Marktplaats volgorde topics klopt niet.

dreamer

herkauwbaar
Lid sinds
30 april 2015
Berichten
2.561
Locatie
Tranendal
Het lijkt er op dat de volgorde van topics in https://www.synthforum.nl/forum/mark...uil-aangeboden gesorteerd zijn op datum van topic-aanmaak. Dit in plaats van volgorde op laatste bericht.

Het zou wel handig zijn als ook hier de actieve topics bovenaan staan (zo krijg je updates (en ook 'kicks') van deze topics tenminste mee).
 
Last edited by a moderator:
ik vind het prima als het zo is en zo blijft, maar ik heb ook het idee dat het niet optimaal werkt. je mist (ik hou het even bij de marktplaats) vel actueels als toevoegingen, prijsverlagingen, dingen die verkocht zijn etc, tenzij je er keihard naar op zoek gaat. en dat geldt natuurlijk ook voor de actualiteit van andere draden. het overdreven schoppen op deze manier tegengaan is mooi meegenomen, maar toch lijkt het of het paard achter de wagen wordt gespannen. als je naar views kijkt ook. ik heb het idee (gebaseerd op 0,0 feitelijk onderzoek) dat er minder geadverteerd, minder gekeken en minder gekocht wordt. en misschien is die lijk ook door te trekken naar andere delen van het forum. dat zou (als het klopt) toch jammer zijn.
 
ik vind het prima als het zo is en zo blijft, maar ik heb ook het idee dat het niet optimaal werkt. je mist (ik hou het even bij de marktplaats) vel actueels als toevoegingen, prijsverlagingen, dingen die verkocht zijn etc, tenzij je er keihard naar op zoek gaat. en dat geldt natuurlijk ook voor de actualiteit van andere draden. het overdreven schoppen op deze manier tegengaan is mooi meegenomen, maar toch lijkt het of het paard achter de wagen wordt gespannen. als je naar views kijkt ook. ik heb het idee (gebaseerd op 0,0 feitelijk onderzoek) dat er minder geadverteerd, minder gekeken en minder gekocht wordt.

Ik denk dat Leo gelijk heeft...
 
Dan leg ik het gewoon nog een keertje uit. In het nieuwe forum ontbreekt de mogelijkheid om alleen TS te laten reageren in de marktplaats. Dat betekent dat we de keuze hebben of 1. iedereen kan reageren of 2, niemand kan reageren. Optie 2 gaat in de praktijk natuurlijk niet werken omdat TS in elk geval een slotje moet kunnen plaatsen, maar waarschijnlijk ook updates. Dus wordt het optie 1. Daarover lijkt discussie onnodig. Als iedereen kan reageren, wordt een advertentie bij elke reactie (ongewild) geschopt. Dan is de volgende keuze: 1. we vinden dat prima en de marktplaats wordt een onoverzichtelijk bende of 2. we vinden het niet prima en we passen de sortering aan naar datum van eerste bericht.

Dus ja, handig of niet, het is de minst onhandige oplossing voor de adverteerder. De potentiële koper zal zijn werkwijze iets dienen aan te passen. Het enige dat deze hoeft te doen is een advertentie volgen als hem die interessant lijkt. Verder zie ik aan de koperskant alleen maar voordelen. Daarnaast heb je altijd de mogelijkheid om via "filter" zelf de sorteervolgorde aan te passen of om gebruik te maken van de tweede tab boven de eerste discussie "recente berichten".
 
Laatst gewijzigd:
Jeps, dat is wat ik bedoel en ja het is een serieuze vraag, anders zal ik hem niet stellen:)
Als er een bepaalde gedachtengang achter zit, waarom zie je dat niet terug in de rest van het forum? Nu lees ik je vorige reply en daarin stel je het anders dan voorheen.
Fijne avond
 
Jeps, dat is wat ik bedoel en ja het is een serieuze vraag, anders zal ik hem niet stellen:)
Als er een bepaalde gedachtengang achter zit, waarom zie je dat niet terug in de rest van het forum? Nu lees ik je vorige reply en daarin stel je het anders dan voorheen.
Fijne avond

Een advertentie is toch wezenlijk iets anders dan een forumdiscussie? Bij een discussie wordt er over en weer gecommuniceerd waarbij het volgens mij niet meer dan logisch is dat de discussie met de nieuwste posts bovenaan komen te staan. De marktplaats is een prikbord. Daar zou helemaal geen discussie moeten plaatsvinden. Het heeft dan ook geen enkele zin een advertentie bovenaan te zetten als iemand een opmerking plaatst bij een advertentie. Het plaatsen van reacties kunnen we niet voorkomen, dus een andere sorteervolgorde.

