga je ze aanpassen, ik probeer natuurlijk wel!
En ook dat ik een beperkt aantal samples heb, ik vind vaak geen goede en vind het jammer dat je
voor toch wel heel wat geld wat sampletjes moet kopen...
Misschien weten jullie wel uitgebreide pakketten?

Ik bekijk het nog wat verder, bedankt alvast!

Groetjes
Yannick
 
Koop een fieldrecordertje (of desnoods je telefoon) en ga lekker op stap om je eigen samples op te nemen. Plunder de koelkast, ga met potten en pannen in de weer, mep tegen een verwarming etc etc. Eindeloos sample materiaal op deze aardbol.

En dan processen tot gewenste fx resultaat. Omhoog/omlaag pitchen, reversen, extreem compressen, delays/reverbs erovereen, misschien distortions, bitcrushen, filter sweeps...
 
In oktober was iris2 van izotope nog in de aanbieding voor 49 euro.
Dus als je een beetje oplet koop je een uitgebreide sampler voor weinig en zoals sb-six al zegt neem zelf op en dan lekker rommelen.
Als je een iphone of ipad hebt koopt je voor heel weinig apps waar je mee opneemt en bewerkt.
Ik heb bijv impaktor, daar kan je alles mee opnemen aan geluiden.
Paar lege flessen en potten, wat papier wat je kreukelt of een borstel die je heen en weer schuift en alles wat je maar kan verzinnen voor je fx.
Hier impaktor;
Wat ook leuk kan zijn dat zijn van die gratis apps met allerlei geluiden uit de natuur.
Regen, wind, de zee, krekels, vogels enz.
http://appcrawlr.com/ios-apps/best-apps-nature-sounds
 
Ik denk dat de meesten die met software werken het tegenovergestelde probleem hebben: zoveel samples dat je niet kunt kiezen.
 
Het web staat vol met gratis samples. Maar ik krijg vooral het idee dat je gewoon nog wat moet leren hoe te componeren en arrangeren.

En zelf met microfoon maar wat samplen vind ik vaak minder klinken. Er zijn heel veel YouTube filmpjes waar ze uitleggen hoe je dat soort fx maakt met automatiek in daws.
 
Misschien is het goed als je iets meer info geeft over je situatie/setup, zodat er gericht antwoord gegeven kan worden. Waar ben je naar op zoek, wat mis je, wat heb je?
 
Hey iedereen

Ik denk ten eerste dat ik wat weinig samples heb inderdaad,
maar daar kunnen we iets aan doen.

Ten tweede weet ik vaak niet (buiten wat cymbalen) hoe ik fx moet toepassen...
Ik vind het heel vaak gewoon niet mooi als het niet klinkt
zoals het echt is (ik zeg maar een gong, of een cymbaal)

Ik ga er mee verder en dan zien we wel, toch al bedankt voor de vele tips!

Dus waar ik naar op zoek ben zijn meer natuurlijke effecten etc.
denk ik dan en niet veel die 'dadelijk gaan we opstijgen' geluiden zoals
er veel gebruikt wordt tegenwoordig!

Yannick
 
Dus waar ik naar op zoek ben zijn meer natuurlijke effecten etc.
Yannick; voor meer natuurlijke effekten gewoon met je mobiel allerlei geluiden opnemen die je onderweg tegenkomt.
Je kan ook in huis van alles verzinnen, roeren in een bak water, je knijpt de kat tot die gaat blazen, de geluiden die je maakt met je partner als je lekker intiem bent of die van de buren als ze erg druk zijn of je moeder als ze gaat schoonmaken, je zet de waterkoker aan, een deur die aanloopt gewoon je fantasie gebruiken.
En als je geen iphone hebt voor een app dan hebt je van die cd's met allerlei natuurgeluiden, walvissen enz of je gaat naar de dierentuin.
Voor fx hoeft de kwaliteit ook niet altijd super te zijn.
Ik denk dat het vooral een kwestie is van; eerst goed verzinnen wat je wilt en dan bedenken wat je nodig hebt en internet afstruinen.

Ten tweede weet ik vaak niet (buiten wat cymbalen) hoe ik fx moet toepassen...

Luister naar de artiesten die je goed vindt wat dat betreft en probeer dan op internet te snuffelen en interviews te lezen hoe ze cd's maken, welke synths ze gebruiken, mixtechnieken enz.
Ik vond indertijd Lifeforms van FSOL een ongelooflijke plaat en dacht later; "hoe kregen ze het voor elkaar?"
Op internet las ik dat ze veel met samplers werkten bijv en dan weet je nog niet alles natuurlijk maar dan heb je wel een begin.
Kijk ook 'ns naar Binck Beats, die jongen maakt met van alles geluid, misschien goed voor je fantasie.
 
Back
Top