Onduidelijkheden nieuwe marktplaats

De gezocht sectie van de marktplaats bezoek ik vrijwel nooit meer. Toen -ie nog gewoon op de voorpagina stond kon ik nog wel eens iemand helpen door hem/haar te verwijzen. Nu je echt op zoek moet gaan naar die pagina gebeurt dat dus niet meer.
Wat ik ook iet begrijp is dat je bij de gezocht pagina WEL het laatste bericht van een thread ziet maar bij de te koop sectie NIET. Erg irritant dat laatste. Het snelste is nog een knop in je favourites van je browser aan te maken maar dat is toch wel erg een houtje touwtje oostblok aanpak. En wie verkoopt z'n spullen direct met de eerste post? Tijd voor een referendum, eh.... poll?
 
Ik volg topicstarter helemaal. Het is gewoon niet intuitief, helemaal niet aangepast aan de huidige tijd van gebruiksgemak. Veel voor de handliggende zaken vragen extra handelingen of weet je niet hoe het gaat werkt en daardoor ga je dus naar alternatieven zoeken. Sinds de upgrade verkoop ik ook niks meer via het forum wegens geen reactie. Gewoon het idee dat mensen er gewoon naast kijken omdat het bv niet in de berichten updates komt. Het komt gewoon zeer archaisch/verouderd over en heb zelfs geen zin meer om er feedback over te geven, omdat er toch steeds een uitleg wordt gegeven met een hele argumentatie over hoe en waarom van bepaalde veranderingen waarvan ik althans het gevoel heb dat daar geen gegrond onderzoek/of publieke bevraging aan vooraf is gegaan.

Je voelt gewoon onderhuids aan sommige reacties van mensen dat ze een relatieve mate van frustratie overhouden aan de ‘upgrade’. Het is gewoon de synthverslaving die me hier houdt, zeker niet de gebruiksvriendelijkheid, het up to date zijn of de klantfeedback integratie.
 
Dan ga je toch ergens anders je 'synthverslaving' voldoen? :Z Volgens mij is het doel van een forum niet de in en verkoop van spullen, maar de community van leden die het leuk vind over bepaalde onderwerpen te kletsen. Zover ik weet word er ook geen geld verdient aan het draaiend houden van het forum en is het vooral de vrije tijd van de moderators en admins die het staande houden. Daar mag je best wat vriendelijker tegenover staan in plaats van zo'n zeurderige post te plaatsen waar niemand verder wat aan heeft, of je het nou eens bent met wat er gebeurt of niet, niks word hier met slechte intentie gedaan.
 
Ah, een lid sinds 7 februari 2019 gaat een lid van het eerste uur (24 oktober 2001) de les lezen. Tsss, de jeugd van tegenwoordig......
 
Je een beetje vriendelijk gedragen tegenover een klein groepje mensen die tijd en energie steken in het draaiende houden van een forum is niet zozeer "de les lezen", maar zie er in wat je wilt. :doei: Voel je maar lekker speciaal omdat je hier langer bent, logisch. :gaap:
 
Quirk, kap nou even. Er wordt door verschillende leden hier duidelijk gemaakt dat het veel minder is geworden op een bepaald subforum. Dat jij dat niet vindt (terwijl je niet weet hoe het een paar jaar terug ging) is nu duidelijk. Niks mis met die mening an sich maar je loopt mensen tegen te spreken die hier al heel lang spulletjes verkopen en kopen zonder winstoogmerk. Marktplaats is altijd al een handige plek geweest op dit forum en oudgedienden lekker naar een andere plek verwijzen stuit me behoorlijk tegen de borst.

Verder weet iedereen dat de mods een ondankbare taak hebben en niet alles kunnen oppikken. Niemand eist dan ook veranderingen maar er wordt min of meer voorzichtig aangegeven dat het niet goed gaat op het mp gedeelte hier. Kijk anders even terug met de zoekfunctie hoe er eerder tekeergegaan is tegen deze verandering, dan zie je dat het nu in vergelijking supernetjes gebracht wordt.
 
