noise verwijderaar nodig

Vic

Soldeerprofeet
Lid sinds
30 januari 2008
Berichten
3.700
Locatie
Belgische Kust
Hoi,

Wil graag wat doen aan de ruis van m'n eminent orgel
Toch zo weinig mogelijk aan de klank veranderen.

Veronderstel dat we een noise/gate nodig hebben ?
Zijn er dingen waar ik moet op letten ?
Modellen aanraders?

Ik ken weinig van dit soort spul

alvast bedankt :biertje:
 
Een gate is een goedkope optie. Ik gebruik zelf een Behringer MDX2600 (Composer Pro-XL) als gate voor m'n Juno-60 (ruisend chorus).

Een andere optie is een denoiser. Echter, als je dingen zoals Izotope RX gaat toepassen kun je ook het karakter van het geluid (ongewenst) veranderen. Bij een gate wordt er van uitgegaan dat als je toch aan 't spelen bent het signaal veel sterker is dan de ruis, en dat als je daar ruis hoort het weinig uitmaakt.
 
Ik gebruik zelf een Behringer MDX2600 (Composer Pro-XL)

Ga er zo eentje bestellen, lijkt me ok
Is 2 channels dus kan daar eventueel de polysix bijzetten, (ruist heel lichtjes)

Een denoiser, dat is het niet, de klank moet blijven wat het is ;)

Ik zag op de foto's van de mdx2600 een trigger en threshold knob, wat is het verschil ?

En bedankt :okdan:

Vic
 
Als 't even kan kun je ze ook voor een leuk bedrag 2ehands oppikken, zo heb ik die van mij erg goedkoop gekregen :).

Treshold is van de compressor (boven welk geluidsniveau wordt het signaal gecomprimeerd?), Trigger is van de gate. Het apparaat doet meerdere dingen in 1 bak.
 
Ja hoor, heb er al eentje gevonden hier in Belgenland a €65
Even kijken als we antwoord krijgen van de verkoper
 
Ik zou geen gate kopen als ik jou was. Daar heb je alleen wat aan op het moment dat je niet speelt. Ga je spelen, is de ruis er ook.
In plaats daarvan adviseer ik je te zoeken naar een 2e hands Behringer Denoiser. Zelf heb ik een varieteit aan denoisers, en de ene is nog grandiozer dan de ander.
Je kunt het beste gaan voor een Denoiser SNR 202 of een SNR 2000. De SNR 202 is een stuk ouder, maar 'Made in Germany'. En zoals ze op Harmony Central dan altijd schrijven: "Built like a tank!" oftewel: niet stuk te krijgen.
En ze tasten je geluid niet aan als je ze goed instelt. En bij de SNR 202 kun je bijna niets fout instellen. Geluid blijft 100%, maar ruis=weg!
Kun je het beste zoeken op marktplaats of ebay.
 
Wil je aub het geluid van de Juno-60 niet gaan verpesten met Behringer rommel.
Ik weet dat die oude wel door de beugel kunnen maar er is zoveel meer op de markt.
 
Niet dat ik standaard het B-merk wil bashen.
Maar iets van Behringer om ruis te onderdrukken.
Dat klinkt als een paradox...
 
Je kunt het beste gaan voor een Denoiser SNR 202 of een SNR 2000.

Thx voor de tip, zal voor de volgende keer zijn dan, er is al zo'n mdx2600 onderweg.
Als het niets is dan kan hij dienen als decoratie/blindplaat om lege ruimte in racks te vullen en zoek ik zo'n denoiser ding.

Als ik voor €50 95% minder ruis heb dan mag er Behringer op staan in koeien van letters, lekker interessant

99% hoeft niet....het is hobby :L

:biertje:
 
:duivels: heb momenteel een "virtualizer pro" achter een jupiter8 staan :duivels:

:maffia:8o)moet kunnen*D:maffia:

Heb deze al lang, ruist niet en er zitten ook goeie dingen in
 
Niet dat ik standaard het B-merk wil bashen.
Maar iets van Behringer om ruis te onderdrukken.
Dat klinkt als een paradox...

Heb je een Behringer Denoiser 'made in Germany', of roep je dit alleen omdat je Behringer generaliseert als slecht merk.

Maar laat ook maar, ik wilde niet de 1000ste Behringer/Behringer bashing thread starten.
 
Als je er aan kan komen:

BURWEN DNF1210....!!!

