Marktplaats volgorde topics klopt niet.

Het lijkt me beter dat ik hier en nu niet verder met je in discussie treed, vooral gezien de wijze waarop je de toonzetting kiest (ook in andere discussies met leden).

Goh hoe is het mogelijk, ik dacht dat het aan mij lag maar schijnbaar hebben meer mensen moeite hoe er momenteel af en toe gereageerd wordt en het vooral is van "we hebben dit verandert en we peinzen er niet over om terug te komen op een beslissing" ook al komen er een aantal trouwe gasten met goede redenen.
Ik heb besloten voorlopig geen vragen meer te stellen op de veranderingen op marktplaats en het kan aan mij leggen maar ik heb het idee dat het forum de laatste tijd toch minder frequent bezocht wordt door de vaste leden of vergis ik me in deze?
 
Laatst gewijzigd:
Nee. Die wordt gezien als een dubbelpost en dat is niet toegestaan. Ik geef toe dat dat lastig is te modereren/controleren. Maar als wij dit herhaaldelijk constateren, kunnen we de toegang tot de marktplaats voor bepaalde tijd ontzeggen. Feit blijft dat nieuwe posts de oudere omlaag duwen. Willen we het een beetje fair houden, dan kunnen we dat niet toestaan.
Ik vind het erg lastig zo.
Als ik een prijsverlaging doorvoer merkt niemand daar iets van tenzij men het topic volgt. Als je advertentie dan op pagina 3 staat is hij al zo goed als verdwenen vind ik. Zoeken naar type-aanduidingen waar een koppelteken in zit is heel erg lastig geworden dus de vindkans is in veel gevallen erg klein en je mag de titel van het topic ook niet aanpassen zodat duidelijk is dat er iets is veranderd.
Moet ik dan een advertentie een slotje geven en hem opnieuw plaatsen? Dat mag dan weer wel maar zorgt voor een hoop onnodig gedoe (ik moet een slotje posten, mod moet advertentie verwijderen, deze wordt naar het archief verplaatst en vervolgens moet ik hem opnieuw plaatsen met een aangepaste prijs). Bovendien upload ik dan weer dezelfde foto's die dubbel op de server komen te staan en onnodig ruimte in beslag nemen.
 
Ik wil hier een lans breken voor Dr. van Lansberg (nee geen woordgrap, maar als het wel een woordgrap was was het een goede).

Het is duidelijk dat er leden zijn die moeite hebben met verandering.
Het is ook duidelijk dat er leden zijn die moeite hebben met de manier waarop het SF-team om gaat met geleverde verbetersuggesties.
En het is ook duidelijk dat er leden zijn die de manier van communiceren van, in dit geval Dr. van Lansberg, als onprettig ervaren.

Ik wil het hier niet hebben over wie wel- of geen gelijk heeft of wie wel- of niet in zijn recht staat.
Maar wat ik wel wil zeggen is dat ik met lede ogen zie hoe vaak Dr. van Lansberg de wind van voren krijgt terwijl hij de moderator is de het meeste werk verzet.
Wat mij opvalt is dat Dr. zeer geduldig is, uitgebreide toelichtingen geeft en bereid is eerder gegeven informatie meerdere malen te herhalen voor degenen die dit gemist hebben.

Als sommige mensen last hebben van één van de drie eerder genoemde punten dan mag (of moet?) daar naar geluisterd worden.
En dat gebeurt mijns inziens ook ruim voldoende.
Dan kan het nog steeds zo zijn dat dingen anders zijn of gaan dan men wenst, maar dat dan helaas een gegeven waar men het (voorlopig even) mee moet doen.
Als dit voorkomt hoeft dat wat mij betreft niet meteen te worden geinterpreteerd als "onverschillig", "neerbuigend" of "star".
 