Het is duidelijk dat er meer mensen een probleem hebben met de huidige opzet van de SF Marktplaats. Als ik mijn verkoperspet opzet dan moet ik zeggen dat ik toch nog steeds hier wel zaken verkocht heb, maar ook minder dan voorheen. Maar bv op een site als Muffwiggler (waar wel geschopt mag worden) helemaal niks, terwijl het daar eerst een levendige handel was. Het merendeel van mijn verkopen is via Facebook groepen, ModularGrid en Marktplaats.nl gegaan. Gear aanbieden via meerdere sites is bijna een must geworden. Het is een tendens dat forums überhaupt in het algemeen populariteit aan het verliezen zijn. Als SynthForum wil je ook niet dat mensen alleen maar komen om te kopen en verkopen, het lijkt me dat dat niet de hoofdfunctie moet zijn. Met het nieuwe forum is er voor gekozen om de regie meer bij de potentiële koper te leggen en alle advertenties in principe evenveel aandacht krijgen. Dat is eigenlijk ook niet anders dan bij Marktplaats.nl, met het verschil dat je daar kunt betalen om bovenaan te blijven staan. Als mod merk ik dat ik dagelijks nog steeds wel een aantal draadjes naar de Marktplaats archief sectie moet verplaatsen, dus blijkbaar wordt er toch ook gewoon nog verkocht.

Ik denk zeker e.e.a. nog eens binnen de modgroep besproken moet worden. De migratie is nu bijna een jaar geleden, mooi moment voor reflectie. Een aantal zaken zijn verbeterd, sommige dingen wellicht verslechterd. Hoe sommige zaken werken op het forum zijn soms een keuze met een bepaald idee daar achter, soms een gevolg van technische beperkingen van de forumsoftware. Het is dan ook lastig om iedereen tevreden te houden. Maar suggesties voor verbeteringen zijn altijd welkom.
 

Ik zie wel een volg knop, maar die geeft een rechten error. Wat ik iig bedoelde was het abonneren op een bepaald topic. Oftewel je ziet iets wat je tof vindt, maar niet direct wilt kopen. Dan abonneer je op het dat topic zodat je eventuele updates krijgt.

Ik vind het nog steeds een stuk beter dan elke dag topics voorbij zien komen die ik al drie keer eerder hebt gezien. Maargoed, met een vrij grote community kan je het nooit voor iedereen goed doen.
 
Op het moment dat ik iets interessants zie doe ik altijd subscriben op dat topic, maar ik kan ook begrijpen dat prijs-updates (en uberhaupt 'actieve verkoop') niet heel duidelijk is in de huidige opzet.

Dat dit een beperking van de huidige forum-software is mag dan wel jammer zijn, maar daar kun je niet snel iets aan veranderen.

Roeien met de riemen die je hebt dus.
 
Je voelt gewoon onderhuids aan sommige reacties van mensen dat ze een relatieve mate van frustratie overhouden aan de ‘upgrade’. Het is gewoon de synthverslaving die me hier houdt, zeker niet de gebruiksvriendelijkheid, het up to date zijn of de klantfeedback integratie.

Ik vind het in ieder geval een dooie boel hier sindsdien (SF update), en ja de marktplaats sectie is echt fucked up. Alles wat ik verkoop gaat al een hele tijd via marktplaats.nl. Wel jammer want ik had hier altijd goede ervaringen met handel hierzo.
Dat het allemaal ook nog eens laggy is en onresponsive maakt dat ik ook helemaalgeen zin heb om in te loggen en te reageren op draadjes. Voor me info etc zit ik meer op gearslutz tegenwoordig. Is daar ook allemaal ook wat meer ruimte voor discussie.
 
Is dat iets, wat in de toekomst weer mogelijk wordt? dat een prijsverlaging / schop een ad bovenin knalt op dè voorpagina MP Aanbod?

Als we alleen afhankelijk willen zijn van VBulletin, nee. Er zijn wel andere opties (heb ik me laten vertellen). Maar die kosten geld en we moeten op dit moment de financiën heel goed in de gaten houden.

blijf telkens een gevoel houden "dat ik toch iets heb gemist" door een verkeerd vinkje / optie...

