Adviezen geven en nemen

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

fuse

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
7 juli 2001
Berichten
18.831
Hier op het SF worden vaak adviezen gevraagd. Precies de bedoeling.
Maar soms mis ik wel eens een duidelijke uitleg wat de mensen nou precies bedoelen en of ze al verder gekeken hebben dat hun neus lang is. Welke stijlen muziek maak je, wat is je budget, waar moet het bij aanvullen en hoe werk je het liefst?

Hetzelfde geldt voor adviezen geven.
Ik heb mezelf afgeleerd om vanuit m'n eigen manier van denken uit te gaan. Niet dat het mogelijk is om altijd onpartijdig te zijn als het om bepaalde hard of software gaan. Maar de persoon die om advies vraagt denkt toch altijd anders dan jij en zal dus ook keuzes zelf moeten maken. En vaak gewoon doorvragen todat bij de persoon zelf een lichtje begint te branden.
Dus als je iets aanbeveelt zeg dan ook even waarom en als je er persoonlijke ervaring mee hebt of het je bevalt en waarom wel/niet. Of gewoon wat jij denkt waar op gelet moet worden vermelden maar dan wel zo duidelijk dat het te begrijpen valt (geen al te technisch geneuzel) en zoveel mogelijk aansluit waar de persoon om vroeg.
Wat ik zelf dus helemaal fout vind om metteen te zeggen dit moet je kopen want dat heb ik ook en beter is er niet. Da's dus niet waar iemand op zit te wachten. Meestal is die onzeker omdat er en zoveel keuze is en zekerheid wil of de keuze die eigenlijk al gemaakt is wel aannemelijk lijkt (bevestiging dus).

9 van de 10 keer dat ik gewoon zeg dat mensen die hun verhaal nog niet rond hebben ze toch maar eens rond moeten gaan kijken in winkels of bij anderen zodat ze niet op papier de specs hebben maar ook met eigen ogen kunnen zien en beleven hoe iets werkt.

En oorspronkelijk was de gear lijst ook bedoeld om anderen te laten weten wat jij hebt (niet om te patsen, wat trouwens helemaal niet erg is) zodat zij vragen kunnen stellen. Maar misschien dat dit of afgezwakt is of meer in de chat wordt besproken. Wat trouwens een prima manier is om snel veel te weten te komen. Jammere daarvan is dat het niet op het forum terrecht komt. (en de chat wil je echt niet nalezen, geloof me)
 
Soms wel handig om tips te geven: koop deze, want die heb ik ook. Dat is juist wat ik zelf wel wil! Ik wil weten of mensen het ding ook hebben en of hij bevalt. Net nog verteld dat de Q1 prima is voor 69 EUR. Ik zie niet echt in dat dat niet kan.

In hoeverre je nou wel of niet uitleg geeft, de lezer kan best googelen en vindt dan zelf ook wel meer info. Maar een start heb je dan al.
 
advies geven is mooi als je t kan en ook oprecht kan. Dus loop bv geen behringer af te zeiken als je er zelf geen ervaring mee hebt. Je kan natuurlijk wel zeggen dat je een aantal threads hebt gelezen waar je een mening uit kan trekken, maar goed geef altijd duidelijk aan of iets je mening is of wanneer het een feit is. Bv. Ik vind mijn kont echt lekker (mening), mijn kont is blank(feit).

dus: wees duidelijk met het geven van een mening, ervaring en/of feit en vermeld welke van de drie t is(heb je meer aan/heeft men meer aan)
 
Tja zo ken ik er dan nog wel een paar. Als ik fuse goed begrijp is het juist veel informatiever dat je aangeeft WAAROM bepaalde gear juist wel of niet je voorkeur verdient. Duizend mensen, duizend verschillende meningen en wensen. Het gaat er juist om dat je via een onderbouwde mening van een ander een eigen visie krijgt waarop je een beslissing maakt.
 
Origineel geplaatst door sjeijk
Ik vind mijn kont echt lekker (mening), mijn kont is blank(feit).

dus: wees duidelijk met het geven van een mening, ervaring en/of feit



Al hebben veel mensen (vrouwen) hier toch wel eens problemen mee.
Een dikke zonnebank gebruinde kont is nog steeds niet lekker.....:dubbel:
Maar goed da's een mening.
:engel:
 
maar dat deze thread offtopic gaat is een feit!