Het is duidelijk dat er leden zijn die moeite hebben met verandering

Iedere keer wordt het gezien als moeite hebben met verandering, lekker makkelijk om daarmee het even weg te zetten alsof de moderatoren in hun oneindige wijsheid altijd de juiste beslissing nemen als het om verandering cq vernieuwing gaat.
Ik denk dat als verandering een duidelijke verbetering is dat de mensen daar geen moeite mee hebben?
Waarom zou elke verandering ook een verbetering moeten zijn?
Het is anders maar dat wil niet zeggen dat het altijd beter is geworden.
Als toch wel wat regelmatige bezoekers met goede argumenten en opmerkingen komt omtrent de voors en tegens van de nieuwe marktplaats dan zouden de moderators dit ook wel 'ns kunnen zien als positieve kritiek ipv moeite hebben met veranderingen en daar misschien over gaan nadenken?
Het antwoord dat mensen moeite hebben met verandering zegt eigenlijk precies waar het om gaat: het onjuist interpreteren van op- en aanmerkingen en het daarmee afserveren ipv het serieus te nemen.
Maar ik heb 't idee dat ook dit commentaar gezien gaat worden als moeite hebben met verandering dus ik vraag me af of het zin heeft hierop door te gaan?
Ik begrijp dat voor van Lansberg af en toe ook het een gedoe is en wel 'ns gestoord wordt van al het commentaar en ook ik heb van hem best wel een aantal keren goede feedback gehad dus ik wil hem zeker niet even snel in een negatieve hoek duwen maar neem op- en aanmerkingen van de mensen serieus als het om inhoudelijk commentaar gaat ipv te zeggen dat we moeite hebben met verandering.
 
Laatst gewijzigd:
Iedere keer wordt het gezien als moeite hebben met verandering,

Dat schrijf ik niet.

lekker makkelijk om daarmee het even weg te zetten alsof de moderatoren in hun oneindige wijsheid altijd de juiste beslissing nemen als het om verandering cq vernieuwing gaat.

Dat doe ik niet. En: A.u.b. normalere taal gebruiken want ik vind dit onbeleefd en aanvallend. Als je graag serieus genomen wilt worden door de ander (in dit geval mij) moet je ook de omgang met de ander serieus nemen.

Ik begrijp dat voor van Lansberg af en toe ook het een gedoe is en wel 'ns gestoord wordt van al het commentaar en ook ik heb van hem best wel een aantal keren goede feedback gehad dus ik wil hem zeker niet even snel in een negatieve hoek duwen maar neem op- en aanmerkingen van de mensen serieus als het om inhoudelijk commentaar gaat ipv te zeggen dat we moeite hebben met verandering.

Op- en aanmerkingen van mensen serieus nemen doen we mijns inziens dus ruim voldoende. En: Als je zo goed begrijpt dat mijn collega af en toe gestoord kan worden van het commentaar zou ik je willen vragen hier wat meer rekening mee te houden.
 
mag ik m'n spullen ook hier te koop zetten? deze draad leeft behoorlijk en wordt aardig bekeken.
 
Dat doe ik niet. En: A.u.b. normalere taal gebruiken want ik vind dit onbeleefd en aanvallend. Als je graag serieus genomen wilt worden door de ander (in dit geval mij) moet je ook de omgang met de ander serieus nemen.

Er wordt meteen gewezen op het taalgebruik om de bal even terug te kaatsen terwijl misschien zou je ook kunnen kijken op hoe er gereageerd wordt op de verandering van marktplaats en daarop te reageren?
Maar ik krijg nu ook het gevoel dat kritiek geven steeds moeilijker wordt want dan wordt dit weggezet als onbeleefd en aanvallend.

Op- en aanmerkingen van mensen serieus nemen doen we mijns inziens dus ruim voldoende. En: Als je zo goed begrijpt dat mijn collega af en toe gestoord kan worden van het commentaar zou ik je willen vragen hier wat meer rekening mee te houden.


Ik geef over het algemeen redelijk genuanceerd en inhoudelijk commentaar en nu wordt mij gevraagd hier wat meer rekening met de moderator te houden alsof ik al zo vaak zomaar even iets in het wilde weg zeg?
Dit is nou een voorbeeld van mijn manier van posten even te generaliseren alsof ik in mijn reakties hier geen rekening mee hou.
Maar het is duidelijk; mijn manier van reageren wordt over het algemeen niet op prijs gesteld, in ieder geval niet door deze moderator.

