Reacties zijn toegestaan in de marktplaats

Drs. Analog

Stamgast
Lid sinds
7 augustus 2017
Berichten
160
Er zullen hier en daar nog wel meer dingetjes zijn die nog niet helemaal lekker lopen, maar mooi dat het forum een update heeft gekregen en bedankt voor de inzet aan allen die hiermee bezig zijn geweest.

Ik zag vandaag dat het op de marktplaats "te koop" afdeling mogelijk is dat andere gebruikers kunnen reageren in verkoopthreadjes. In den beginne was dit ook mogelijk, maar wordt dit weer uitgezet? Ik zit persoonlijk zelf niet te wachten op feedback/commentaar van andere gebruikers in m'n eigen verkoopthreadjes.
 
Er zullen hier en daar nog wel meer dingetjes zijn die nog niet helemaal lekker lopen, maar mooi dat het forum een update heeft gekregen en bedankt voor de inzet aan allen die hiermee bezig zijn geweest.

Ik zag vandaag dat het op de marktplaats "te koop" afdeling mogelijk is dat andere gebruikers kunnen reageren in verkoopthreadjes. In den beginne was dit ook mogelijk, maar wordt dit weer uitgezet? Ik zit persoonlijk zelf niet te wachten op feedback/commentaar van andere gebruikers in m'n eigen verkoopthreadjes.

Er is besloten om dit open te zetten omdat de verkoper anders ook niet meer kan reageren op de eigen post. Uiteraard niet gewenst maar op dit moment lijkt het er op dat deze versie van de software alleen de optie alles of niets aanbied. Daar zal dus verder naar gekeken moeten worden.
 
Ik heb de nieuwe richtlijnen gelezen rondom het plaatsen en reageren op "te koop/ruil aangeboden" advertenties en kan me daar prima in vinden, maar hebben jullie er ook aan gedacht om het zelf sluiten van topics ook mogelijk te maken in de "te koop/ruil gevraagd" afdeling? Of kan dat misschien al en zie ik iets over het hoofd?
 
Dat lijkt mij een uitstekend idee. In een verder verleden is iets dergelijks al eens ter sprake gekomen, maar er was toen geen consensus over de te volgen weg. Ik kan me voorstellen dat dat nu anders is. Het lijkt mij persoonlijk in elk geval zinvol om Gevraagd en Aangeboden op dezelfde manier te benaderen. We komen erop terug.
 
Doordat het niet meer mogelijk is te schoppen zakken advertenties wel heel snel weg. Hierdoor zie je dus ook niet of iemand tussentijds een prijsaanpassing heeft gedaan ofzo. Ik weet niet of ik dat een vooruitgang vind.
 
Ik vind het eigenlijk wel een goede. Zo kan je nu dus heel makkelijk zien of er nieuwe verkoop topics zijn :).

Je kan je abonneren op een topic dat je interessant vindt en als iemand een prijsaanpassing in een nieuwe post doet, krijg je dan dus een melding van. Ik vraag me vooral af hoe snel je topic onder gesneeuwd is door nieuwe, zeker als mensen die 80duizend pedaaltjes te koop hebben, voor elke een apart topic aan gaan maken ;)

Ik kan het me in ieder geval voorstellen dat sub topics in de verkoop sectie nu ook wat belangrijker/relevanter worden, maar goed, dat geeft miss ook wel weer meer moderatie, wat je waarschijnlijk niet wilt.
 
ipv subtopics zou er met geselecteerde #tags gewerkt kunnen worden, mits deze optie mogelijk is natuurlijk.
 
Ik vind het eigenlijk wel een goede. Zo kan je nu dus heel makkelijk zien of er nieuwe verkoop topics zijn :).

Je kan je abonneren op een topic dat je interessant vindt en als iemand een prijsaanpassing in een nieuwe post doet, krijg je dan dus een melding van.

Ik vind dat geen goede workaround, want dan ga je er vanuit dat iedereen altijd iedere draad ziet en actief handelingen verricht om er abo's op te nemen.

