Afgehandeld Wiskunde

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.356
Locatie
Zeist
Is het mogelijk om op dit forum wiskundige symbolen te gebruiken?

Ik vind het leuk om na te pluizen hoe dingen precies werken, en vaak kan je dan niet zonder een beetje wiskunde....
 
+ - * / ƒ ≥≤ > < ≈ ² Σ φ π

Met de gewone ASCII tekens kom je toch al een eind?
 
Zo in te voeren dus:
ASCII.png

Dank, dat scheelt al. Maar een te kiezen symbol font of LaTeX zou nog fijner zijn...
 
Mja dan moet er iets van mathjax worden geintegreerd: https://www.mathjax.org/

Maar dat is voor forumsoftware als dit niet echt triviaal, en lijkt me niet dat er prioriteit ligt op zo'n feature (kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn hier die nu echt keiharde wiskunde willen kunnen plaatsen).
 
Misschien kan er dan wel een te kiezen font met wiskunde-symbolen aan de reeds aanwezige gewone "Fonts" van lettertypen worden toegevoegd?
 
Hoeveel wiskunde heb je nodig? Anders je LaTex naar images converteren en die erbij plakken? Maar als je heel veel notatie wilt mengen in gewone tekst is dat lastig.
 
Hoeveel wiskunde heb je nodig?

Dat weet ik nog niet. Wat ik graag wil uitzoeken is het precieze verschil tussen FM en PM, maar zonder flink wat wiskunde is dat lastig. Het zou al helpen als er een te kiezen font met wiskunde-symbolen aan de lettertypen zou worden toegevoegd.

Anders je LaTex naar images converteren en die erbij plakken? Maar als je heel veel notatie wilt mengen in gewone tekst is dat lastig.

Inderdaad, dat wordt een rommeltje. En als anderen daaruit willen citeren al helemaal.

Als noodoplossing kan ik ook nog met ASCII tekens werken (zoals Hermax voorstelt), maar dat wordt dan wel erg veel gepuzzel om al die tekens op te zoeken.
 
Als noodoplossing kan ik ook nog met ASCII tekens werken (zoals Hermax voorstelt), maar dat wordt dan wel erg veel gepuzzel om al die tekens op te zoeken.

Zo moeilijk is dat toch niet? Gewoon de ASCII tabel erbij halen, en dan via [ALT] (inhouden) en het corresponderende nummer intikken, en loslaten.
http://www.asciitable.com/
 
Misschien kan er dan wel een te kiezen font met wiskunde-symbolen aan de reeds aanwezige gewone "Fonts" van lettertypen worden toegevoegd?

Dan blijft de vraag hoe je die symbolen via je keyboard gaat kiezen. Ik ben op zich niet tegen het toevoegen van een extra font, maar dan moet ook wel iets toevoegen (pun intended).
 
Dan blijft de vraag hoe je die symbolen via je keyboard gaat kiezen. Ik ben op zich niet tegen het toevoegen van een extra font, maar dan moet ook wel iets toevoegen (pun intended).

Dat is een goeie vraag! Je zou het natuurlijk gewoon kunnen uitproberen wat onder welke toets zit, maar veel beter is het wanneer we een tekeningetje hebben waarop staat welke symbolen onder welke toetsen te vinden zijn. Als zo'n tekeningetje echter nergens te vinden is wil ik dat ook zelf wel maken zodra het font is toegevoegd. Dat is met wat knip en plakwerk wel te doen. Dan probeer ik dat font gewoon voor mijn hele toetsenbord uit. Dat tekeningetje kan dan voor belangstellenden hier op het forum geplaatst worden.
 
Die alt-codes geven véél meer zoek- en type werk. Bovendien zijn de Griekse letters voor een symbol-font (als het goed is) op logische plaatsen op je toetsenbord te vinden.
 
Als je nog niet weet welke symbolen je nodig hebt, kun je dan niet beter beginnen voordat je er om gaat vragen? ;)

Waarmee beginnen? Hoe plaats ik nu bijvoorbeeld iets elementairs als?
sin.png
 
Beginnen met wat je dan ook maar wilt doen op het forum icm wiskunde? Het heeft weinig zin als er een geheel nieuwe functie word geïmplementeerd en je daarna in je eentje ergens een topic vol met formules post, toch?
En volgens mij heb je dat net geplaatst en ging dat prima. :D
 
Beginnen met wat je dan ook maar wilt doen op het forum icm wiskunde? Het heeft weinig zin als er een geheel nieuwe functie word geïmplementeerd en je daarna in je eentje ergens een topic vol met formules post, toch?
En volgens mij heb je dat net geplaatst en ging dat prima. :D

Een tijdje geleden hebben we het hier over het verschil tussen frequentie- en fase-modulatie gehad, en ik ben toen naar het Wetenschapsforum uitgeweken omdat je daar wel gemakkelijk formules kunt posten. Daar is de relatie tussen frequentie- en fase-modulatie toen uitgebreid besproken en zijn de moeilijke punten opgelost.

De formule die ik hier (in berichtje #15) net geplaatst heb heb ik eerst in Writer met behulp van het Symbol-font geschreven; vervolgens met PrintScreen gekopieerd; daarna met KolourPaint bewerkt; vervolgens als afbeelding naar ons forum geüpload; en ten slotte in mijn berichtje ingevoegd. Die omslachtige procedure motiveert niet echt om hier de formules te plaatsen die voor het begrip van bepaalde audio technieken wel gewenst zijn.
 
ProgHead Als je de route neemt van "ASCII lookup tabel" dan kun je beter een script schrijven dat een eigen meta-taaltje converteert naar die codes.

Andere optie: wellicht kun je het op het wetenschapsforum plaatsen en op dit forum middels een link ernaar verwijzen?

Nog een optie: je kunt via LaTex ook een PDF genereren en die weer geautomatiseerd naar plaatjes converteren en die hier plempen. Ik zou dan wel de relatief grote marges van een standaard LaTeX document verkleinen (of ze geautomatiseerd uit de images snijden)

Ik kan me heel goed voorstellen dat de mensen die dit forum in de lucht houden geen grote add-ons willen gaan installeren voor functionaliteit die niet of zeer weinig gebruikt wordt op het synthforum. Je trekt namelijk een beerput open aan additionele werkzaamheden met betrekking tot het operationeel houden van het forum (beveiliging, updates, stabiliteit, performance en ga zo maar door...)
 
De formule die ik hier (in berichtje #15) net geplaatst heb heb ik eerst in Writer met behulp van het Symbol-font geschreven; vervolgens met PrintScreen gekopieerd; daarna met KolourPaint bewerkt; vervolgens als afbeelding naar ons forum geüpload; en ten slotte in mijn berichtje ingevoegd.

Met copy/paste komen we ook een heel end volgens mij: ϕ=ω0.t+p
Niet alles gaat goed, maar met de functie sub/superscript in de editor kun je vast ook nog wel wat.
 
Back
Top