Ik zal op korte termijn starten met een blog waarin tips and tricks voor het gebruik van het forum worden besproken. Ik denk dat de marktplaats een goede aftrap zou zijn.
 
Bericht door een moderator:
De reden dat we destijds een nieuwe opzet hebben moeten kiezen voor de MP, is wat mij betreft meer dan duidelijk en voldoende gecommuniceerd. Het heeft dan ook weinig zin om oude frustraties weer te gaan voeden met een herhaling van de klaagzang van destijds. Dit is wat het is en hiermee zul je het moeten doen.

Laat ik vooropstellen dat de marktplaats een extraatje is voor de leden van Synthforum. Het primaire doel van het forum is als volgt gedefinieerd: "het bevorderen van kennis en kennisuitwisseling op het gebied van digitale en elektronische muziek, muziekinstrumenten en muziekproductie-apparatuur". Dat je als gebruiker het gevoel hebt dat er met de upgrade een deel van dat extraatje is weggenomen, begrijp ik. Ik verwacht echter ook begrip voor de keuze die we hebben gemaakt. Nog even kort samengevat: met de huidige software is het niet mogelijk om alleen TS te laten reageren. In de oude versie kon dit wel. Nu kan iedereen reageren op advertenties in de marktplaats. Als er op advertenties wordt gereageerd, worden ze automatisch geschopt bij elke reactie. Dit zorgt ervoor dat de marktplaats totaal niet meer te volgen is, tenzij we de sorteervolgorde van de advertenties aanpassen naar datum eerste bericht in plaats van datum, laatste bericht. Die keuze hebben we dus (verplicht) moeten maken.

Ik ben benieuwd of er suggesties zijn om een en ander te verbeteren, met de beperkingen van de software in het achterhoofd.
 
Ah, een lid sinds 7 februari 2019 gaat een lid van het eerste uur (24 oktober 2001) de les lezen.

Anciënniteit kan en zal op Synthforum geen enkele rol spelen in welke inhoudelijke discussie dan ook. Ik verwijs graag nog even naar de SF richtlijnen en dat specifiek naar de volgende twee:
- Iedereen is welkom op Synthforum maar welkom zijn betekent ook dat je zelf moeite doet om de gastvrijheid en gezelligheid te bewaren.
- Wees beleefd en vriendelijk. Behandel elkaar met respect.
 
De gezocht sectie van de marktplaats bezoek ik vrijwel nooit meer. Toen -ie nog gewoon op de voorpagina stond kon ik nog wel eens iemand helpen door hem/haar te verwijzen.

Dat is de reden dat we in de navigatiebalk de twee opties voor de MP hebben toegevoegd. Eerder (kort na de upgrade) stonden er twee blokken op de FP met de 5 meest recente posts uit gezocht en gevraagd. Omdat we problemen hadden met de performance van het forum is de keuze gemaakt de FP te vereenvoudigen. Ik zal eens met Inspiran overleggen wat inmiddels de mogelijkheden zijn. Hij heeft veel goed werk verricht waardoor de boel beter en stabieler draait.

Wat ik ook iet begrijp is dat je bij de gezocht pagina WEL het laatste bericht van een thread ziet maar bij de te koop sectie NIET.

Ook bij de aangeboden pagina zie je het laatste bericht in een thread. Maar misschien begrijp ik je niet goed?
 
Bericht door een moderator:
De reden dat we destijds een nieuwe opzet hebben moeten kiezen voor de MP, is wat mij betreft meer dan duidelijk en voldoende gecommuniceerd. Het heeft dan ook weinig zin om oude frustraties weer te gaan voeden met een herhaling van de klaagzang van destijds. Dit is wat het is en hiermee zul je het moeten doen.

