Forum is zeer traag

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Een bugje?

Neen. Ik zag je melding over het sluiten van je gevraagd advertentie (is inmiddels gesloten). Ik had daar in het draadje op gereageerd, maar mijn reactie weer verwijderd omdat ik niet goed had gekeken (gebeurt soms). Omdat het bericht is verwijderd, en je er via de link in je melding wel naartoe wilt, krijg je deze foutmelding te zien. Je hebt immers niet de rechten om verwijderde posts te zien.
 
Hier ook wisselende snelheden. Soms laadt het forum direct en soms duurt het dermate lang dat je checkt of de browser eigenlijk wel bezig is. Zowel in chrome als op iOs safari.

Overigens tof dat de links voor nieuwe berichten en die van vandaag EN mp vraag/aanbod te gelijk zichtbaar zijn. Voor mij persoonlijk zijn de links naar vandaag en mp aanbod toch het meest aangeklikt en dit kost mij dus aanzienlijk minder kliks om op de hoogte te blijven :okdan:
 
Okey, effe een update over m'n klagen over de nieuwe SF layout,

Ik zit nu op Win 10, en alles gaat toch veel vlotter,, De saaie venster balk van win 10 pak ik er dan maar bij.

Ik kom Sf binnen via https://www.synthforum.nl/forum/mar...odes-kortingsacties-muziekwinkels?view=thread , en niet via de Hoofd pagina,,

Op de Ipad vind ik het nog wel vervelend, dat die menu balk verdwijnt in dat Start Menu icoon,
Dat ik dat altijd moet opendoen, en dan nauwkeurig "berichten van vandaag" moet selecteren, en dat elke keer

Soit, dat is het nieuw en ongebruiks vriendel'ke menu start icoon zoals ik de laatste jaren bij veel sites tegenkom.

Op't werk gaat de SF homepage wel snel genoeg, Da's mss omdat ik dan niet ingelogd ben.
 
Hier op ios gaat t lekker snel vandaag de dag. En ik kom altijd binnen op deberichten van vandaag. En ik ben altijd ingelogd.:okdan:
 
Ik vind de website nog steeds erg traag jammer genoeg. Ik merk dat ik daardoor niet meer zo vaak hier kom, en ik vermoed dat dit voor veel meer mensen geldt. Noem het verwend (qua snelheid), maar ik vind het storend om 4-8 sec. te moeten wachten.

Ik heb zelf wat websites gemaakt, dus heb een beetje verstand van deze dingen.

1. Wat mij opvalt is dat als ik een topic aanklik, en daarna op de 'back' knop van mijn browser klik, dat de vorige pagina niet direct terugkomt, maar opnieuw geladen wordt. Dit betekend dat de database / server opnieuw geraadpleegd wordt, terwijl ik dat persoonlijk niet nodig vind. Je kunt altijd zelf op F5 klikken om te verversen, maar om dit standaard aan te hebben staan, heeft nogal een belasting op de server/ database, mijns inziens. Kan er geen 'caching' worden aangezet?

2. Een webpagina wordt volledig geladen, en wordt daarna pas weergegeven (correct me if I'm wrong). Dit draagt ook bij aan een tragere ervaring. Ik vind het persoonlijk beter om sneller een pagina te zien, terwijl er nog wat onderdelen worden ingeladen.

Ik weet niet of het technisch haalbaar is om dit in de forum-software aan te passen, maar zou een stuk schelen denk ik. Als dit niet kan snap ik wel dat je geen 'custom' dingen meer wilt maken, want dat maakt updaten erg lastig.

Dat gezegd hebbende, heb ik veel waardering voor de tijd & energie die in de website gestoken wordt, door Dr van Lansberg en de mods :halleluja


Ik gebruik Safari op Mac OS 10.14.1 en iOS 12.1

Edit: spelling
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind de website nog steeds erg traag jammer genoeg. Ik merk dat ik daardoor niet meer zo vaak hier kom, en ik vermoed dat dit voor veel meer mensen geldt. Noem het verwend (qua snelheid), maar ik vind het storend om 4-8 sec. te moeten wachten.

Ik heb zelf wat websites gemaakt, dus heb een beetje verstand van deze dingen.

