Onduidelijkheden nieuwe marktplaats

jvq

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2016
Berichten
528
Locatie
Amsterdam
Ik probeer hier te reageren op https://www.synthforum.nl/forum/alg...6046-aanpassing-regels-gebruik-sf-marktplaats, het lukt me namelijk niet om die thread zelf te reageren. Dit verhaal is niet zo constructief maar beter kan ik het nu niet maken.

Ik kan me niet goed vinden in hoe de marktplaats werkt op het nieuwe forum. Van de oude marktplaats begreep ik hoe het werkte en wat ik kon verwachten, maar met de nieuwe heb ik het een beetje opgegeven.

Als koper / kijker vond ik het interessant om te zien wat er actief was. Daar zaten altijd zowel niewe advertenties tussen, als geschopte / in prijs verlaagde oude advertenties. Ik kijk niet vaak genoeg hier om alle nieuwe advertenties die geplaatst worden bij te houden. In het oude systeem kon je naar de lijst van advertenties kijken, zonder te klikken, om een vrij compleet beeld te krijgen van het actuele aanbod. Nu weet ik dat ik altijd dingen mis, in de vorm van "oude" maar nog niet gesloten advertenties. Geen overzicht meer.

Wat me ook, en meer, dwarszit is dat ik nu geen benul heb hoe ik als verkoper aandacht krijg voor mijn advertenties. In het oude systeem had ik het gevoel dat na een paar keer schoppen genoeg mensen het gezien zouden hebben. En dat ik met een eventuele prijsverlaging ook wat aandacht kreeg. Nu krijg ik nul reacties. Heeft het uberhaupt zin om iets te schoppen of mijn prijzen te verlagen? Niemand ziet het toch. Zo voelt het in ieder geval.

Het voelt alsof ik als verkoper er op achteruit ben gegaan qua bereik en vissen of er interesse is.
 
Het idee is dat er twee "soorten publiek" onder de lezers van het marktplaats forum zijn, leden die specifiek op zoek zijn naar een stuk gear en leden die door het nieuwe aanbod bladeren. De eerste groep kan het beste gebruik maken van de zoekfunctie. Op die manier zou je advertentie gewoon gevonden moeten worden. De tweede groep is in de nieuwe situatie waarschijnlijk ook iets beter geholpen omdat de advertenties nu chronologisch worden weergegeven. Het nieuwste aanbod staat altijd bovenaan. In de oude situatie was de sortering volledig afhankelijk van het schopgedrag en was de kans groot dat je eerder gelezen advertenties opnieuw zag staan. In de nieuwe situatie worden ongelezen advertenties vet weergegeven en kun je als gebruiker dus terugscrollen naar de plek in de lijst waar je de vorige keer gebleven was. Waar je in de oude situatie de kans liep om nieuw aanbod te missen (door het schoppen van andere oudere advertenties), zie je in de nieuwe situatie dus precies wat nieuw is.

Dat je in de oude situatie een vrij compleet beeld had van het nieuwe aanbod is echt een misvatting. Oude en nieuwe advertenties stonden in de rangschikking door elkaar heen. Door het schoppen verdwenen nieuwe advertenties ook veel sneller naar volgende pagina's.

Wat je in het overzicht inderdaad wel mist, zijn prijswijzigingen in advertenties. De advertenties met gewijzigde prijzen komen niet meer automatisch bovenaan in de lijst te staan. Er zijn drie manieren om hiermee om te gaan. Vind je een advertentie interessant genoeg, dan kun je hem volgen. Als er gepost wordt in deze advertentie, dan verschijnt er een melding bovenin het forumscherm. De twee manier is om de lijst via de "filter" knop te sorteren op volgorde van meest recente bericht in plaats van het eerste bericht. De laatste optie is om gebruik te maken van de tweede tab bovenaan de lijst met de lijst berichten (dus niet in een bericht zelf, maar een niveau hoger) of van de derde tab met een overzicht van je abonnementen in dit specifieke forum.

Ik kan niet inschatten in hoeverre je advertentie minder vaak bekeken wordt. Hij blijft in elk geval wel langer op pagina 1 staan dan wanneer andere leden hun advertenties schoppen. In de marktplaats richtlijnen staat een stukje over de manier waarop je je advertentie onder de aandacht kunt brengen. Schoppen gaat helaas niet meer helpen. Ik begrijp je opmerkingen, maar gezien de aanleiding van deze wijzigingen, zijn de alternatieven gewoon niet goed genoeg. Met de veranderingen komt de regie inderdaad wat meer bij de (potentiële) koper te liggen en dat vind ik niet perse een verslechtering.
 
Het is even wennen, maar inmiddels zit het alweer in de vaste routine.. Ik krijg alleen de zoekfunctie nog niet zover dat ik via "uitgebreid zoeken" in het marktarchief bijvoorbeeld een "jupiter 8" of "cs 80" kan opspeuren.. de engine beschouwt dat toch als losse woorden en de "8" "cs" en "90" negeert hij want te korte strings. Dat kon eerst wel.. iemand daarvoor een truc?
 
Het is even wennen, maar inmiddels zit het alweer in de vaste routine..

Check, en ik vind het eigenlijk nog een verbetering ook. Wat je interessant vindt kan je abonneren (en dus een melding krijgen als er iets wordt gepost) en als je wilt zien of er iets nieuws op staat hoef je alleen maar naar de bovenste posts te kijken.
 
Het is even wennen, maar inmiddels zit het alweer in de vaste routine.. Ik krijg alleen de zoekfunctie nog niet zover dat ik via "uitgebreid zoeken" in het marktarchief bijvoorbeeld een "jupiter 8" of "cs 80" kan opspeuren.. de engine beschouwt dat toch als losse woorden en de "8" "cs" en "90" negeert hij want te korte strings. Dat kon eerst wel.. iemand daarvoor een truc?