Ik heb hem in mijn mix-bus in de studio.
Is een jaren 70 single-end apparaat, oorspronkelijk voor tape-noise wat klinkt en werkt alsof het ruis filtert met werkingskwaliteit van een buitenaards apparaat.

Werkt op alles, geen encoder / decoder, gewoon toepassen, en het werkt.

Ook goed, maar minder intens is een DNL van Philips, die vervormt het signaal helemaal NIET, maar gooit wel dik 10 DB uit-fase ruis weg... HANDIG!

Je gelooft je oren niet!
 
noise komt bij de Eminent 310 regelmatig voor.
Voor een deel hoort dit bij het geluid.
Het kan ook duiden op slecht werkende "germainium diodes"
Deze zitten (achterzijde openen) linksbovenin op het grote printrek.
links boven op het printrek zie je de verticale rvs kleurige koelrib, direct rechts daarnaast zie je 3a4 germanium diodes. Het schijnt te werken, dat wanneer je deze even heel kort aantipt met iets warms (punt van soldeerbout), dat dan de ruis overgaat. Als dat het geval is, dan is die betreffende germ.diode kapot.
Deze germanium diodes zijn in electronicaspeciaalzaken nog zeker te koop.
De gemanium diode is een driepoot (ze kosten hooguit een paar euro)

Overigens hoort noise voor een deel bij de eminent

succes, Peter
heb je nog meer vragen, mail to: eminent310@live.nl
 
Ik las laatst van een cd vol met verschillende ruis- kraak en bromtypes om je digitale sound wat meer karakter te geven!

Zo'n plugin zat vroeger bij Cubase. Ergens in de SX serie. Naam weet ik ff niet meer, en zit niet achter mijn muziekbak. Iets van Grungelizer ofzo.
Daar kon je vooral een oude bakkeliet LP op een antieke platenspeler mee immiteren, heel leuk (maar nooit serieus gebruikt).
 
noise komt bij de Eminent 310 regelmatig voor.
Voor een deel hoort dit bij het geluid.
Het kan ook duiden op slecht werkende "germainium diodes"
Deze zitten (achterzijde openen) linksbovenin op het grote printrek.
links boven op het printrek zie je de verticale rvs kleurige koelrib, direct rechts daarnaast zie je 3a4 germanium diodes. Het schijnt te werken, dat wanneer je deze even heel kort aantipt met iets warms (punt van soldeerbout), dat dan de ruis overgaat. Als dat het geval is, dan is die betreffende germ.diode kapot.
Deze germanium diodes zijn in electronicaspeciaalzaken nog zeker te koop.
De gemanium diode is een driepoot (ze kosten hooguit een paar euro)

Overigens hoort noise voor een deel bij de eminent

succes, Peter
heb je nog meer vragen, mail to: eminent310@live.nl

je bedoelt, de transistors.
die zijn niet meer te koop bij de meeste zaken, maar nog wel verkrijgbaar.
heetstoken met een soldeerbout is geen goed idee, daar gaan ze stuk van, dan heb je zeker een nieuwe nodig.
er zijn slimmere manieren om er achter te komen of een transistor staat te ruisen.
( het is dan wel handig om wat verstand van elekrtonica te hebben, anders is het een kansloze missie)

maar al met al, .. de meeste orgels hebben vooral last van doorzingen ( je hoor dan alle tonen van het orgel tegelijk) daarvoor is een gate de enige betaalbare optie.
voor gewone ruis, als het niet bij de chorus/ en/of orbitone vandan komt, dan is een reparatie nodig.
dit zijn nogal oude apparaten, dus hebben zo ondertussen wel wat onderhoud nodig.
:mega:
 
germanium diodes (1N34A bijv.) zijn er wel, maar dat zijn kleine glazen buisjes, met 2 pootjes en vaak ergens een groen of zwart ringetje rond 't glas.

Zoals:
digega104.jpg


www.banzaieffects.com en www.newtone-online.nl verkopen deze.

Wat betreft ruis; het kan soms aan een niet-gestabiliseerde voeding liggen of aan verouderde componenten, zoals koolcomposiet weerstanden.
Je zou al die weerstanden door metaalfilm weerstanden kunnen vervangen, maar de kans is dan heel groot dat je de sound van een apparaat ook aantast en meestal ben je dan de 'vintage mojo' kwijt...
 
Back
Top