Op de rest van mijn bericht wordt niet ingegaan als ik zeg dat niet elke verandering altijd maar een verbetering is en dat door een aantal trouwe forumbezoekers ook op een inhoudelijke wijze wordt gereageerd op de vernieuwing van marktplaats.
Alleen ingaan op m'n onbeleefde taalgebruik, dat wel, jammer dat op de rest geen inhoudelijke reaktie volgt?
Ik stop ermee want als ik geen inhoudelijke reaktie krijg maar alleen commentaar op het aanvallende en onbeleefde taalgebruik dan heeft reageren geen enkele zin.
 
Laatst gewijzigd:
Het valt me op dat er wel erg selectief wordt geciteerd.

Maar soit, wellicht doe ik ook iets onhandig.
Het doel van mijn post was aangeven dat ik van mening ben dat er te veel gesnauwd wordt op een collega mod.
De inleiding van mijn post (drie voorbeeld ergernissen) had ik achterwege moeten laten want blijkt mijn boodschap niet te ondersteunen, maar van tafel te vegen.

Volgens mij heb overigens ik nergens geschreven dat alle kritiek iedere keer door ons wordt gezien als moeite hebben met verandering.
Iets wat blijkbaar wel uit mijn bericht wordt begrepen dus ik zal op mijn beurt onduidelijk hebben verwoord.

Hier nog nieuwe poging:
- ik vind dat er teveel wordt gesnauwd.
- het is niet zo dat er niet geluisterd wordt, ik weet dat er geluisterd wordt en ik ben van mening er over het algemeen zeer zorgvuldig wordt omgegaan met geleverde kritiek.
- ik denk overigens graag mee over de inhoud, maar post nr43 in deze thread diende een een ander doel (namelijk punten 1 en 2).
 
ik vind het vooral heel goed hoe serieus de shit allemaal genomen wordt!
 
Goh hoe is het mogelijk, ik dacht dat het aan mij lag maar schijnbaar hebben meer mensen moeite hoe er momenteel af en toe gereageerd wordt en het vooral is van "we hebben dit verandert en we peinzen er niet over om terug te komen op een beslissing" ook al komen er een aantal trouwe gasten met goede redenen.

De reden dat ik af en toe gepikeerd reageer, is juist door posts als jij geplaatst hebt. Ik heb nu op verschillende plekken telkens dezelfde uitleg gegeven waarom we deze keuze hebben gemaakt. Iedere keer "ja maar" moeten lezen van leden die niet goed lezen of de uitleg niet willen snappen is erg vermoeiend. Het volgende is belangrijk dus ik zal het ALL CAPS noteren: HET GAAT HELEMAAL NIET OVER DE VRAAG OF WE EROVER WILLEN PEINZEN ZAKEN TE VERANDEREN. OP BASIS VAN DE FEEDBACK DIE WE TOT NU HEBBEN GEKREGEN OP DE UPGRADE, HEBBEN WE JUIST WEL DE NODIGE WIJZIGINGEN AANGEBRACHT. HET GAAT OM DE REDEN WAAROM WE DE WIJZIGING HEBBEN DOORGEVOERD. HOE VAAK MOET IK DAT NOG UITLEGGEN?? Ik vind het werkelijk echt ongelooflijk. Lees nou eens een keer wat ik schrijf en probeer te begrijpen wat er staat: Iedereen kan reageren in de marktplaats. Bij elke reactie wordt de advertentie omhoog gekickt. Dat geldt voor reacties van de adverteerder, maar ook voor de reacties van alle andere leden op die advertenties. We kunnen dus de 3-dagen regel voor het schoppen niet meer handhaven. Die moet dus komen te vervallen. Als we geen 3-dagen regel meer hebben, kan er op elk gewenst moment en met elke gewenste frequentie worden geschopt. Leg mij eens uit hoe dat het gebruik van de marktplaats in het algemeen beter, eenvoudiger, gemakkelijker maakt. Het gaat niet om alleen die ene advertentie van jou. Het gaat om tientallen nieuwe advertenties per week. Het gaat om het totaal van de advertenties in de marktplaats, om alle leden die adverteren. Als jij net een nieuwe advertentie hebt geplaatst en er kan onbeperkt worden geschopt, hoe lang denk je dat je advertentie dan op de eerste pagina blijft staan? Nou ja, dan schop je zelf ook maar een keertje. Of misschien wel twee keer. Met tientallen nieuwe advertenties per week gaat dat niet werken. Het wordt een grote bende. Het overzicht raakt totaal zoek. Je advertentie wordt direct ondergesneeuwd. Het is een van de taken van de moderators om iets verder te kijken dan het individuele belang van een enkele adverteerder. Het lijkt nu een beetje op de fictieve situatie dat je gaat klagen over de plaatsing van verkeerslichten op de route naar je werk. Ja, je moet langer wachten dan vroeger. Maar het totale verkeer stroomt sneller door dankzij die verkeerslichten.