Het punt is dat ik best vaak situaties zie dat iemand een product een aantal weken (of soms nog langer) te koop heeft staan en gaandeweg de prijs aanpast. Als je nu de draad niet ziet binnen het "window" dat de originele post ergens bovenaan op de eerste pagina staat, is de kans groot dat je deze over het hoofd ziet en er ook nooit meer achter komt. Dit betekent dat diegene weinig kans maakt zijn product via SF te verkopen tenzij hij telkens om een slotje vraagt als het topic te ver is weggezakt en een nieuw topic aan maakt om weer bovenaan te komen.

In dit geval lijkt het middel (topics zakken weg) me erger dan de kwaal (topics worden misschien soms te vaak gekickt omdat iedereen kan reageren).

Ik ben benieuwd hoe het modteam dit ziet.
 
Doordat het niet meer mogelijk is te schoppen zakken advertenties wel heel snel weg. Hierdoor zie je dus ook niet of iemand tussentijds een prijsaanpassing heeft gedaan ofzo. Ik weet niet of ik dat een vooruitgang vind.

Ik vind dat geen goede workaround, want dan ga je er vanuit dat iedereen altijd iedere draad ziet en actief handelingen verricht om er abo's op te nemen.

Het punt is dat ik best vaak situaties zie dat iemand een product een aantal weken (of soms nog langer) te koop heeft staan en gaandeweg de prijs aanpast. Als je nu de draad niet ziet binnen het "window" dat de originele post ergens bovenaan op de eerste pagina staat, is de kans groot dat je deze over het hoofd ziet en er ook nooit meer achter komt. Dit betekent dat diegene weinig kans maakt zijn product via SF te verkopen tenzij hij telkens om een slotje vraagt als het topic te ver is weggezakt en een nieuw topic aan maakt om weer bovenaan te komen.

In dit geval lijkt het middel (topics zakken weg) me erger dan de kwaal (topics worden misschien soms te vaak gekickt omdat iedereen kan reageren).

Ik ben benieuwd hoe het modteam dit ziet.

Ik dacht ook even dat ik iets niet goed begrepen had maar het is dus echt zo dat je met regelmaat een nieuwe advertentie moet plaatsen met uploaden van foto's ed om gezien te worden?
Ik ben het helemaal met von Naphoven eens, dit is geen verbetering maar het betekent een keer of twee per week opnieuw plaatsen als je dus iets wilt verkopen want je advertentie zakt vlot weg.
En hoe verwijder je dan de oude als je opnieuw een advertentie hebt geplaatst want een slotje erop dat werkt niet, moet je dan aan de moderatoren vragen om de advertentie te verwijderen?
Ik hoop dat dit een soort van try out is zodat het nog aangepast kan worden naar de oude manier in een later stadium.
Jammer dat de moderatoren niet even een soort van enquete erover hebben gehouden onder de leden want nu wordt er iets gedaan waar misschien velen niet blij mee zijn?
 
Jammer dat de moderatoren niet even een soort van enquete erover hebben gehouden onder de leden want nu wordt er iets gedaan waar misschien velen niet blij mee zijn?
Je kunt niet voor elke aanpassing enquĂȘtes gaan houden, dan blijf je bezig. Maar ik vind het ook geen verbetering. Er zijn dan dus topics met reactiemogelijkheid en andere zonder: complex. En dan krijg je ook nog verkopers die willen switchen van het een naar het ander... Al met al lijkt het eerder meer dan minder werk op te leveren voor de moderatoren. En dat alles voor een marktplaats waar niks mee verdiend wordt.
 
Doordat het niet meer mogelijk is te schoppen zakken advertenties wel heel snel weg. Hierdoor zie je dus ook niet of iemand tussentijds een prijsaanpassing heeft gedaan ofzo. Ik weet niet of ik dat een vooruitgang vind.

