Is bezoek afgenomen na update?

Nieuw schrikt altijd wat af in het begin.Visuele aspect is zeker verbeterd,mooiere presentatie;de light en dark functie is voor mij zeer welkom,ik wissel wel eens af,naargelang de stand van m'n ogen:biertje:
Weet niet of de traagheid verholpen kan worden,maar dat is wel een aspect waarom ik soms eens een keer oversla.En verder door m'n Boeddha levenshouding ben ik al minder geneigd om te reageren op negatieve antwoorden om m'n gelijke te halen,beetje het levenslicht gezien.Zet mijn ego dan wel even opzij.Dus dat is ook al een pak minder berichten.
 
Moet zeggen dat ik sinds de vernieuwing 95% vd tijd enkel marktplaats zie wegens de handige knop...
en dat is een slechte evolutie. Voor mijn portemonee en t forum...
 
Weet niet of de traagheid verholpen kan worden,maar dat is wel een aspect waarom ik soms eens een keer oversla.

Mijn ervaring is wel dat Google Analytics etc. regelmatig vertraging veroorzaakt.
Verder ben ik technisch alleen door praktijkervaring wat onderbouwd.. :-)

:koffie:
 
tja, het enige echt relevante cijfer is het aantal unieke bezoekers. en van 500 naar 400 is iets meer dan iets minder zou ik denken. 20%
aantal posten zou best wel eens flink beïnvloed kunnen worden door de topics aangaande de update - maar daar zou je iets meer over kunnen zeggen als je de absolute getallen kent.

Voor een website ofzo zou dat inderdaad het meest relevant zijn, maar voor een forum gaat het vooral om de hoeveelheid bijdragen; meelezers zijn leuk, maar dragen niets bij aan het voortbestaan van het forum. Ook het aantal nieuwe topics (100%?) zegt mogelijk niet zo heel veel; dat kan bijvoorbeeld ook komen omdat mensen moeite hebben om een ouder topic te vinden of omdat mensen op een andere manier hun gedrag veranderen als gevolg van de nieuwe user interface.

De beste en misschien wel enige indicatie van de gezondheid van een forum lijkt me het totaal aantal reacties. En dat is blijkbaar met 80% toegenomen. Dat is op zich te verklaren; de informatie-dichtheid op de homepage is veel groter, de kans dat mensen snel iets zien wat ze interesseert is veel groter dan voor de upgrade. Hoezee!:)
 
ik zou bijna zeggen: 'ik leg het nog 1 keer uit'.... (is een grapje n.a.v. een andere draad over een zelfde soort onderwerp.) volgens mij was de vraag: is bezoek afgenomen na de update? en voor het antwoord op die vraag is het bezoekersaantal dus het relevante getal. dat was mijn punt. en daar komt dan nog bij, dat het verder ineens over percentages gaat en niet over aantallen. als 400 bezoekers dagelijks voor 50 reacties zorgen i.p.v. 25, is dat een verdubbeling. en dan hebben we het ook nog niet over de kwaliteit van de reacties. dit is al de tweede keer dat ik in deze trant reageer omdat blijkbaar de vraag van topicstarter en wat daarbij relatief zou zijn, ondergeschikt wordt gemaakt aan wat sommige mensen belangrijk vinden voor (de kwaliteit van) een forum. de conclusie dat de update met de info-dichte homepage voor de grote (?) toename in reacties geeft, is op niets gebaseerd en wordt veel te makkelijk getrokken.
begrijp me goed, iedereen mag van alles vinden over een forum: dat de kwaliteit toeneemt met het aantal reacties, dat er wel of geen plaats moet zijn voor persoonlijke verhalen etc etc, maar de vraag was hier: zorgt de update voor minder bezoekers. en dat als dat aantal van 500 naar 400 gaat, dan lijkt het daar wel op, zo op het eerste gezicht dan.

en zelfs dit voor de vraag relevante getal zegt nog lang niet alles, daar kan je nog 5 reacties aan kanttekeningen bij plaatsen, voordat je met allerlei irrelevante veronderstellingen komt, dat meer reacties een beter forum maken, dat de marktplaats minder bezoekers heeft, dat de homepage de mensen binnenhaalt en tot reageren aanzet etc etc. misschien waar, misschien niet - voorlopig uit de lucht gegrepen denk ik - maar dus niet relevant.
 
Ik kan het mis hebben, maar ik denk dat 1 groot probleem is dat de oude versie andere URLs had voor de threads. Die werken allemaal niet meer.

