Strymon El Capistan Volume issue

scarum

Ouwe rot
Lid sinds
12 juli 2005
Berichten
2.311
Locatie
Nijmegen
Tijdje terug een El Capistan gekocht op basis van veel youtube filmpjes en demo's, maar toen ik het ding hier had staan bleek het volume zo laag dat ik dacht dat 'ie kaduuk was. Teruggestuurd, nieuwe gekregen, maar die heeft hetzelfde probleem.

Zojuist Strymon maar een bericht gestuurd met deze video die ik gemaakt heb, hopelijk krijg ik reactie. Maar ik was ook benieuwd of iemand dit issue herkent?

Hi Strymon,

I have a question regarding my newly bought El Capistan.
The volume seems to be way too low on the wet signal when I send a sound through the pedal.
Please view the video below.

I've read the manual and googled this issue to no avail.
I know about the boost / cut feature. I even have sent the first pedal I got back to the dealer,
because it had the same volume issue and I thought it was faulty.

Please tell me if this is normal (which to me would be unacceptable),
whether I'm overlooking something, or if this is a faulty device.

Thanks!

 
Het blijft een gitaarpedaal. Ik hang er voor de zekerheid altijd een een reamp boxje tussen. Maar weet niet of dit het probleem bij jou is. Gebruik je hem als send of insert?
 
In dit geval gaat het signaal van de Drumtraks rechtstreeks de Strymon in, er zit geen mengpaneel tussen. Misschien begrijp ik het verkeerd, maar of ik hem als send of insert gebruik zou geen verschil moeten maken voor het volume toch?

Daarnaast is een amp erachter hangen geen oplossing, want als ik de mix op 80% heb is er nog steeds een enorm contrast in volume tussen het originele signaal en het effect signaal. De amp zou dit totaalplaatje alleen versterken, het contrast blijft.
 
Je send fader zou misschien te laag kunnen staan, vandaar dat ik het vraag.
Ik had het trouwens niet over een amp maar een reamp box. Dit is een nette oplossing om iets met een line level signaal instrument level te maken ( heeft te maken met impedantie / volume) Hier is er eentje. : http://www.bax-shop.nl/di-box/art-dual-rdb-gitaar-en-vocal-re-amp-di-box

Ik zeg niet dat het dat is want zonder zou het volgens mij ook vaak moeten werken.
Heb je iets wat een instrumentlevel heeft? Gitaar ofzo om te testen of dat wel werkt?
 
ik zie trouwens dat je in nijmegen woont. Mocht je willen weten of het met een reamp box wel gaat kan je altijd even langskomen. ik woon in berg en dal.
 
Nee, snap dat je denkt aan een issue met te laag volume insturen, maar ik heb het apparaat er rechtstreeks aanhangen nu. Daarnaast heb ik het met een aantal andere apparaten, waaronder een electrische bas geprobeerd, allemaal zelfde resultaat.

Maar daarnaast heeft de Capistan een boost/cut van 3dB, die waarschijnlijk bedoeld is om een line level signaal wat op te krikken, maar zelfs met die volledig open, is het volume echt te laag... :(
 
Line is toch een stuk hoger dan bv een gitaar? Ik moet echt mn Pro 2 flink temperen met de Big Sky anders overstuurd alles(volume op 30/40 max). In z'n algemeenheid moet ik zeggen dat het verstandiger is de pedalen op een aux van de mixer te zetten dan rechtstreeks aan een line-level apparaat, de volumes zijn danig anders die pedalen verwachten en dan wil je max controle over het volume van in- en uitsturen.
 
Ik had het omgekeerde voor. Output was te luid. Via de secondary functions heb ik de output kunnen temperen.
 
Antwoord van Strymon, moet je ook maar net weten... :D
Ga het eens proberen, maar zal wel werken, gezien het specifieke antwoord.

Hi Marcus, sorry that you are running into trouble with the El Capistan in your setup.

Typically, you can experience this behavior if you are sending a very hot signal (such as from synths or drum machines as you are using) into the pedal that is exceeding the amount of available headroom in the effect.

