Is bezoek afgenomen na update?

blanka

東京都
Lid sinds
17 april 2017
Berichten
718
Locatie
040
Ik heb een beetje de indruk dat het op sf.nl een stuk rustiger is naar de upgrade.... of heb ik het mis? Zelf kom ik wel minder vaak, vind het vooral een stuk trager dan voorheen. Dus ik doe enkel nog bezoekjes op de computer met 2x SSD in raid 0, de rest en de telefoons trekken het niet meer.
 
Ik kan het mis hebben, maar ik denk dat 1 groot probleem is dat de oude versie andere URLs had voor de threads. Die werken allemaal niet meer.

Willekeurig voorbeeld: als je met de Wayback machine teruggaat naar December 2017 staat er op de voorpagina een nieuwsartikel over de Pioneer DJS-1000. De link naar dat topic is https://www.synthforum.nl/forums/sho...d.php?t=211098

Als je deze intikt in de browserbalk word je keurig doorverwezen naar https://www.synthforum.nl - maar niet naar het topic waar het eigenlijk in zat. Dat is nu https://www.synthforum.nl/forum/alge...one-dj-sampler geworden.

Kun je dit oplossen? Naja, je ziet dat de topic IDs anders zijn - 211098 is nu 216256. Dat is hoogstwaarschijnlijk een gevolg van de upgrade - het kan geweest zijn dat de afstand tussen de versies te groot was zodat er redelijk radicale middelen nodig waren om alles in de nieuwe database op de nieuwe server te zetten.

Als ik op Google zoek naar "synthforum pioneer djs-1000" komt er geen (direct naar de nieuwsthread wijzend) resultaat op de 1e pagina. Dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat Google alles opnieuw moet indexeren omdat alles weer anders is geworden. Dat kan inderdaad behoorlijke gevolgen hebben voor het bezoekersverkeer. Synthforum adverteert niet actief op Google, en zo kan het dus zijn dat een aantal bezoekers die hier anders zouden komen omdat het forum door Google als goede resource aangemerkt is nu dus niet langs zouden komen.

Onderschat niet hoe zelfs kleine wijzigingen grote gevolgen kunnen hebben! Iets als het veranderen van jouwsite.nl naar jouwsite.eu (of jouwsite.com) kan een behoorlijke deuk slaan in het aantal bezoekers - redirects en een hele geleidelijke overgang zijn daarvoor oplossingen, al zijn die ook niet ideaal - de klap merk je nog steeds.

Wat kunnen de moderators doen? Naja, je zou een script kunnen schrijven dat oude topiclinks oppakt - showthread.php - het ID er uit sloopt, en dan vervolgens doorverwijst (HTTP 301 permanent redirect) naar het topic met dezelfde naam. Maar daar heb je dus nog wel de oude database-tabellen voor nodig waar de oude IDs nog aan de oude namen zijn gekoppeld, en je moet weten in welk forum dat topic was gestopt, zodat je dan een nieuwe naam kunt genereren.

Beter: actief aangeven dat je site opnieuw geindexeerd moet worden. https://support.google.com/webmaster.../6065812?hl=en
 
Als je CPU snel genoeg is en je hebt genoeg RAM, dan maakt het na het starten van je browser niet meer uit of je "2x SSD in raid 0" of een hele trage harde schijf hebt.
Dat maakt wel degelijk uit, een cache van een browser kan flink uitpuilen en dan goed vertragen, maar daar doel ik hier niet op.
Ik doel op de JS bloat aan gebruikerszijde, voor de server is de upgrade wellicht prima te doen, maar de computer van de kijker moet flink wat meer rekenen in de nieuwe versie. Neem die "progressiebalkjes", die waren vroeger nooit nodig.
 
Ik kom hier de laatste tijd minder, maar dat heeft meer met de algemene verFacebookering van het forum en offtopic geleuter te maken. Dat was al enige tijd voor de update ingezet helaas.
 
Laatst gewijzigd:
Ik kom hier de laatste tijd minder, maar dat heeft meer met de algemene verFacebookering van het forum en offtopic geleuter te maken. Dat was al enige tijd voor de update ingezet helaas.

je weet dat je nu off topic zit te leuteren he?!
 