Dus kom nou alsjeblieft niet opnieuw met je non-argument dat ik niet wil luisteren. Jij bent degene (en met jou een aantal andere klagers) die niet wilt luisteren.

Ik heb besloten voorlopig geen vragen meer te stellen op de veranderingen op marktplaats en het kan aan mij leggen maar ik heb het idee dat het forum de laatste tijd toch minder frequent bezocht wordt door de vaste leden of vergis ik me in deze?

Het forum wordt inderdaad wat minder bezocht volgens de cijfers. De upgrade zal hierin ongetwijfeld een rolletje spelen. Een veel grotere invloed heeft het toegankelijk maken van het marktplaats archief voor alleen leden. Google indexeert het archief niet meer waardoor de oude advertenties niet meer in de wereldwijde zoekresultaten verschijnen. Ik heb er verder geen enkel probleem mee als je vragen stelt. En die mogen uiteraard ook best kritisch van aard zijn. Dat houd ons scherp. Er zijn echter twee zaken waar ik moeite mee heb:

1. Telkens dezelfde vragen beantwoorden, terwijl het antwoord op die vragen al vaker is gegeven.
2. Het feit dat die antwoorden niet geaccepteerd worden, terwijl de kennis van het hoe en waarom duidelijk ontbreekt. Daarnaast heb ik, zoals eerder aangegeven in dit draadje, nog geen enkele alternatieve oplossing gezien of gehoord. De huidige oplossing is fout, maar er wordt geen alternatief gegeven. Kom met een voorstel. Kom met creatieve ideeën. Kom met een oplossing. Ik heb ook in dit draadje nog een extra middel voorgesteld om de pijn te verzachten. Raad eens hoeveel respons daar tot nu toe op is gekomen? Het lijkt er een beetje op dat het helemaal niet gaat om het zoeken naar een oplossing maar om het schieten op de mensen die vrijwillig en in hun eigen tijd hun nek uitsteken.Da's namelijk best gemakkelijk vanachter de anonimiteit van je pc.

Dus, bespaar me je cynisme en klaagzang over de manier waarop ik communiceer en help met het vinden van een oplossing die voor iedereen werkt.
 
Ik vind het erg lastig zo.
Als ik een prijsverlaging doorvoer merkt niemand daar iets van tenzij men het topic volgt. Als je advertentie dan op pagina 3 staat is hij al zo goed als verdwenen vind ik.

Ik ben het deels met je eens. DE tijd zal moeten leren of er inderdaad minder wordt verkocht als er niet meer geschopt kan worden. Maar de nieuwe inrichting van de marktplaats, vraagt ook een iets andere manier van gebruiken door de kopers. Het gaan volgen van een advertentie is daar een voorbeeld van. Daarnaast zullen kopers moeten wennen aan de mogelijkheid dat ze zelf de sorteervolgorde kunnen wijzigen via de filter knop of via het gebruiken van de tweede tab bovenaan elk forum. Het volgen is niet nieuw. De indicator bovenin het scherm wel. Ook die tweede tab is nieuw. Het zal ook wat tijd kosten voordat kopers hieraan gewend raken. Er zijn wel wat manieren om dat extra onder de aandacht te brengen waardoor dat proces mogelijk wat versneld kan worden.

Zoeken naar type-aanduidingen waar een koppelteken in zit is heel erg lastig geworden dus de vindkans is in veel gevallen erg klein en je mag de titel van het topic ook niet aanpassen zodat duidelijk is dat er iets is veranderd.

