Zoekfunctie werkt anders dan verwacht?

Acidfever

There's no "I" in denial.
Lid sinds
12 Maart 2004
Berichten
9.055
Er bestond al een topic over de zoekfunctie maar dit beschreef (naar mijn mening) een andere vraag. Correct me if i'm wrong.
Forumlid Marcuuu attendeerde mij op het volgende:

Indien je bijv. in google zoekt naar een gecombineerd string als "Korg MS 20" dan krijg je eerst de meest relevante hits en pas daarna de minder relevante.
De zoekresultaten op het nieuwe forum geven momenteel alle mogelijke hits, gesorteerd op de volgorde van de zoekwoorden (in dit geval dus Korg). Dus de resultaten voor "Korg" "MS" en "20".

Vaak kun je dan in een search engine je zoekterm tussen "quotes" zetten om te zorgen dat alleen exacte hits worden getoond maar dit maakt in het nieuwe forum geen verschil.

Is dit by design (of nu eenmaal zoals het is) of valt hier nog iets aan te configureren?
 
Tussen " .. " vind die wel iets meer. Maar de lijst is niet zo dat je zo duidelijk als vroeger. Komt nog steeds heel veel irrelevante troep te staan. Nu staat alle belangrijke info in een slinger en niet recht onder elkaar. Met allemaal onzin die ik niet zoek.







[h=2][/h]
 
Wat ook raar is hoofpagina dan gaat naar aanbod open ad. Dan ga terug en ben je niet meer op de aanbod, nee weer op die slapende hoofd pagina. Die hoofd pagina beleef ik heel weinig aan.
 
Ik vind het heel vervelend dat je nog steeds niet op ENTER kan drukken nadat je je zoekterm hebt ingetikt maar dus met de muis op het vergrootglasje moet klikken, dat was eerst ook al maar ik hoopte echt dat dat nu gefixed was

Is er een topic waar je je bevindingen kan posten want ik heb nog wel meer dingen waar ik mij aan erger en die volgens mij zo opgelost kunnen worden
 
Ik vind het heel vervelend dat je nog steeds niet op ENTER kan drukken nadat je je zoekterm hebt ingetikt maar dus met de muis op het vergrootglasje moet klikken, dat was eerst ook al maar ik hoopte echt dat dat nu gefixed was

Is er een topic waar je je bevindingen kan posten want ik heb nog wel meer dingen waar ik mij aan erger en die volgens mij zo opgelost kunnen worden

https://www.synthforum.nl/forums/for...n-dit-subforum

Overigens werk de enter knop bij mij prima om een search te activeren.
 
Laatst gewijzigd:
Komt nog steeds heel veel irrelevante troep te staan. Nu staat alle belangrijke info in een slinger en niet recht onder elkaar. Met allemaal onzin die ik niet zoek.


Zou je de moeite willen nemen om in detail te beschrijven wat je verwacht en wat je hebt gedaan om dit resultaat te proberen te krijgen? Dan kan ik kijken of die irrelevante troep en onzin misschien samenhangt met de manier waarop je het forum gebruikt.
 
Er bestond al een topic over de zoekfunctie maar dit beschreef (naar mijn mening) een andere vraag. Correct me if i'm wrong.
Forumlid Marcuuu attendeerde mij op het volgende:

Indien je bijv. in google zoekt naar een gecombineerd string als "Korg MS 20" dan krijg je eerst de meest relevante hits en pas daarna de minder relevante.
De zoekresultaten op het nieuwe forum geven momenteel alle mogelijke hits, gesorteerd op de volgorde van de zoekwoorden (in dit geval dus Korg). Dus de resultaten voor "Korg" "MS" en "20".

Vaak kun je dan in een search engine je zoekterm tussen "quotes" zetten om te zorgen dat alleen exacte hits worden getoond maar dit maakt in het nieuwe forum geen verschil.