Willekeurig voorbeeld: als je met de Wayback machine teruggaat naar December 2017 staat er op de voorpagina een nieuwsartikel over de Pioneer DJS-1000. De link naar dat topic is https://www.synthforum.nl/forums/sho...d.php?t=211098

Als je deze intikt in de browserbalk word je keurig doorverwezen naar https://www.synthforum.nl - maar niet naar het topic waar het eigenlijk in zat. Dat is nu https://www.synthforum.nl/forum/alge...one-dj-sampler geworden.

Kun je dit oplossen? Naja, je ziet dat de topic IDs anders zijn - 211098 is nu 216256. Dat is hoogstwaarschijnlijk een gevolg van de upgrade - het kan geweest zijn dat de afstand tussen de versies te groot was zodat er redelijk radicale middelen nodig waren om alles in de nieuwe database op de nieuwe server te zetten.

Als ik op Google zoek naar "synthforum pioneer djs-1000" komt er geen (direct naar de nieuwsthread wijzend) resultaat op de 1e pagina. Dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat Google alles opnieuw moet indexeren omdat alles weer anders is geworden. Dat kan inderdaad behoorlijke gevolgen hebben voor het bezoekersverkeer. Synthforum adverteert niet actief op Google, en zo kan het dus zijn dat een aantal bezoekers die hier anders zouden komen omdat het forum door Google als goede resource aangemerkt is nu dus niet langs zouden komen.

Onderschat niet hoe zelfs kleine wijzigingen grote gevolgen kunnen hebben! Iets als het veranderen van jouwsite.nl naar jouwsite.eu (of jouwsite.com) kan een behoorlijke deuk slaan in het aantal bezoekers - redirects en een hele geleidelijke overgang zijn daarvoor oplossingen, al zijn die ook niet ideaal - de klap merk je nog steeds.

Wat kunnen de moderators doen? Naja, je zou een script kunnen schrijven dat oude topiclinks oppakt - showthread.php - het ID er uit sloopt, en dan vervolgens doorverwijst (HTTP 301 permanent redirect) naar het topic met dezelfde naam. Maar daar heb je dus nog wel de oude database-tabellen voor nodig waar de oude IDs nog aan de oude namen zijn gekoppeld, en je moet weten in welk forum dat topic was gestopt, zodat je dan een nieuwe naam kunt genereren.

Beter: actief aangeven dat je site opnieuw geindexeerd moet worden. https://support.google.com/webmaster.../6065812?hl=en

Zinvolle opmerkingen. :okdan:

Wat betrfeft de thread id's, ja ze zijn anders, maar ze verwijzen wel naar dezelfde thread. Als je jouw voorbeeld erbij pakt, en /forums eruit haalt en vervolgens de pagina oproept, kom je keurig bij de gewenste thread uit. De boel wordt netjes geredirect. Het probleem zit hem in de nieuwe folderstructuur. /forums was een doorn in het oog en die is er dan ook tussenuit gehaald. Wat nog moet gebeuren is een search en replace in de thread content waarbij alle linkjes worden aangepast door /forums eruit te halen. Technisch niet heel erg ingewikkeld maar er moet tijd voor worden gemaakt.

Ik had zelf niet gedacht aan de mogelijkheid Google actief te laten indexeren. Da's een heel fijne tip. Het lijkt me zinvol om die op te pakken. Dank!
 
Ik kom juist meer voor bepaalde delen van het forum (verbetering) MAAR bv voor de marktplaats delen bv kom ik veel minder (doordat het voor mij persoonlijk veel slechter geworden is) , en voor mij is het nieuwe forum heel veel sneller :)

Wat is er precies minder goed geworden voor jou? Misschien kunnen we er iets aan doen.
 
Ik krijg het nog niet voor elkaar om me via mail te laten verwittigen als er iets nieuws voor mij interessants gepost is ..

Ga naar je gebruikersinstellingen, via je username reachtsboven in de lichtblauwe balk. Je komt dan uit bij de tab met je profiel., Naast die tab zitten nog 3 andere tabs. De laatste is Meldingen. Kies deze. De eerste optie laat jkiezen voor het automatisch abonneren in threads waarin je post. Daaronder staat e-mail notificaties. 4 opties:
1. Uit
2. Aan en direct een mail ontvangen.
3. Aan en dagelijks een samenvatting ontvangen
4. Aan en wekelijks een samenvatting ontvangen

Daaronder kies je bij welke gebeurtenissen je de notificatie wilt ontvangen. Kies hier in elk geval "replies to your discussion". Samen met het aanzetten van automatisch abonneren, moet dit het gewenste resultaat leveren.

ook kan ik niet zien wie de laatste post heeft gepost

In welk deel van het forum? Ik zie het in elk geval wel in de forumlisting, het overzicht met alle draadjes in een specifiek forum, de recente berichten tabs in de forums, berichten van vandaag, nieuwe berichten en in de samenvattingen op de voorpagina. Ik kijk via de desktop.
 
