Marktplaats volgorde topics klopt niet.

Een advertentie is toch wezenlijk iets anders dan een forumdiscussie? Bij een discussie wordt er over en weer gecommuniceerd waarbij het volgens mij niet meer dan logisch is dat de discussie met de nieuwste posts bovenaan komen te staan. De marktplaats is een prikbord. Daar zou helemaal geen discussie moeten plaatsvinden. Het heeft dan ook geen enkele zin een advertentie bovenaan te zetten als iemand een opmerking plaatst bij een advertentie. Het plaatsen van reacties kunnen we niet voorkomen, dus een andere sorteervolgorde.

Volgens mij heb ik in de reply hierboven niets anders gezegd dan in alle andere antwoorden die ik eerder heb gegeven, of dan in de mededeling die ik heb geplaatst. Ik heb hetzelfde gezegd met andere woorden.

Jij ook een fijne avond.

Denk dat de mensen die hier reageren de zin wel inzien dat de discussies waarin reacties komen weer bovenaan komen te staan.
 
Dan leg ik het gewoon nog een keertje uit. In het nieuwe forum ontbreekt de mogelijkheid om alleen TS te laten reageren in de marktplaats. Dat betekent dat we de keuze hebben of 1. iedereen kan reageren of 2, niemand kan reageren. Optie 2 gaat in de praktijk natuurlijk niet werken omdat TS in elk geval een slotje moet kunnen plaatsen, maar waarschijnlijk ook updates. Dus wordt het optie 1. Daarover lijkt discussie onnodig. Als iedereen kan reageren, wordt een advertentie bij elke reactie (ongewild) geschopt. Dan is de volgende keuze: 1. we vinden dat prima en de marktplaats wordt een onoverzichtelijk bende of 2. we vinden het niet prima en we passen de sortering aan naar datum van eerste bericht.

Dus ja, handig of niet, het is de minst onhandige oplossing voor de adverteerder. De potentiële koper zal zijn werkwijze iets dienen aan te passen. Het enige dat deze hoeft te doen is een advertentie volgen als hem die interessant lijkt. Verder zie ik aan de koperskant alleen maar voordelen. Daarnaast heb je altijd de mogelijkheid om via "filter" zelf de sorteervolgorde aan te passen of om gebruik te maken van de tweede tab boven de eerste discussie "recente berichten".

ik heb moeite met lange termijn doelen en ik lees bv alleen krantenkoppen en niet de artikelen. zo ook met e-mails en dergelijke, meestal kom ik niet voorbij de derde regel. is gewoon een dingetje

ik was net op zoek naar iets en toen heb ik 'filter' eens aangeklikt. daarna heb ik toch maar even het hele bericht gelezen. de sortering veranderen is weliswaar een extra stap (die ik dus nog niet had ontdekt) maar biedt wel soelaas, want daarmee kan je alsnog met 1 klik in de situatie van weleer komen: draden met laatst toegevoegde berichten bovenaan.
ik heb nog steeds het gevoel dat de marktplaats minder (enthousiast) wordt gebruikt als voorheen (dat was dus ook een aanname), maar op zich is ook hier dus betrekkelijk eenvoudig omheen te werken. dat maakt het voor mij als koper al weer een stuk makkelijker. nu de andere kopers nog.
 
Ik heb er eerder over geklaagd maar besloten het even aan te kijken omdat ik me liever niet associeer met de toch al vrij dominante 'alle verandering is eng/fout' roeptoeters op het forum maar ik vind het nog steeds waardeloos. Van mijn laatste advertentie met zo'n 15 producten hier heb ik welgeteld 1(!) unit via de traditionele wijze via het forum verkocht, de rest allemaal via Marktplaats of onderhands. Zo'n slechte score heb ik hier nog nooit gehaald. Kan natuurlijk liggen aan de brol die ik te koop had staan, maar dan nog - zo weinig reacties heb ik nog nooit eerder gehad. En dat heeft er volgens mij alles mee te maken dat na de eerste plaatsing de advertenties in rap tempo de pagina afglijden en daarmee de vergetelheid in zakken. Aangezien de marktplaats voor mij wel een van de belangrijkste delen van het forum is/was heeft dit toch wel een hele grote nadelige invloed op mijn gebruik en plezier van het forum.
 