Dat wordt een lastige op de korte termijn. Woorden met minder dat 3 karakters zijn inderdaad niet geïndexeerd en dus niet te gebruiken in de zoekfunctie. Normaal zou ik je dan adviseren om via Google te zoeken met de synthforum website als bron. Het marktplaats archief is sinds een tijdje echter alleen voor leden toegankelijk waardoor deze niet door Google wordt geïndexeerd.

Ik denk dat de enige oplossing zal zijn om ook woorden van 2 karakters te indexeren. Maar ik heb nu nog geen flauw idee wat dat doet met de server load. Dat moeten we uitzoeken. En dat kan pas als het nieuwe techteam is geïnstalleerd. Sorry.
 
Bedankt voor de reacties. Leuk om te horen wat er allemaal mogelijk is voor kopers. Kanttekening: de gemiddelde gebruiker is "lui" en ziet/doet alleen wat voor zijn/haar neus staat. Dus alles wat daarbuiten valt heeft een vele malen kleiner publiek.

Als verkoper voel ik me nog steeds wat verloren. Aan de andere kant moet je het op websites als ebay of marktplaats.nl als verkoper toch al hebben van de mensen die zoeken naar wat jij biedt, ipv dat je via één of ander overzicht gevonden wordt. Geen ervaring met verkopen op ebay maar op marktplaats.nl geef ik nooit geld uit aan advertenties "omhoog plaatsen".

De tijd zal het wijzen. Ik verkoop sowieso te weinig zooi om iets zinnigs te zeggen over of het me voor of na de verhuizing objectief moeilijker afgaat.
 
Had ik dit eerder gelezen, dan had ik mijn (hopeloze) advertentie niet 4x hoeven te schoppen voor piet snot.. dat heeft dus, geen enkele zin meer :o: woops

Is dat iets, wat in de toekomst weer mogelijk wordt? dat een prijsverlaging / schop een ad bovenin knalt op dè voorpagina MP Aanbod?

BvD!

Probleem vind ik, is het vertrouwen in de zoek resultaten (en mijn begrip ervan).. blijf telkens een gevoel houden "dat ik toch iets heb gemist" door een verkeerd vinkje / optie...
 
Ben het eens met de topicstarter. Sinds de vernieuwing van de mp krijg ik echt nul reacties op m'n advertenties. Alles wordt uiteindelijk wel verkocht (nou ja, bijna alles ;) ) maar dan via marktplaats.nl, modulargrid of reverb.

Voor het bijhouden van geschopte advertenties heb ik zelf (met hulp van hier, dat wel :) ) het zoekfilter aangepast zodat als ik zoek op nieuwe berichten hij alles meeneemt wat nieuw gepost wordt, dus ook geschopte advertenties. Dat scheelt enorm maar is natuurlijk niet iets wat algemeen toegepast wordt door leden.
 
Ken geen enkel forum met een verkoop-forum wat tegenwoordig nog schoppen toestaat, ben hier uiteraard nieuw maar chronologisch zonder schoppen heeft altijd mijn voorkeur in verkoopsubfora. :okdan:
 
Had ik dit eerder gelezen, dan had ik mijn (hopeloze) advertentie niet 4x hoeven te schoppen voor piet snot.. dat heeft dus, geen enkele zin meer :o: woops

ik heb m vanmorgen nog gezien - weet je nu al welke versie de voyager is, oude blue of ss ? is best wel interessant om te weten en het gaat niet vanzelf he ?! ;)
 
Ken geen enkel forum met een verkoop-forum wat tegenwoordig nog schoppen toestaat, ben hier uiteraard nieuw maar chronologisch zonder schoppen heeft altijd mijn voorkeur in verkoopsubfora. :okdan:

Helder, dan zal ik er gewoon aan gaan wennen. Thanks!

​​​​​​Leo, ga dat er zsm bij zetten ;)
 
Je hoeft het gelukkig ook niet met mij eens te zijn. ;) Maakt het een stuk moeilijker om alle nieuwe advertenties te overzien en uiteindelijk zijn al die "Schop!" berichtjes gewoon spam.
 
Is dat iets, wat in de toekomst weer mogelijk wordt? dat een prijsverlaging / schop een ad bovenin knalt op dè voorpagina MP Aanbod?
Dat is niet waarschijnlijk. Met de implementatie van de nieuwe site zijn er bepaalde keuzes gemaakt moeten worden die de ene gebruiker fijn vindt en de andere juist niet. Er is voor gekozen om de regie meer bij de potentiëe koper te leggen. In principe zie je dus als eerste het nieuwste aanbod en kun je interessante advertenties volgen (met of zonder e-mailnotificatie). Daarnaast kun je ook de oude werkwijze gebruiken zoals Quirk aangeeft door te sorteren op datum laatste reactie.
 
Sinds de huidige opzet verkoop ik hier bijna geen knoop meer. Zodra je van de bovenste helft wegzakt, word je bijna niet meer gezien. Prijsverlagingen komen niet onder de aandacht (wat we vroeger 'schoppen' noemden) tenzij iemand de moeite neemt zich op je draad te abonneren of een selectiefilter in te stellen, waarvan ik aanneem dat nog geen 1% van de gebruikers dat doet. Ik handel liever hier dan op marktplaats, maar tegenwoordig is het via marktplaats meestal vele malen sneller voor elkaar. De laatste paar keren dat ik het hier probeerde kreeg ik amper respons.
 
Back
Top