Je kunt ook stellen dat advertenties nog sneller wegzakken als je wel kunt schoppen.
 
Ik vraag me vooral af hoe snel je topic onder gesneeuwd is door nieuwe, zeker als mensen die 80duizend pedaaltjes te koop hebben, voor elke een apart topic aan gaan maken ;)

Ik kan het me in ieder geval voorstellen dat sub topics in de verkoop sectie nu ook wat belangrijker/relevanter worden, maar goed, dat geeft miss ook wel weer meer moderatie, wat je waarschijnlijk niet wilt.

Dat eerste zullen we even moeten bezien. Het aanmaken van een advertentie kost ook een zekere moeite. Ik kan me best voorstellen dat ik liever 1 advertentie aanmaak met 5 peNdaaltjes, dan 5 advertenties met 1 peNdaal.

Als het aantal advertenties significant toe zou nemen, kunnen we inderdaad gaan denken aan categoriën.
 
Ik vind dat geen goede workaround, want dan ga je er vanuit dat iedereen altijd iedere draad ziet en actief handelingen verricht om er abo's op te nemen.

Als je niet iedere draad ziet, loop je dus ook het risico een prijsaanpassing te missen. En "actief handelingen verrichten" zal in de praktijk niets meer beteken dan op de knop "volgen" klikken die rechtsbovenin elke draad staat. Als je een advertentie leest, sta je daar toch al. Ik verwacht dat de marktplaats en het gebruik ervan juist veel overzichtelijker zullen worden, omdat je precies kunt aangeven waar je interesse ligt.

Het punt is dat ik best vaak situaties zie dat iemand een product een aantal weken (of soms nog langer) te koop heeft staan en gaandeweg de prijs aanpast. Als je nu de draad niet ziet binnen het "window" dat de originele post ergens bovenaan op de eerste pagina staat, is de kans groot dat je deze over het hoofd ziet en er ook nooit meer achter komt.

Correct me if I'm wrong, maar als je specifiek op zoek bent naar een stuk gear, dan maak je toch gebruik van de zoekfunctie? Daar komt bij dat advertenties minder snel zullen zakken als er niet geschopt kan worden (tenzij er meer advertenties geplaatst worden, dat moeten we even aankijken).

Dit betekent dat diegene weinig kans maakt zijn product via SF te verkopen tenzij hij telkens om een slotje vraagt als het topic te ver is weggezakt en een nieuw topic aan maakt om weer bovenaan te komen.

Weinig kans ten opzichte van wat? Hoeveel kans heeft een verkoper nu dan? Zoals ik heb aangegeven in de mededeling zelf, denk ik juist dat beide gebruikersgroepen erbij zijn geholpen. Zoals kobuz aangeeft, wordt het gemakkelijker voor de advertentiescanners onder ons om nieuw geplaatste topics te scannen. En voor de leden die specifiek zoeken, zal het weinig verschil maken omdat ze de zoekfunctie gebruiken.

In dit geval lijkt het middel (topics zakken weg) me erger dan de kwaal (topics worden misschien soms te vaak gekickt omdat iedereen kan reageren).

Het wegzakken van topics is geen doel. Het is een gevolg van de keuze die we maken om leden zelf te laten kiezen of er wel of niet gereageerd kan worden op hun advertenties. Stel je voor dat de advertentie met de meest recente reactie bovenaan staat, dan wordt het toch juist nog moeilijker om te verkopen? Dan hebben we bovenaan de lijst te maken met de nieuwe advertenties, de gekickte advertenties en nog eens met de advertenties waarop gereageerd is. De 3-dagen regel was er met de reden iedereen een kans te geven zijn advertentie gelezen te krijgen. Die kans wordt in de nieuwe situatie juist groter.
 