Advies geven doe ik meestal op basis van wat ik van een apparaat weet en ik zal ook mijn advies niet doorspekken van mijn mening (tenzij het clavia modulars betreft ;)). Als het even kan gooi ik van het apparaat waar het om gaat een link naar de manual in pdf in desbetreffende thread. Dat is meestal het handigst om een beetje erachter te komen wat een bak kan. Soms zit ik ook threads door te pluizen of ik iemand kan vinden die betreffende bak in zijn gearlijstje heeft staan.
Een pbtje is zo getikt ;)

-C-
 
Ik ben het met fuse eens. Maar vaak is het moeilijk te verwoorden. Over iemands vraag goed nadenken om een fatsoenlijk antwoord te kunnen geven, heeft mij al heel veel doen leren op dit forum.
 
Eigenlijk heeft het nog niet eens zozeer met mening te maken maar meer met de communicatie op zich. Als je iets niet snapt maar het je toch interesseerd dan kan je het gewoon vragen. Dat geldt voor zowel iemand die een eigenlijke vraag heeft of iemand die de vraag niet snapt. Het kan ook zijn dat iemand denkt dat hij/zij de vraag snapt maar uit het antwoordt blijkt dat degene die de vraag stelt eigenlijk iets anders bedoeld.

Stel dat iemand die komt hier binnen met de vraag.
-Welke geluidskaart moet ik kopen?
Op zich een zeldzame vraag.
Maar zo'n vraag op zich zegt weinig.
-Dan is een antwoord merk x, type y net zo weinig zeggend.
De persoon in kwestie kan dan wel geholpen zijn. Maar die kans is behoorlijk minimaal.

Een hele ander verschijnsel kan dan zijn dat er mensen geergerd zijn omdat de vraag te vaak naar voren komt. De vraag te kort gesteld is. Het antwoord dan kortaf gegeven wordt (wat ook een mod kan zijn). En de vraagsteller zich daar weer aan ergert. En als het dan een eerste post is dan is het wel een beetje zuur. Maar goed, als je ergens voor het eerst binnen komt stel je je meestal ook even voor. Da's nog prettig om te doen en prettig voor de mensen 'aan de andere kant'.

Maar goed, je voorkomt nooit dit soort situaties. Wij zijn ook maar simpele mensjes maar als er in ieder geval af en toe eens over gebabbeld wordt scheelt het misschien weer een beetje. En wie weet blijft iemand dan hangen en besluit een gave vintage toch maar hier op de marktplaats te zetten. Ik bedoel maar.

(misschien toch dit onder het kopje softe waren moeten plaatsen? ;) )
 
Ik denk dat het ook wel wat mensvriendelijker overkomt (zeker naar nieuwe mensen toe) om niet direct met een sneer naar de zoekfunctie te verwijzen.
Nu dit forum een aantal jaar bestaat is er al zoveel besproken dat je bijna wel elke nieuwe vraag naar de zoekfunctie kunt verwijzen.

Vergelijk het maar met muziekbladen, de SOS bijvoorbeeld. Toonaangevend blad maar komt toch vaak weer terug met dezelfde workshops over compressie, mixen, etc. Gewoon omdat er weer nieuwe mensen bijkomen die het nog niet weten.

Gewoon opnieuw antwoorden dus zou ik zeggen. Mensen hebben meer aan persoonlijke hulp dan aan een geergerde verwijzing naar de zoekfunctie.



gr. Tom
 
Vooraleerst hou ik ervan om mensen te helpen. Maar het moet nou ook niet zo zijn dat je je een soort helpdesk gaat voelen toch? Ik denk dat mensen die hier net komen ook niet meteen het idee moeten krijgen dat wij hier de orakels van de synths zijn n'tuurlijk (ook al zijn we dat wel mwahahaha).
Kijkend naar mezelf, ging ik toen ik nog geen snars van synths/etc wist zelf eerst veel uitzoeken, en dan met specifiekere vragen hier op het forum ging 'leuren'. Wat je tegenwoordig vaak ziet is vragen als "ik wil precies DJPietPuk nadoen, wat moet ik kopen?", tja daar kan je toch nix mee?


