Knopje naar laatste bericht is wat klein (zeker op mobile)

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.708
Locatie
Utrecht
Ik zag dat er knopjes waren die je naar het laatste nieuwe bericht in een discussie nemen. Mooi! Alleen zijn ze zeer klein en op mobile eigenlijk al helemaal niet te bedienen. Ik denk dat zo'n veelgebruikte functie best een wat grotere en duidelijkere knop kan krijgen. En in ieder geval iets ter grote van een gemiddelde vinger op mobile.
 
Eens op mobiel moet je toch flink zoomen wil je de knop weten te raken...
 
Het probleem op mobile devices blijft natuurlijk de omvang van het scherm. Als die knoppen groter worden, gaat dat per definitie ten koste van andere functionaliteiten.
 
Het probleem op mobile devices blijft natuurlijk de omvang van het scherm. Als die knoppen groter worden, gaat dat per definitie ten koste van andere functionaliteiten.

Er zijn nu twéé minuscule knopjes, zou al mooi zijn als die samengevoegd worden tot één twee keer zo grote
 
Ik heb dit ook op ipad. Je wilt dan het laatste bericht zien, maar in plaats daarvan kom je bij de auteurspagina omdat die link er vlak naast staat. Dit zou eenvoudig kunnen worden opgelost door de auteursnaam niet overal als link neer te zetten. Het geldt ook voor het minder bekende “””"eerste nieuwe bericht"”””-knopje dat vlak voor de topictitel staat, waardoor je ook snel verkeerd klikt.

Tegenwoordig kan per device de stijl van html-elementen worden bepaald via media queries. Dan hoeven telefoongebruikers niet langer op knoppen te klikken die voor een groot scherm zijn ontworpen.

Overigens zijn deze twee knopjes zelfs op desktop erg klein. Dat komt m.i. door het (verkeerde) uitgangspunt om ze als “inline”-elementen te tonen, dwz. mee-“stromend” in een tekstregel, en daarom ook van vergelijkbare hoogte als het font: klein dus. Een verbetering zou kunnen zijn om er echte buttons van te maken, op een vaste positie en goed aanklikbaar.

Maar je kunt je ook afvragen waarom het waarschijnlijk meest gebruikte knopje op dit forum "“laatste bericht”" helemaal verstopt aan het eind van de regel staat, moeilijk aanklikbaar, omgeven door informatie van ondergeschikt belang. Antwoord: omdat ooit iemand dat knopje heeft toegevoegd ("“Hee, handig!”") en omdat er sindsdien niet meer over is nagedacht.

Stel: iemand klikt op “"Berichten van vandaag"”, dan is de kans 95% dat hij naar het laatste bericht wil. Daarvoor moet hij moeizaam naar dat piepkleine knopje aan het eind van de regel bewegen, ondertussen oppassen dat hij niet op topictitel, forumtitel of auteursnaam klikt of wordt afgeleid door overbodige informatie (hoeveel mensen willen weten hoe laat het topic is gestart of hoe vaak het is bekeken?). In feite is dit voor veel gebruikers een steeds terugkomende psychische/motorische handeling, tientallen keren per dag.
 
Er zijn nu twéé minuscule knopjes, zou al mooi zijn als die samengevoegd worden tot één twee keer zo grote

Die twee knoppen hebben verschillende functies. Samenvoegen geeft dan verlies van functionaliteit :). Maar er is wel een manier om die knoppen wat groter te maken. Ik zal daar in de loop van de week naar kijken. Ik ben met name erg benieuwd hoe dat eruit gaat zien. We kunnen het even een paar weken aanzien.
 
Ik heb dit ook op ipad. Je wilt dan het laatste bericht zien, maar in plaats daarvan kom je bij de auteurspagina omdat die link er vlak naast staat. Dit zou eenvoudig kunnen worden opgelost door de auteursnaam niet overal als link neer te zetten. Het geldt ook voor het minder bekende “””"eerste nieuwe bericht"”””-knopje dat vlak voor de topictitel staat, waardoor je ook snel verkeerd klikt.

Je hebt zeker een punt torp. Ook ik klikte regelmatig mis op mobile devices. Een scherm stretchen is echter niet zo heel veel werk toch?

Maar je kunt je ook afvragen waarom het waarschijnlijk meest gebruikte knopje op dit forum "“laatste bericht”" helemaal verstopt aan het eind van de regel staat, moeilijk aanklikbaar, omgeven door informatie van ondergeschikt belang. Antwoord: omdat ooit iemand dat knopje heeft toegevoegd ("“Hee, handig!”") en omdat er sindsdien niet meer over is nagedacht.

Als ik dan even met je mee mag speculeren zou het antwoord op die vraag ook kunnen zijn "omdat dat een logische plek is voor die knop". In de rechter kolom staan de gegevens die betrekking hebben op de laatste post. Maar goed, het gaat nu even over de omvang van beide knoppen.

Stel: iemand klikt op “"Berichten van vandaag"”, dan is de kans 95% dat hij naar het laatste bericht wil.

Eensch.

Daarvoor moet hij moeizaam naar dat piepkleine knopje aan het eind van de regel bewegen

In feite is dit voor veel gebruikers een steeds terugkomende psychische/motorische handeling, tientallen keren per dag.

:)

Bottom line: ja, die knoppen zijn klein. Je kunt stretchen, is niet veel werk, maar ook niet leuk of handig om steeds te doen. Dat snap ik. Ik zal kijken of ik de komende periode tijd heb om een mogelijke oplossing te bieden. Maar ik ga vandaag eerst verder met het inpakken van de verhuisdozen.
 
Een scherm stretchen is echter niet zo heel veel werk toch?
Ik ken die uitdrukking niet, bedoel je landschapsmodus? Die gebruik ik bijna altijd, alleen niet op telefoon. Helpt niet tegen verkeerd klikken.
Volgens mij moet het in beide modi prettig werken.
 
stretchen kan maar is dus kut. volgens mij is de kleine laatste bericht knop al een jaar of 50 een issue ghehe
 
Aha. Dat was op de oude website al een ergernis en zou nu niet meer nodig moeten zijn.
Dan ben ik het eens met fjoesz.
 
Hij hoeft ook alleen maar groter te zijn bij touch gebruikers, een stukje adaptive CSS zou het al kunnen verhelpen. Maar fijn dat er geluisterd wordt en dat die twee knopjes net iets anders doen wist ik ook niet?
 
dat die twee knopjes net iets anders doen wist ik ook niet?

De knop die voor de topic titel staat met de twee dubbele pijltjes naar beneden, brengt je bij het eerste door jou ongelezen bericht in de discussie. De knop die aan het einde van de regel staat met de pijltjes naar rechts, linkt naar het meest recente bericht in de discussie.
 
Back
Top