Account verwijderen

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Over het algemeen kan je op een forum een account niet verwijderen. Dan zouden posts ook verwijderd worden en krijg je 'gaten' in discussie threads. Waarschijnlijk kan het wel, maar zal zo'n functionaliteit dus niet snel beschikbaar zijn voor leden zelf.
 
Vrees alleen dat men wel verplicht is alles te verwijderen OF te anonimiseren. Volgens de nieuwe AVG/GDPR heeft een consument daar recht op.
Inzage in gegevens die van je bijgehouden wordt, recht om die gegevens te wijzigen en recht om alles te laten verwijderen.
 
Over het algemeen kan je op een forum een account niet verwijderen. Dan zouden posts ook verwijderd worden en krijg je 'gaten' in discussie threads. Waarschijnlijk kan het wel, maar zal zo'n functionaliteit dus niet snel beschikbaar zijn voor leden zelf.

Op alle fora waar ik ooit een account heb verwijdert (Meestal PHPBB dacht ik) was dit geen probleem, de posts blijven staan maar ipv de gebruikersnaam staat er een vermelding dat dit een post van een verwijderde account is. Lijkt me tevens een functionaliteit die toegankelijk moet zijn voor elke gebruiker (Tegenwoordig ook wettelijk), maar no beef o.i.d., die fout ligt bij de makers van vBulletin.
 
Op alle fora waar ik ooit een account heb verwijdert (Meestal PHPBB dacht ik) was dit geen probleem, de posts blijven staan maar ipv de gebruikersnaam staat er een vermelding dat dit een post van een verwijderde account is. Lijkt me tevens een functionaliteit die toegankelijk moet zijn voor elke gebruiker (Tegenwoordig ook wettelijk), maar no beef o.i.d., die fout ligt bij de makers van vBulletin.

Dit kan ook hier. Er zijn posts in oudere threads met als gebruikersnaam "Verwijdert account" of "johndoe" ofzoiets. Ik kan er even niet zo snel een vinden.
Dat deze functionaliteit via de mod's verloopt lijkt me bittere noodzaak, al is het alleen maar om grapjassen die voor iedere thread/post een ander account aanmaken en vervolgens wissen voor te zijn.
 
Op alle fora waar ik ooit een account heb verwijdert (Meestal PHPBB dacht ik) was dit geen probleem, de posts blijven staan maar ipv de gebruikersnaam staat er een vermelding dat dit een post van een verwijderde account is. Lijkt me tevens een functionaliteit die toegankelijk moet zijn voor elke gebruiker (Tegenwoordig ook wettelijk), maar no beef o.i.d., die fout ligt bij de makers van vBulletin.

Nu je het zegt, dat heb ik inderdaad wel eens gezien en klopt het niet wat ik zeg.
 
Uit mijn tijd als mod: Anonimiseren kan op verzoek door een admin gedaan worden. De username wordt dan JohnDoe26 of iets dergelijks en je account komt in de groep 'gedeactiveerd account'). Op verzoek kunnen specifieke posts met persoonlijke gegevens door een admin of mod worden opgekuist door bijvoorbeeld deze gegevens uit de post te wissen. Dit voldoet aan AVG/GDPR. Accounts en bijbehorende posts in geheel verwijderen wordt normaliter niet gedaan ivm de genoemde gaten in discussies etc.
 
Je kan in VBulletin zelf geen account verwijderen, een admin kan ze op "retired" zetten.
 
Als je't hier te saai vindt voldoet een PB-tje aan een moderator ook wel.. :-)

:W
 
Uit mijn tijd als mod: Anonimiseren kan op verzoek door een admin gedaan worden. De username wordt dan JohnDoe26 of iets dergelijks en je account komt in de groep 'gedeactiveerd account'). Op verzoek kunnen specifieke posts met persoonlijke gegevens door een admin of mod worden opgekuist door bijvoorbeeld deze gegevens uit de post te wissen. Dit voldoet aan AVG/GDPR. Accounts en bijbehorende posts in geheel verwijderen wordt normaliter niet gedaan ivm de genoemde gaten in discussies etc.

Precies, berichten blijven in principe inderdaad staan. Dat komt omdat ze in de meeste gevallen deel uitmaken van een discussie. Als dat duidelijk niet het geval is, kan het bericht worden verwijderd. Het is inderdaad niet zo dat dat specifiek SF beleid is. De wetgever heeft rekening gehouden met dit soort gevallen en staat dus deze uitzondering toe. Een account kan geanonimiseerd en ontoegankelijk gemaakt worden. Alle persoonsgegevens worden daarmee verwijderd.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top