Ik krijg het nog niet voor elkaar om me via mail te laten verwittigen als er iets nieuws voor mij interessants gepost is ..
ook kan ik niet zien wie de laatste post heeft gepost
beiden maken het iets omslachtiger en dus kijk ik wat minder vaak " even tussendoor"
tav naphovens remark: toen er meer gezelligheid bij sommige topics ( bv maak een kutnummer) was , waren er meer posts en mensen die inlogde volgens mij
maar ja, over " oude mensen en de dingen die voorbij gaan " hebben we het nog wel eens op de volgende synthforumdag in nijmegen :-)
 
tav naphovens remark: toen er meer gezelligheid bij sommige topics ( bv maak een kutnummer) was , waren er meer posts en mensen die inlogde volgens mij
maar ja, over " oude mensen en de dingen die voorbij gaan " hebben we het nog wel eens op de volgende synthforumdag in nijmegen :-)

Uiteraard heb ik niets tegen gezelligheid en humor, maar ik kom hier primair om informatie te vergaren of te praten over gear en muziek. Het uitgebreid etaleren van niet-gerelateerde privé besognes hoort daar wat mij betreft niet bij. Ik vind het vooral prettig om van mensen hier te weten wat ze muzikaal kunnen en wat ze kunnen delen over gear en ik wíl eigenlijk niet eens weten hoe ze in het leven staan, wat hun ideologische opvattingen zijn en hoe het met hun mentale gesteldheid gaat. Dat zit namelijk alleen maar in de weg. Maar goed, dat is een aparte discussie die ik al eens eerder tevergeefs heb proberen te voeren en waar ik in de minderheid lijk te zijn.
 
Ik heb een beetje de indruk dat het op sf.nl een stuk rustiger is naar de upgrade.... of heb ik het mis? Zelf kom ik wel minder vaak, vind het vooral een stuk trager dan voorheen. Dus ik doe enkel nog bezoekjes op de computer met 2x SSD in raid 0, de rest en de telefoons trekken het niet meer.

Ik heb (omdat ik zelf ook nieuwsgierig was) de statistieken er eens bij gepakt en ik zag daar toch een aantal opmerkelijke zaken.

1. Het aantal unieke bezoekers per dag is inderdaad iets terug gelopen. Van pakweg gemiddeld 500 per dag voor de upgrade naar zo'n 400 per dag na de upgrade.
En dan zou je denken, shit dat is niet best echter:
2. Het aantal nieuwe leden registraties is gemiddeld niet gewijzigd;
en
3. Het gemiddeld aantal nieuwe topics per dag is met bijna 100% toegenomen
en
4. Het gemiddeld aantal reacties per dag is pakweg 80% toegenomen.

Dus hoewel er minder individuele bezoeken per dag zijn zijn de mensen die het forum bezoeken wel veel actiever.

Aanvankelijk dacht ik dus dat het forum plots 20% minder bezoekers trok maar uiteindelijk is het resultaat dus dat het forum, om welke reden dan ook, aanzienlijk actiever is geworden na de upgrade, ook al is dat met wat minder unieke bezoekers per dag.
 
Dus hoewel er minder individuele bezoeken per dag zijn zijn de mensen die het forum bezoeken wel veel actiever.

Aanvankelijk dacht ik dus dat het forum plots 20% minder bezoekers trok maar uiteindelijk is het resultaat dus dat het forum, om welke reden dan ook, aanzienlijk actiever is geworden na de upgrade, ook al is dat met wat minder unieke bezoekers per dag.

Leuk, maar het zegt niet zoveel. Dat zou - op zijn beurt - namelijk weer te verklaren zijn als de toename aan reacties en nieuwe topics gerelateerd is aan bug reports en kritiek (al dan niet met de oorspronkelijke neutrale connotatie) op het nieuwe forum. Ik beweer niet dat het zo is, maar het zou zo kunnen zijn.
 
tja, het enige echt relevante cijfer is het aantal unieke bezoekers. en van 500 naar 400 is iets meer dan iets minder zou ik denken. 20%
aantal posten zou best wel eens flink beïnvloed kunnen worden door de topics aangaande de update - maar daar zou je iets meer over kunnen zeggen als je de absolute getallen kent.
 
tja, het enige echt relevante cijfer is het aantal unieke bezoekers. en van 500 naar 400 is iets meer dan iets minder zou ik denken. 20%
aantal posten zou best wel eens flink beïnvloed kunnen worden door de topics aangaande de update - maar daar zou je iets meer over kunnen zeggen als je de absolute getallen kent.

Nou nee, dat ben ik dus absoluut niet met je eens. Het aantal unieke bezoekers is nu net helemaal niet zo relevant wanneer de daadwerkelijke activiteit (nieuwe topics/ posts) juist veel hoger ligt. Een forum moet het namelijk voor een groot deel hebben van bijdragers. Meelezers zijn van harte welkom echter zonder content/ discussie heb je geen forum maar een statische site die steeds minder relevant is om te bezoeken.

Ik ben dus juist heel erg content met deze statistieken. Het forum had altijd een vrij groot aantal idlers/ meelezers/ anonieme|niet geregistreerde leden en dit aantal is iets gezakt en het percentage actieve leden is juist flink gestegen.
Dat 20% minder lezende bezoekers potentieel minder exposure geeft aan bijvoorbeeld de marktplaats is voor een forum veel minder relevant.

EDIT: zie hieronder ook nog een opmerking inzake topics m.b.t. de upgrade.
 