Ik ben hier ook minder maar dat komt niet door het forum maar omdat ik een beetje genoeg heb van synths en gear.
 
In feite kan je het makkelijk achterhalen hoeveel reacties er zijn zodat je niet naar de bezoekersaantallen kijkt.
Haal alle reacties over de nieuwe upgrade weg en tel dan de reakties van de afgelopen twee maanden en vergelijk dat met een gemiddelde twee maanden en je weet of de hoeveelheid reakties veel of weinig scheelt sinds de upgrade.
Dan krijg je een indicatie hoe de werkelijke stand van zaken is.
 
Ik ben hier ook minder maar dat komt niet door het forum maar omdat ik een beetje genoeg heb van synths en gear.
Misschien is de hype voorbij :D

en vergelijk dat met een gemiddelde twee maanden
Maar wie zegt dat de afgelopen twee maanden ook gemiddeld waren? Volgens mij kun je op zo'n korte termijn helemaal geen conclusies trekken. Misschien is het wel de schuld van het mooie weer.
 
Grappig dat ik dit topic zie, zo weinig als dat ik de laatste tijd dit forum heb bezocht.
Sinds het forum is vernieuwd trekt het me echt veel minder, kan er ook nauwelijks aan wennen..
 
Ik heb ook het idee dat de topics waarop ik altijd al een abonnement op had, ineens veel minder actief zijn.

Wat ik wel jammer vind en een mogelijke verklaring, is dat je op de voorpagina niet meer de trending topics en marktplaats topics ziet; je moet specifiek trending/vraag/aanbod selecteren.

Dat was eerder wel zo, waardoor ik ook meer topics voorbij zag komen en geneigd was om er op te reageren als ik het een interessant topic vond.
 
Wat betreft het aantal ingelogde bezoekers kan ook nog meespelen dat na de update alle 'auto logins' zijn gewist en opnieuw aangezet moesten worden. Kan best zijn dat een hoop mensen die voorheen automatisch inlogden maar niet vaak iets posten dat niet eens gemerkt hebben en dus nog steeds het forum bekijken maar zonder in te loggen.
 
Even een correctie: Volgens vBulletin toont de "User activity" statistiek alleen op die dag ingelogde gebruikers en dus niet alle gebruikers (wat ik dacht). Aangezien sessies van gebruikers niet meer oneindig actief blijven maar verlopen (zie ook opmerking Von Naphoven) zien wij dus ook aanzienlijk hogere aantallen "gast gebruikers" ten opzichte van voor de upgrade.

Bezoekers die veelal alleen lezen vinden opnieuw inloggen vaak geen prioriteit en we zien dan ook dat het aantal gasten t.o.v. ingelogde gebruikers een stuk hoger ligt dan voor de upgrade, een feit waar we wellicht iets mee moeten willen.

Mijn eerdere opmerking over 20% minder bezoekers moest dus zijn: 20% minder ingelogde bezoekers t.o.v. voor de upgrade en de conclusie dat er 20% minder bezoekers zijn was dus voorbarig.
De conclusie dat het aantal posts en reacties omhoog is gegaan t.o.v. voor de upgrade (bekeken vanaf 1-1-2018 > de upgrade en na de upgrade tot nu) is dus nog wel van toepassing..
 
Laatst gewijzigd:
[semi on-topic gezien sommige reacties] Ik bijvoorbeeld heb mij voorgenomen om in de discussie-topics niet meer te reageren vanwege de negativiteit. Voor info en ter lering volg is ze en het marktplaats gedeelte van SF is belangrijk. Maar ik ben in principe van plan om dit forum links te laten liggen. Heb er nog over nagedacht om dat in een topic te schrijven om te voorkomen dat meer mensen het voor gezien houden maar is er niet van gekomen. Ook deze reactie had ik volgens mijn voornemen niet moeten plaatsen.... Pittige discussies zijn geen probleem, maar het wordt mij te vaak persoonlijk: dat interesseert me inhoudelijk niet. My 2 cents.
 
Ik ben hier ook minder maar dat komt niet door het forum maar omdat ik een beetje genoeg heb van synths en gear.

Mooi is dat :)

Begrijp ik dat goed dat er een knop is naar de marktplaats? Ook op desktop?
 
Combinatie van onderling gezeik in posts en nieuwe site doen mij nog amper komen hier.
 
Back
Top