Compressor aansluiten

Derjano

Ouwe rot
Lid sinds
13 januari 2003
Berichten
2.930
Locatie
Ede
Hallo,

Nou ben ik net verhuist en lekker alles aan het aansluiten en puzzelen.
Had net voor de verhuizing een compressor gekocht van Behringer.
Stomme vraag natuurlijk van me ehm maar hoe sluit ik hem aan?

De volgende situatie had ik:

Ik heb al mijn sound modules aangesloten via mijn behringer MX 1604A mixer en deze is aangesloten op mijn terratec geluidskaart.
Mijn mixer heeft geen inserts. Wel 2 aux send voor effecten.

Nu heb ik maar verzonnen dat de compressor aangesloten moet worden op de main uitgang van de mixer.
Vervolgens de uitgang van de compressor gaat naar de ingang van mijn geluidkaart.
Maar dan heb ik een probleem met monitoren ik kan dus niet van te voren horen wat het effect is.
Alleen als ik de wav weer afspeel kan ik op de monitor van de mixer horen wat het effect is geweest.
Waarschijnlijk heb ik momenteel ergens een kronkel maar ik zie op dit moment niet echt een oplossing voor het probleem.

groet Derk
 
Je hebt dus je speakers niet op je geluidskaart aangesloten? indien wel, dan staat je "monitorvolume" van je geluidskaart niet aan. (dus je hoort niet realtime het geluid wat je kaart binnenkomt)
 
monitor

monitor

Nee mijn monitors zijn dus aangesloten op mijn mengtafel.
Wat wel is is dat de uitgang van de geluidskaart naar tape in van mijn mengtafel gaat.
 
Effect sends

Effect sends

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Ik gebruikte vroeger gewoon de de auxen van de tafel. Werkt perfect hoor :halleluja

Je bedoeld gewoon de aux voor de effect sends?
Toch maar eens proberen het werd me doro iemand afgeraden maar eigenlijk geen echt argument gekregen om het niet zo te doen.
Of heeft dat er mee te maken dat als je met nog een ander effectenbak werkt dat dat een probleem is?
Ik heb ook op de mengtafel op aux 1 mijn effcectenbak zitten.
Dan zou ik op aux 2 dus mijn compressor moeten zetten.
Moet ik dus alleen nog checken of de routing inderdaad de volgende is

soundmodule --> aux 1(effectenmodule) --> aux2(compressor) --> ingang geluidskaart.

Thnks
 
Bij gebrek aan inserts of geld... ik zie mij geen 38 compressoren kopen voor m'n tafel, moet je creatief zijn.

Sluit 1 kanaal van je compressor op bijvoorbeeld effect send 1. En return 1 dan natuurlijk. Het kanaal dat je wilt compressen send en return je dan. De rest van de kanalen staat de aux knop gewoon op 0.
In feite gaat hij dus niet van je effect naar je compressor naar je pc.
Hij gaat naar je compressor en weer terug naar je mixer.
Hetzelfde geld voor je effectenbak.
Vanuit de mixer gaat het signaal vervolgens naar de pc.
Weet niet hoe ik het precies moet uitleggen maar hoop dat je het idee snapt.. Succes!

Het is onzin dat je een compressor niet op je aux zou mogen aansluiten. Het mengpaneel is niet meer dan een flexibele hardwarematige kabelwirwar waarbij je alles mag aansluiten wat je maar wilt... Nou ja, bij wijze van spreke dan :D
 
Mixer eefct

Mixer eefct

Dat vermoeden had ik a een beetje.
Ik verwachte al een opmerking..

Het signaal wat komt van bijvoorbeeld van mijn soundmodule gaat naar het effect wordt bewerkt en gaat weer terug enwordt teruggegeven aan de mengtafel. Als ik het goed begrijp.

Maar als ik jouw verhaal volg, als je dus 2 effecten tegelijk zou gebruiken krijg je een soort mix van 2 effecten door elkaar.
Is dat eigenlijk wel wenselijk?

Is het niet eigenlijk noodzaak om bijvoorbeeld je soundmodule die door bijvoorbeeld een reverb heen daarna te compressen? Niet dat je daar een soort mengemoes van 2 effecten door elkaar krijgt?
 
Zit bij die compressor geen handleiding hoe je hem aan kan sluiten?

