Effects rechtstreeks of via send/return

Paulogic

Stamgast
Lid sinds
16 augustus 2014
Berichten
377
Locatie
Bambrugge (Erpe-Mere) België
Ik zit nu al een paar dagen met een vraag, waar ik vroeger nooit bij stilgestaan heb.

Ik gebruik(te) mijn effect apparaat MX300 via send en return (gewone ingang op mengtafel
wegens geen echte return). Sowieso zorgt dit voor extra hum en wat ruis maar dit even
ter zijde gelaten.

Zou het niet beter zijn om mijn MX rechtstreeks te gebruiken op mijn Karp of SUB37.
Beide mono synths en de MX kan in split gezet worden zodat elke synth zijn eigen effect
krijgt.

Beide setups worden in de handleiding aangegeven als mogelijk, doch wat is de beste
oplossing. De laatste oplossing maakt wel een stereo ingang op mijn mixer vrij natuurlijk.

De Sub via gewone Mono 6,3 plug, zowel in als out.
De Karp via XLR in en XLR out/of 6,3 mono, naargelang de ruis. Op mijn mengtafeltje
(Yamaha MG12) was dit de enige optie wegens ruis met de gewone aansluiting (signaalniveau?).

Wat doen jullie? :o:

ps : ik heb ook nog een JX-0,3 welke ik nog altijd, al dan niet rechtstreeks, kan voorzien
van een reverb pedaal of zo. Chorus met ruis heeft die al. :D
 
De vraag is dan vooral of je het "droge" signaal nog ergens voor wilt gebruiken (apart opnemen in de computer), of later b.v. opnieuw wilt processen? Als dat niet zo is dan staat er inderdaad niks in de weg om het rechtstreeks te doen, zeker als het minder ruis oplevert in het geval van een minder goede tafel. Een andere mogelijkheid die je dan verliest is om meerdere apparaten naar één send te sturen (je reverb) en ze zo samen te processen om het geheel van een verbje te voorzien.
 
Ik werk ITB, dus misschien is mijn opmrking niet relevant. Ik heb gemerkt dat bepaalde effects via een send beter omgaan met automation dan wanneer ze rechtstreeks op het spoor zitten.
 
Ik heb mijn MX300 ook send/return zitten maar pedalen schakel ik direct.
Het is vaak een verschil in blending van je wet en dry signaal waar je het aan hoort.

Bij gitaar is het eigenlijk vrij vaak zo dat bijvoorbeeld distortion, EQ of compressie effecten (dus effecten die je geluid direct aantasten) vaak direct geschakeld worden maar effecten als reverb of delay (die meer als toevoeging aan je dry signal fugeren) vaak send/return gedaan worden.

Maar het verschilt eigenlijk heel erg per effect. Analoge effecten geven vaak een warmere sound als je ze direct aansluit omdat dan je dry signal ook al door je effect heen gaat en dus zelfs op het dry signaal al iets aan manipulatie van je geluid doet. Ook aangezien de dry/wet mix knop op het effect wellicht net iets anders functioneert dan het mixen van de 2 signalen op je mixer.
Er is eigenlijk niet echt een beter of slechter als je echt alleen af gaat op t uiteindelijke resultaat. Ik zou gewoon zeggen, test het uit en gebruik de methode die jij het beste vind klinken :).
 
Thanks you all !

Ik vind persoonlijk Send/Return logisch omdat je dan meerdere kanalen samen door dezelfde reverb en zo
kan halen. Het verlies van een input is heden geen probleem. Ik gebruik nu send 1 en send 2 om L en R
stereo in te sturen en stereo return. Wel nice met oa chorus en flanger.

Ik zal de andere setup ook eens proberen. Dan zie ik wel wat leukst werkt.
 
Back
Top