Poll: Bereidheid tot een vaste bijdrage voor een advertentievrij forum

Poll: Bereidheid tot een vaste bijdrage voor een advertentievrij forum

  • 0 Euro/jaar

    Stemmen: 35 38,0%
  • 5 Euro/jaar

    Stemmen: 11 12,0%
  • 10 Euro/jaar

    Stemmen: 22 23,9%
  • 15 Euro/jaar

    Stemmen: 4 4,3%
  • 20 Euro/jaar

    Stemmen: 20 21,7%

  • Totaal aantal stemmers
    92
  • Enquete gesloten .

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
Het is niet de gewoonte van moderators om in het feedback forum een topic te openen. Door een discussie die is ontstaan in de mededeling over auto ads op het forum, zijn we nieuwsgierig geworden naar jullie mening over alternatieve vormen van inkomsten om de kosten van het forum te kunnen blijven dekken. Samengevat wordt het voorstel gedaan om een vorm van betaald lidmaatschap te introduceren waarbij het gebruik van het forum vrij is van reclame-uitingen (naast het bestaande lidmaatschap waarbij de toegang gratis is). Verschillende leden hebben aangegeven bereid te zijn een bepaald bedrag per jaar te betalen voor een advertentievrij forum. Er zijn al eerder vergelijkbare signalen afgegeven waarover binnen de forumleiding is gesproken. Steeds kwamen er twee bezwaren naar boven die bepalend waren voor de keuze om niet in te gaan op een dergelijk voorstel.

1. Een betaalde toegang zou de gebruiker het idee kunnen geven dat er (los van het ontbreken van advertenties) bepaalde rechten kunnen worden ontleend aan deze vorm van lidmaatschap.
2. Een ad-blocker is een gratis alternatief voor een betaald lidmaatschap, met hetzelfde resultaat.

Die bezwaren bestaan nog steeds, maar we hebben niet eerder de mening van de forumleden gepeild. Hoog tijd dus om dat wel te doen. De vraag is of, en indien ja, hoeveel je bereid bent om jaarlijks te betalen voor een lidmaatschap dat een reclamevrij forum garandeert. Om je antwoord anoniem te houden, wordt alleen het aantal stemmen per optie getoond. De namen van de leden die hebben gestemd, worden niet gepubliceerd. De poll sluit vrijdag 22 november om 12:00 uur. Voor een goed beeld is het voor ons van belang dat zoveel mogelijk leden hun voorkeur aangeven.

De enquête is puur indicatief en de uitkomst betekent dus niet perse een verandering in het beleid.

Ik zou je willen vragen om de discussie in deze draad te beperken tot het onderwerp van de poll en voor eventuele andere ideeën een nieuw draadje te openen.

Dank voor jullie hulp :okdan:.
 
Laatst gewijzigd:
Ik vraag me af of je met een abo de kosten gedrukt kan krijgen en ben dan ook erg benieuwd wat je dan nog kan doen als dat niet lukt, behalve toch advertenties plaatsen voor betalende leden. Ik zou een abo in ieder geval niet aangaan en de ads (zoals nu) voor lief nemen.
 
Haha, advertenties voor betalende leden.. dat was nou net niet het idee.
 
Ik wil best wat betalen. Het zou fijn zijn als dan de gemelde website-ongemakken eens aangepakt werden, maar dat ligt geloof ik stil. Van de advertenties heb ik minder last.
 
In de eerste plaats is me er wat aan gelegen dat dit forum overeind blijft. Ik snap dat daar kosten aan verbonden zijn. En dan nog de mensen die hier zonder financiële verdienste zich inzetten voor dit forum. Ik vind dat niet zo vanzelfsprekend. Zolang inzichtelijk blijft waar het geld naartoe gaat vind ik het zelfs niet erg als de actieve krachten achter dit forum er ook iets aan zouden verdienen. Dat moeten we als community volgens mij makkelijk kunnen dragen (maar dat moet verder iedereen voor zich weten). €20,- per jaar is niets vergeleken met wat ik op jaarbasis uitgeef aan deze hobby. €20,- is dan een klein prijsje voor een schat aan informatie en actieve vraagbaak. Zonder dit forum had ik me lang niet zo kunnen ontwikkelen zoals ik dat nu gedaan heb...!

Verder hou ik niet van reclame. Dus betalen voor SF, simpelweg omdat ik het een goed initiatief vind, vind ik niet erg. Ik zou het wel fijn vinden als ik in ruil daarvoor geen reclame meer hoef te zien. Maar ach, écht storen... nee dat niet doe ik me er niet aan.
 
