Openings post aanpassen marktplaats

Dave Mech

Ouwe rot
Lid sinds
20 Maart 2011
Berichten
1.360
Elleu,
Ik had gehoopt dat er na de upgrade wat meer mogelijkheden zouden zijn wat betreft het editen van posts. Ik kon na de upgrade eindelijk een opneningspost aanpassen. Erg handig voor als je meest recente videos of info wilt toevoegen. Ook bij de marktplaats zou het top zijn om zelf wat te kunnen verwijderen als iets verkocht wordt of er bij komt.

Het viel me op dat dit nu weer is uitgezet. Kan dit weer aan?
 
De reden dat het toendertijd (al een aantal jaren geleden zelfs!) uitgezet is is omdat er in het verleden soms misbruik van gemaakt werd om snel even prijzen aan te passen - nooit leuk als je daar als koper staat en je even een paar euro meer moet dokken, met als "schriftelijk bewijs" het forum.

Video's en foto's toevoegen kan natuurlijk altijd. De 3-dagen regel is er voornamelijk om elke dag even bumpen tegen te gaan zodat iedereen een min of meer gelijke kans heeft; als je binnen een uurtje een paar foto's post in losse posts zet gaat er geen moderator naar kraaien.
 
De reden dat het toendertijd (al een aantal jaren geleden zelfs!) uitgezet is is omdat er in het verleden soms misbruik van gemaakt werd om snel even prijzen aan te passen - nooit leuk als je daar als koper staat en je even een paar euro meer moet dokken, met als "schriftelijk bewijs" het forum.

Video's en foto's toevoegen kan natuurlijk altijd. De 3-dagen regel is er voornamelijk om elke dag even bumpen tegen te gaan zodat iedereen een min of meer gelijke kans heeft; als je binnen een uurtje een paar foto's post in losse posts zet gaat er geen moderator naar kraaien.

Kwestie van een beetje vertrouwen. Je kunt ook gewoon opgelicht worden, dat is ook geen reden op dan het markt gedeelte maar te sluiten toch?

Snap de beweegreden wel, maar zeg dan in de faq dat men een foto moet maken van de advertentie ofzo. Er zitten altijd een paar jammer mensen tussen en die zullen ook andere manieren vinden om jammer te doen.

Het niet kunnen editen geldt ook voor het hele forum. Ken geen ander forum waar dat ook zo is :)
 
Kwestie van een beetje vertrouwen. Je kunt ook gewoon opgelicht worden, dat is ook geen reden op dan het markt gedeelte maar te sluiten toch?
Klopt, maar SF/stichting SF wil geen verantwoordelijkheid te hebben over het MP-deel, en dit werd toendertijd gezien als een simpele stap in de goede richting :)

Snap de beweegreden wel, maar zeg dan in de faq dat men een foto moet maken van de advertentie ofzo.
Dat werkt helaas niet. Als je op een laptop/desktop zit, tik F12 maar eens in en je kunt - zonder Photoshop open te gooien - alles op de pagina verbouwen wat je wil.

Het niet kunnen editen geldt ook voor het hele forum. Ken geen ander forum waar dat ook zo is :)
De meeste forums hebben inderdaad een tijd voor posts te bewerken die een stuk hoger ligt, maar op SF heeft alleen de MP-afdeling het niet-bewerken-na-plaatsen.
 
Ik snap het locken van de advertentie ook niet zo goed. Titels die niet relevant zijn voor de inhoud heeft niemand wat aan en het lijkt me dat de mods wel wat beters te doen hebben dan steeds titels wijzigen, omdat er iets in het verkoop topic veranderd is. Misschien dat er nog andere beweegredenen voor zijn, want het lijkt mij toch dat SF echt geen verantwoordlijkheid hoeft te nemen voor wat in verkooptopics staat.
 
Het gaat deels om wat Yoozer zegt maar ook om situaties waarin andere leden het nodig vonden om een mening te hebben over het aangeboden product en (vaak) de bijbehorende vraagprijs. Soms door een persoonlijke vete maar soms ook gewoon volledig willekeurig.

Dit leverde dusdanig veel extra moderatie werkzaamheden op dat is besloten dat de topicstarter mag reageren (eens in de 3 dagen) en verder niemand.

Dat dat scenario soms niet optimaal is realiseren wij ons maar het alternatief is nog veel vervelender. Dit is dus echt ontstaan uit praktijk ervaring en niet zomaar een willekeurig idee.
 
Laatst gewijzigd:
Het gaat deels om wat Yoozer zegt maar ook om situaties waarin andere leden het nodig vonden om een mening te hebben over het aangeboden product en (vaak) de bijbehorende vraagprijs. Soms door een persoonlijke vete maar soms ook gewoon volledig willekeurig.

Dit leverde dusdanig veel extra moderatie werkzaamheden op dat is besloten dat de topicstarter mag reageren (eens in de 3 dagen) en verder niemand.

Dat dat scenario soms niet optimaal is realiseren wij ons maar het alternatief is nog veel vervelender. Dit is dus echt ontstaan uit praktijk ervaring en niet zomaar een willekeurig idee.