1. Wat mij opvalt is dat als ik een topic aanklik, en daarna op de 'back' knop van mijn browser klik, dat de vorige pagina niet direct terugkomt, maar opnieuw geladen wordt. Dit betekend dat de database / server opnieuw geraadpleegd wordt, terwijl ik dat persoonlijk niet nodig vind. Je kunt altijd zelf op F5 klikken om te verversen, maar om dit standaard aan te hebben staan, heeft nogal een belasting op de server/ database, mijns inziens. Kan er geen 'caching' worden aangezet?

2. Een webpagina wordt volledig geladen, en wordt daarna pas weergegeven (correct me if I'm wrong). Dit draagt ook bij aan een tragere ervaring. Ik vind het persoonlijk beter om sneller een pagina te zien, terwijl er nog wat onderdelen worden ingeladen.

Ik weet niet of het technisch haalbaar is om dit in de forum-software aan te passen, maar zou een stuk schelen denk ik. Als dit niet kan snap ik wel dat je geen 'custom' dingen meer wilt maken, want dat maakt updaten erg lastig.

Dat gezegd hebbende, heb ik veel waardering voor de tijd & energie die in de website gestoken wordt, door Dr van Lansberg en de mods :halleluja


Ik gebruik Safari op Mac OS 10.14.1 en iOS 12.1

Edit: spelling

Er is caching actief maar die blijkt maar partieel te werken. Het werkt goed voor mensen die niet zijn ingelogd, maar niet voor mensen die zijn ingelogd. Laten we zeggen dat de vbulletin code niet de best practices volgt (vb. geen ESI tags of goede expiry date op cache headers). Een reverse proxy (varnish) staat op de wenslijst, maar daar lees ik slechte dingen over op het vbulletin forum.

Custom bouwen betekent helaas dat je niet zo maar kan upgraden. Het eerste plan is om db optimalisaties uit te voeren.
 
Er is caching actief maar die blijkt maar partieel te werken. Het werkt goed voor mensen die niet zijn ingelogd, maar niet voor mensen die zijn ingelogd. Laten we zeggen dat de vbulletin code niet de best practices volgt (vb. geen ESI tags of goede expiry date op cache headers). Een reverse proxy (varnish) staat op de wenslijst, maar daar lees ik slechte dingen over op het vbulletin forum.

Custom bouwen betekent helaas dat je niet zo maar kan upgraden. Het eerste plan is om db optimalisaties uit te voeren.

De termen die je gebruikt gaan mijn pet wat te boven, maar dank voor inhoudelijke reactie. Ik hoop dat de snelheid wat verbetert kan worden in de toekomst. Migreren naar andere forum software lijkt mij in dit stadium vrijwel onmogelijk, dus we moeten het hier mee doen. Nogmaals, bedankt voor jullie inzet!

Edit: Zonder ingelogd te zijn, gaat het inderdaad iets sneller, maar niet veel. Mogelijk om dat voor ingelogde gebruikers er meer wordt weergegeven (bijv. aantal ingelogde gebruikers, persoonlijke berichten etc).
 
Laatst gewijzigd:
Ik kan bij deze bevestigen dat de site stukken sneller is wanneer je niet ingelogd bent, zoals Inspiran al aangaf. Terug naar de vorige pagina is onmiddelijk ipv opnieuw laden.
 
Ik heb deze middag een aanpassing op de database server laten doorvoeren (groter InnoDB Buffer Pool), waardoor een hoop queries sneller gaan. Ik heb de indruk dat het forum al wat meer responsiever is. Nog altijd niet optimaal (zie de startpagina), maar al wat vlotter.

Next stop is een DB server upgrade. Daar hoop ik ook een performantie update te verkrijgen.
 