Laatst gewijzigd:
Misschien een vrijwillige donatie als je weer eens iets verkoopt via de mp hier? ;)
 
Ik denk dat je een abbo vooral als een vorm van donatie moet zien met wat extra's. Je zou bv verschillende vormen aan kunnen bieden waarbij de duurste versie je berichtenbox en ruimte op de server groter maakt of zo. Verder zou ik het best een keertje aanschaffen waar een donatie toch iets vrijblijvende is en ik daar niet door getriggerd word.
 
Ik weet niet hoeveel reacties er zullen gaan komen op zo'n draadje als dit, het aantal reacties is afhankelijk van veel factoren. Hoe ik het zou aanpakken wat die abbo's betreft.

Gewoon een gebruikers profiel maken zonder ads, en dan bij het reguliere gebruikers profiel een 'ad' (lol) met de tekst.. 'wil jij ook advertentievrij surfen op synthforum, kijk hier naar de mogelijkheden.'
En dan klik je naar een page met wat abbo voorwaarden, en opties

donateur (wel adds, maar iets met avatar dat je donateur bent (beetje lollig omschreven)
10 euro (1 ad in footer)
20 euro (geen ads)

Langzaam zullen dan steeds meer mensen zich aanmelden voor een abbo, je maakt er tenslotte op iedere pagina reclame voor.

Ik zou niet wachten te beslissen om een abbo te integreren tot 'genoeg' mensen in een draadje als dit hun interesse hebben laten blijken, want zo'n draadje als dit is weinig representatief voor het totaal aantal abbo's dat je binnen kan halen.

Het is zaak om wat meer ondernemend op te stellen, gewoon de nieuwe feature integreren en promoten dan zal je langzaam aan gaan zien dat het oplevert. Voor de niet abbo's heb je nog steeds de ads, dus het forum wordt er zeker niet slechter van.

Een andere optie zou kunnen zijn, sponsoring of ads van daadwerkelijk muziekgerelateerde advertenties, wat mij vooral stoort aan de ads (en ads in het algemeen) is dat ze targeten op je zoek en surf gedrag, eigenlijk niets van wat de ads me laten zien heb ik nodig of wil ik hebben. Ze zijn volledig niet relevant voor me ook al wil google adsense dat natuurlijk wel zo veel mogelijk proberen te bereiken. Of ik heb al iets gekocht en dan krijg ik nog dagen lang advertenties te zien over het product dat ik reeds al heb gekocht. Gewoon irritant.

D'r zullen vast wel muziekzaken zijn in Nederland die hun banner op SF willen hebben, dat kan via een roulatie systeem, dat is allemaal niet zo moeilijk te maken naar mijn mening, zeker als die zaken wat dieper in de buidel willen tasten (een banner op SF die met enige regelmaat op het forum verschijnt zou toch een paar 100 euro per banner moeten kunnen opleveren afhankelijk van het aantal pageviews / periode etc)

Bla. lang verhaal, ik zou een wat meer ondernemende houding aannemen om inkomsten te vergaren en de gebruikservaring te verbeteren met de inkomsten die er uit voortkomen.
 
Laatst gewijzigd:
In de eerste plaats is me er wat aan gelegen dat dit forum overeind blijft. Ik snap dat daar kosten aan verbonden zijn. En dan nog de mensen die hier zonder financiële verdienste zich inzetten voor dit forum. Ik vind dat niet zo vanzelfsprekend. [...] €20,- per jaar is niets vergeleken met wat ik op jaarbasis uitgeef aan deze hobby. €20,- is dan een klein prijsje voor een schat aan informatie en actieve vraagbaak. Zonder dit forum had ik me lang niet zo kunnen ontwikkelen zoals ik dat nu gedaan heb...!
.

Eens!
 
Laten we het aub gratis houden er wordt al voor van alles geld gevraagd.

ja ik vind de advertenties ook vervelend maar ik kijk er over of je gebruikt een adblocker

ik vind het nog vervelender om weer geld te moeten overschrijven.

En ja ik weet het, het max voorstel is maar 20€/ jaar maar vele kleine maken een groot

En zoals hier al vermeld is, vraag ik me ook af of die abbo kosten daadwerkelijk alle kosten gaan dekken
 
Laten we het aub gratis houden er wordt al voor van alles geld gevraagd.

ja ik vind de advertenties ook vervelend maar ik kijk er over of je gebruikt een adblocker

ik vind het nog vervelender om weer geld te moeten overschrijven.