R
 
Origineel geplaatst door fuse
Eigenlijk heeft het nog niet eens zozeer met mening te maken maar meer met de communicatie op zich. Als je iets niet snapt maar het je toch interesseerd dan kan je het gewoon vragen. Dat geldt voor zowel iemand die een eigenlijke vraag heeft of iemand die de vraag niet snapt. Het kan ook zijn dat iemand denkt dat hij/zij de vraag snapt maar uit het antwoordt blijkt dat degene die de vraag stelt eigenlijk iets anders bedoeld.

Stel dat iemand die komt hier binnen met de vraag.
-Welke geluidskaart moet ik kopen?
Op zich een zeldzame vraag.
Maar zo'n vraag op zich zegt weinig.
-Dan is een antwoord merk x, type y net zo weinig zeggend.
De persoon in kwestie kan dan wel geholpen zijn. Maar die kans is behoorlijk minimaal.

Een hele ander verschijnsel kan dan zijn dat er mensen geergerd zijn omdat de vraag te vaak naar voren komt. De vraag te kort gesteld is. Het antwoord dan kortaf gegeven wordt (wat ook een mod kan zijn). En de vraagsteller zich daar weer aan ergert. En als het dan een eerste post is dan is het wel een beetje zuur. Maar goed, als je ergens voor het eerst binnen komt stel je je meestal ook even voor. Da's nog prettig om te doen en prettig voor de mensen 'aan de andere kant'.

Maar goed, je voorkomt nooit dit soort situaties. Wij zijn ook maar simpele mensjes maar als er in ieder geval af en toe eens over gebabbeld wordt scheelt het misschien weer een beetje. En wie weet blijft iemand dan hangen en besluit een gave vintage toch maar hier op de marktplaats te zetten. Ik bedoel maar.

(misschien toch dit onder het kopje softe waren moeten plaatsen? ;) )
Sorry, Fuse, maar... je post net tegen Dennis (mijn oog viel er net op):


Sluit me aan bij mensen die denken dat een mixer niet zoveel meerwaarde heeft. Tenzij je een hybride setup wilt. Dan hebbie de Tascam 1884 firewire en Yamaha's 01x concurrent.

Een mackie control kan ook plus een deftige geluidskaart.
Of een geluidskaart waar al van alles op zit als een Emu 1820 of een Creamware Pulsar2.

Mackie HR824 lijkt me het handigst omdat je die kent en ze wel vaker door hardcore mensen gebruikt worden (zover ik weet dan).

Nou dacht ik dat ik je snapte, maar out of the blue noem je een paar producten alsof je ze van een lijssie opleest... Help me eens uit de droom?! :confused:
 
Hier op het SF worden vaak adviezen gevraagd. Precies de bedoeling.

Waarom worden dan zoveel mensen (at random) het bos in gestuurd met ZOEKFUNCTIE?

Als ik voorgaande postings zo lees heeft ieder zijn goede bedoelingen, prima. Toch hebben sommige mensen die hier een vraag stellen de pech om gelijk doorverwezen te worden naar de zoekfunctie. Een ieder die al wel eens gebruik gemaakt heeft van de zoekfunctie om info op te zoeken over een bepaald apparaat, ervan uitgaande dat je (voor dat apparaat) een leek bent, weet dat je erg veel threads moet doorlezen, waarbij ongeveer 5% van alles wat je leest voor jouw zinvol kan zijn. Je vraag is dan meestal nog niet duidelijk beantwoord.

Van de andere kant kan ik me ook goed voorstellen dat de verwijzing naar de zoekfunctie voor de ervaren mensen hier snel gemaakt wordt.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, heb je als ervaren SF-fer geen zin om de zoveelste vraag over een geluidskaart te beantwoorden, reageer dan gewoon niet (met: zoekfunctie). Andere mensen hebben misschien wel wat zinvols te zeggen en willen dat ook graag doen. (na een antwoord met zoekfunctie durft niemand meer te antwoorden)

Ten slotte zullen sommigen zeggen dat het forum vervuild gaat worden op deze manier. Nou ik heb zoveel onzin threads voorbij zien komen (waarbij hele leuke overigens) dat dit nauwelijks een excuus kan zijn.

Mijn mening.
 