En kijk anders deze link maar eens naar.
http://www.studiocovers.com/articles.htm

En om heel eerlijk te zijn vind ik dat je ongeveer moet begrijpen wat een compressor doet zodat je logischerwijze hem aan kan sluiten. Misschien dat zoiets nieuw is maar tjsa, het is geen frituurpan of zo. ;)
 
Voor ik naar bed ga Exzit, ik zou liever eerst een beetje compressen en de reverb of een hele subtiele delay juist erachter te hangen. Om het "halfdood" gecompressde weer een vleugje leven te geven. Das m'n persoonlijke mening overigens.

Daar vraag je me nu eigenlijk wat. Weet niet of het per mixer verschilt. Maar ik denk dat als je hem eerst wilt compressen zoals ik voorstelde, dat je dan eigenlijk de insert moet gebruiken. Volgens mij gaan de aux sends namelijk parallel...

Ik gebruik zelf weinig outboard effecten, dus kan daar geen uitsluitsel over geven.
 
Compressor

Compressor

Origineel geplaatst door fuse
En om heel eerlijk te zijn vind ik dat je ongeveer moet begrijpen wat een compressor doet zodat je logischerwijze hem aan kan sluiten. Misschien dat zoiets nieuw is maar tjsa, het is geen frituurpan of zo. ;)

Daarvoor hebben we dit Forum toch voor ehem?
Een frituurpan kan gevaarlijker zijn.
Nee de handleiding is onduidelijk.
Ze hebben er een soort vertaal computer over heen laten gaan.
Tube wordt bijvoorbeeld vertaald als Koker. Dat is erg leuk lezen. ;)

Trouwens over compressing etc staan erg leuke begrijpbare artikelen voor de leek zoals ik op deze site.

http://www.planetoftunes.com/
 
Compressor aansluiten

Okay, sinds ik weer druk bezig ben om alle zooi thuis werkende te krijgen, stuitte ik eigenlijk op het volgende wat me nooit eerder was opgevallen. Ik heb een DBX 266Xl Compressor, en die zit via zgn Y-Kabels aangesloten op een channel insert van mijn Mackie 1402VLZPro..ik vraag me alleen af of het wel goed werkt, want hoewel de ledjes knipperen hoor ik geen wezelijk verschil als ik aan de knoppen draai (of ik ben wel heel er disco-doof ondertussen). En als ik een zwengel aan de gain geef, hoor ik geen enkel verschil...

Is er iets mis, of.. :confused:
 
Zitten de send en de return van je insertkabel wel goed om?
 
Ja, daar zeg je me wat...dat weet ik dus echt niet. Op de kabel zelf staat niks aangegeven, en de man in de winkel zei destijds ook, dat k de stekkers maar half in de insert moest pluggen...
 
Half in de insert pluggen? Als het goed is zit er aan de kant die in de insert van je mixer gaat een stereo jackplug en aan de 2 kabels die daaruit komen zitten mono jacks. Daarvan is 1 de send en 1 de return

Als je die 2 mono jacks in je compressor eens van plaats verwisseld, doet hij het dan?
 
Ik zit nu nog op me werk, maar ik zal dat vanavond toch maar eens voor de zekerheid gaan controleren inderdaad.
 
Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Bij gebrek aan inserts of geld... ik zie mij geen 38 compressoren kopen voor m'n tafel, moet je creatief zijn.

Sluit 1 kanaal van je compressor op bijvoorbeeld effect send 1. En return 1 dan natuurlijk. Het kanaal dat je wilt compressen send en return je dan. De rest van de kanalen staat de aux knop gewoon op 0.
In feite gaat hij dus niet van je effect naar je compressor naar je pc.
Hij gaat naar je compressor en weer terug naar je mixer.
Hetzelfde geld voor je effectenbak.
Vanuit de mixer gaat het signaal vervolgens naar de pc.
Weet niet hoe ik het precies moet uitleggen maar hoop dat je het idee snapt.. Succes!

Het is onzin dat je een compressor niet op je aux zou mogen aansluiten. Het mengpaneel is niet meer dan een flexibele hardwarematige kabelwirwar waarbij je alles mag aansluiten wat je maar wilt... Nou ja, bij wijze van spreke dan :D

Heb je er wel eens van gehoord dat je een insert plug eruit kunt trekken, en dan in een insert van een ander kanaal steken? Of wou je zeggen dat je voor elk kanaal compressie nodig hebt?
Misschien tijd om wat aan je opnametechniek te gaan doen? Begrijp me goed, dit is geen kritiek, maar wel een tip.
Je hebt er ook HELEMAAL niets aan op jouw manier als je de originele input, waarop je de fx gebruikt, niet helemaal dicht draait, anders hoor je het ongecompresste signaal ook nog. Dan comprimeer je dus gewoon een kloonsignaal, en compress je niks echt. Sonde van je fx kanaal dus.