Het voelt alsof de marktplaats nu vooral in het voordeel is van de scherpe koper, en de balans weg is tussen koper en verkoper. Waar ik vroeger de gok moest nemen dat iets ipv weg te glijden door een schop plots werd verkocht valt nu alles vrijwel direct in een grote bak. De neiging om te wachten op een prijsverlaging is echt veels te groot zo, na een korte periode verliest de advertentie echt elke urgentie.

Zal zelf ook de naphoven-test doen de aankomende tijd, wellicht dat ik nadat ik weer als koper aan de slag ga dat ik het juist een top verandering vindt, mits het aanbod niet enkel in onzin is veranderd doordat mensen als nap elders hun waar aanbieden...
 
Ik heb er eerder over geklaagd maar besloten het even aan te kijken omdat ik me liever niet associeer met de toch al vrij dominante 'alle verandering is eng/fout' roeptoeters op het forum maar ik vind het nog steeds waardeloos. Van mijn laatste advertentie met zo'n 15 producten hier heb ik welgeteld 1(!) unit via de traditionele wijze via het forum verkocht, de rest allemaal via Marktplaats of onderhands. Zo'n slechte score heb ik hier nog nooit gehaald. Kan natuurlijk liggen aan de brol die ik te koop had staan, maar dan nog - zo weinig reacties heb ik nog nooit eerder gehad. En dat heeft er volgens mij alles mee te maken dat na de eerste plaatsing de advertenties in rap tempo de pagina afglijden en daarmee de vergetelheid in zakken. Aangezien de marktplaats voor mij wel een van de belangrijkste delen van het forum is/was heeft dit toch wel een hele grote nadelige invloed op mijn gebruik en plezier van het forum.

+ 1.

Daarbij brengt de eindeloos herhaalde mantra 'we hebben de keuze gemaakt/ we hebben besloten...' het gedrag van enkele moderators van een aantal jaren geleden in herinnering. Moderators die ter compensatie van hun grote inspanning vooral wilden heersen en drammen.
 
Een grappig bij-effect(laten we hopen dat het geen effect van is, maar dat zullen de statistieken uitwijzen) is dat waar eerst de marktplaats constant in beweging was met nieuwe info, niet perse nieuwe topics, de marktplaats nu echt totaal dood lijkt. Als er per dag twee nieuwe topics bijkomen is het veel. Dat zal ook zo zn gevolgen hebben, de mens is en blijft een kuddedier. Als ik in mn winkel de boel gewoon de boel laat, dan komt men ook steeds minder. En als ik dan oude producten nooit extra aanstip met een actie oid vanuit de fabrikant en alles als initiatief aan de klant laat dan komt er op een gegeven moment echt niemand meer en zit er enkel nog loop in de drie nieuwe artikelen van de week.
 
Als er per dag twee nieuwe topics bijkomen is het veel.

Waar kijk jij dan? Vandaag 3, gisteren 8, eergisteren 9, daarvoor 10...

Maargoed, misschien moet het dan gewoon open gegooid worden zonder moderatie, als we ons niet naar een nieuwe situatie kunnen aanpassen. Of we daar blij van zouden worden?
 
het is wat gechargeerd, geef ik toe, maar voorheen was het toch echt een pagina per dag aan info minimaal. Punt is dat ik de noodzaak voelde toch elke dag even te checken, en die is nu wat weg. Urgentie.
 
zit ik dan met al mn mooie spulletjes in mn marktkraam :(

tijd zal het leren, het is wat het is
 
Het lijkt me beter dat ik hier en nu niet verder met je in discussie treed

En toch kies je ervoor om de discussie voort te zetten.