En ja ik weet het, het max voorstel is maar 20€/ jaar maar vele kleine maken een groot

En zoals hier al vermeld is, vraag ik me ook af of die abbo kosten daadwerkelijk alle kosten gaan dekken

Meerdere mensen missen hier het punt, het abbo systeem zou niet in plaats van de ads moeten komen, het is een optie waar mensen gebruik van kunnen maken.
Wil je geen abbo, dan heb je adds, wil je geen ads, dan neem je een abbo. Het is een redelijk standaard verdien model voor veel apps en sites.

Op deze manier heeft het forum inkomsten uitzowel ads als uit abbo's, want een adblocker (voor SF) is dan niet meer nodig.

Win-Win
 
Uitgeschreven abo plan

Op zich een mooi plan, maar volgens mij ga je er een beetje aan voorbij dat dit forum niet gerund wordt door een club mensen die regelmatig bij elkaar zitten om zaken te bespreken/actief te runnen (wat met bovenstaande volgens mij wel nodig is). Als ik me niet vergis is het tegengestelde juist waar, waarbij mods afzondelijk van elkaar door heel het land het forum enigszins netjes kunnen houden en een technische synthliefhebber die zo goed en kwaad als het met de huidige software kan, ervoor zorgt dat we uberhaubt kunnen blijven posten.
 
Meerdere mensen missen hier het punt, het abbo systeem zou niet in plaats van de ads moeten komen, het is een optie waar mensen gebruik van kunnen maken.
Wil je geen abbo, dan heb je adds, wil je geen ads, dan neem je een abbo. Het is een redelijk standaard verdien model voor veel apps en sites.

Op deze manier heeft het forum inkomsten uitzowel ads als uit abbo's, want een adblocker (voor SF) is dan niet meer nodig.

Win-Win

Ik mis je punt iig niet en heb er gewoon mijn twijfels over, ook als het naast elkaar bestaat. Dit omdat ik denk dat juist de actieve leden voor de meeste ads inkomensten zorgen en juist die dan geen ads meer krijgen. Maargoed, ik ga nogal van het een en ander uit en sinds assumtion the mother of all fuck ups is, zal ik het verder aan de mensen laten die er daadwerklijk wat vanaf weten ;)
 
Hoezo is het nodig om samen te komen om iets te te realiseren? Denk dat dat prima kan met alle communicatie middelen die we hebben. De technische implementatie hoeft ook niet zo heel spannend te zijn.
Als je het hebt over het ondernemende karakter waar ik van sprak, met een mentaliteit van spijkers met koppen slaan kun je redelijk vlot een eind komen. Maar die mentaliteit moet een team dan wel hebben.
Of het SF team dat heeft kan ik geen uitspraken doen, maar op het moment dat het zo blijkt te zijn dat het financieel niet heel goed gaat dan zal er toch wat moeten gebeuren.
 
Ik mis je punt iig niet en heb er gewoon mijn twijfels over, ook als het naast elkaar bestaat. Dit omdat ik denk dat juist de actieve leden voor de meeste ads inkomensten zorgen en juist die dan geen ads meer krijgen. Maargoed, ik ga nogal van het een en ander uit en sinds assumtion the mother of all fuck ups is, zal ik het verder aan de mensen laten die er daadwerklijk wat vanaf weten ;)

Ik bezoek het forum onregelmatig veel en onregelmatig weinig, ik klik werkelijk nooit op een advertentie (tenzij perongeluk) en heb nu een adblocker.
Dus ja.. die ads werken niet heel goed bij iedereen in ieder geval. En daar is een oplossing voor.
 
Ik doe alles wat het beperken van reclames in mijn leven kan bevorderen.
Maar afgezien daarvan vind ik het prima om bij dragen aan het forum aangezien ik er al jarengebruik van maak en puur uit waardering voor de admins vind ik het prima om iets te betalen.
 
Ik begrijp niet waar staan die advertenties,ik zie nooit advertenties op Synthforum pop-uppen of dergelijke??
 
Als er dan toch sprake van abonnement/donaties is zou ik willen opperen dat we naar robuuste, modernere forum-software overstappen, zoals Discourse.
Alle oude posts overzetten kan geld kosten, en sommige websites betalen dat door middel van crowdfunding. Ik zou eerder voor zoiets eenmalig geld over hebben dan een abonnement, alhoewel ik begrijp dat dat niks verhelpt aan de maandelijkse hosting kosten.
Wat krijg je dan:
-werkt op telefoon/tablet.
-features zoals notifications en berichten die toch iets beter werken
-regelmatige security updates om hopelijk hacks zoals die van onlangs te voorkomen.
-de mogelijkheid tot moderne kalender en voorpagina-features

Ik ben toch niet de enige die bij de recente update dacht 'is dit het?!'.
 
Back
Top