Goed bezig Inspiran! de vertraging voelt hier in ieder geval redelijk minimaal. Echt alleen bij specifiek soort pageloads lijkt het.
 
bij mij is ie ook (nog steeds) erg traag, stuk trager dan de meeste andere sites die ik bezoek. Als ik de homepage door WebPageTest haal zie ik dat het meer dan 1 seconde duurt voordat de server Ć¼berhaupt respond, in totaal duurt het meer dan 6 secondes voordat de pagina binnen is, inclusief client-side rendering rapporteert WPT bijna 9 seconden voordat ik met de pagina aan de slag kan. Ik zie vooral API achtige calls veel tijd kosten (gemiddeld een halve seconde), wat vaak een indicatie is dat dat de database traag wordt gequeried. Dat kan aan indexes liggen, of te weinig server-side resources, of slecht geoptimaliseerde queries, slecht of geen gebruik van db-caching, of een combi van al deze elementen. Blijft beetje gissen, maar vaak is er wel eea te verbeteren.
 
bij mij is ie ook (nog steeds) erg traag, stuk trager dan de meeste andere sites die ik bezoek. Als ik de homepage door WebPageTest haal zie ik dat het meer dan 1 seconde duurt voordat de server Ć¼berhaupt respond, in totaal duurt het meer dan 6 secondes voordat de pagina binnen is, inclusief client-side rendering rapporteert WPT bijna 9 seconden voordat ik met de pagina aan de slag kan. Ik zie vooral API achtige calls veel tijd kosten (gemiddeld een halve seconde), wat vaak een indicatie is dat dat de database traag wordt gequeried. Dat kan aan indexes liggen, of te weinig server-side resources, of slecht geoptimaliseerde queries, slecht of geen gebruik van db-caching, of een combi van al deze elementen. Blijft beetje gissen, maar vaak is er wel eea te verbeteren.

Een overboekte VPS kan dat ook allemaal veroorzaken. Ik heb zelf ook wel eens een VPS in Frankfurt gehad (waar SF nu draait) en ik werd helemaal knetter van dat m'n shell af en toe helemaal stil stond.
 
Een overboekte VPS kan dat ook allemaal veroorzaken. Ik heb zelf ook wel eens een VPS in Frankfurt gehad (waar SF nu draait) en ik werd helemaal knetter van dat m'n shell af en toe helemaal stil stond.

zeker, ik ga er voor het gemak even vanuit dat er een dedicated machine (of cluster) beschikbaar is. Anders houdt het idd snel op.
 
Ik kom hier nog zelden. Vind de upgrade erg storend / traag.
De laatste tijd is de performance niet OK. Ik ben de laatste tijd niet veel actief geweest maar ik heb de indruk dat het al een tijdje zo is. Het is dat ik al bijna 15 jaar hier actief ben maar ik kan mij voorstellen dat sommigen afhaken. En dat zou heel jammer zijn.
 
Blijft bij mij traag aan alle kanten. Ook navigeren op het forum. Gedeeld hosten is in ieder geval geen succes voor een forum als dit. Wellicht na het contract een andere hoster zoeken.
 
Ik heb gewacht met mijn commentaar omdat ik het gewoon tijd wou geven. Maar nu ben ik het gedoe beu, omdat er naar mijn ervaring nog steeds niet veel verbeterd werd...

De 'nieuwe forum opzet' :
* wat erg snel gaat zijn de Error berichten, vooral als je van 'nieuwe berichten' naar 'berichten van vandaag' gaat e.d.;
* de wachtijden die dan worden aangegeven zijn absoluut onjuist : 5 seconden tussen een aanvraag ? Maak daar maar 30 seconden tot soms wel enkele minuten van (getimed hoor) !
* handtekeningen verdwijnen en verschijnen te pas en te onpas (vooral bij plaatsen van een bericht), zodat verwijzing naar bvb. een link in je handtekening zinloos is to ze weer random gaan verschijnen ...

Wat na verscheiden meldingen nog steeds niet aangepast werd :
* de teksteditor die ook de layout van gecopieerde tekst meeneemt (vet, cursief, gekleurde tektst etc.)
en deze layout is dan ook niet of zeer moeilijk te verwijderen. Enige oplossing is niet copieren maar tekst zelf overschrijven.
* er zijn nog meer dingen, maar mogelijk/hopelijk hebben anderen dit al eerder omschreven.

Een gemakkelijke richtlijn : ik vond het vroeger zeker beter !
 
We hebben een aantal weken prima performance mogen ervaren. Ik merk dat er sinds de periode rond de jaarwisseling weer de nodige storende vertraging optreedt. We weten op dit moment nog niet wat de oorzaak is. Een dedicated omgeving zit er financieel simpelweg niet in. We laten ons echter nog niet uit het veld slaan. Inspiran is er, naast zijn betaalde werk, hard mee aan het werk.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top