De huidige zoekfunctie werkt inderdaad niet zoals je zou verwachten. Hier zie ik ook een duidelijk probleem dat we moeten oplossen. Het koppelteken wordt overigens gewoon genegeerd. Het probleem zit hem in het aantal karakters per woord. Veel typeaanduidingen bestaan uit minder dan 3 karakters en pas vanaf 3 karakters zijn woorden doorzoekbaar. Dit is technisch relatief eenvoudig op te lossen maar de impact op de snelheid van het forum is op dit moment onduidelijk. Titels mag je overigens gewoon laten wijzigen, net als in het oude forum.

Moet ik dan een advertentie een slotje geven en hem opnieuw plaatsen? Dat mag dan weer wel maar zorgt voor een hoop onnodig gedoe (ik moet een slotje posten, mod moet advertentie verwijderen, deze wordt naar het archief verplaatst en vervolgens moet ik hem opnieuw plaatsen met een aangepaste prijs).

Dat is een lastige, maar als ik hierover snel zou moeten oordelen en het heel formeel zou bekijken, zou ik zeggen dat dit feitelijk niet toegestaan zou zijn omdat het immers nog steeds om een dubbelpost zou gaan. Dezelfde advertentie staat dan namelijk al op een andere plek op het forum. Maar ik begrijp dat dit in de praktijk geen werkbare methode/gedachtegang is. Niet voor de PO en niet voor de mod. Wat zou volgens jou wel werkbaar zijn voor het hele forum?
 
Laatst gewijzigd:
Iedere keer wordt het gezien als moeite hebben met verandering, lekker makkelijk om daarmee het even weg te zetten alsof de moderatoren in hun oneindige wijsheid altijd de juiste beslissing nemen als het om verandering cq vernieuwing gaat.

En opnieuw lijkt het er sterk op dat je niet alles lees of begrijpt. Blom doet 3 constateringen. Niet slechts 1. Jij kiest ervoor om de volle nadruk op de eerste constatering te leggen. Als deze op jou niet van toepassing is, dan kun je hem toch gewoon negeren?

Ik denk dat als verandering een duidelijke verbetering is dat de mensen daar geen moeite mee hebben?
Waarom zou elke verandering ook een verbetering moeten zijn?
Het is anders maar dat wil niet zeggen dat het altijd beter is geworden.

Dat klopt helemaal. Maar zoals aangegeven, biedt de nieuwe software niet exact dezelfde mogelijkheden als de oude. Dan zul je dus voor bepaalde problemen een oplossing moeten zoeken., Het gaat niet om het veranderen an sich. Het gaat ook niet om het zoeken naar een verbetering van een bestaand proces. Het gaat om het oplossen van een probleem dat wordt veroorzaakt door het feit dat er softwarematige veranderingen zijn doorgevoerd door vBulletin. Dat is bepalend voor de keuzes die gemaakt moeten worden. Dus, nee, de nieuwe situatie is zeker niet optimaal en evenmin beter dan de vorige situatie. Dat begrijpen we echt wel. Maar de oude situatie kan niet worden nagebootst met de huidige software. En gezien die situatie is de huidige keuze de minst slechte voor het gehele forum.

Als toch wel wat regelmatige bezoekers met goede argumenten en opmerkingen komt omtrent de voors en tegens van de nieuwe marktplaats dan zouden de moderators dit ook wel 'ns kunnen zien als positieve kritiek ipv moeite hebben met veranderingen en daar misschien over gaan nadenken?

Kritiek is prima. Daar hebben we geen enkele moeite mee (mits opbouwend gebracht en begeleid door een alternatieve oplossing). En het feit alleen al dat leden de moeite nemen om hierover een reactie achter te laten, toont aan dat deze leden betrokken zijn. En dat is natuurlijk prachtig. Maar "positieve kritiek" slaat om in halsstarrig zeuren als men na meerdere keren uitleg over waarom die ene feature niet gaat werken in de nieuwe situatie, hetzelfde standpunt blijft herhalen, zonder de schijn te wekken dat men die uitleg zich heeft genomen.