Het niet kunnen reageren is niet de issue waar ik het over had.

Het aanpassen van een topictitel en het openingsbericht ging het mij om. :)
 
Yup, alleen je eigen post aan kunnen passen. Discussies kunnen we inderdaad prima missen in verkoop topics :)
 
Er wordt nog gezocht naar een technische oplossing om dat mogelijk te maken. Om de 1 of andere reden heeft de fabrikant van de forumsoftware deze functionaliteit niet in de laatste versie gestopt. Het is alles of niets en dat is precies niet wat we willen. :(
 
Er wordt nog gezocht naar een technische oplossing om dat mogelijk te maken. Om de 1 of andere reden heeft de fabrikant van de forumsoftware deze functionaliteit niet in de laatste versie gestopt. Het is alles of niets en dat is precies niet wat we willen. :(

Ah dat is jammer.
Maar hoe zit het dan met andere topics? Want ik kan openings posts ook daar niet aanpassen. Zou dat voor m'n yt channel topic wel handig vinden bijv.
Of kun je dat wel uit zetten en replies aan maar niet dat aanzetten en replies uit?
Rare ommisie in de software idd :)
 
Ah dat is jammer.
Maar hoe zit het dan met andere topics? Want ik kan openings posts ook daar niet aanpassen. Zou dat voor m'n yt channel topic wel handig vinden bijv.
Of kun je dat wel uit zetten en replies aan maar niet dat aanzetten en replies uit?
Rare ommisie in de software idd :)

Ik heb inderdaad meer forums gezien waar de post owner zijn eigen post tot in lengte van dagen kan aanpassen. Ik vind dat wat vreemd. Een forum bestaat uit topics waarin mensen reageren op eedere posts. Als je als PO in staat bent om de content van een post te wijzigen, kan dit nogal wat gevolgen hebben voor de context van een hele draad, om van de leesbaarheid nog maar te zwijgen :).

Vanwege de vakkundige sloop van de optie om TS znj eigen posts te laten wijzigen, zullen we op korte termijn met een voorstel komen voor wijzigingen in het marktplaats beleid.
 
Ik heb inderdaad meer forums gezien waar de post owner zijn eigen post tot in lengte van dagen kan aanpassen. Ik vind dat wat vreemd. Een forum bestaat uit topics waarin mensen reageren op eedere posts. Als je als PO in staat bent om de content van een post te wijzigen, kan dit nogal wat gevolgen hebben voor de context van een hele draad, om van de leesbaarheid nog maar te zwijgen :).

Ik ken eigenlijk bijna geen forums waar dit niet kan. Zelfs forums die vele malen groter zijn dan sf laten dit toe tot in den eeuwigheid. Ik snap die angst niet zo want in de praktijk zie ik dat dus vrijwel nooit gebeuren. Jaren geleden een keer meegemaakt op een forum, en diegene kreeg een tijdelijke ban omdat ie de richtlijnen niet volgde. Typisch een richtlijn dingetje namelijk. Voor die enkeling die dat mogelijk ooit zou doen, haal je nu veel extra werk op de hals en beperkt de vrijheid van mensen die wel gewoon de regels volgen.
Snap de beweegreden wel, maar in de praktijk zie ik het dus nooit gebeuren, ook niet op grote fora. Ook een kwestie van een beetje vertrouwen hebben in de userbase. Mensen corrigeren elkaar ook wel namelijk. Bovendien, als iets is gequote, dan kun je andere post aanpassen wat je wilt, maar de quote blijft gewoon zoals de originele post was :).

Neem Discourse forumsoftware als voorbeeld. Dat is gebouwd rond het idee dat een community grotendeels zichzelf kan onderhouden. En het werkt. Quotes verwijzen naar de originele post, dus als die wordt aangepast, dan is t echt aangepast. Toch lopen discussies gewoon zoals ze bedoelt zijn.

Vanwege de vakkundige sloop van de optie om TS znj eigen posts te laten wijzigen, zullen we op korte termijn met een voorstel komen voor wijzigingen in het marktplaats beleid.

Ben benieuwd :). Echt fijn dat er wat mee gedaan wordt, en ontzettend dank voor het vele werk dat jullie hier instoppen. Ik hoop ook dat m'n bovenstaande reactie echt als feedback wordt gezien en niet als klaagzang ;)
 
Laatst gewijzigd:
Neem Discourse forumsoftware als voorbeeld.
Discourse is erg cool maar heeft ook versiebeheer per post. Ik kan me voorstellen dat SF op veilig heeft gespeeld omdat er nogal wat centen zijn gezonken in de vB license, en even overstappen doe je niet zomaar, en vB wil heel graag een klassiek forum + beetje CMS zijn. Als je al ziet hoe mensen ontzet raken over kleurtjes veranderen mag je raden wat de reacties gaan zijn als je naar Discourse overstapt.

Als je het echt goed wil doen heb je iets als Discourse voor te praten, StackOverflow voor RTFM-vragen en alles wat een "absoluut" antwoord heeft, en iets compleet anders voor de marktplaats. Helaas is dat allemaal niet makkelijk om te integreren.
 
Back
Top