Het komt op mij vooral over om iets dat krom is recht te praten. Laten we eerlijk zijn, deze nieuwe methode is niet ingevoerd om het forum te verbeteren (tenslotte is dit voor de upgrade naar mijn weten nooit door leden, mods of admins gevraagd of besproken), maar omdat het niet lukt te voorkomen dat er op marktplaats draadjes wordt gereageerd door anderen. Om het nu te 'spinnen' als verbetering vind ik merkwaardig en eerlijk gezegd niet erg geloofwaardig. Maar c'est ca, we zien wel of het went.
 
maar het is dus echt zo dat je met regelmaat een nieuwe advertentie moet plaatsen met uploaden van foto's ed om gezien te worden?

Dubbelposts worden net als in de rest van het forum verwijderd, of de advertentie nou in het archieef staat of niet.

Ik ben het helemaal met von Naphoven eens, dit is geen verbetering maar het betekent een keer of twee per week opnieuw plaatsen als je dus iets wilt verkopen want je advertentie zakt vlot weg.

En andere advertenties zakken juist minder snel weg. Ik begrijp die angst voor het wegzakken niet zo goed. De gear junkies zullen sowieso regelmatig in Aangeboden aan het rondsnufelen zijn. Alle ongelezen topics worden vervolgens in vet weergegeven waardoor het heel gemakkelijk is om die terug te vinden. En andere gebruiken de zoekfunctie waardoor de plek in de lijst irrelevant is.

En hoe verwijder je dan de oude als je opnieuw een advertentie hebt geplaatst want een slotje erop dat werkt niet, moet je dan aan de moderatoren vragen om de advertentie te verwijderen?

Er zal geen sprake zijn van het verwijderen van de oude als je in een nieuwe advertentie dezelfde spullen aanbiedt. Als je handel verkocht is, kun je gewoon net als vroeger een :slotje: plaatsen. Zie mijn uitleg.

Ik hoop dat dit een soort van try out is zodat het nog aangepast kan worden naar de oude manier in een later stadium.

Zolang vBulletin de software niet op een dusdanige manier aanpast dat alleen TS kan reageren in zijn eigen advertenties, zullen wij deze keuze niet terugdraaien. Aan de andere kant, niets is in beton gegoten ;).

Jammer dat de moderatoren niet even een soort van enquete erover hebben gehouden onder de leden want nu wordt er iets gedaan waar misschien velen niet blij mee zijn?

Binnen het modteam is er consensus over deze aanpak. We hebben de verschillende scenario's doorgesproken en deze optie is voor nu en volgens ons de minst vervelende. Let wel dat de mods ook gebruikers van het forum en de MP zijn. Tegelijk wil ik ook laten weten dat vBulletin bezig lijkt te zijn met het ontwikkelen van een marktplaats tool. vBulletin inmiddels een beetje kennende, verwacht ik niet dat die optie binnen afzienbare tijd beschikbaar is, maar er wordt dus wel aan gewerkt.
 
Het komt op mij vooral over om iets dat krom is recht te praten. Laten we eerlijk zijn, deze nieuwe methode is niet ingevoerd om het forum te verbeteren (tenslotte is dit voor de upgrade naar mijn weten nooit door leden, mods of admins gevraagd of besproken), maar omdat het niet lukt te voorkomen dat er op marktplaats draadjes wordt gereageerd door anderen. Om het nu te 'spinnen' als verbetering vind ik merkwaardig en eerlijk gezegd niet erg geloofwaardig. Maar c'est ca, we zien wel of het went.

Volgens mij heb ik nooit de suggestie gewekt dat deze keuze voorkomt uit een streven naar een betere inrichting van de marktplaats. Sterker nog, wat ik in de mededeling heb geschreven is

...zijn er een paar zaken die in de praktijk toch net iets anders zijn dan we hadden gehoopt. Een van die zaken is de mogelijkheid om te reageren in de marktplaats. In het oude forum hadden we de optie om reacties in de marktplaats te beperken. Alleen topic starter kon reageren op zijn/haar eigen advertenties. In de huidige omgeving bestaat deze mogelijkheid niet langer. Dat betekent dat we voor een keuze stonden, of niemand kan reageren, of iedereen kan reageren. Om praktische redenen hebben we ervoor gekozen dat iedereen kan reageren.