Volgens mij heb ik in de reply hierboven niets anders gezegd dan in alle andere antwoorden die ik eerder heb gegeven, of dan in de mededeling die ik heb geplaatst. Ik heb hetzelfde gezegd met andere woorden.

Jij ook een fijne avond.
 
Dan leg ik het gewoon nog een keertje uit. In het nieuwe forum ontbreekt de mogelijkheid om alleen TS te laten reageren in de marktplaats. Dat betekent dat we de keuze hebben of 1. iedereen kan reageren of 2, niemand kan reageren. Optie 2 gaat in de praktijk natuurlijk niet werken omdat TS in elk geval een slotje moet kunnen plaatsen, maar waarschijnlijk ook updates. Dus wordt het optie 1. Daarover lijkt discussie onnodig. Als iedereen kan reageren, wordt een advertentie bij elke reactie (ongewild) geschopt. Dan is de volgende keuze: 1. we vinden dat prima en de marktplaats wordt een onoverzichtelijk bende of 2. we vinden het niet prima en we passen de sortering aan naar datum van eerste bericht.

Dus ja, handig of niet, het is de minst onhandige oplossing voor de adverteerder. De potentiële koper zal zijn werkwijze iets dienen aan te passen. Het enige dat deze hoeft te doen is een advertentie volgen als hem die interessant lijkt. Verder zie ik aan de koperskant alleen maar voordelen. Daarnaast heb je altijd de mogelijkheid om via "filter" zelf de sorteervolgorde aan te passen of om gebruik te maken van de tweede tab boven de eerste discussie "recente berichten".

leg jij het gerust nog een keertje uit, als je je daar prettig bij voelt, maar ik had het de eerste keer ook al begrepen. ik ben het met jouw observaties in de laatste alinea niet eens. en in de eerste ook niet, trouwens. hoezo onoverzichtelijke bende? muff wiggler is prima. het is nu juist onoverzichtelijk. en een advertentie volgen is een onnodige extra stap en bovendien kan een advertentie pas in een later stadium interessant worden. als je hem al hebt gemist. een hele discussie is echt neit nodig, zeker niet als je begint met 'ik leg het nog een keertje uit', maar mijn gevoel zegt dat de marktplaats (en misschien ook andere delen van het forum) op deze manier minder prettig werkt en ook inderdaad al aantrekkingskracht aan het verliezen is. verder niet. ik heb het niet gemonitord, maar krijg niet het gevoel dat er overdreven veel gereageerd wordt in andermans draden, iets dat trouwens bij muff wiggler ook een prima functie heeft, niet of nauweljks tot vervelende zalen leift en al helemaal neit tot een onoverzichtelijke zooi. vind ik dan.
 
Mijn reply was bedoeld voor Hanz (ik had hem misschien beter even kunnen quoten). Het leek erop dat Hanz de lopende discussies heeft gemist. Ik ben me ervan bewust dat je de "nieuwe" marktplaats met gezonde argwaan volgt en ik ben juist blij met je feedback (van vandaag en eerder).
 
Ik was in eerste instantie erg onaangenaam verrast door het kunnen reageren op marktplaats topics van een ander, en heb ook wel wat reacties geflagged als zijnde gezeik(te duur! Niet goed!). Maar nu ik de achtergrond begrijp schaar ik me toch achter Leo. Liever gezeik in mn te koop topics, dan mn topics nooit meer in de kijker wat ik ook aan de prijs doe etc.
 
Potentiële kopers hebben de optie om voor hun interessante advertenties te volgen. Elke update die je in zo'n advertentie post, wordt bij deze user gemeld. Kopers kunnen daarnaast de tweede tab bovenin het forum kiezen waar alle nieuwe berichten voor het te koop forum netjes op een rijtje staan zoals je van het forum bent gewend.

Gezeik in verkoop topics is iets dat wij niet willen. Maar belangrijker is het feit dat advertenties om de haverklap geschopt kunnen worden. Iemand die zijn advertentie sluit zodat kopers niet kunnen reageren, zal zijn advertentie daarmee als een baksteen zien kelderen. De keuze die we hebben gemaakt garandeert voor elke advertentie evenveel kans om gezien te worden. En nieuwe (ongelezen) advertenties worden vet weergegeven in de lijst waardoor de "bladeraars" onder de leden precies kunnen zien welke advertenties nieuw zijn geplaatst sinds hun laatste bezoek. Het enige dat zij hoeven te doen is simpelweg op 1 knop klikken als ze het aanbod interessant genoeg vinden om te volgen. Misschien heeft het even tijd nodig voordat iedereen het ziet en doet. Abonnementenbeheer is niet nieuw, maar in het nieuwe forum wel veel intuïtiever. Ik zal kijken of ik er op korte termijn wat extra aandacht aan kan geven.
 
Volgen als in een email-notificatie? Brr...