Wat hou je trouwens nog over als je elke input gaat compressen? (38 compressoren?=72 kanalen?)
Kun je dan niet beter een multiband compressor gebruiken bij het mixen of masteren?

Ik neem analoge instrumenten stuk voor stuk op, en gebruik de compressor voor vocals en bas. Deze gebruik ik alleen om de digitale opnamedynamiek onder controle te houden. En als ik ga mixen prik ik hem in het kanaal van mijn basedrum en snare (realtime meelopend in MIDI bij mixen. Zo heb ik aan één compressor genoeg voor zes of desgewenst meer kanalen (synths compress ik niet, en de gitaren al voor opname met de gitaar fx-processor). En als je niet bij de inserts van de mixer kunt (bv Behringer MX9000, daar kun je toch niet bij?) is het misschien een tip om een zooi insertkabels te kopen en een patchbay, dan kun je daarop omsteken.8)
 
Misschien mosterd na de maaltijd, maar ik zet nog effe op een rij over hoe & wat over de compressor.

Ik neem aan dat je geen wilde dingen wilt, dus gewoon het signaal wat in toom houden. Sommige (vele) mengpanelen hebben een main out, dat is de mastermix die naar buiten gaat. Dit is vaak een recorder of versterker, bij jou een geluidskaart. Daartussen zit je compressor.

Als je geluidskaart ook geluid terug geeft, kan dat vaak in de mixer terug (tape in)! Dan heb je een tweede fader, "control room", die dan DAT geluid weer regelt. De versterker zit dan altijd op de uitgang CONTROL ROOM. Dan hoor je dus WEL wat je compressor doet.

Ik heb een plaatje uit de handleiding (zie mijn site) van mijn Mackie mixer gehackt voor jouw voorbeeld:
setup.gif
.

Ik hoop dat het idee duidelijk is. Het signaal gaat dus twee keer door de mixer. En nu hopen dat jouw Behringer mixer dit ook kan. Eigenlijk luister je dus eigenlijk nar het PC geluid, niet naar de mix van de mixer....! Je moet dan wel ergens een knoppie op de mixer op TAPE IN zetten in plaats van MIX (en dan in Behringer taal).

Succes!
 
Compressor

Compressor

Origineel geplaatst door wesko
Misschien mosterd na de maaltijd, maar ik zet nog effe op een rij over hoe & wat over de compressor.

Ik neem aan dat je geen wilde dingen wilt, dus gewoon het signaal wat in toom houden. Sommige (vele) mengpanelen hebben een main out, dat is de mastermix die naar buiten gaat. Dit is vaak een recorder of versterker, bij jou een geluidskaart. Daartussen zit je compressor.

Als je geluidskaart ook geluid terug geeft, kan dat vaak in de mixer terug (tape in)! Dan heb je een tweede fader, "control room", die dan DAT geluid weer regelt. De versterker zit dan altijd op de uitgang CONTROL ROOM. Dan hoor je dus WEL wat je compressor doet.

Ik heb een plaatje uit de handleiding (zie mijn site) van mijn Mackie mixer gehackt voor jouw voorbeeld:
setup.gif
.

Ik hoop dat het idee duidelijk is. Het signaal gaat dus twee keer door de mixer. En nu hopen dat jouw Behringer mixer dit ook kan. Eigenlijk luister je dus eigenlijk nar het PC geluid, niet naar de mix van de mixer....! Je moet dan wel ergens een knoppie op de mixer op TAPE IN zetten in plaats van MIX (en dan in Behringer taal).

Succes!

Bedankt. Op deze manier had ik hem dus iog niet aangesloten. Wel op de main output van mijn mixer.
Ik heb ook een patch bay is misschien makkelijker om de tape in en out via de patch bay te laten lopen.
Kan je tenminste snel ompluggen en uitproberen.

Nou komt er wel nog een tweede vraag bij me naar boven.
Ik heb een terratec 24/96 kaart met 1 in en 1 uitgang.
Stel ik heb mijn song al volledig opgenomen op audio sporen en wil de gehele song of 1 track achteraf compressen en opnieuw opnemen op een nieuw audiospoor.
Dat lijkt me niet echt gaan.
Volgens mij gaat dan de boel rondzingen.
 
Rondzingen..

Rondzingen..

De boel gaat zo inderdaad rondzingen.. maar wat Mackie bedoelt is 'pure' mixdown.. waarbij je dus alleen luistert naar het signaal dat van je 2track terugkomt.
 
Back
Top