Het antwoord dat mensen moeite hebben met verandering zegt eigenlijk precies waar het om gaat: het onjuist interpreteren van op- en aanmerkingen en het daarmee afserveren ipv het serieus te nemen.

Het is geen antwoord, maar een simpele constatering (die overigens helemaal niet direct van toepassing hoeft te zijn op het probleem dat in dit draadje wordt besproken). Zoek de draadjes er maar eens op na. Je neemt aan dat wij de klachten over de marktplaats niet serieus nemen. Maar wat de klagers niet willen begrijpen is dat de nieuwe software helemaal niet toelaat wat zij wensen, ondanks herhaalde uitleg. Daar komt bij dat een marktplaats twee kanten heeft, niet slechts 1.

Maar ik heb 't idee dat ook dit commentaar gezien gaat worden als moeite hebben met verandering dus ik vraag me af of het zin heeft hierop door te gaan?

In elk geval niet door mij. Ik zie dit commentaar als een gevolg van onbekendheid met de feiten. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen om je de situatie wel te laten begrijpen.

Ik begrijp dat voor van Lansberg af en toe ook het een gedoe is en wel 'ns gestoord wordt van al het commentaar en ook ik heb van hem best wel een aantal keren goede feedback gehad dus ik wil hem zeker niet even snel in een negatieve hoek duwen maar neem op- en aanmerkingen van de mensen serieus als het om inhoudelijk commentaar gaat ipv te zeggen dat we moeite hebben met verandering.

Ik heb op zich niet zoveel moeite met commentaar hoor. Ik heb gelukkig wel wat ervaring met veranderingstrajecten waardoor ik weet wat ik kan verwachten. De moeite zit hem in het feit dat er leden zijn die op hun achterste poten gaan staan zodra ze denken dat hun eigen belang wordt geschaad en wij als moderators dat belang naast ons neerleggen, terwijl het juist de techniek is die bepaald heeft dat we een andere keuze hebben moeten maken. Een keuze die in het belang is van het forum en niet alleen van een individueel lid dat graag zijn gear zo snel mogelijk wil verkopen. De moeite zit hem vervolgens in het feit dat er geen oplossingen worden genoemd door diezelfde leden, hoewel ik daar meerdere malen direct om heb gevraagd. Omschrijf mij de voor jou ideale situatie met inachtneming van de technische beperkingen. De moeite zit hem tot slot in het feit dat er leden zijn die na het lezen van een halve zin hun mening klaar hebben zonder zich te verdiepen in de feiten of zonder gewoon de volledige toelichting te lezen. Gelukkig zijn er ook leden die dat wel doen en die de reden achter de gemaakte keuzes wel willen begrijpen.
 
Ik ga nu niet verder met van alles te citeren en daarop te reageren want het wordt een eindeloze discussie op die manier.
Als je naast elkaar op de bank zit praat je het even snel uit met elkaar maar op het forum is dat wat lastiger en kost veel tijd en soms worden dingen anders geinterpreteerd dan bedoeld en moet het opnieuw worden uitgelegd.
Als er wordt aangegeven dat het helaas zo is dat met de nieuwe software de marktplaats niet meer kan functioneren zoals het eerst ging dan is dat jammer en dan is wat mij betreft dit hoofdstuk afgesloten.
Als eens in de 3 dagen schoppen niet gaat en je zal dan af en toe de advertentie moet vernieuwen dan is dat jammer maar dan is het niet anders heb ik begrepen als ik het nu juist gelezen heb.
Wat niet gaat dat gaat niet uiteindelijk.
Jullie hoeven nu niet weer m'n tekst uit elkaar te pluizen en te beantwoorden anders ga ik ook weer opnieuw reageren en blijven we aan de gang.:)
 
toen ik er achter was gekomen dat je bij 'filter' heel eenvoudig de volgorde kon veranderen naar draden bovenaan waar het laatst iets in was gepost, had ik het gevoel dat daarmee de oude functionaliteit min of meer was hersteld, met als bonus dat er weer gereageerd kan worden in verkoopdraden.
 
wellicht handig dat als default in te stellen? Dan kan men altijd nog iets anders proberen maar blijft het meer intact.
 
Back
Top