Laat ik vooropstellen dat de marktplaats een extraatje is voor de leden van Synthforum. Het primaire doel van het forum is als volgt gedefinieerd: "het bevorderen van kennis en kennisuitwisseling op het gebied van digitale en elektronische muziek, muziekinstrumenten en muziekproductie-apparatuur". Dat je als gebruiker het gevoel hebt dat er met de upgrade een deel van dat extraatje is weggenomen, begrijp ik. Ik verwacht echter ook begrip voor de keuze die we hebben gemaakt. Nog even kort samengevat: met de huidige software is het niet mogelijk om alleen TS te laten reageren. In de oude versie kon dit wel. Nu kan iedereen reageren op advertenties in de marktplaats. Als er op advertenties wordt gereageerd, worden ze automatisch geschopt bij elke reactie. Dit zorgt ervoor dat de marktplaats totaal niet meer te volgen is, tenzij we de sorteervolgorde van de advertenties aanpassen naar datum eerste bericht in plaats van datum, laatste bericht. Die keuze hebben we dus (verplicht) moeten maken.

Ik ben benieuwd of er suggesties zijn om een en ander te verbeteren, met de beperkingen van de software in het achterhoofd.

Ik vind deze reactie een tikkie zwaar aangezet. Er wordt in deze thread voornamelijk aangegeven dat sinds de nieuwe opzet de verkoop via hier niet meer loopt. Dat zijn geen oude frustraties maar nieuwe en ze worden heel wat minder vervelend verwoord als die oude destijds dus in dat opzicht is er wel degelijk vooruitgang toch? :)

Het probleem van reageren door niet-topicstarters is vrijwel nihil dus zo'n probleem is dat niet.

Suggestie: - maak er gewoon een "normaal" werkend subforum van, dus bij reactie op post, de post weer bovenaan.
- Schoppen weer niet vaker toestaan dan eens per drie dagen, vraag leden wat actiever te melden als ze in dat opzicht misbruik tegenkomen zodat jullie niet continu daar zelf op hoeven te letten.
- Maak 2 nieuwe berichtenknoppen bovenaan de hoofdpagina, 1 met en 1 zonder marktplaats.
 
Er wordt in deze thread voornamelijk aangegeven dat sinds de nieuwe opzet de verkoop via hier niet meer loopt.

Als gevolg van die nieuwe opzet dus :).

Dat zijn geen oude frustraties maar nieuwe

Ik heb zojuist nog even de relevante draadjes erop na gelezen, en juist dit punt werd destijds uitvoerig bediscussieerd. Juist het punt van het niet kunnen schoppen en dus mindere zichtbaarheid als gevolg daarvan. Tegelijk zie ik niet dat we (veel) minder advertenties archiveren. Ik heb al eens betoogd dat niet kunnen schoppen alle adverteerders gelijke kansen geeft. Dat sommige advertenties nu minder vaak gezien worden, zou theoretisch tot gevolg kunnen hebben dat andere advertenties juist meer worden gezien.

Het probleem van reageren door niet-topicstarters is vrijwel nihil dus zo'n probleem is dat niet.

Die constatering heb ik inderdaad ook gedaan. In plaats van die paar topics dan maar te negeren als moderator, zou het nog mooier zijn als er een simpele hack zou zijn die topics automatisch sluit na posten. Daarmee is wat mij betreft het probleem ook opgelost.

Suggestie: - maak er gewoon een "normaal" werkend subforum van, dus bij reactie op post, de post weer bovenaan.
- Schoppen weer niet vaker toestaan dan eens per drie dagen, vraag leden wat actiever te melden als ze in dat opzicht misbruik tegenkomen zodat jullie niet continu daar zelf op hoeven te letten.
- Maak 2 nieuwe berichtenknoppen bovenaan de hoofdpagina, 1 met en 1 zonder marktplaats.

Dank hiervoor. Suggestie 1 parkeer ik toch nog even. Ik wil eerst uitzoeken of er een betaalbare hack voorhanden is. Suggestie 2 zie ik wel iets in. Misschien moeten we de tabs voor de MP die er nu zijn, iets aanpassen zodat de advertenties gesorteerd worden op datum laatste bericht in plaats van eerste. Zou dat ook kunnen werken? Dan kunnen we de weergave in het subforum laten voor wat het is.
 
Back
Top