, vooral gezien de wijze waarop je de toonzetting kiest (ook in andere discussies met leden).

Bedoel je de eerste zin in post 8? En als je nou de klemtoon niet op NOG legt maar op UIT? Is het dan goed?

Wel even ‘‘for the record’’ dat ik je aanhalen van mij als ex-mod totaal irrelevant vind in deze discussie

Voor mij is dat niet irrelevant. Als ex-mod weet je dat het onmogelijk is om je communicatiestijl aan te passen aan elk individueel lid. Ik kan me niet bij elk antwoord dat ik geef gaan afvragen of het misschien door persoon A anders wordt uitgelegd dan door persoon B. En dat is waaraan ik refereerde.

en dat ik die kaart bewust niet wens te spelen. Naar ik vermoed denken wij heel anders over de kennelijke status die uit (ex) moderator-schap ontleend wordt.

Heeft dus niets met status te maken maar met je praktijkervaring.

Ik meen dat ik ook als gewoon lid - wellicht met enige geschiedenis van actieve bijdrages aan dit forum - mijn mening mag geven

Jazeker. Iedereen mag zijn of haar mening over de upgrade geven. Daarvoor is dit forum bedoeld. Ik heb inderdaad wel een duidelijke voorkeur voor de vorm waarin die mening wordt geperst. En die voorkeur heb ik omschreven in de sticky waarin ik in post 19 naar heb verwezen. Daar staat onder meer "Blijf on topic" en "Als je verbeterpunten ziet, benoem dan wat het probleem is, waarom het een probleem is en hoe de ideale situatie er volgens jou zou moeten uitzien." Met een opmerking als "ik vind het niet handig" kan ik dus niets. Met je mening over mijn communicatiestijl kan ik nog minder.

en niet alleen slechts wanneer de vorm of argumenten in het gewenste straatje passen.

Welk argument heb je precies naar voren gebracht dan?

Ik heb best vaak op mijn tong gebeten, maar vandaag dus even niet. :)

Dan kunnen we elkaar de hand schudden :).
 
Denk dat de mensen die hier reageren de zin wel inzien dat de discussies waarin reacties komen weer bovenaan komen te staan.

Dat geloof ik ook wel ja :). Dat is voor mij de discussie ook niet echt. Als adverteerder kon je altijd schoppen, met reden dus. Maar in de nieuwe situatie is dit pure schoppen dus niet meer mogelijk omdat ook anderen een reactie kunnen achterlaten in de verkooptopics. Daarmee worden de advertenties die niet worden geschopt nog veel sneller naar beneden geduwd en is de 3-dagen schopregel niet meer te handhaven.
 
Heeft iemand al eens gekeken hoe vaak er überhaupt door anderen dan de topic starter gereageerd wordt in verkoopdraadjes? Vooralsnog lijkt het middel erger dan de kwaal.
 
Ik heb er eerder over geklaagd maar besloten het even aan te kijken omdat ik me liever niet associeer met de toch al vrij dominante 'alle verandering is eng/fout' roeptoeters op het forum maar ik vind het nog steeds waardeloos. Van mijn laatste advertentie met zo'n 15 producten hier heb ik welgeteld 1(!) unit via de traditionele wijze via het forum verkocht, de rest allemaal via Marktplaats of onderhands. Zo'n slechte score heb ik hier nog nooit gehaald. Kan natuurlijk liggen aan de brol die ik te koop had staan, maar dan nog - zo weinig reacties heb ik nog nooit eerder gehad. En dat heeft er volgens mij alles mee te maken dat na de eerste plaatsing de advertenties in rap tempo de pagina afglijden en daarmee de vergetelheid in zakken. Aangezien de marktplaats voor mij wel een van de belangrijkste delen van het forum is/was heeft dit toch wel een hele grote nadelige invloed op mijn gebruik en plezier van het forum.