Ik mag graag mensen helpen,en vertel dan ook graag mensen over mijn ervaring met gear
Het is wat lastig om mensen advies te geven over apparaten waar ik zelf niet mee heb gewerkt,maar toch probeer ik dat zoveel mogelijk objectief te doen,en natuurlijk geeft het niet als je zelf een bepaalde voorkeur hebt voor een apparaat, zolang je ook maar kan vertellen waarom je die voorkeur hebt denk ik...

Verder probeer ik mensen gewoon zo veel mogelijk te helpen, en verwijs eigenlijk nooit naar de search functie gezien dit vaak gigantische hoeveelheden info oplevert die dus niet het desgewenste resultaat geven aan de vraagsteller, eventueel zoek ik ook wat info voor die mensen op door middel van wat links naar handige site's

Wat ook helpt is gewoon niet reageren op dingen waar je toch zelf geen zinnig woord over kan vertellen,hoe vaak ik wel niet zie dat dat gebeurt...

Ik post alleen ergens als ik denk dat ik van nut kan zijn,das voor iedereen het prettigste, het gaat niet om je hoeveelheid posts tenslotte maar om de hoeveelheid waardevolle bijdragen die je levert aan dit forum toch? Beter 1 zinnige reply dan 10 onzinnige....
 
Origineel geplaatst door d.j.conflict
... en verwijs eigenlijk nooit naar de search functie gezien dit vaak gigantische hoeveelheden info oplevert die dus niet het desgewenste resultaat geven aan de vraagsteller....

Ik ben blij dat deze kant van het verhaal ook eens naar boven komt. Ik herinner me nog goed toen ik net bij het forum kwam, en een 'vermetele' vraag over compressors durfde te stellen. Waarbij ik inderdaad een serieuze sneer kreeg met de verwijzing naar...
Sindsdien ben ik het dus ook maar gaan doen, mensen naar de zoekfunctie verwijzen aangezien dat hier de traditie leek te zijn. Maar toch nog altijd tegelijkertijd met een woordje uitleg en dat is misschien toch maar weer de gewone hou-het-in-het-midden oplossing? Help waar het kan en geef mensen een vriendelijk hint over de zoekfunctie. Want laten we wel wezen, wie klaagt er over Google bvb? Nochtans krijg je daar ook een hoop onzinnige links als je niet oplet. De SF-zoekfunctie kan zeker wel nuttig zijn maar je moet de zoekopdracht voldoende verfijnen. Een kunst op zich is dat.
 
Origineel geplaatst door hermax
Ik ben blij dat deze kant van het verhaal ook eens naar boven komt. Ik herinner me nog goed toen ik net bij het forum kwam, en een 'vermetele' vraag over compressors durfde te stellen. Waarbij ik inderdaad een serieuze sneer kreeg met de verwijzing naar...
Sindsdien ben ik het dus ook maar gaan doen, mensen naar de zoekfunctie verwijzen aangezien dat hier de traditie leek te zijn.
Maar er zit ook een andere kant aan dit verhaal..

Als ik naar mezelf kijk.. wil ik iets weten over compressors dan zoek ik daarop en kan ik het antwoord op mijn vraag niet vinden dan stel ik hem alsnog. Je kunt deze echter op de 2 manieren stellen:

Hoi, wat is een goede compressor? bedankt

Dan krijg je zoekmachine reacties, eerlijk gezegd vindt ik dit ook redelijk. Sommige mensen willen gewoon 0,0 moeite doen om info in te winnen en posten op een forum is dat het makkelijkst.

Post je:

Hoi, ik ben opzoek naar een compressor die dit en dat kan en dat wil ik gebruiken voor bla bla....

Ik heb al gezocht in de zoekmachine maar kan helaas geen antwoord vinden op mijn vragen dus hopelijk kan iemand hier me helpen.

Dan wordt je een stuk serieuzer genomen en kun je rekenen op waardevolle replys. :)
 
Wat ik ook een goede vind, maar dat heb ik al vaker gezegd, is verwijzen naar de zoekmachine en dan meteen een thread erbij noemen.

Via de zoekmachine heb ik deze thread gevonden.. Daarin kun je meer info vinden over ... Kijk maar eens naar de post van x
 
Origineel geplaatst door wesko
Nou dacht ik dat ik je snapte, maar out of the blue noem je een paar producten alsof je ze van een lijssie opleest... Help me eens uit de droom?! :confused:

Ik ken Dennis een beetje. Dat helpt. ;)
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top