Forum donaties (en de bereidheid daartoe)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

KatieMusic

"Why! ..."
Lid sinds
24 september 2016
Berichten
1.827
Locatie
Garden of Earthly Delights
Ergens las ik over de noodzaak van reclame ads om voor voldoende inkomsten te zorgen om dit forum draaiende te houden. En dat velen - waaronder ikzelf - een adblocker gebruiken omdat men geen reclame wil zien. [ik heb zelf ook een vreselijke hekel aan reclame] En (citaat): "Donaties worden uiteraard altijd gewaardeerd en zijn van harte welkom. We merken echter wel dat de inkomsten hieruit zeer beperkt zijn tot een paar tientjes per jaar."

Een paar tientjes per jaar is natuurlijk erg weinig...
De bereid om te doneren zal denk ik (veel) groter zijn als er (meer) inzicht gegeven zou worden over de kosten (en inkomsten) van dit forum.
Ik weet wel dat dit forum geen winstgevend oogmerk heeft, maar zien is bij velen denk ik toch pas geloven.

Leden verplichten te betalen voor hun lidmaatschap lijkt me geen goed idee. Maar misschien voor leden die gebruik (willen) maken van SF Marktplaats wel. Overal - eBay, Marktplaats, Discogs, enz. - moet je betalen (als je iets wilt verkopen), en waarom dan niet bij SF Marktplaats? En dan hoeft helemaal geen groot bedrag te zijn, bijv. slechts 5 euro per jaar. Daar zal niemand bezwaar tegen hebben denk ik. En dit zal toch al voor heel wat inkomsten zorgen denk ik. Of het (betaal / forum) technisch ook makkelijk uitvoerbaar is zal dan nog wel uitgezocht moeten worden.

Misschien dat er dan bijv. geld overblijft voor vBulletin Mobile Suite (= iOS en Android mobile apps). Mobile werkt de site nu wel (iets) beter als op het oude forum, maar echt lekker nog niet.

Misschien iets om eens over na te denken?
 
Is die mobile suite een éénmalige aanschaf of hangt hier een abbo constructie of onderhoudscontract aan vast? Bij eenmalige aanschaf is nog wel een actie te organiseren om dit bekostigt te krijgen.
 
Mss 2 soorten login: betalende zonder reclame, nt betalende mét reclame. Ik sponsor zeker. Reclame is ass.
 
Misschien worden de inkomsten uit donaties wel groter als het makkelijker is om een kleine periodieke donatie te doen. Via een site als Patreon bijvoorbeeld?

En als het nodig is om reclame te laten zien kan er wellicht nagedacht worden over een mogelijkheid om een lidmaatschap aan te bieden waar je voor een klein bedrag de reclame niet meer ziet.

Maar ik besef me ook dat dit allemaal dingen zijn die weer extra tijd kosten om te implementeren. En tijd van de vrijwillegers die dit forum runnen is denk ik waardevoller dan een beetje donatie-geld. En dan is een paar reclame-banners misschien de simpelste oplossing.
 
tja ik zie die reclame toch niet. Mijn blockers werken prima... Sponsor dan liever een website die ik dagelijks check.
 
Misschien een vaste gebruiker fee, dan geen adds tonen? Ik ben zelf ook bereid te betalen. Voor niks gaat enkel de zon op!
 
Touche!
 
Heb 10 jaar een website als social medium gedraaid, kostte al met al 100 $, 10 $ per jaar maar wel een hoop tijd...
 
ik doneer al genoeg met mijn *** muziek. :D maar ik zou het best willen maar bewindvoering.
anders had ik wel een paar euro overgemaakt.

maar ik denk ook dat vele wel willen doneren.
maar die denken dan voor die 5 euro heb ik ook een nieuwe jack kabel :{
 
Aan hoeveel webruimte en (max.) bandbreedte (per maand) moet ik denken bij dit forum?

En is er voor vBulletin Connect of Cloud gekozen?
En wordt er wellicht gebruikt gemaakt van Ticket / Phone support?

Dit om een idee te krijgen over de kosten.
Ik betaalde voor mijn website ca. €30 per jaar. ;)

Volgens de statistieken heeft Synthforum 27.401 leden, waarvan 1.249 actief.
 
tja ik zie die reclame toch niet. Mijn blockers werken prima... Sponsor dan liever een website die ik dagelijks check.

als je inlogt zie je sowieso geen reclame......

Ik ben altijd wel voor donatie....want het kost gewoon geld.....Volgens mij draait synthforum op linode.com dus dan gok ik op het 4GB of 8GB RAM pakket, dat is 20 tot 40 euro per maand voor een VPS. Maar ja dat is wel 250 of 500 euro ongeveer per jaar.
vBulletin is niet gratis dus dat is een eenmalige aanschaf (200 euro), tenzij ze een cloud optie draaien (15 euro). Of misschien hebben ze dit nu gratis draaien (op welke manier dan ook ;) )

Ze hadden ook voor Discourse kunnen kiezen als gratis forum en je kan vbulletin daarin importeren, redelijk goed te doen. Maar dat kost allemaal tijd......