Tegelijk ben ik van mening dat deze verandering inderdaad een verbetering is. Het schept meer duidelijkheid en meer overzicht. En daarnaast heeft iedereen gelijke kansen. We hebben alleen nooit eerder nagedacht over deze verandering omdat er geen aanleiding toe was. Jammer dat je mijn uitleg ziet als spinnen, maar ik ga gewoon niet mee in je verhaal dat het geen goede oplossing is.

Overigens ben ik in mijn antwoord hierboven vergeten te melden dat je in de marktplaats (net als in elk ander forum) via de tabjes boven het eerste bericht een keuze kan maken voor de manier waarop de lijst wordt getoond. De default optie is "Discussies" waarbij de topics worden getoond op volgorde van eerste post. Daarnaast zit een tabje "Recente berichten" die je de meest recente posts vanuit de MP laat zien.
 
Je kunt niet voor elke aanpassing enquĂȘtes gaan houden, dan blijf je bezig. Maar ik vind het ook geen verbetering. Er zijn dan dus topics met reactiemogelijkheid en andere zonder: complex. En dan krijg je ook nog verkopers die willen switchen van het een naar het ander... Al met al lijkt het eerder meer dan minder werk op te leveren voor de moderatoren. En dat alles voor een marktplaats waar niks mee verdiend wordt.

Zo heel erg complex is het nou ook weer niet; je kunt reageren of je kunt het niet. Het gaat toch vooral om de gear die wordt aangeboden. Er zijn ook leden die hebben aangegeven dat ze het juist fijn vinden om zelf draadjes te kunnen sluiten en openen. Voor elke keuze zijn wel voor- en tegenstanders te vinden.
 
En andere advertenties zakken juist minder snel weg. Ik begrijp die angst voor het wegzakken niet zo goed. De gear junkies zullen sowieso regelmatig in Aangeboden aan het rondsnufelen zijn. Alle ongelezen topics worden vervolgens in vet weergegeven waardoor het heel gemakkelijk is om die terug te vinden. En andere gebruiken de zoekfunctie waardoor de plek in de lijst irrelevant is.

Waarschijnlijk begrijp ik het niet goed als ik je antwoord lees?
Je zegt dat m'n advertentie minder snel wegzakt maar ik heb op 10 aug een advertentie geplaatst en op 21 aug nog een keer omhoog gekickt.
Nu staat ie toch op datum weer op 10 aug en moet je 3 pagina's door om zo'n beetje bijna in het laatste deel mijn advertentie te zien.
Volgens mij is m'n advertentie aardig weggezakt terwijl anders had ik bijv weer op de eerste pagina gestaan als ik de afgelopen dagen een kick had gegeven.
Nu moet je wel bijna gebruik maken van de zoekfunktie als je op zoek bent naar iets en dan maar hopen dat de zoekfunktie goed werkt want soms heb ik 't idee dat de zoekfunktie net niet helemaal lekker werkt.
Ik krijg wel een beetje het idee sinds de upgrade dat het toch een beetje slikken zal zijn zoals ik dat zie met meer dingen ipv dat over sommige zaken een enquete wordt gehouden?
En nou kan je niet over elk dingetje een enquete houden maar over het gebruik van de marktplaats is niet echt een klein dingetje lijkt me.
Da's jammer want natuurlijk hebben de moderatoren een belangrijke stem in het geheel maar met z'n allen zullen we toch op een voor iedereen zo prettig mogelijke manier van het forum gebruik moeten maken.
Wat mij betreft zouden sommige dingen wel iets democratischer mogen als het om verandering gaat.
 
Wat mij betreft zouden sommige dingen wel iets democratischer mogen als het om verandering gaat.

Dat zou inderdaad aardig zijn. Dingen worden nu wel erg makkelijk doorgevoerd zonder ruggespraak.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top