Laatst gewijzigd:
Leuk, maar het zegt niet zoveel. Dat zou - op zijn beurt - namelijk weer te verklaren zijn als de toename aan reacties en nieuwe topics gerelateerd is aan bug reports en kritiek (al dan niet met de oorspronkelijke neutrale connotatie) op het nieuwe forum. Ik beweer niet dat het zo is, maar het zou zo kunnen zijn.

Daar is een deel zeker door te verklaren, zeker in het begin. Maar zoals ik al aangaf is het een gemiddelde en de pieken aan reacties in de eerste weken worden dus gecompenseerd door het gemiddelde. Het aantal reacties in de eerste weken lag namelijk flink hoger dan de stijging in percentage die ik noemde. :).
 
Laatst gewijzigd:
Nou nee, dat ben ik dus absoluut niet met je eens. Het aantal unieke bezoekers is nu net helemaal niet zo relevant wanneer de daadwerkelijke activiteit (nieuwe topics/ posts) juist enorm is gestegen. Een forum moet het namelijk hebben van bijdragers. Meelezers zijn van harte welkom echter zonder content/ discussie heb je geen forum maar een statische site die steeds minder relevant is om te bezoeken.

Ik ben dus juist heel erg content met deze statistieken. Het forum had altijd een vrij groot aantal idlers/ meelezers/ anonieme|nier geregistreerde leden en dit aantal is iets gezakt en het percentage actieve leden is juist flink gestegen.
Dat 20% minder lezende bezoekers potentieel minder exposure geeft aan bijvoorbeeld de marktplaats is voor een forum veel minder relevant.

dat zal allemaal best, maar het ging hier over de relatie tussen update en afnemende bezoekersaantallen. en dan mag jij met van alles blij zijn, maar dan is het aantal unieke bezoekers per dag toch echt het meest relevante, zo niet het enige relevante getal in je bijdrage. die afname ('iets minder' noem jij dat) van 20% kan je oppoetsen met een verhaal dat we nu ineens veel actieve forumleden erbij hebben gekregen (?) maar aannames over de relatie daarvan met de update zijn veel lastiger te onderbouwen. zeker als je de absolute getallen niet kent.
 
T zal best zo zijn dat sommige bezoekers t gezanik zat zijn en even pauze nemen.
Maar volgens mij zijn synth liefhebbers zo trouw als een hond en komen ze uiteindelijk( als de zeurstorm is gaan liggen) wel weer terug.
Waar moeten ze anders heen ? Gs? Dat is nog meer gezeur.
 
Ik kom hier de laatste tijd minder, maar dat heeft meer met de algemene verFacebookering van het forum en offtopic geleuter te maken. Dat was al enige tijd voor de update ingezet helaas.

Ik kan me eigenlijk alleen een recent topic herinneren, waar sommige deelnemers van het forum (waaronder jij) wat vertelden over hun (medische) achtergrond.
Daarnaast is een forumlid in het ziekenhuis opgenomen (ik vermoed dat je daaraan refereert), waar hij graag e.e.a over kwijt wilde.

Heb me er nog niet zo aan gestoord..

Daarnaast heb ik over de upgrade van het forum veel constructieve feedback gelezen, maar ook veel gemekker..
Het kan dat dit ook mensen afschrikt.. :-)

:koffie:
 
Laatst gewijzigd:
onderbouwen kan ik niets, maar ik vermoed toch dat als er een significante afname in bezoek is, al of niet in relatie tot de update, dat niet komt door geleuter of persoonlijke verhalen of wat dan ook (voor elck wat wils, dat was altijd al zo) maar door kleine drempeltjes voor de casual bezoeker die niet zo nodig hoeft en het dan maar overslaat. uiteindelijk maakt ook dat geen reet uit, het is wat het is. als jij er bent en ik ook, dan zijn wij er.
 
Ik vind dat het forum er in eerste instantie is voor muziek en gear gerelateerde zaken.
Zo nu en dan komt er ook een draadje over bijv de bezorgdiensten, slechte garantieregelingen en andere zaken die zijdelings met dit forum te maken hebben.
En af en toen een persoonlijk draadje van een forumlid over minder of niet muziek en gear gerelateerde zaken.
Voor sommigen is het forum ook een plek waar je gelijkgestemden ontmoet met wie je soms meer deelt behalve wat je laatste synth is of problemen met je midi bijv.
Zolang dat niet de overhand krijgt en het toch vooral een site blijft die met muziek gerelateerde zaken te maken heeft vind ik het geen probleem hoor, een beetje gezelligheid op z'n tijd kan geen kwaad.
We wensen elkaar toch ook een goed nieuwjaar tenslotte?

Net als Bohemen al zegt; je kan je er ook niet aan storen.....en klik je op het volgende topic.

In een ander draadje zei ik ook al dat er volgens mij minder bezoek is en dat werd toen ook bevestigd.
Ben benieuwd hoe dat over een paar maanden zal zijn?
 
Back
Top