Is dit by design (of nu eenmaal zoals het is) of valt hier nog iets aan te configureren?

in dat andere draadje heb ik beschreven dat alle woorden met minimaal 3 letters zijn geïndexeerd. Woorden met 2 letters zijn dat dus niet. Als je zoekt op Korg MS 20 (wel of niet tussen aanhalingstekens) dan wordt er dus alleen op Korg gezocht. Aanhalingstekens maken geen verschil voor het zoekresultaat. De software maakt nu gebruik van een database search. Mogelijk zijn er andere opties. Die zal ik woensdag met Copini bespreken.
 
in dat andere draadje heb ik beschreven dat alle woorden met minimaal 3 letters zijn geïndexeerd. Woorden met 2 letters zijn dat dus niet. Als je zoekt op Korg MS 20 (wel of niet tussen aanhalingstekens) dan wordt er dus alleen op Korg gezocht. Aanhalingstekens maken geen verschil voor het zoekresultaat. De software maakt nu gebruik van een database search. Mogelijk zijn er andere opties. Die zal ik woensdag met Copini bespreken.

Dat is inderdaad zoals het met het vorige forum ook werkte echter werkt het op dit moment met "Korg MS20" niet goed.
Het eerste resultaat toont een resultaat met "ms20" in de tekst en het tweede resultaat toont een resultaat met alleen "korg" in de tekst.

Hierdoor staan er dus ook resultaten zoals "Korg minilogue" en "Korg kaos pad" in terwijl verderop in de resultaten pas exacte hits op "Korg MS20" worden getoond.
Het is dus niet zo zeer het zoeken zelf wat niet goed gaat maar de volgorde van de getoonde zoekresultaten.
 
Dat is inderdaad zoals het met het vorige forum ook werkte echter werkt het op dit moment met "Korg MS20" niet goed.
Het eerste resultaat toont een resultaat met "ms20" in de tekst en het tweede resultaat toont een resultaat met alleen "korg" in de tekst.

Hierdoor staan er dus ook resultaten zoals "Korg minilogue" en "Korg kaos pad" in terwijl verderop in de resultaten pas exacte hits op "Korg MS20" worden getoond.
Het is dus niet zo zeer het zoeken zelf wat niet goed gaat maar de volgorde van de getoonde zoekresultaten.

Zoeken op MS20 is wezenlijk iets anders dan zoeken op MS 20. De laatste optie zal geen zoekresultaten tonen omdat je op twee woorden hebt gezocht die geen van beiden zijn geïndexeerd (immers, slechts 2 karakters). Als je zoekt op Korg MS20, worden resultaten getoond voor OF Korg OF MS20. Dus als je geen operators toevoegt, moet dus minimaal 1 van de zoekwoorden in het resultaat terugkomen.

Het zoeken op Korg AND MS20 levert resultaten waarin beide woorden terugkomen.

Per default worden de zoekresultaten op volgorde van laatste bericht getoond. Bovenaan de resultatenlijst staat een drop down menu waarin je de sorteervolgorde kunt kiezen. Je kunt ook kiezen voor Relevantie (al moet ik wel zeggen dat het mij nog niet bekend is hoe relevantie wordt bepaald). Daarnaast worden per default posts getoond. Dat betekent dat er meerdere posts uit 1 draadje in de zoekresultaten kunnen staan. Wil je alleen draadjes zien, dan kun je gebruik maken van uitgebried zoeken en helemaal onderin kiezen voor Discussies.

Samengevat:
- Korg MS 20 geeft resultaten met Korg (als er ook MS 20 staat, is dat toeval en geen resultaat van je zoekopdracht)
- Korg MS20 geeft resultaten met EN Korg EN MS20
- Korg OR MS20 geeft resultaten met OF Korg OF MS20
- Zoeken op string (dus meerdere woorden achter elkaar) is helaas geen optie
- Sorteervolgorde van de resultaten is per default "datum - laatste bericht"

Als ik me niet vergis, lijkt dat behoorlijk op de oude manier van zoeken. Maar ik heb de zoekfunctie niet veel gebruikt in het verleden, dus 100% zeker weet ik het niet.
 
Laatst gewijzigd:
Ik betwist niet dat zoeken op "Korg MS 20" anders is dan "Korg MS20". :) Het gaat mij dan ook om het tweede.

De resultaten zijn echter wel degelijk heel anders dan het oude forum. Ik heb de search veel gebruikt en de resultaten in de nieuwe situatie zijn veel minder concreet.

