how to use: vintage ADC compressor/expander

edhal

Ouwe rot
Lid sinds
26 januari 2007
Berichten
1.718
Locatie
nulvierachtacht
Vraagje:
hoe verhouden de functies van deze vintage ADC expander (zie foto) zich tot die van een meer gangbare compressor?
De expander-fader maakt het geluid erg vet en typisch analoog gecompresd (volgens mij), maar welke functie heeft ie? Treshold?
En wat doen de synthesizer en transition level knop en LED's?
Bedankt voor de antwoorden :okdan:
Ik ben nogal een beginner vwb compressie.
 

Attachments

  • 002.jpg
    002.jpg
    31,9 KB · Bekeken: 110
Maaruh, hij klinkt wel erg vet voor een expander, ik heb ook een expander van Behringer (MDX), maar dat lijkt in de verste vette niet op het rijke geluid van dit ding.
 
expanders vergroten het dynamische bereik, compressors verkleinen dat bereik.. kan eigenlijk niet hetzelfde klinken :) Wat zacht is wordt zachter en vice versa = expander
 
OK, het wordt me wat duidelijker, deze vergroot inderdaad het dynamisch bereik.

Maar, ik hoor altijd over de 'noodzaak' om te compressen. Als dat zo nodig was, dan zou dit ge-expandeerde geluid toch niet zo goed kunnen klinken, want wat ik nu doe is dus het tegenovergestelde van compressing. Waarom compressen?
En, waar is die synthesizer-functie voor? Wat doet die met het geluid?
 
Er bestaan compressor/expanders net zoals er expander/gates bestaan.
Een compressor expander comprest het geluid boven een bepaalde treshold (bovengrens) waarde met een bepaalde hoeveelheid (ratio).
Het expander gedeelte trekt het geluid dat zich onder een bepaalde treshold (ondergrens) bevindt op met een bepaald percentage of volgens een bepaalde ratio.
Dit resulteert in een egaler dynamisch geluid zijnde de zachte passages luider en de harde minder luid.
Dit wordt gebruikt in broadcast/radio middens en in de seventies werden er varianten van op de consumer markt gebracht voor audio-hifi gebruik.
Ik heb er zo eentje van DBX.
Als er wat parameters aanpasbaar zijn kan je daar natuurlijk het geluid flink mee beïnvloeden ;).

Cheers,
Exo. :mega:
 
en als je de expander op bv 1.4 zet en dan die schuif op -10db , doet hij dan niet compressen ?
of is dat alleen voor de uitgang en niet voor het vca deel ?
 
Back
Top