Is het een optie mensen bij een substantiele wijziging in prijs etc de advertentie opnieuw te laten posten?
 
Mijn reply was bedoeld voor Hanz (ik had hem misschien beter even kunnen quoten). Het leek erop dat Hanz de lopende discussies heeft gemist.

Nee, die heb ik niet. Dat doet niet af aan mijn feedback. Ik had me bewust afzijdig gehouden van discussies over de forum updates.
Echter: er worden allerlei assumpties gedaan die leiden tot één mogelijke conclusie, echter niet tot de absolute enig waarachtige uitkomst.
En trouwens, ik vind het bepaald onprettig om op infantiele wijze te worden toegesproken , maar dat schijnt zowaar toonzetting te zijn geworden in dit subforum. Doe ermee wat je wil.
 
Volgen als in een email-notificatie? Brr...

Volgen kan, maar hoeft niet gepaard te gaan met een email notificatie. Als ik een draadje interessant genoeg vind om te volgen, dan klik ik in het draadje rechts bovenin op +Volgen. Bij elke nieuwe post in dat draadje krijg ik een melding die te zien is in de bovenste balk (die lichtblauwe). Daar wordt dan een indicator geactiveerd als er nieuwe berichten zijn gepost in de draadjes die ik volg. Als je wilt, kun je er daarnaast voor kiezen om een email te ontvangen, maar dat hoeft dus niet.

Is het een optie mensen bij een substantiele wijziging in prijs etc de advertentie opnieuw te laten posten?

Nee. Die wordt gezien als een dubbelpost en dat is niet toegestaan. Ik geef toe dat dat lastig is te modereren/controleren. Maar als wij dit herhaaldelijk constateren, kunnen we de toegang tot de marktplaats voor bepaalde tijd ontzeggen. Feit blijft dat nieuwe posts de oudere omlaag duwen. Willen we het een beetje fair houden, dan kunnen we dat niet toestaan.
 
Nee, die heb ik niet. Dat doet niet af aan mijn feedback. Ik had me bewust afzijdig gehouden van discussies over de forum updates.
Echter: er worden allerlei assumpties gedaan die leiden tot één mogelijke conclusie, echter niet tot de absolute enig waarachtige uitkomst.
En trouwens, ik vind het bepaald onprettig om op infantiele wijze te worden toegesproken , maar dat schijnt zowaar toonzetting te zijn geworden in dit subforum. Doe ermee wat je wil.

Het is maar wat je infantiel noemt. Uit je eerdere opmerking maakte ik op dat je nieuw in deze discussie terecht was gekomen. En dan leg ik het dus gewoon nog een keertje uit. Part of the job. Zou je moeten weten. Als nu blijkt dat je de bestaande discussies over dit onderwerp wel hebt gevolgd en de motivatie waarom we bepaalde keuzes hebben moeten maken ook hebt begrepen, wat moet ik dan nog met je opmerking dat je "het niet handig vindt"? Kom dan met een oplossing zoals ik hier heb gevraagd, in een sticky nota bene. Op mijn beurt vind ik het bepaald onprettig dat jij als ex-moderator mij aanspreekt op de voor jou kennelijk onaangename manier waarop ik vragen en opmerkingen beantwoord in dit subforum terwijl je zelf niet de moeite hebt genomen om alle relevante informatie eerst tot je te nemen. En zo hebben we allemaal wel eens wat.

Om weer on-topic te gaan, welke aannames zijn er volgens jou gedaan? Er is helemaal niet zoiets als een "absolute enig waarachtige uitkomst". Volgens mij heb ik juist meerdere keren aangegeven dat we keuzes hebben moeten maken. Voor elke keuze is wel wat te zeggen, alleen voor sommige meer dan voor andere. Als jij geen probleem hebt met een rommelige marktplaats of het niet met me eens bent dat het speelveld nu vlakker is, prima. Zoveel leden, zoveel meningen. Maar kom met argumenten, bij voorkeur nieuwe, zodat we inhoudelijk discussie kunnen voeren.
 
Het lijkt me beter dat ik hier en nu niet verder met je in discussie treed, vooral gezien de wijze waarop je de toonzetting kiest (ook in andere discussies met leden).
Wel even ‘‘for the record’’ dat ik je aanhalen van mij als ex-mod totaal irrelevant vind in deze discussie, en dat ik die kaart bewust niet wens te spelen. Naar ik vermoed denken wij heel anders over de kennelijke status die uit (ex) moderator-schap ontleend wordt.

Ik meen dat ik ook als gewoon lid - wellicht met enige geschiedenis van actieve bijdrages aan dit forum - mijn mening mag geven, en niet alleen slechts wanneer de vorm of argumenten in het gewenste straatje passen.
Ik heb best vaak op mijn tong gebeten, maar vandaag dus even niet. :)
 
Back
Top