P.S> "Korg AND MS20" geeft geen resultaten met zowel KORG als MS20 maar resultaten met KORG, AND en MS20. Ergens in het 3e of 4e zoekresultaat zie je dat "and" gevonden is.
Ofwel: AND doet niks, alleen OR. ;)
 
Laatst gewijzigd:
Ik betwist niet dat zoeken op "Korg MS 20" anders is dan "Korg MS20". :) Het gaat mij dan ook om het tweede.

OK. Ik noemde het omdat in de openingspost MS en 20 los van elkaar geschreven waren.

De resultaten zijn echter wel degelijk heel anders dan het oude forum. Ik heb de search veel gebruikt en de resultaten in de nieuwe situatie zijn veel minder concreet.

Wat is minder concreet? Bedoel je dat ze in een andere volgorde worden weergegeven?

P.S> "Korg AND MS20" geeft geen resultaten met zowel KORG als MS20 maar resultaten met KORG, AND en MS20.


We zeggen hetzelfde :)

Ergens in het 3e of 4e zoekresultaat zie je dat "and" gevonden is.
Ofwel: AND doet niks, alleen OR. ;)

Ik zie het niet, maar misschien kijik ik er overheen? Welk draadje gaat het om?
 
Haha, "KORG OR MS20" geeft je dus wel wat je wilt. Het lijkt er dus op dat OR = AND. AND gebruiken doet niks.
 
Wat is minder concreet? Bedoel je dat ze in een andere volgorde worden weergegeven?
In het oude forum kreeg je wel degelijk de resultaten met beide zoektermen er in eerst

We zeggen hetzelfde :)
Not quite, de toevoeging van "AND" geeft exact dezelfde resultaten als gewoon "KORG MS20" (lijkt niets te doen dus). Als je er OR tussen zet krijg je wel resultaten met zowel KORG als MS20 in de tekst.

Ik zie het niet, maar misschien kijik ik er overheen? Welk draadje gaat het om?

Sorry dit klopte idd niet. Ik deed een textsearch en dan highlight hij ook geel. ;)
 
Laatst gewijzigd:
Not quite, de toevoeging van "AND" geeft exact dezelfde resultaten als gewoon "KORG MS20" (lijkt niets te doen dus). Als je er OR tussen zet krijg je wel resultaten met zowel KORG als MS20 in de tekst.

Excuses. Je hebt gelijk. In de documentatie van vBulletin lijkt het anders te worden uitgelegd. Maar een test met Sony Vaio laat zien dat ik ernaast zat. Zonder operator tussen twee of meer zoekwoorden, geeft dus inderdaad een resultaat waarin alle gekozen zoektermen voorkomen. Met het toevoegen van OR krijg je resultaten waarin minimaal één van de woorden terugkomen.

EDIT: Ik heb nog even getest met sortering op relevantie. Ik had gehoopt dat je hiermee alsnog de draadjes met beide zoekwoorden bovenaan de pagina zou krijgen. Maar dat is dus niet het geval.
 
Hallo,

Als ik op OB-6 zoek krijg ik helemaal niks. Als ik op OB6 zoek wel, maar mis ik dan alle threads met OB-6 ?
 
Zie post 9

Ja die had ik al doorgelezen maar snap het niet helemaal. Als ik AND toevoeg tussen beide krijg ik niks maar ik zou gewoon graag alle threads vinden waar ob-6 in vermeld wordt, hoe kan ik dat doen? Of is ob-6 gewoon geen geldige zoekterm?
 
Ja die had ik al doorgelezen maar snap het niet helemaal. Als ik AND toevoeg tussen beide krijg ik niks maar ik zou gewoon graag alle threads vinden waar ob-6 in vermeld wordt, hoe kan ik dat doen? Of is ob-6 gewoon geen geldige zoekterm?

Het gaat erom dat woorden met minder dan drie karakters niet zijn geïndexeerd. Dat betekent dat ze niet in de lijst met zoekwoorden terug te vinden zijn. Je kunt er dus wel op zoeken, maar je krijgt geen resultaten te zien. Zie verder de link in de post van Nisei hierboven.
 
Back
Top