Typically, dialing down the TAPE BIAS control to 0% helps this, however, you note that it is already set to 0%. If this is the case and you are still getting a lower output from the repeats, the input level must be exceeding the headroom and you would need to dial down the input level going into the El Capsitan and turn up the level after the pedal in your mixer/pa/interface/amp/etc.
 
Alhoewel
... met je electrische bass lukte het ook niet... Dan vraag ik me af of het antwoord van Strymon helpt.
 
Ik herken dit helemaal niet, heb de el cap ook op een aux hangen. Heb je dat al geprobeerd? Is de output van de drumdoos wellicht erg hoog? Zodat het meer een kwestie van verschil tussen dry en wet is, zoals strymon suggereert?
 
Ik had um op een aux zitten. Geloof wel dat die redelijk ver open moest om loos te gaan.
 
Heb em op een aux geprobeerd, maar daar had ik hetzelfde probleem. Ik heb gisteren nog wat lopen kutten met de Dark Energy er doorheen te jagen en als ik idd het volume naar beneden trek en wat loop te pielen, lijkt het erop alsof het in/output volume redelijk gelijk is, maar ik vind het wel een gefiool, hoor... Valt me een beetje tegen.

Ik weet het niet wat betreft die reamp box, in principe is het een kwestie van het volume omlaag gooien toch?

Ik ben ook aan het kijken naar een Bigsky, maar ben toch een klein beetje huiverig nu. Heb nog steeds niet 100% vertrouwen erin dat die El Cap helemaal naar behoren werkt...
 
Hey Scarum,

Big Sky heeft een "cab"filter schakelaar. Deze gebruik je wanneer je de bak gebruikt op een geluidskaart. Gebruik je een gitaarversterker, dan moet ie in de normale stand. Ik gebruik m, samen met een Deluxe Mem Man (de oude) en een FeqBox van MoogerFooger. Echter ik heb alles via een geluidskaart lopen. Vorige week in de oefenruimte ging m'n computer uit omdat de lader thuis lag. Ik dacht ook alles rechtstreeks door te lussen en kwam tot hetzelfde probleem. Toen ik de opstelling opnieuw bouwde, zonder de Memory Man, was het verholpen.
Ik DENK dat het te maken heeft met het feit dat ik misschien de B-output van m'n prophet08 het gebruikt terwijl ik gelezen heb dat bij mono gebruik de Aoutput gebruikt dient te worden.

Andere suggestie (please don't shoot me): kan dit te maken met gebalanceerd of ongebalanceerde kabel?
Een audiomeneer vertelde mij dat er verschil zit in het smalle gedeelte van deze jacks en dat daardoor ook signaalverlies kan voordoen.

Groet,
Etienne.

dit kwam ik ook nog tegen: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=189939
 
Laatst gewijzigd:
Ik vrees (weet niet zeker dus) dat de mensen hierboven het probleem al hebben aangestipt.
Een gitaarpedaal is gemaakt voor hoog ohmige impedanties (10kOhm etc) en een lage signaal sterkte (1mV).
Lijnsignaal werkt 9 van de 10 keer op lage impedanties (600ohm) en een hoog voltage (1volt ongeveer).

Als de Stymon goed werkend is,en dit het euvel is kan je het enkel oplossen met de suggesties die al gedaan zijn:
reampen, preamp erachter met veel gain etc... gedoe is dat ja.
Maar dit gedoe komt mij zeer bekend voor met allerhande andere gitaarpedalen...

Overigens ben ik nog altijd een gelukkig man met dit gedoe hoor:P
Beetje flauw misschien, maar wat ik wil zeggen is dat het wel de moeite loont om hiermee wat te pielen want er zijn wel verrekte veel gave pedalen gemaakt die allemaal in de hoek verdwijnen als dit gedoe wordt gemeden.
Zonde..Ik zou gewoon lekker reampen of versterken met een preamp achter de Strymon;)
 
Ja, ik denk dat ik Cream zijn originele suggestie ga proberen. Een reamp doosje ervoor hangen.

Misschien dat ik een beetje naief was te denken dat ik een line level instrument in een gitaar fx pedaaltje kan stoppen zonder problemen. Normaliter gebruik mijn 19" outboard fx, maar ik wil een portable setupje hebben en die Strymon pedalen klinken erg lekker...

Ik laat wel even weten of het met de reamp opgelost is.
 
Back
Top