Vanuit jouw standpunt als verkoper snap ik dat. Vind je de optie dat verkooptopics onwillekeurig en ongecontroleerd geschopt worden dan een betere? Let wel dat dit dus ten koste gaat van alle andere advertenties. Dus vanuit het standpunt waarin het hele forum in acht wordt genomen (en dus niet de verkooptopics van een individuele gebruiker) is dit onwenselijk. Scubamaster heeft me laten weten dat er een mod/hook beschikbaar is om de oude functionaliteit van het alleen kunnen reageren door topicstarter in ere te herstellen. Zoals bekend willen we alleen in werkelijk noodzakelijke gevallen gebruik maken van hooks omdat we geen enkele garantie hebben dat hooks na een upgrade nog werken en dat de programmeur van de hook er over een tijdje ook nog wel zin in heeft om zijn hooks te updaten (waardoor we dus op een later moment mogelijk alsnog met hetzelfde euvel zitten). Desalniettemin, het lijkt bij enkele gebruikers het nodige los te maken. We zullen deze hook nog eens in overweging nemen.
 
Het voelt alsof de marktplaats nu vooral in het voordeel is van de scherpe koper, en de balans weg is tussen koper en verkoper.

Ik denk dat de balans met de wijzigingen wat is verschoven richting de koper en nu meer in evenwicht is ten opzichte van de vorige situatie, net als op andere verkoopsites.

Waar ik vroeger de gok moest nemen dat iets ipv weg te glijden door een schop plots werd verkocht valt nu alles vrijwel direct in een grote bak.

We kunnen er ook voor kiezen om advertenties sneller te laten uitfaseren, zeg na een maand of zo. Dan is de bak minder groot en zou je sneller een nieuwe advertentie kunnen posten.

De neiging om te wachten op een prijsverlaging is echt veels te groot zo, na een korte periode verliest de advertentie echt elke urgentie.

Die snap ik niet.

Zal zelf ook de naphoven-test doen de aankomende tijd, wellicht dat ik nadat ik weer als koper aan de slag ga dat ik het juist een top verandering vindt, mits het aanbod niet enkel in onzin is veranderd doordat mensen als nap elders hun waar aanbieden...

Ik ben benieuwd.
 
Daarbij brengt de eindeloos herhaalde mantra 'we hebben de keuze gemaakt/ we hebben besloten...' het gedrag van enkele moderators van een aantal jaren geleden in herinnering. Moderators die ter compensatie van hun grote inspanning vooral wilden heersen en drammen.

Aha, dus als ik een standpunt met argumenten verdedig, is dat volgens jou heersen en drammen? Ik heb nog van niemand een goed werkend alternatief gezien of gehoord (los van het voorstel van de hook). Sorry conso, ik vind je vergelijking niet alleen ongepast maar ook denigrerend richting mij en de groep moderators die je aanhaalt. Van sommige leden zou ik een dergelijke opmerking verwachten. Niet van jou. Maar na de constatering dat je op dit moment 8 actieve advertenties in de marktplaats hebt staan, snap ik je wat beter.
 
Ik heb het hier _nooit_ over de reacties gehad. Ik heb het over de volgorde van de topics.

In mijn post waarvan je alleen de eerste zin hebt geciteerd, lees je de uitleg waarom de volgorde van de topics anders is. In post 2 en 3 zijn als antwoord op jouw vraag nog eens twee links gegeven naar posts die dezelfde uitleg geven. Heb je die gelezen?
 
Heeft iemand al eens gekeken hoe vaak er überhaupt door anderen dan de topic starter gereageerd wordt in verkoopdraadjes? Vooralsnog lijkt het middel erger dan de kwaal.

Op de 34 nieuwe advertenties vanaf 18 september is er 22 keer een reactie gepost. Het gaat niet alleen om reacties van anderen, maar ook van TS zelf. In de oude situatie zouden dat dus 22 "ongeoorloofde" schoppen zijn geweest. En nu zullen de oudgedienden misschien nog wel een beetje moeten wennen dat er gepost kan worden. Ik voorspel dat dat aantal alleen maar groter wordt.
 
Back
Top