Ik vind donatie ok....reclame is de duivel...en het is niet zo dat het zoveel geld kost dat je een maandloon kwijt bent....
 
Aan hoeveel webruimte en (max.) bandbreedte (per maand) moet ik denken bij dit forum?

En is er voor vBulletin Connect of Cloud gekozen?
En wordt er wellicht gebruikt gemaakt van Ticket / Phone support?

Dit om een idee te krijgen over de kosten.
Ik betaalde voor mijn website ca. €30 per jaar. ;)

Volgens de statistieken heeft Synthforum 27.401 leden, waarvan 1.249 actief.

misschien moeten we wel gaan opruimen.
en alle mensen die nog niets hebben geplaatst na aanmelding en niet 1x zijn terug gekomen te verwijderen?
ja reclame kan wel maar dat is wel irritant ik wil niet de gehele tijd bax-shop tegen komen.
 
Blijft een lastig verhaal om wel of niet te betalen voor een forum.
Ik zou het prima vinden als ik bijv 5 a 10 euro per jaar zou moeten betalen als er dan geen reclame zou zijn.
Zelfs dat zou al ruim zijn aangezien een website niet een flink kapitaal kost.
De enigste oplossing is dan reclamevrij voor betalers en reclame voor de niet betalers.
Misschien een leuke suggestie zou zijn; voor alle moderatoren en anderen die tijd besteden aan het bijhouden van de site betalen de andere leden gezamelijk voor wat cadeaubonnen voor de aardigheid.
 
Persoonlijk zou ik niet snel een 'vrijwillige knop' aanklikken om een donatie te doen, wat dat betreft zie ik een forum op internet toch iets dat gratis is en dat zou moeten zijn. Dat neemt niet weg dat er geld in gestopt moeten worden natuurlijk en ikzelf vind reclames een ideale oplossing, mits ze niet vreselijk in de weg zitten. Zelf heb ik dat nooit echt ervaren volgens mij op het synthforum.

Wanneer er aan het eind van het jaar een oproep nodig zou zijn, omdat reclame inkomsten niet voldoende zijn om het forum draaiende te houden (bv door adblockers....), zou ik er zeker wel voor open staan om een (eenmalige) kleine bijdrage te doen.
 
Wanneer er aan het eind van het jaar een oproep nodig zou zijn, omdat reclame inkomsten niet voldoende zijn om het forum draaiende te houden (bv door adblockers....), zou ik er zeker wel voor open staan om een (eenmalige) kleine bijdrage te doen.

Mocht je dit om welke reden dan ook eerder willen uitvoeren, dan hebben wij daar geen enkel bezwaar tegen :).
 
Mocht je dit om welke reden dan ook eerder willen uitvoeren, dan hebben wij daar geen enkel bezwaar tegen :).
kobuz heeft het over het einde van het jaar (mits de reclame inkomsten niet voldoende zijn om het forum draaiende te houden) en dat is dus niet eerder. :)

Dat Synthforum inkomsten nodig heeft om de zaak draaiende te houden twijfelt niemand over.
Op dit moment lijken de inkomsten slechts te komen uit reclame door bannering en een paar tientjes per jaar uit donaties.
En ik kan het verzoek van de Stichting Synthforum Nederland dan ook goed begrijpen dat zij leden vraagt mee te werken aan het whitelisten van een (eventuele) flash- of adblocker. Maar daarentegen kan ik het ook goed begrijpen als iemand (liever) geen pop-ups en reclame wil zien, en zeker als dit ook nog eens op content irriteert.
In post #1 heb ik al een aantal ideeën gegeven, maar je zou leden ook voor bijv. 5 à 10 euro per jaar (*) een abonnement kunnen laten afsluiten waarmee ze de mogelijkheid krijgen om alle banners uit te schakelen. En dan kan iemand zelf voor wel of niet pop-ups / reclame kiezen.

[* Zou van mij ook meer mogen zijn.]

Op dit moment lijkt de bereidheid er (nog) niet te zijn om antwoorden te geven op vragen. Dat is prima, maar van een open en transparante communicatie is dan geen sprake. En daarom zou ík leden ook niet om een donatie durven vragen.

En er wordt in "Over ons" gesproken over uitbreiding van de dienstverlening. Maar wat die is wordt niet nader omschreven. Geef een toelichting en wellicht is de bereidheid van leden om een donatie te geven dan groter.

Op zich sta ik niet afwijzend tegenover het geven van een bijdrage aan de St. SF Nederland, maar op dit moment zie ik daar (nog) niet de noodzaak van in.

En hopelijk is er hier geen sprake van negeren, wat tegenwoordig normaal geworden lijkt te zijn als je (liever) geen antwoord(en) wilt geven op vragen. Dat vind ik nl. zeer respectloos.

Mijn insteek is in ieder geval positief, anders zou ik dit topic ook niet geopend hebben. :)
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top